PDA

Bekijk Volledige Versie : Peiling: centrale backupdienst voor webhosters



VinceSTM
29/05/07, 18:47
Beste WHT-ers,

Ik vroeg mij af, is er interesse voor een dienst voor webhosters, waarbij zij hun backups kunnen pompen naar een backupserver. Ipv. dat 10 hosters dan elk een backupserver hebben, die zij absoluut niet vol maken, kunnen zij gebruik maken van die ene, wat dikkere server, waar ze zelf geen onderhoud aan hebben.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en waarom,

VinceSTM

eMiz0r
29/05/07, 19:05
Prima. Als uitbesteden goedkoper is dan het intern houden zie ik geen reden om er geen gebruik van te maken :)

SF-Jeroen
29/05/07, 19:12
Nou ja, zoveel kost een oude server draaien voor INTERNE backupdiensten ook weer niet..... E 7,50 per maand voor colo

zakariae
29/05/07, 19:15
Prima. Als uitbesteden goedkoper is dan het intern houden zie ik geen reden om er geen gebruik van te maken
eMiz0r heeft idd gelijk, dan zou men bijv. een dure opslag server kunnen aanschaffen voor backups van een aantal hosters. dan zijn de kosten ook niet erg hoog denk ik voor onderhoud enz van 1 server.
een slimme idee VinceSTM ;)

blackberry
29/05/07, 19:22
Maar wat is je budget voor xx hostingspace dan? En hoeveel verkeer verwacht je erbij?

Ik vraag me af in hoeverre een interne backupserver niet bijna altijd interessanter is. Als je 5GB aan websites hebt en 'n week lang 'n backup wil maken.

35GB space (na 7 dagen verwijder je een backup)
140GB traffiek

Een Celeron 2Ghz voor 200euro met 'n 500GB hdd co-locaten binnen hetzelfde rack is dan al binnen een jaar goedkoper.

Jesperw
29/05/07, 19:28
Ik zou zoiets belangrijks als backups echt niet op een shared platform willen hebben. Backups zijn ontzettend belangrijk en de data is vaak vertrouwelijk. Bovendien moet je als professionele hosting provider gewoon een fatsoenlijke backupoplossing bouwen en niet je vertrouwelijke data naar een shared server sturen. Vind ik. :)


Nou ja, zoveel kost een oude server draaien voor INTERNE backupdiensten ook weer niet..... E 7,50 per maand voor colo

En al helemaal niet voor een paar euro, want voor zoiets is kwaliteit en continuiteit het belangrijkst.


Ik vraag me af in hoeverre een interne backupserver niet bijna altijd interessanter is. Als je 5GB aan websites hebt en 'n week lang 'n backup wil maken.

35GB space (na 7 dagen verwijder je een backup)
140GB traffiek

Kijk eens naar Linux hardlinks en rsync, dan kost 7x5Gig opslaan je geen 35Gig en al helemaal geen 140GB. :)

VinceSTM
29/05/07, 19:40
Nou ja, zoveel kost een oude server draaien voor INTERNE backupdiensten ook weer niet..... E 7,50 per maand voor colo

datacenter plat = backupserver en hoofdserver plat?

Geert-Jan
29/05/07, 20:00
Dan plaats je een server bij je buurman in de suitte naast je of zo...
Een gezamelijke backupserver lijkt ook mij niet interesant, en lijkt mij ook vele male duurder.

Bcis Webhosting
29/05/07, 20:17
ik denk nieteens dat dit interesant is voor de meeste mensen hier,
zoveel moeite is het niet om een backup server op te zetten. en de kosten hebben we het nieteens over.
luie mensen zouden het wel weer prettig kunnen vinden :P (no offence)

GlennMatthys
29/05/07, 20:21
Hmm ik zou het allesinds niet gebruiken als primaire backup, maar het gedacht dat het off-site staat is wel leuk. Ik maak nu al een backup van mijn administratie en zet die op mijn persoonlijke ruimte in het datacenter.

Sander-
29/05/07, 20:32
Ik vind de dataveiligheid en integriteit toch belangrijker dan een goedkopere oplossing. Dat soort dingen bereken je door in je prijs en daarmee bepaal je ook voor een belangrijk deel de kwaliteit van je dienst.

