PDA

Bekijk Volledige Versie : Administratiekosten



ju5t
31/05/07, 19:10
We hebben tot op heden eigenlijk nooit administratiekosten gerekend voor het versturen van herinneringen enz., maar het begint hier langzamerhand wel tijd voor te worden.

Hoe doe je dit administratief gezien? De factuur is namelijk al geboekt en kan dus niet gewijzigd worden. Hoe worden hier extra administratie kosten aan toegevoegd? Zou een boekhoudpakket dit moeten ondersteunen?

Ter info, onze algemene voorwaarden stellen ons in staat om administratiekosten te rekenen.

YourWebSolution
31/05/07, 19:12
Ikzelf reken geen herinneringskosten.

Als het structureel gebeurt, kan je deze mensen een factuur sturen, een herhaling en dan zou ik nog een nieuwe factuur aanmaken met de administratiekosten... (deze c.a. een week later verzenden)

royen99
31/05/07, 19:29
Ach.. voor 3 muis kliks rekenen wij geen administratie kosten. (klik 1, openstaande fakturen -> klik 2, faktuur details -> stuur herrinering.. 10 seconden werk)....

Deimos
31/05/07, 20:22
AUB ontopic!

Je mag volgens de wet de wettelijke rente rekenen vanaf het moment dat de betaling uitblijft. Administratiekosten mogen pas in rekening worden gebracht wanneer deze optie ook is opgenomen in de Algemene Voorwaarden.
Mocht je dit nog niet hebben en de Algemene Voorwaarden moeten aanpassen, dan moet je wel akkoord ontvangen van de klant.

Hieronder een stuk over wettelijke rente van de KvK (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39971). Ook interessant is een artikel op de jurofoon website (http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2691).

Een betalingsachterstand kan een ondernemer duur komen te staan. Dit is het gevolg van de wettelijke rente, die is verschuldigd bij te late betaling.

De wettelijke rente staat in het Burgerlijk Wetboek en vloeit voort uit een Europese richtlijn om betalingsachterstanden terug te dringen.

Voor welke overeenkomsten geldt wettelijke rente?
De wettelijke rente bij handelstransacties geldt voor overeenkomsten tot het leveren van goederen of diensten tegen betaling. Het gaat hierbij om transacties tussen bedrijven onderling of tussen bedrijven en overheidsinstanties.

Bedrijven kunnen in dit verband natuurlijke personen zijn die een bedrijf of beroep uitoefenen, of rechtspersonen zijn (ongeacht of die feitelijk een onderneming uitoefenen).

Deze hogere wettelijke rente is niet van toepassing op overeenkomsten met consumenten. Hier kan een beroep worden gedaan op de lagere wettelijke consumentenrente van zes procent (per 1 februari 2007).

Wanneer is de hoge wettelijke rente verschuldigd?
Bij een overeenkomst is de hoge wettelijke rente direct verschuldigd:

* vanaf 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur;
* vanaf 30 dagen na de dag van ontvangst van de prestatie in het geval dat de datum van ontvangst van de factuur niet vaststaat of als de schuldenaar de factuur eerder ontvangt dan de prestatie;
* vanaf 30 dagen na de dag waarop de afgesproken termijn van goedkeuring of aanvaarding is verstreken in het geval is afgesproken dat de ontvanger van een prestatie binnen een bepaalde termijn kan besluiten de prestatie goed te keuren of te aanvaarden.

Deze wettelijke betalingstermijn van 30 dagen geldt niet als partijen een andere betalingstermijn zijn overeengekomen (langer of korter), bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden.

Geen aanmaning nodig
Van belang is dat bij overschrijding van de wettelijke of afgesproken termijn de rente automatisch, dus zonder aanmaning of ingebrekestelling, verschuldigd is. Als de schuldeiser zelf in gebreke is doordat hij niet deugdelijk heeft gepresteerd, is de schuldenaar geen wettelijke rente verschuldigd.

Bij consumentenovereenkomsten blijft een ingebrekestelling of aanmaning wel voorwaarde voor het in rekening kunnen brengen van de wettelijke rente.

Betalingsvoorwaarden
Partijen kunnen bij een overeenkomst ook een hoger of lager rentepercentage afspreken. Ook dan geldt dat na het verstrijken van de wettelijke of afgesproken termijn de afgesproken rentevergoeding verschuldigd is zonder voorafgaande ingebrekestelling.

Wat is de wettelijke rente bij handelstransacties?
Het rentepercentage is gelijk aan de marginale toewijzingsrente voor herfinancieringstransacties, vastgesteld door de Europese Centrale Bank, plus 7 procentpunten. Deze herfinancieringsrente varieert.

