PDA

Bekijk Volledige Versie : Sbs, terminal server en THIN client



jeroen_123
31/05/07, 20:28
Il wil me meer gaan verdiepen in small business server icm terminal server en THIN clients

Nu weet ik dat deze er zowel hardware matig zijn als software matig...
Om het te gaan leren wil ik dus een hardware versie kopen en een software versie
Echter weet ik er nog niet veel van en wil ik ook geen onnodig geld over de balk smijten.

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn ?

ik zie ze met Wind. XPe, 32 mb video, 4 mb video gedeeld.....etc
Wat is nou wijsheid ?
Op MP staan vele van die dingen, maar ik weet dus niet waar ik op letten moet :(
Iemand ervaring met THIN client software om van een (afgeschreven) pc een THIN client te maken ? zo ja welke software is goed ?

tazmanian
31/05/07, 22:48
om te testen heb ik nog een hp tc liggen als je wilt! deze ligt wel in Rotterdam en is niet te koop maar mag je als testdoeleindes wel gebruiken

gjtje
31/05/07, 23:14
Er is een linux thinclient distributie die je "eenvoudig" kan configureren en een iso van maken, vervolgens kan je deze of op de pc zelf installeren, of via PXE binnenhengelen tijdens het booten.

Wat je precies nodig hebt voor hardware hangt af van wat je er mee wilt. 4MB video is bijvoorbeeld niet genoeg om alle resoluties aan te kunnen.

VinceSTM
31/05/07, 23:49
Beetje offtopic"
Ik wil binnenkort wat windowsmachines omtoveren tot thinclients (immers, ze mogen de rest van de functionaliteit niet gebruiken). Iemand tips qua software?

pierce
01/06/07, 00:01
Beetje offtopic"
Ik wil binnenkort wat windowsmachines omtoveren tot thinclients (immers, ze mogen de rest van de functionaliteit niet gebruiken). Iemand tips qua software?

Wil je windows blijven gebruiken of wil je een ander besturingssysteem?

Ik meen me te herinneren dat dat er een aparte linux distro was die hier op gericht is, ben alleen de naam kwijt.... ->|

Indien windows > rdp client ;)

En anders zou je voor een simpele distributie als xubuntu(xfe als windowmanager) kunnen gaan, die draait ook redelijk op wat oudere hardware in tegenstelling tot kde of gnome.

Edit: found it! http://thinstation.sourceforge.net

jeroen_123
01/06/07, 00:30
Wat VinceSTM beschrijft wil ik ook onder de knie zien te krijgen
Het lijkt misschien alsof ik heel veel wil en niks weet...dat is ook zo, maar hardware snap ik wel...en als ik weet wat er wel en niet kan met hardware dan kan ik een juiste keuze maken

Dus even op het niveau zover ik het snap:

SBS + Terminal server

hier hang ik via het netwerk een oude pc omgetoverd tot (thin) client en/of een (hardware) thinclient aan

Deze starten op en kunnen/mogen niks anders dan aanmelden op de terminal
Als ik een beetje rondzoek en ook op MP kijk dan kom ik bijvoorbeeld dit tegen:

Neoware [Capio One] Thin-Client 300MHz NeoLinux 3.x 64M

kan ik zoiets zo configureren dat het gaat draaien op/als terminal ?

Verders wil ik dan ook leren om een oude pc zo te krijgen dat deze dit ook kan, kan iemand aanbevelen welke software ik daar het best voor zou kunnen gebruiken

Ik weet dat je via de groepspolicy heel veel kan dichtzetten zodat men uiteindelijk alleen nog maar kan inloggen/uitloggen
Maar ik wil het goed leren

PimEffting
01/06/07, 01:17
Nog even ter informatie: Terminal Server draait niet op SBS.
Hiervoor zul je een separate server in moeten zetten.
In omgevingen met meer dan één server raad ik SBS eigenlijk altijd af omdat je erg beperkt bent in de groei.

groenleer
01/06/07, 08:19
De linux distributie die jullie bedoelen heet Thinstation.

Dit is een Linux versie die je kan plaatsen op een cd of een iso en via PXE binnen halen.

Een andere leuke optie is om een IDE<->CF adapter aan te schaffen en deze ssamen met een 1GB kaartje in de pc te monteren.
Hierdoor kun je de pc veilig gebruiken, maar zijn er altijd nog aanpassingen mogelijk lokaal. En je kan werken als men je 'cd' jat of de standaard server down is. Je kan een lokale webbrowser gebruiken.

Thinstation 2.0 features

Terminal protocols supported.

Windows Terminal Services (RDP)
Citrix ICA
X-Terminal (XDM)
TightVNC
SSH
Telnet
Tarantella


Hardware requirements.