Wij backuppen dagelijks naar NAS, offsite HDD en offsite tape. Daarnaast hebben we voor de belangrijkste systemen schaduwsystemen draaien waarnaar direct een backup wordt gemaakt en direct gerestored.

Tapes hebben we tevens tot een jaar terug in de kluis.

VinceSTM
29/05/07, 21:35
Ik vind de dataveiligheid en integriteit toch belangrijker dan een goedkopere oplossing. Dat soort dingen bereken je door in je prijs en daarmee bepaal je ook voor een belangrijk deel de kwaliteit van je dienst.

Wij backuppen dagelijks naar NAS, offsite HDD en offsite tape. Daarnaast hebben we voor de belangrijkste systemen schaduwsystemen draaien waarnaar direct een backup wordt gemaakt en direct gerestored.

Tapes hebben we tevens tot een jaar terug in de kluis.

Er zijn tientallen, honderden dan wel niet duizenden webhostertjes met 1 servertje die dat allemaal niet kunnen betalen/interessant vinden. Daarom is dit waarschijnlijk erg interessant. Een webhoster zei ooit, dat het niet erg was, dat kleine goedkope webhostertjes uitsterven. Dat lijkt niet echt te gebeuren, dus is het misschien slim om gewoon geld aan ze te gaan verdienen?

sdetroch
29/05/07, 21:55
Wat is het verschil met de verschillende webbackup diensten die reeds aangeboden worden? Waarin zijn (kleine) hosting bedrijven verschillend dan andere KMO's zoals boekhoudkantoren, winkelketens, ...?

Denk dat dit inderdaad enkel interessant is voor de kleine hoster die de middelen niet heeft om zich zelf van dergelijke apparatuur te voorzien. Anderzijds, kunnen die dan wel bvb 145 Euro per jaar betalen voor bvb 25GB backupspace?


mvg,
Sven

SF-Jeroen
29/05/07, 22:09
datacenter plat = backupserver en hoofdserver plat?

Maakt toch niet uit, als het DC plat is liggen al je sites er toch uit, dus komt er toch geen data meer bij om te backuppen,

en qua mail/dns, daar hadden we het niet over

Daar zou ik eventueel wel interesse voor hebben, een backup Mailserver

sdetroch
29/05/07, 22:19
Offsite backups bijhouden is (naast goede verzekeringen) een must voor een 'deftig' hostingbedrijf, stel dat het datacentre in brand staat, er een vliegtuig op neerstort, andere gevallen van overmacht ...?

Ik zou niet graag de rekening betalen van de schadeclaims als je een paar honderden/duizenden 'serieuze' klanten hebt.
Sven

t.bloo
29/05/07, 22:24
Bestaat al jaren (wij hebben zo'n dienst onder de handelsnaam Dommel Hosting) en kost geen bal (125 euro per jaar voor 25GB). Kun je de tools voor gebruiken die je maar wilt en rsync + hardlinks is hierbij erg populair.

Dus als antwoord op de vraag van de TS: ja, er is inderdaad interesse voor.

Serve-xs
30/05/07, 01:28
Offsite backups bijhouden is (naast goede verzekeringen) een must voor een 'deftig' hostingbedrijf, stel dat het datacentre in brand staat, er een vliegtuig op neerstort, andere gevallen van overmacht ...?

Ik zou niet graag de rekening betalen van de schadeclaims als je een paar honderden/duizenden 'serieuze' klanten hebt.
Sven

Denk je ook aan je eigen klanten als webhoster? Je geeft als het ware toch de website van een klant af aan een concurent en dat is iets wat je als hoster zeker niet wil. Voor die paar euro die zo'n servertje kost of misschien wel een dedicated server op een andere locatie zou ik daar zeker voor kiezen.

Ik heb dus ook absoluut geen interesse in deze dienst en denk dat er weinig animo voor is. Echter zouden wij wel interesse hebben in een externe fallback mail/3e dns server.

Maar hoe ga jij je locatie bepalen? De meeste hosters zien hun backup's het liefst naar een ander netwerk ivm met datacenter/netwerk problemen. Als dit echt een must is voor je klanten die toevallig in hetzelfde datacenter en netwerk zitten zou je een klant kunnen mislopen.

