PDA

Bekijk Volledige Versie : Virtuele hosting vraag



msdevasp
07/06/07, 15:19
Hallo allemaal,

Een klant van mij heeft de volgende vraag aan mij gesteld. Hopenlijk kan ik tips en adviezen van julie krijgen:

Het gaat om een intranet systeem die bestaat uit:

- 2x webserver
- 1x database server
- 2x applicatie server

Dit zijn nu fysieke losse machines. De klant wil deze uitfaseren en virtueel maken. Dus alle 5 op één fysieke server draaien, maar dan virtueel. Bijvoorbeeld met ESX van VMWare.

De vraag is nu, aan wat voor hardware eisen moet een dergelijke server voldoen om goed te performen? Ik zit met name met het vraagstuk geheugen en aantal processoren.

Het zijn overigens allemaal Windows 2003 Servers en hebben allen nu 2 Gb en 1 Processor.

Wie heeft er tips? Misschien ook tips voor merk & type en een prijsindicatie?

Groeten van msdevasp

wonko
07/06/07, 15:36
Het is belangrijker te weten wat de belasting is van de huidige systemen, en waar de bottleneck zit (of aan zit te komen) op de huidige systemen. Eens je die info hebt, kan je een goede inschatting maken qua hardware.

Jesperw
07/06/07, 15:36
We kunnen uit je verhaal niet zien hoeveel ze nu belast zijn en wat voor een servers het zijn, maar ik zou voor virtualisatie van meerdere windows servers kijken naar een dual Quadcore xeon. Is helemaal niet meer zo duur. Stop er 8 Gig ram in en je komt een heel eind.

Welke kloksnelheid en opslagoplossing je wilt gebruiken hangt af van je wensen m.b.t. performance en schaalbaarheid.

hrodenburg
07/06/07, 16:02
Soms moet je je ook afvragen of je het wel _wil_ virtualiseren. Die 2 webservers zijn ook niet voor niets lijkt mij.
Bij het opvragen van een pagina worden in ieder geval 3 servers redelijk tegelijk belast. Misschien met virtualiseren dus niet zo interessant lijkt mij.
Tenzij natuurlijk de belasting 0,0 is, dan is het geen probleem. Maar het lijkt mij niet dat er dan 2 webservers ingezet worden.
Iemand een andere visie ??

Jesperw
07/06/07, 16:17
Dat hangt er vanaf hoe ze draaien. Als ze naast elkaar (bijvoorbeeld loadbalanced) draaien dan wil je ze niet virtualiseren. Anders zou 't kunnen.

gjtje
07/06/07, 16:32
Bij IO intensieve servers, zoals die database server, moet je zeer sterk afvragen of je die wel wil virtualiseren. De webservers zullen niet voor niets dubbel zijn, dan zul je de virtuele servers ook redundant moeten uitvoeren.

Thafusion
07/06/07, 18:55
Eerst inderdaad navragen wat voor hardware er in gebruik is en wat de belasting daarvan is per server, anders kan je het nooit met 100% zekerheid zeggen of virtualiseren wel de beste oplossing is.

Met de configuratie die Jesperw voorsteld heb je meteen vrijwel het snelste systeem in huis wat je momenteel kan aanschaffen.

msdevasp
07/06/07, 19:30
Allen dank voor de snelle en heldere reacties. Ik ga hier zeker wat mee doen! Super bedankt!

Ingvald
07/06/07, 22:26
Wanneer je Windows machines gaat virtualiseren, is het licentiewijs ook interessant om eens te kijken naar MS Virtual Server. Dan mag je, wanneer je de host op Win 2003 Ent draait, met dezelfde licentie 4 guests draaien op deze machine.

Maar de vraag die je eerst moet stellen is natuurlijk, is het wel verstandig om deze setup de virtualiseren op 1 machine? En wat is eigenlijk de reden dat men dit wil?

Het spreekt vanzelf dat je eerst eens uitgebreid gaat benchmarken, en inventariseren welke machines op welk punt belast worden. Win2003 heeft een zeer uitgebreide performance monitor aan boord die je veel kan leren over de belasting van de machine.