Stel dat de herfinancieringsrente 6% bedraagt, dan is het percentage op dat moment dus 6 + 7 = 13%. Actuele informatie over deze rente vindt u op de website van de Europese Centrale Bank: www.ecb.int. U kunt hier de wettelijke rente berekenen.

Gekeken wordt naar de meest recente herfinancieringsrente die voor de eerste dag van het betreffende halfjaar is vastgesteld (1 januari of 1 juli). De aldus berekende wettelijke rente geldt steeds voor de duur van een half jaar.

Ber|Art
31/05/07, 20:46
Klopt helemaal :) als je het in je AV opneemt kan je b.v. 15 EURO kosten rekenen bij je tweede aanmaning.

Dennie-DeTi
31/05/07, 21:12
Volgens mij biedt snelstart de mogelijkheid om automatisch administratiekosten bij een herinnering/aanmaning te doen. Ik weet alleen niet hoe dat geboekt wordt. Wij maken zelf geen gebruik van deze mogelijkheid.

- Dennie

®on
31/05/07, 21:35
Volgens mij biedt snelstart de mogelijkheid om automatisch administratiekosten bij een herinnering/aanmaning te doen. Ik weet alleen niet hoe dat geboekt wordt. Wij maken zelf geen gebruik van deze mogelijkheid.

- Dennie
Klopt, vanaf de module "Nota 3" zit deze optie erin.

ju5t
31/05/07, 21:52
Ok, dan mag ik dus wel contact opnemen met Mamut, want die gasten weten het weer bijzonder goed te verbergen.

Thanks voor de comments :)

tazmanian
31/05/07, 22:06
Wij rekenen (na 1 juni) voor elke aanmaning 7.50 aan administratie kosten. hievoor 10 euro. niet klantvriendelijk misschien, maar het zet de klant wel aan het denken.

Als ze de huur of hypotheek niet optijd betalen of de telefoon rekening is het normaal een verhoging met administratie kosten maar bij hosting niet??? kom nou!

Bcis Webhosting
31/05/07, 23:20
ik zit er ook serieus over te denken dit te doen,
maar weet niet of ik het wel zie zitten.
het is net zoals "royen99" al zij, het is maar 10 seconde werk.
(wel makkelijk verdient)

ju5t
31/05/07, 23:35
Administratiekosten zijn niet bepaald bedoeld om winst te maken. Het is meer een middel met het doel om klanten sneller te laten betalen. Daarnaast dek je er eventuele kosten mee, zoals postzegels en extra werk wat het oplevert. Wij werken bijvoorbeeld gewoon nog met facturen per post.


Klopt helemaal als je het in je AV opneemt kan je b.v. 15 EURO kosten rekenen bij je tweede aanmaning.

Is het normaal om hier een vast bedrag voor te rekenen of wordt dit te allen tijde gebaseerd op de openstaande factuur + wettelijke rente? De herfinancieringsrente staat nu op 3,75%. Plus 7 zou dit dus uitkomen op 10,75%.

Zelf vind ik dat dit niet voldoende druk op de klant is. Je probeert de klant toch een beetje op te voeden, zodat hij het de volgende keer wel uit z'n hoofd laat om te laat te betalen (of hij gaat weg, dat is een risico, maar te verwaarlozen natuurlijk, slecht betalende klanten ben je liever kwijt dan rijk normaal gesproken).

BsHosting
31/05/07, 23:38
Andersom leert het klanten wel eens op tijd te betalen.

Wij rekenen na de 2e aanmaning ook 12,50 kosten, of het nu 5 sec werk is of niet.
De klant heeft na zijn bestelling meteen een factuur met een betaaltermijn van 14 dagen, op de 2e aanmaning zit je dus al op bijna 2 maanden later.

Overal krijg je dan kosten bij elk bedrijf, dus inderdaad waarom bij hosting niet.

99% van onze klanten betaald altijd op tijd, en als er eens een klant is die netjes even belt met het verhaal waarom een betaling later is dan doe ik ook niet moeilijk, maar als een klant na 2 herinneringen en aanmaningen zelf nog niet de moeite neemt om contact op te nemen moet ie het maar in zijn knip voelen.

tazmanian
31/05/07, 23:44
Andersom leert het klanten wel eens op tijd te betalen.

Wij rekenen na de 2e aanmaning ook 12,50 kosten, of het nu 5 sec werk is of niet.
De klant heeft na zijn bestelling meteen een factuur met een betaaltermijn van 14 dagen, op de 2e aanmaning zit je dus al op bijna 2 maanden later.

Overal krijg je dan kosten bij elk bedrijf, dus inderdaad waarom bij hosting niet.

