PDA

Bekijk Volledige Versie : Datacenter



xgunx
24/05/07, 23:05
Waar zouden jullie in de toekomst graag een datacenter zien, Den haag, Emmen, Alkmaar, Amsteram (nog meer)......?

Ben benieuwd

SF-Jeroen
24/05/07, 23:05
Utrecht

Serve-xs
24/05/07, 23:40
Eindhoven en Utrecht zouden opzich wel 2 mooie locaties zijn. Zou een pop in Eindhoven misschien handig zijn voor internet verkeer uit zuid nederland?

ps. Heb je plannen naarmate de berichten van mede whters of ben je gewoon nieuwsgierig?

Savvas
24/05/07, 23:52
Den Haag

xgunx
24/05/07, 23:52
Eindhoven en Utrecht zouden opzich wel 2 mooie locaties zijn. Zou een pop in Eindhoven misschien handig zijn voor internet verkeer uit zuid nederland?

ps. Heb je plannen naarmate de berichten van mede whters of ben je gewoon nieuwsgierig?

Ik ben (voorlopig) gewoon nieuwschierig.

Savvas
24/05/07, 23:53
Eindhoven en Utrecht zouden opzich wel 2 mooie locaties zijn. Zou een pop in Eindhoven misschien handig zijn voor internet verkeer uit zuid nederland?

ps. Heb je plannen naarmate de berichten van mede whters of ben je gewoon nieuwsgierig?

Bij Utrecht in de buurt zit een dc en in Eindhoven en omgeving zelfs meerdere.

Den Haag zit niks, Rotterdam is het dichtste bij met die ring enzo, pure ellende!

Technotop
24/05/07, 23:56
Denhaag is een leuke locatie voor publiekelijke datacenters. Zoetermeer (de ICT stad van Nederland) zou ook nog een leuke plaats kunnen worden (ze zijn nu druk bezig met een glasvezelring en een marktplaats (IX) )

Ik stem op Denhaag, mooie locatie glasvezelringen in overvloed.

Randy
24/05/07, 23:56
Doetinchem, Enschede, Hengelo en Arnhem in Oost Nederland.

t.bloo
25/05/07, 00:00
Eindhoven en Utrecht zouden opzich wel 2 mooie locaties zijn. Zou een pop in Eindhoven misschien handig zijn voor internet verkeer uit zuid nederland?
Nog een DC in Eindhoven? Ben er laatst geweest en het huidige DC op bedrijventerrein Ekkersrijt staat meer leeg dan vol.

EHS-Jerre
25/05/07, 00:10
Bij mij thuis ofc =)

Daar gaat mijn reputatie :(

swedendedicated
25/05/07, 00:37
Alkmaar zit al multikabel ;-) sterker nog, in zowat elke stad zit een dc, welliswaar non-public. Maar ik hoop nog steeds dat multikabel public gaat.

Server00
25/05/07, 00:42
Doe mij maar utrecht lekker dichtbij en is ook in het midden van het land dus mooie locatie :)

AlfaHosting
25/05/07, 00:47
Hasselt (B)
Maastricht

Shadowfox
25/05/07, 00:51
Doetinchem, Enschede, Hengelo en Arnhem in Oost Nederland.

Zowel in Arnhem als Enschede staan datacenters ;)

SF-Jeroen
25/05/07, 00:56
Hasselt (B)
Maastricht

Er is een datacentre in Maastricht, namelijk EKC Limmel, ook voor publiek...

dennis0162
25/05/07, 00:57
Oosterhout:)

frvge
25/05/07, 01:38
Den Haag

Randy
25/05/07, 02:36
Een overzicht: http://www.datacentrumgids.nl/

Serve-xs
25/05/07, 03:45
Denhaag is een leuke locatie voor publiekelijke datacenters. Zoetermeer (de ICT stad van Nederland) zou ook nog een leuke plaats kunnen worden (ze zijn nu druk bezig met een glasvezelring en een marktplaats (IX) )

Ik stem op Denhaag, mooie locatie glasvezelringen in overvloed.

Denhaag lijkt me ook wel wat, al heb ik er zelf niet zo veel aan. Datacenter project Deventer -> Denhaag :D

ps. Iemand ooit nog iets vernomen van dat project? Of zijn de persoon zijn plannen (uiteraard) uitgestorven?

