PDA

Bekijk Volledige Versie : [Peiling] 24/7 Spare-Part Service in Regio Amsterdam



XF-RICK
05/06/07, 21:25
Hi allen,

Stel, er zou een 24/7 spare-parts service in regio Amsterdam, binnen 20 minuten bereikbaar vanaf alle grote datacenters in Amsterdam zitten.

Zou je hiervan gebruik maken? Zoja, wat vind jij als bedrijf acceptabel als meerprijs?

Onze ervaring leert dat juist s'avonds/s'nachts er vraag is naar levering van hardware waarbij de nood hoog is.

Jesperw
05/06/07, 21:28
Een meerprijs van 50% lijkt me acceptabel. Ik heb vaak zat in Amsterdam gezeten met de vraag naar kleine dingentjes (zoiets stoms als een sata-power-kabeltje, destijds). Dan kun je of terug rijden naar kantoor, of een shop opzoeken.

Goede spare parts boeren zijn er genoeg, maar een 24/7 shop zou top zijn.

VinceSTM
05/06/07, 21:33
zien jullie dat met bezorging of moeten we het zelf ophalen?

WI-Hosting
05/06/07, 21:38
Ik denk dat er wel vraag naar is, vooral 24/7 zoals eerder genoemd.

Een leuke extra die je erbij kan doen is dan remote hands.
Spare parts heb je dan al, als je zorgt dat je genoeg man hebt, kan je gewoon remote hands aanbieden.

Bezorgen zou ook wel handig zijn.

Nielsvk
05/06/07, 21:46
Prima idee, denk dat veel mensen hier gebruik van zullen maken vooral door het 24x7 plan. :)

DeziWeb
05/06/07, 21:53
Wil je zelf zoiets gaan leveren? Ik vind het namelijk een top plan maar vraag me af of het wel rendabel genoeg is. Het lijkt me eerder iets voor dc's zelf om een klein winkeltje te hebben waar wat onderdelen op voorraad liggen. Maar indien je zelf zo iets in gedachten hebt. Gaat het je dan puur om het leveren van spare onderdelen of overdag gewoon een normale computer winkel?

Paulewk
05/06/07, 21:53
Punt is... Wat ga je op spare nemen?

Simpele computeronderdelen, of routers, switches, nogal belangrijk om te weten of je plan haalbaar is.

MediaServe
05/06/07, 22:26
Punt is... Wat ga je op spare nemen?

Simpele computeronderdelen, of routers, switches, nogal belangrijk om te weten of je plan haalbaar is.

Goed punt, maar ik denk dat sowieso het simpele spul interessant gaat worden zoals kabeltjes in alle soorten en maten, hardeschijven, processoren, geheugen en dergelijke. En ook switches zou wel interessant zijn. Het lijkt me niet haalbaar om dure routers op spare te gaan inslaan, dat mogen netwerkboeren zelf doen en zullen ze ook ongetwijfeld al doen ;)

Ook een bezorgservice tegen meerprijs zou interessant zijn, omdat 's avonds het OV niet al te best is en niet iedereen een auto heeft/gebruikt. Ik denk dat wij er vast en zeker nog wel eens gebruik van zullen maken.

DeziWeb
05/06/07, 22:53
Kabeltjes etc. lijkt me toch wel het best, idd wat niet al te duur is. Als je switches gaat leveren zullen je kosten veel te hoog worden. Iedereen heeft meestal weer voorkeur aan een bepaald soort merk/type. Maar als nood oplossing is het toch leuk om goedkopere switches als die asus GigaX dingen in je assortiment te stoppen van rond de 100,- ook denk ik dat er wel behoefte is aan processoren, geheugen en hardeschijven. Waarneer je dan overdag gewoon systemen verkoopt zul je die zoiezo wel kunnen verkopen.

