PDA

Bekijk Volledige Versie : Connectie Snelheid + max connecties



Roconda
05/06/07, 17:21
Beste Webhostintalkers,

Ik draai momenteel een VPS bij strato met voor IRC. De IRCD is asuka en services is GNUWorld. We denken over een paar maanden al bij 400 users te zitten, dit kan oplopen tot 1024 users. Nu heb ik de volgende vragen;

1) Zou de VPS 1024 users aankunnen ?
2) De connectie snelheid, wat is die? Ik kan er geen informatie over vinden bij strato.

,bvd Tim Slot :lovewht:

SF-Jeroen
05/06/07, 17:32
Over welke VPS van strato heb je het?

Connectie is dacht ik gewoon 100 Mbit, maar het kan iets trager zijn, doordat de servers fysiek in duitsland staan

phreak
05/06/07, 17:39
Het zou inderdaad handig zijn als je de specificates van de VPS kunt geven, edoch is IRC niet zo heftig in dataverbruik (text-only) dus ik neem aan dat de VPS / Connectie het wel zal trekken.

Misschien heb je hier wat aan: http://www.xs4all.nl/~remcovz/irc.html



Nog een paar andere puntjes:

* Een irc-server kost flink wat cpu-tijd en zo'n 26MB RAM.
* De machine waar de server op draait moet niet overbelast zijn met andere taken en uitstekende verbindingen met Surfnet of Nlnet hebben (minimaal een 1MBit verbinding met de internationale routers in A'dam).
* Hou er rekening mee dat de irc-server constant zo tussen de 15 en 25Kbps over de Internet-link gooit en dat na een netsplit, waarbij de verbinding tussen 2 servers verbroken in geweest, de gehele link in beslag genomen kan worden door dataverkeer van de IRC-server.
* De beheerder van het domein waar de machine in staat moet goedkeuring verlenen aan de irc-server.

hrodenburg
05/06/07, 17:41
correct me if i'm wrong... maar ircd's verbruiken echt geen drol. Ik draai ircd's (unrealircd) op lanparty's waar 800+ connecties tegelijk zijn. Heb daar nog nooit enige vorm van load kunnen ontdekken :)
Hardware is een p3 die ook nog een dnsserver is. connectie is uiteraard 100mbit.

Nieekk
05/06/07, 18:20
Gaat inderdaad gemakkelijk lukken op een 100mbit connectie, met een beetje recente server (P4 - AMD 3000+ <). IRC verbruikt amper load.

Swiftway-UK
05/06/07, 19:00
http://www.xs4all.nl/~remcovz/irc.html

Beetje oude informatie uit de tijd dat zelfs Undernet nog maar 10k users had:
Pagina voor het laatst aangepast op 15-04-1996.

Het ligt eraan welke VPS je hebt bij Strato, IRCD gebruikt weliswaar niet zoveel resources (buiten netwerk verkeer bij grote hoeveelheden gebruikers) maar er is een limiet aan die kleinere VPS van Strato natuurlijk, voornamelijk geheugen is een beperking.

phreak
05/06/07, 19:33
Beetje oude informatie uit de tijd dat zelfs Undernet nog maar 10k users had:
Pagina voor het laatst aangepast op 15-04-1996.

Het ligt eraan welke VPS je hebt bij Strato, IRCD gebruikt weliswaar niet zoveel resources (buiten netwerk verkeer bij grote hoeveelheden gebruikers) maar er is een limiet aan die kleinere VPS van Strato natuurlijk, voornamelijk geheugen is een beperking.


Wel relevant als je een beginsel zoekt hoeveel iets aankan.

Of hetzij dat omdat het een ouder document niet interessant vind, zal je rfc's ook niet interessant vinden?

Roconda
05/06/07, 20:16
Oke, ik ben er achter dat we 450GB dataverkeer hebben en 16.000KBS uplink. Dit moet volgens mij ruim voeldoende zijn. En met 2Gig ram is het zeker voldoende. Maar mijn vraag was meer of er geen limiet op het aantal connecties naar de server zit. Heeft iemand daar ervaring mee ?

phreak
05/06/07, 21:50
Oke, ik ben er achter dat we 450GB dataverkeer hebben en 16.000KBS uplink. Dit moet volgens mij ruim voeldoende zijn. En met 2Gig ram is het zeker voldoende. Maar mijn vraag was meer of er geen limiet op het aantal connecties naar de server zit. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Enige limiet waar je tegen aan kunt hikken zijn de open socks, maar hier hoef je je, met 1000 users zoiezo al niet druk te maken..

Roconda
06/06/07, 20:21
Enige limiet waar je tegen aan kunt hikken zijn de open socks, maar hier hoef je je, met 1000 users zoiezo al niet druk te maken..Okeej, bedankt. Ik weet nu dat ik nog een tijdje safe zit :rolleyes:

Kenneth
06/06/07, 21:03
Linux heeft (correct me if i'm wrong) een file descriptor limit van 1024.. er is kan dat je met 1000 er tegen aan kan komen.. maar dit kun je via 'ulimit' wel hoger maken :)

phreak
06/06/07, 21:05
Linux heeft (correct me if i'm wrong) een file descriptor limit van 1024.. er is kan dat je met 1000 er tegen aan kan komen.. maar dit kun je via 'ulimit' wel hoger maken :)

Hier zul je niet tegenaan lopen met ircd..

RichardVD
06/06/07, 22:51
De verbinding zal niet echt een probleem zijn, laatst even geprobeerd en kwam tot de 20mbit volgens hun grafiek.

Apoc
07/06/07, 02:28
Wel relevant als je een beginsel zoekt hoeveel iets aankan.

Of hetzij dat omdat het een ouder document niet interessant vind, zal je rfc's ook niet interessant vinden?

Dat is natuurlijk onzin. De processoren van 11 jaar geleden zijn niet te vergelijken met de hedendaagse processoren. Er wordt daar gesteld dat een IRCd flink wat CPU-tijd gebruikt, maar met hedendaagse processoren is daar geen sprake van.

phreak
07/06/07, 09:14
Dat is natuurlijk onzin. De processoren van 11 jaar geleden zijn niet te vergelijken met de hedendaagse processoren. Er wordt daar gesteld dat een IRCd flink wat CPU-tijd gebruikt, maar met hedendaagse processoren is daar geen sprake van.

Je begrijpt niet wat ik er mee wilde zeggen, wat toen onder "heftig" viel is nu totaal buiten kijf, daar dus sarcastisch bedoelt werd.. daarom ook een document van 11 jaar geleden.