Ga eens kijken of het mogelijk is om deze dienst in 2 of 3 verschillende netwerk en datacenters kunt aanbieden om het feit dat ik hierboven heb beschreven te meiden.

Randy
30/05/07, 03:42
Ik zou nooit data van klanten bij een derde onderbrengen, tenzij het een dedicated / colocated oplossing is. En dan nog wil ik een verklaring van geen bezwaar van justitie, raid-6 of raid-10 en nooit in een shared omgeving staan. Maar wij zitten in het middle/high segment. Wellicht is de dienst voor andere segmenten met andere klanten interessant. Voor ons niet (al was het alleen maar omdat er een bancaire instelling/verzekering in het klantenportfolio zit).

eMiz0r
30/05/07, 14:12
Ik vraag me af in hoeverre een interne backupserver niet bijna altijd interessanter is. Als je 5GB aan websites hebt en 'n week lang 'n backup wil maken.

35GB space (na 7 dagen verwijder je een backup)
140GB traffiek

Zou het ook zo simpel zijn als je 5 TB per dag moet backuppen? ;)

djalken
30/05/07, 15:12
Lijkt me niet echt handig om backups van webhosting servers bij een andere partij weg te zetten, mocht je klant er lucht van krijgen kan hij bij jou aankloppen als dr gegevens uitgelekt zijn..... Wij doen t gewoon intern, ruimte kost relatief weinig (helemaal als je aardig wat te backuppen hebt)

Swiftway-UK
30/05/07, 15:23
Een webhoster zei ooit, dat het niet erg was, dat kleine goedkope webhostertjes uitsterven. Dat lijkt niet echt te gebeuren, dus is het misschien slim om gewoon geld aan ze te gaan verdienen?

Ze zijn wel degelijk aan het uitsterven. Steeds meer marktaandeel verschuift naar de grotere partijen. Dat er toch nog veel kleinere hosters zijn, is omdat dit vaak jongeren of bedrijven zijn die alternatieve inkomsten hebben en webhosting erbij doen.

Kleine hosters hebben elk jaar een kleiner marktaandeel. In de praktijk levert dat dus minder klanten per kleine webhoster op, minder inkomsten uit webhosting en steeds meer hosters die hun zaak verkopen. Dat daartegenover ook veel starters staan, dat is absoluut een feit. Maar de markt die zij samen bedienen, word elk jaar kleiner.

h4f
31/05/07, 08:17
Beste WHT-ers,

Ik vroeg mij af, is er interesse voor een dienst voor webhosters, waarbij zij hun backups kunnen pompen naar een backupserver. Ipv. dat 10 hosters dan elk een backupserver hebben, die zij absoluut niet vol maken, kunnen zij gebruik maken van die ene, wat dikkere server, waar ze zelf geen onderhoud aan hebben.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en waarom,

VinceSTM

Een webhoster kan de data van zijn klanten niet zonder zijn toestemming elders onderbrengen.

sdetroch
31/05/07, 15:30
Denk je ook aan je eigen klanten als webhoster? ...

Ik weet niet waarom je mij quote, maar voor de goede orde; Wij hebben offsite backups en in eigen beheer. Ik reageerde op de topics die hoger stonden.

Serve-xs
31/05/07, 15:54
Ik weet niet waarom je mij quote, maar voor de goede orde; Wij hebben offsite backups en in eigen beheer. Ik reageerde op de topics die hoger stonden.

Het was niet echt naar jou gericht. Maar gewoon als hint zeg maar :W:

:lovewht:

crazycoder
31/05/07, 22:04
Een webhoster kan de data van zijn klanten niet zonder zijn toestemming elders onderbrengen.
En waar staat dat volgens jou? Resellers doen overigens niets anders dan dat.

O ja, als je de hele bende inpak en encrypt is er niets mis mee.... Of je het wil.. tja... dat is een ander verhaal.

NWO
06/06/07, 14:59
Wij zijn momenteel bezig met een dergelijke dienst <spamknip>.
We hopen over 2 weken de gehele website af te hebben :-)