Graag hoor ik wat meer over je plannen, ik vind het wel een intressant plan en leuk om je vorderingen te volgen(indien je het serieus op wil zetten natuurlijk)

Luke B
05/06/07, 23:13
Zeker goed plan, maar misschien ook idee om op den duur locatie in omgeving Rotterdam/Capelle te openen?
Zit in die omgeving ook een 5-tal publieke DC...

Maar als je ook kunt bezorgen, naar Capelle, is het ook voor mij in de toekomst een oplossing... Alhoewel ik vanuit hier 's nachts niet eens naar Capelle kan komen. Niet met het Openbaar Vervoer althans, maar dat zien we dan wel...
Kom hier na 1 uur niet meer weg (of terug) en kan dan pas weer om 4 uur 's ochtends weg ;)
Tenzij ik 5 uur 29 wil reizen, maar dat is ook niet alles, ofwel? :D

sander
05/06/07, 23:42
zeer goed idee, heb vaak zat in het datacenter gezeten en dat ik bepaalde dingen niet bij me had of niet op voorraad waren.

Paulewk
05/06/07, 23:56
Ik hoor hier vaak kabeltjes en kleine dingen, maar het lijkt me dat dat al helemaal niet interresant is, of degene die 't runt moet deze wel erg duur maken om rendabel te kunnen zijn.

Als je 500 kabeltjes a 2 euro verkoopt, heb je 1000 euro op een nacht, dat is niet rendabel. Vraag je 20 euro voor een kabeltje, is het wel rendabel, noemt men je ineens oplichter...

Ik denk dat het echt moeilijk is om dit rendabel te krijgen, maar ik zie 't wel als een leuk/nuttig initiatief.

Glenn
05/06/07, 23:58
Zeer welkom. Denk dan ook aan HDD's, memorybankjes, CPU, voedingen en switches. Kabeltjes niet zo, die heb ik namelijk zelf altijd wel. Ik heb het wel eens een paar keer gezocht.

Komto
06/06/07, 00:14
Rendabel zal je het moeilijk krijgen. De uren zullen een stuk duurder zijn dan wat er binnenkomt. Tenzij je het combineert met remote hands. Maar dan maak je alsnog verlies op de onderdelen.

Dit is interessant vanuit een datacentrum, daar zit het personeel toch wel.

Sander-
06/06/07, 00:27
Dergelijke diensten zullen (gezien de poster) waarschijnlijk worden uitgevoerd door iemand die toch al op locatie is... dan is het goed te doen.

blackberry
06/06/07, 02:00
Een meerprijs van 50% lijkt me acceptabel. Ik heb vaak zat in Amsterdam gezeten met de vraag naar kleine dingentjes (zoiets stoms als een sata-power-kabeltje, destijds). Dan kun je of terug rijden naar kantoor, of een shop opzoeken.

Goede spare parts boeren zijn er genoeg, maar een 24/7 shop zou top zijn.Het lijkt me verstandiger om 'n vast bedrag te rekenen voor reistijd/uurloon plus daarbij de kosten van de hardware (+ ruimte marge van 30/40 of meer procent).

Als je 10 kabels bestelt van 2euro stuk en TS moet 30min heenrijden. Dat hij dan € 50,- vangt. Al vraag ik me af of Rick dit rendabel genoeg vindt. Maar zo'n leverancier achter de hand hebben is altijd leuk inderdaad. Maar daarbij is er in mijn ogen ook nog 'n grote(re) markt voor remote hands. Dit zou je kunnen combineren.

XF-RICK
06/06/07, 02:07
Bedankt allemaal voor het antwoorden,

Het zal voornamelijk gaan om het leveren van spare-hardware, waarbij je moet denken aan HDD's, RAM, KABELTJES, CPU's, COOLERS e.d.

Switches zullen nog niet standaard aanbieden, zeker omdat elk bedrijf eigenlijk wel een voorkeur heeft voor een bepaald merk switches, qua poorten enzovoort. Daar komt bij dat het relatief prijzig is om switches langdurig op spare te houden vanwege de fluctuaties qua pricing.

