PDA

Bekijk Volledige Versie : IPv6 Gebruik



rayden
01/06/07, 03:00
Na aanleiding van een bericht op ISPam.nl speelde de topic naam toch een paar nachten en dagen na in mijn hoofd.

Hoe zien jullie de toekomst in qua IPv6 voor de hosting 'wereld' zou het op 'korte termijn' (5-10 jaar) zinvol zijn om te implementeren?

Zelf denk ik dat vooral DSL/Access providers er baat bij hebben om IPv6 uit te rollen en te implementeren. Veelal word dergelijke connectivty als DSL/Kabel e.d. toch al via RADIUS/DHCP uitgerolt en dit zal dan in mijn inzage ook het makkelijkste zijn om gefaseerd te migreren naar een IPv6 infrastructure.

Zelf heb ik in de tijd van de '6bone' een paar tunnelbrokers van o.a. IPng(.nl), HE-NET en SixXS gehad. Beviel allemaal wel goed en en viel allemaal redelijk mee en was vrij easy om op te zetten.

Al met al was dat natuurlijk maar 1 interface waarvan je een gat in de lucht sprong als je een ping reply kreeg van xs6.xs4all.nl ;)

Wat denken jullie? Wat doen jullie er nu al mee? Zijn er al mensen hier die er al actief mee bezig zijn met het implementeren of eventueel kijken naar de mogelijkheden?

Kenneth
01/06/07, 11:06
ik denk dat de webhosting best wel traag gaat verlopen naar IPv6.. controle panelen zoals DA supporten er nog helemaal 0.0 van.

En DA kenende duurt het nog wel ff voordat ze IPv6 ondersteunen (ze draaien niet voor niets nog standaart Apache 1.3 ;))

trebbor
01/06/07, 11:14
Ik wil er al te graag mee werken, maar omdat wij geen LIR zijn moeten we nog even afwachten wat RIPE gaat doen. Het is helaas nog niet mogelijk of PI space voor IPv6 aftenemen, dus routeren gaat voor voor ons nog even niet op (helaas).


Ik denk dat als ze de PI spaces toekennen aan IPv6 dat het ook een stuk sneller gaat, naar horen zeggen is RIPE daar mee bezig, dus we wachten geduldig af.

Deimos
01/06/07, 15:20
Persoonlijk zou ik ook een stuk sneller overschakelen als PI-space beschikbaar komt. Dan ben je in de toekomst ook in één enkele keer af van het gedonder met wisselende ip-nummers mocht je ooit van netwerk switchen.

rayden
01/06/07, 15:30
Persoonlijk zou ik ook een stuk sneller overschakelen als PI-space beschikbaar komt. Dan ben je in de toekomst ook in één enkele keer af van het gedonder met wisselende ip-nummers mocht je ooit van netwerk switchen.

Vanzelfsprekend natuurlijik, maar het grote wachten is op RIPE natuurlijk die IPv 6 PI Space uitdeelt en we weten niet natuurlijk of ze hier zo happig op zijn. Tenminste met IPv4 is het 'vrij moeilijk' 1 te bemachtigen.

Maar wat betreft routers, route er hier iemand al successsvol IPv6 op b.v. Foundry? Met Juniper heb ik vaker gezien dat het vrij vlekkeloos gaat maar bij Foundry nog niet echt 'success reports" gehoord.

Daarnaast denk ik ook dat niemand echt zit te wachten op een migratie, kost allemaal weer tijd en geld om alles te migreren. Iedereen vreest altijd een IP change van v4 adres naar ander v4 adres. Laat staan dat iemand dan ook maar uberhaupt zin heeft in een migratie van IPv4 naar IPv6. Danwel gefaseerd of anders.

Buiten dat, vind ik het gewoon ronduit belachelijk dat b.v. sommige scholen, instellingen en andere zaken complete /16's toegewezen krijgen. Waarom zou b.v. het National Wildelife Park een complete /16 moeten hebben?!. Of waarom zou de gehele campus van elke universiteit elke PC die daar aanwezig is een public IP moeten krijgen. Dat soort zaken heb ik echt nooit begrepen, natuurlijk is NAT een oplossing die ook zijn limieten heeft maar aan de ene kant heb ik echt af en toe het idee dat ARIN maar met IP adressen strooit..

trebbor
01/06/07, 15:52
RIPE komt vast wel met een soort van PI regeling voor IPv6, tenminste dit heb ik vernomen toen wij naar een PI space vroegen voor IPv6, was er niet "maar" ze zouden er wel naar kijken in de toekomst.

Foundry heeft al IPv6 ondersteuning dacht ik, eweka announced toch al wat IPv6 naar buiten?

Afaik als ze die PI mogelijkheid eens doorvoeren voor IPv6 gaat het volgens mij echt een stuk sneller, ik wil er mee beginnen echter kan het weer niet grr. :)

GlennMatthys
01/06/07, 16:11
*knip*

Buiten dat, vind ik het gewoon ronduit belachelijk dat b.v. sommige scholen, instellingen en andere zaken complete /16's toegewezen krijgen. Waarom zou b.v. het National Wildelife Park een complete /16 moeten hebben?!. Of waarom zou de gehele campus van elke universiteit elke PC die daar aanwezig is een public IP moeten krijgen. Dat soort zaken heb ik echt nooit begrepen, natuurlijk is NAT een oplossing die ook zijn limieten heeft maar aan de ene kant heb ik echt af en toe het idee dat ARIN maar met IP adressen strooit..

Dat komt omdat, in de tijd dat die netblocks toegewezen werden, nog niet zoiets bestond als NAT... En in diezelfde tijd dachten ze ook dat ze wel nog een goeie tijd konden doen met IPv4...