99% van onze klanten betaald altijd op tijd, en als er eens een klant is die netjes even belt met het verhaal waarom een betaling later is dan doe ik ook niet moeilijk, maar als een klant na 2 herinneringen en aanmaningen zelf nog niet de moeite neemt om contact op te nemen moet ie het maar in zijn knip voelen.


Zie mijn eerdere post!!

geheel eens meer kanik er niet over zeggen

santema
01/06/07, 00:16
Lijkt mij niet meer dan normaal dat je kosten rekend voor betalingen die uitblijven...

johnburk
01/06/07, 01:44
99% v.d klanten betalen op tijd. Dit is wat ik doe.

- Factuur met 14 dagen betalingstermijn
- Na 1 maand stuur ik herinnering met 10 dagen betalingstermijn
- 2 a 3 dagen daarna bel ik de klant
- Na die 10 dagen een laatste herinnering met 7 dagen daarin de waarschuwing dat er eenmalig 10 euro + 2% in rekening gebracht word per maand, waarbij een deel v/d maand telt al een gehele maand.
Na 3 maanden gaat het naar een incassobureau

De administratiekosten boek ik als en nieuwe factuur.

Na het eerste herinnering of tijdens het telefoontje merk je al of de klant wel of niet gaat betalen. Mijn ervaring is dat als het binnen 1 week na het telefoontje er niet betaald word, ze dan helemaal niet gaan betalen (tot dat ze een incasso achter zich krijgen).

Sorry dat ik een beetje offtopic ben gegaan.

Geoffrey
01/06/07, 06:52
Wat ik in het afgelopen jaar bijna constant gemerkt heb is dat veel klanten dan gewoon het factuurbedrag betalen zonder de extra administratiekosten. Dan heb je natuurlijk wel het facturatiebedrag binnen en die 10 / 12,50 / ... euro kan je dan waarschijnlijk gestolen worden, iets is beter dan niets natuurlijk. Dan is het aan jou de keuze om te zeggen of je er genoegen mee neemt of niet. Die extra kosten blijven natuurlijk gewoon opeisbaar.

Om het even over een andere boeg te gooien, er zijn ook partijen die een vorm van administratiekosten standaard bij een factuur tellen om aan een bepaald bedrag te komen. Stel dat een klant een domeintje van € 5,00 bij je huurt en je daarvoor één factuur moet maken, dan zijn er veel bedrijven die er een X aantal euro bijtellen om aan een bepaald minimum bedrag te komen. Dit doet vooral wanbetalers die simpel een domeintje willen scoren ook wel twee keer nadenken. Ik zeg maar iets, € 50,00 of € 5,00 is een groot verschil om mee naar een incasso of advocaat te stappen.

Dennie-DeTi
01/06/07, 11:10
Wat ik van ons incassobureau heb begrepen is dat de klant inderdaad niet verplicht is om die kosten te betalen.

Alleen wanneer de kosten een beetje in redelijkheid zijn ten opzichte van het factuur bedrag, heb je kans dat een rechter de klant verplicht om ook de administratie kosten te voldoen. (Dus 15 euro administratie kosten op een factuurtje van 10 euro voor een domein, wordt vast afgekeurd).

- Dennie

Server00
01/06/07, 11:50
Ik bereken geen administratie kosten naar me klanten ik laat het incasso bureau alles verder regelen indien ze niet op tijd betalen.

Het incasso bureau gooit ook al de prijs omhoog dus dan voelt de klant het ook al dat ie voortaan niet te laat moet betalen, alleen voor kleine bedragen van € 10 bijv is het niet echt te doen :)

trebbor
01/06/07, 12:03
Voordat je je klanten direct overlaat aan een incassobureau is het verstandig het eerst wat milder aan te pakken. Het zal voor veel klanten een schok zijn als ze vaak voor het eerste in aanraking komen met incasso.

Zorg dat je de klant kunt bereiken, E-mailadressen en telefoonnummers zijn soms na 2 of 3 jaar inactiviteit niet meer beschikbaar of de klant gebruikt andere gegevens.

Na 2/3 aanmalingen stuur je een aangetekendebrief plus administratiekosten van bijvoorbeeld € 12,50. Je weet dat de klant het heeft ontvangen en dus de rekening zal moeten betalen.

Krijg je hierna geen gehoor dan kan je altijd overwegen om incasso in te schakelen, of dit de moeite waard is bij kleine bedragen betwijvel ik, echter met toevoegingen zoals administratiekosten kan het bedrag flink oplopen, waardoor het weer wel de moeite waard is.

Apoc
01/06/07, 15:16
Het toevoegen van administratiekosten kan enkel indien dit in de voorwaarden (of contract) staat - er vanuit gaande dat de klant die geaccepteerd heeft. Hou daar dus wel rekening mee.