In eerste instantie zal het om afhalen gaan, in een later stadium zullen wij het ook op locatie kunnen leveren. Prijsverschil zal ongeveer 20% bedragen tegenover "normale" pricing. Wij hebben hiervoor gekozen om het makkelijker toegankelijk te maken voor elk soort bedrijf, van groot tot klein.

Eventueel zullen wij in samenwerking met de verscheidende datacenters een automaat pogen neer te zetten waar je kabeltjes en kleine (niet breekbare) dingen uit kan halen. Hierbij moet je denken aan kooimoeren, kabeltjes, en/of andere kleine dingen die in het datacenter nuttig zijn, maar op dat moment simpelweg niet aanwezig zijn.

:)

Bullcat
06/06/07, 02:16
Misschien is de verhuur van tijdelijke switches/routers ook een oplossing ?

zodat de klant in qwestie in iedergeval uit de brand is op dat moment, en de volgende dag/dagen zelf zijn eingen merk kan bestellen cq laten repareren ?

Hans

XF-RICK
06/06/07, 02:18
Misschien is de verhuur van tijdelijke switches/routers ook een oplossing ?

zodat de klant in qwestie in iedergeval uit de brand is op dat moment, en de volgende dag/dagen zelf zijn eingen merk kan bestellen cq laten repareren ?

Hans

Hi Hans,

Dat is een goed idee, en zal ik zeker meenemen als punt.

Suggesties en/of opmerkingen zijn zeer welkom.

MediaServe
06/06/07, 02:45
Switches zullen nog niet standaard aanbieden, zeker omdat elk bedrijf eigenlijk wel een voorkeur heeft voor een bepaald merk switches, qua poorten enzovoort. Daar komt bij dat het relatief prijzig is om switches langdurig op spare te houden vanwege de fluctuaties qua pricing.

Ik denk als bij een bedrijf een switch is overleden en meerdere servers plat liggen, dat zelfs een huis-tuin-en-keuken switch van de Aldi al welkom is ;) En wellicht een idee om in een later stadium met een koeriersdienst te gaan samenwerken, indien je zelf niet wilt rijden.

ivs
06/06/07, 11:03
Waarom bouw je geen centrale mega automaat/mini geautomatiseerd magazijn?

Dan kan er gewoon via internet besteld worden en kan je via een code het bestelde product uit het magazijn laten halen. Je kunt die code ook aan een courier geven dat die het ophaalt en aflevert. Heb je geen mens meer nodig 's avonds.

Easewood
06/06/07, 11:39
Ik denk dat het op voorraad hebben van een paar spare servers met kaal OS ook handig zijn - als je de onderdelen niet hebt kun je in ieder geval met een paar uurtjes zeker weer het verkeer afvangen/doorsturen/inlichten etc.

Daarnaast lijkt me een abonnement model zoals bijv. de ANWB hanteert het meest levensvatbaar. Je betaald maandelijks een bedrag om gebruik te mogen maken van de dienstverlening. Prijzen van hardware kunnen dan redelijk blijven. Indien je geen lid bent maar wel zaken nodig hebt betaal je daar flink voor.

Je kunt dan zelf de afweging maken of je liever wacht tot de winkels open zijn, terwijl Rick zijn voorraad kan bekostigen met de maandelijkse inkomsten.

En ik krijg een gratis abbo voor het idee natuurlijk ;)

Jesperw
06/06/07, 15:02
Ik vraag me wel af hoe je de 24/7 dienst wilt bemannen. Of is dat een slaapdienst achtig idee?

Verder lijkt 't me interessant voor je om wat servers op voorraad te hebben en te kunnen verhuren. Als er bij mij een server klapt en ik kan op wat voor een reden dan ook mijn spare niet gebruiken dan heb ik liever een server dan wat onderdelen. :)

jeffrey
06/06/07, 16:32
In principe lijkt het me geen slecht idee maar ik vraag me af in welke frequentie je zult moeten gaan leveren.