Processor: x86
RAM: 16MB (8MB using TinyX). 32 MB recommended for rich clients.
Network: 10 or 100 mbps network card (any supported by kernel 2.4.x)
Video card: All supported by Xfree86 4.3/3.3.6
Mouse: Serial, PS/2, USB


Boot methods.

From network using DHCP/TFTP + Etherboot floppy / Etherboot bootrom / PXE bootrom
From floppy, hard disk, cdrom or DOC2000 using Syslinux
From DOS using Loadlin


GUI modes.

Single client in fullscreen session
Text session (Telnet or SSH)
Multiple concurrent clients using local window manager (blackbox)


Other features.

Samba support to share thinclient disks and printers
Sound support
Remotely administer thin clients using Vnc and telnet
Network card, video card and mouse autodetection
Dynamic ".pkg" package support (can be loaded at run time)
Centralized configuration using TFTP to obtain config files


Meer informatie op de website van Thinstation:
http://thinstation.sourceforge.net/

Wat betreft de hardware matige ThinClients, het is afhankelijk van de resolutie waarin je wilt werken, en of je meerdere termninal servers wilt benaderen.
Niet alle linux modellen hebben een mooie interface om servers te selecteren.
ThinStation heeft bijvoorbeeld toen ik het gebruikte een DOS-look-a-like config.sys menu.

JROnline
01/06/07, 08:43
Het irritante van ThinStation is dat ik het nog niet op een hogere resolutie dan 1024x768 draaiend heb kunnen krijgen.

Wij gebruiken hier Edubuntu. Hierin zit LTSP gebakken waarmee je thin clients of gewone PC's kunt laten PXE booten. Gebruikers die Windows willen gebruiken kunnen met de RDP client in Edubuntu connecten met de Windows Terminal server. Daarnaast draaien we nog een SBServer.

crazycoder
01/06/07, 08:45
Nog even ter informatie: Terminal Server draait niet op SBS.
Hiervoor zul je een separate server in moeten zetten.
In omgevingen met meer dan één server raad ik SBS eigenlijk altijd af omdat je erg beperkt bent in de groei.
Dat laatste mag je toch nog wel even wat verder uitleggen.

bakkerl
01/06/07, 08:50
Dat laatste mag je toch nog wel even wat verder uitleggen.

SBS is bedoelt in omgevingen waar maar 1 server staat. Zodra je meerdere servers wil gaan gebruiken, zoals meerdere domain controllers (wat is grote omgevingen sowieso aan te raden is) is dan niet mogelijk.
Ook alle config mogelijkheden die SBS bied, is gericht dat alles op 1 systeem staat.

groenleer
01/06/07, 09:05
Je kan wel meerdere servers draaien, je kan alleen geen meerdere domeincontrollers draaien.

SBS is er inderdaad op gericht dat er maar 1 DC (Domein Controller) in je netwerk staat. Verder zal het trachten alle services op dat ene systeem te consolideren.
Groei word dan een moeilijk verhaal. Er zijn wel trajecten om een 2de DC toe te voegen, maar dat kan nooit een SBS zijn. In het zelfde traject word er ook vanuit gegaan dat je de SBS tot een simpele memberserver downgrade. In een fatsoenlijk netwerk waar je 2 servers hebt, word geadviseerd om 2 DC's te nemen door Microsoft.
Dit allemaal om problemen te voorkomen als een van je DC's crasht.
Een standalone DC is namelijk extreem moeilijk om te recoveren.
Als je er 2 hebt zijn de rollen verdeeld, en zal veel informatie op beiden aanwezig zijn.

crazycoder
01/06/07, 09:38
Niet meer dan 1 DC? Niet meer dan 1 server? 2e DC toevoegen is simpel. Het klopt dat je in principe maar 1 SBS server per netwerk kan hebben waar je wel e-mail voor verschillende domeinen op kan hebben, maar dat is een ander verhaal.

Jammer, maar ik zie dat sommigen wat bij moeten spijkeren. Beetje leesvoer:
Running Multiple Servers in a Windows Small Business Server Environment
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1165f2c9-7e08-4b43-92fe-bb965d17b3b4&displaylang=en

Add and Manage Additional Servers in a Windows Small Business Server Domain
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=6F4015F2-7606-4EAA-828A-00B8DF6BD999&displaylang=en

Wij zetten regelmatig meerdere servers in naast een SBS doos. Geen enkel probleem. Wat TS wil is te bereiken door een TS als memberserver dus niet als DC!! aan het SBS netwerk toe te voegen.