Wij hebben vrijwel altijd de meeste spullen op voorraad, vaak is het net een stroomconverter of andere kabeltjes waar je op vast loopt.

Ik denk als je er speciaal iets voor moet opzetten dat het niet rendabel is (zelfs niet met remote hands erbij) maar als je er toch al iemand hebt zitten, het alleen maar extra inkomsten oplevert en er best mensen gebruik van zullen gaan maken.

XF-RICK
06/06/07, 23:14
Ik zou jullie willen bedanken voor jullie input!

Wij zullen ons hierover gaan buigen en begin volgende maand hoogstwaarschijnlijk een vorm van dienstverlening gaan starten.

:)

Glenn
07/06/07, 00:22
Keep us informed!

Denk nog eens na over die switches. Al heb je een Sweex switch op voorraad, sommige kan je er echt mee uit de brand helpen.

XF-RICK
16/06/07, 18:50
Ok, is nu klein tijdje verder. Wij zullen deze dienst per Juli gaan aanbieden, gangbare hardware ligt op voorraad, CPU (775, 478), DDR RAM, DDR2 RAM non ECC/ECC

HDD's van 80GB en 250GB, zowel SATA als IDE, tevens ligt er een managed switch (met fiber) te huur bij nood. Verder zullen wij nog een "spare" server op voorraad gaan houden. Is dan enkel een kwestie van eventjes de HDD's overschroeven en verder draaien.

Verder komt er een soort van abonnement, ANWB constructie. Bijdrage zal iets van 20 EURO/kwartaal bedragen.

Vragen of suggesties, shoot!

:)

MediaServe
16/06/07, 18:56
Vragen of suggesties, shoot!

:)

Mooi dat het doorgaat, hopelijk wordt het een succes! :)

Heb je iets van een website met wat meer informatie, voorwaarden en dergelijke?

XF-RICK
16/06/07, 19:16
Mooi dat het doorgaat, hopelijk wordt het een succes! :)

Heb je iets van een website met wat meer informatie, voorwaarden en dergelijke?

Website is nog in aanbouw, voorwaarden e.d. zullen eind Juni beschikbaar komen.

DeziWeb
16/06/07, 20:54
Ok, is nu klein tijdje verder. Wij zullen deze dienst per Juli gaan aanbieden, gangbare hardware ligt op voorraad, CPU (775, 478), DDR RAM, DDR2 RAM non ECC/ECC

HDD's van 80GB en 250GB, zowel SATA als IDE, tevens ligt er een managed switch (met fiber) te huur bij nood. Verder zullen wij nog een "spare" server op voorraad gaan houden. Is dan enkel een kwestie van eventjes de HDD's overschroeven en verder draaien.

Verder komt er een soort van abonnement, ANWB constructie. Bijdrage zal iets van 20 EURO/kwartaal bedragen.

Vragen of suggesties, shoot!

:)

Toppie:) Is dit op uitbreiding van je bestaande winkel, of helemaal van de grond af aan opgezet? En je hebt het erover dat je bij spare server alleen de hd's hoeft over te zetten. Vaak komt hier wel wat meer bij kijken drivers etc.

XF-RICK
16/06/07, 21:21
Toppie:) Is dit op uitbreiding van je bestaande winkel, of helemaal van de grond af aan opgezet? En je hebt het erover dat je bij spare server alleen de hd's hoeft over te zetten. Vaak komt hier wel wat meer bij kijken drivers etc.

Hehe, dit valt redelijk mee hoor, behalve als je natuurlijk Windows gebruikt, in 9 van de 10 gevallen kan je Linux bootend krijgen met een simpele HDD swap.

Maar je hebt gelijk, er zijn gevallen waarbij het niet werkt. :)

Dienst zal aangeboden als onderdeel van DC-Shop, in principe "open" voor iedereen.

DeziWeb
16/06/07, 21:44
Ik heb net even op je site gekeken en zag de prijslijst, moet zeggen de prijzen zijn goed te doen:) echt netjes, is dit dan ook al inclusief bezorging of ga je dit pas in een later stadium verlenen? Waar denk ook wel markt voor is, niet zo zeer als 24/7 spare onderdeel. Is het leveren van 1u koelers, vaak zijn die met moeite te bestellen bij webshops, een lokale winkel zou dus een stuk handiger zijn!

XF-RICK
16/06/07, 22:05
Ik heb net even op je site gekeken en zag de prijslijst, moet zeggen de prijzen zijn goed te doen:) echt netjes, is dit dan ook al inclusief bezorging of ga je dit pas in een later stadium verlenen? Waar denk ook wel markt voor is, niet zo zeer als 24/7 spare onderdeel. Is het leveren van 1u koelers, vaak zijn die met moeite te bestellen bij webshops, een lokale winkel zou dus een stuk handiger zijn!

Prijzen zijn exclusief bezorging, op dit moment is het enkel op afhaalbasis, eventueel kan een koerier de bestelling brengen. In een later stadium zullen wij zelf de bezorging op ons nemen.

1U Coolers, 775, AM2, 478 zijn in bestelling. Deze kunnen eventueel ook als spare geleverd worden, alsmede als een "normale" bestelling.

crazycoder
16/06/07, 22:26
Hehe, dit valt redelijk mee hoor, behalve als je natuurlijk Windows gebruikt, in 9 van de 10 gevallen kan je Linux bootend krijgen met een simpele HDD swap.

Kleine misvatting. Windows is net even iets flexibeler dan dat. Verrassend maar waar :) Totdat je exotische hardware gebruik maar dan ben je met linux ook de pineut.

Glenn
16/06/07, 22:37
Kleine misvatting. Windows is net even iets flexibeler dan dat. Verrassend maar waar :) Totdat je exotische hardware gebruik maar dan ben je met linux ook de pineut.

Wat is exotische hardware in jouw ogen?

Simpel servertje 1 naar simpel servertje 2 met zelfde HDD's ging mooi niet lukken, bij mij :)

Thijs
16/06/07, 22:58
Beetje hoster heeft per server gewoon spares liggen per server of een goed support contract met zijn HW leverancier.

AlfaHosting
17/06/07, 10:46
Verder komt er een soort van abonnement, ANWB constructie. Bijdrage zal iets van 20 EURO/kwartaal bedragen.

Vragen of suggesties, shoot!

:)

Dan moet je ook iets gaan opzetten voor bedrijven die midden in de nacht plots iets nodig hebben en geen abonnement hebben ? Lijkt me niet eerlijk ten opzichte van hen die netjes betalen en het niet nodig hebben. In het ANWB systeem betaal je dan ook een hogere eerste bijdrage.

Ik denk dat je beter kan werken met een extra bijdrage bij gebruik. Een bestelling tijdens daguren -> normale prijs. Een bestelling tijdens nachturen die niet dringend nodig is -> normale prijs. Een bestelling tijdens nachturen die onmiddelijk nodig is -> normale prijs + forfaitair bedrag van bv. 20 € + eventuele leveringskosten.

brinkie
19/06/07, 21:42
Beetje hoster heeft per server gewoon spares liggen per server of een goed support contract met zijn HW leverancier.

Ben ik met je eens, in principe zou je op bijv. elke 3 a 4 servers een complete spare moeten hebben. Had ik ook (en neem ik ook weer z.s.m.) want dat geeft toch een stuk extra bedrijfszekerheid. Helaas bij de enige keer dat ik 'm had kunnen gebruiken/inzetten ging er iets mis in de communicatie en lag m'n toen belangrijkste server > 10 uur uit productie terwijl de spare er bij wijze naast stond te niksen :mad:

Voor mij heeft een spare-shop dus geen toegevoegde waarde ook alleen al vanwege het feit dat ik het onderhoud en reparaties uitbesteed heb, tot volle tevredenheid over z'n algemeenheid :)