Je mag licentietechnisch iets als Exchange of SQL niet van de sbs doos halen en op een andere server installeren. Een andere beperking is dat je 'slechts' 75 gebruikers op een sbs2003 netwerk kan hebben.

bakkerl
01/06/07, 10:13
Niet meer dan 1 DC? Niet meer dan 1 server? 2e DC toevoegen is simpel. Het klopt dat je in principe maar 1 SBS server per netwerk kan hebben waar je wel e-mail voor verschillende domeinen op kan hebben, maar dat is een ander verhaal.

Wij zetten regelmatig meerdere servers in naast een SBS doos. Geen enkel probleem. Wat TS wil is te bereiken door een TS als memberserver dus niet als DC!! aan het SBS netwerk toe te voegen.

Je mag licentietechnisch iets als Exchange of SQL niet van de sbs doos halen en op een andere server installeren. Een andere beperking is dat je 'slechts' 75 gebruikers op een sbs2003 netwerk kan hebben.

Klopt allemaal, maar in alle stukjes van de TS heeft die het nog steeds over een SBS en een terminal server. In mijn ogen is dat 2 machines zonder een extra domain controller(s). En zoals je al vermeld wordt het pas lastig om echt uit te breiden als de DC de SBS server is. Maar daar wil de TS wel mee starten.

groenleer
01/06/07, 10:47
Niet meer dan 1 DC? Niet meer dan 1 server? 2e DC toevoegen is simpel. Het klopt dat je in principe maar 1 SBS server per netwerk kan hebben waar je wel e-mail voor verschillende domeinen op kan hebben, maar dat is een ander verhaal.

Jammer, maar ik zie dat sommigen wat bij moeten spijkeren.
-knip-

Bij mijn weten, is het in het verleden (R1 ) toch echt anders geweest.
Daarnaast is het hoogst ongebruikelijk dat je een SBS oplossing neer zet wanneer je met meerdere servers wilt gaan werken.
Je wilt namelijk niet SQL en Exchange op de zelfde server hebben, maar dat is een ander verhaal.
Gelukkig vallen de SBS systemen niet onder mijn verantwoordelijkheid en houd iemand anders zich daar mee bezig.

Wat je het beste kan doen voor studie doeleinden is je aanmelden als MS Partner (gratis voor registerd partnership). Vervolgens je aanmelden voor het Action Pack. Het action Pack geeft je verschillende software waar onder de mogelijkheid om Terminal Server te draaien en een gewone 2k3 server zonder dat je behoorlijk hoeft te investeren in software (rond de 300 euri/jaar)
.
Zie ook de link van Microsoft Actionpack for Partners:
https://partner.microsoft.com/global/program/managemembership/actionpack/mapscontents

crazycoder
01/06/07, 10:52
Klopt allemaal, maar in alle stukjes van de TS heeft die het nog steeds over een SBS en een terminal server. In mijn ogen is dat 2 machines zonder een extra domain controller(s).

Geen probleem, de SBS is de DC. TS staat trouwens ook voor Terminal Server :) ik zie dat ik ze door elkaar gebruik en dat lijkt ietwat verwarrend.

Jij beweerde in een eerdere posting dat je geen extra servers naast SBS kan draaien :)

En zoals je al vermeld wordt het pas lastig om echt uit te breiden als de DC de SBS server is. Maar daar wil de TS wel mee starten.
Wat TS kan doen is:
1 x SBS2003
1 x Terminal Server op een Server 2003

Je voeg in principe geen 2e SBS server aan een netwerk met SBS toe. Ik zie daar trouwens ook het nut niet van in. Windows 2003 als memberserver of DC is geen enkel probleem.


Bij mijn weten, is het in het verleden (R1 ) toch echt anders geweest.
Daarnaast is het hoogst ongebruikelijk dat je een SBS oplossing neer zet wanneer je met meerdere servers wilt gaan werken.
Je wilt namelijk niet SQL en Exchange op de zelfde server hebben, maar dat is een ander verhaal.

Dat eerste klopt op beide punten niet. Er zijn trouwens genoeg redenen waarom je naast SBS een 2e server wil zetten.. zoals remote access via RWW naar een terminal server zodat het niet nodig is om pc's onnodig aan te laten staan. VPN is een alternatief maar heeft tov rww een aantal nadelen, tevens wil je niet ieder pakket over een vpn trekken maar dat is weer voer voor een andere discussie.

Het tweede wel, maar SBS is er juist op gebouwd om dat wel te hebben. Of wil jij in een bedrijf waar 10 personen werken 3 of 4 servers planten? SQL en exchange draaien overigens alleen als je ze zelf heb geinstalleerd. Met 4GB ram trekt een beetje server dat wel. Maak je heel heftig gebruik van sql dan kan je altijd overwegen om daar een aparte server voor te plaatsen, dat kost wel het e.e.a. omdat je daar aparte licenties voor aan moet schaffen.