Luke B
25/05/07, 08:43
Utrecht ofzo, want dat is, net wat Elwin zegt... En ja nu zitten er al veel, maar niet veel is publiekelijk...
Laat GrafiX ofzo daar maar een DC openen... :)
Anrhem, Nijmegen, Tiel ook best, of als het helemaal goed gedaan wil worden: Druten :)

CharlieRoot
25/05/07, 10:30
Lelystad/Almere.. perfecte locatie

jurrian
25/05/07, 11:45
Lelystad/Almere.. perfecte locatie

SARA heeft een Datacentrum in Almere. Binnenkort opent NL-IX hier een PoP.

Zeeland lijkt mij een mooie lokatie: Met de centrale in Borsele (en de plannen daar in de buurt meer centrales te bouwen) genoeg energie, water genoeg om evt. je datacentrum te koelen en het ligt mooi centraal tussen Antwerpen en Rotterdam.

MediaServe
25/05/07, 11:58
Uiteraard in Utrecht, de meest centrale stad van Nederland, perfect te bereiken :) Daarnaast zou iets in Hengelo mooi zijn, daar zit nu natuurlijk al Introweb, maar die is nog wel klein, duur en bovendien niet carrier neutraal. Hetzelfde geldt voor Virtu in Enschede, duur en niet carrier neutraal.

ivs
25/05/07, 12:35
Ja toch apart dat er nog niet echt een publiek datacentre in Utrecht is.
Zijn toch wel een aantal punten die voor utrecht spreken:

- Centrale ligging
- Er ligt/loopt volgens mij al genoeg glasvezel in Utrecht
- Het ligt hoger als de rest van de randstad

Kan eigenlijk niet echt een tegenargument bedenken behalve dat de grond misschien wat duurder is in Utrecht maar volgens mij scheelt dat ook niet zoveel met Amsterdam ed.

crazycoder
25/05/07, 13:24
Zeeland lijkt mij een mooie lokatie: Met de centrale in Borsele (en de plannen daar in de buurt meer centrales te bouwen) genoeg energie, water genoeg om evt. je datacentrum te koelen en het ligt mooi centraal tussen Antwerpen en Rotterdam.
Tijdens het ontbijt in de krant gelezen dat er voorlopig geen centrales bij gaan komen.. de keuze schijnt op Geertruidenberg gevallen te zijn, aansluiting op het landelijke net kan niet worden gegarandeerd.. Dus als ze daar een centrale afdanken zou je daar een DC in kunnen bouwen.. stroomkabels die daar liggen zijn vast dik genoeg :)

Komto
25/05/07, 13:29
Valt mij ook op dat er in de buurt van Zeeland weinig is.
Is daar een reden voor?

Randy
25/05/07, 14:01
Valt mij ook op dat er in de buurt van Zeeland weinig is.
Is daar een reden voor?

De Cyberbunker? :)
Zeeland is natuurlijk erg dun bevolkt en telt weinig (glas)infrastructuur. Daarnaast heb je centra die redelijk dichtbij liggen in Antwerpen en Rotterdam.

Sorcer
25/05/07, 14:08
Valt mij ook op dat er in de buurt van Zeeland weinig is.
Is daar een reden voor?

Geen goede toekomst! :) Zeker niet met de waterstijging.

crazycoder
25/05/07, 14:12
Valt mij ook op dat er in de buurt van Zeeland weinig is.
Is daar een reden voor?
Ja, jullie staan veel liever in de file :)

Komto
25/05/07, 14:12
Geen goede toekomst! :) Zeker niet met de waterstijging.

Denk niet dat wij daar over hoeven in te zitten.
Zo'n dreiging is dat nou ook weer niet. Daarbij dan wordt het een onderwater datacentrum, enkel bereikbaar via duikboot.
Betere beveiliging tegen brand en inbrekers kan ik niet bedenken ;)

crazycoder
25/05/07, 14:15
De Cyberbunker? :)
Zeeland is natuurlijk erg dun bevolkt en telt weinig (glas)infrastructuur. Daarnaast heb je centra die redelijk dichtbij liggen in Antwerpen en Rotterdam.
Waar denk jij dan dat Zeelandnet in Kamperland aan vastzit?
Zelf zou ik dat overigens niet weten, maar zal vast niet een 56k6 modempje zijn :p

Zeelandnet heeft in Kamperland een DC.. geen idee wat de actuele prijzen zijn, jaar of wat geleden trok je er de hoofdprijs..

PlanPro
25/05/07, 14:51
Helmond (we zijn bezig met een lokale partij die ook glasvezels heeft)


Nog een DC in Eindhoven? Ben er laatst geweest en het huidige DC op bedrijventerrein Ekkersrijt staat meer leeg dan vol.

Dat een DC meer leeg dan vol is lijkt mij geen probleem. Beter dan in Groningen bij Sig waar veel mensen willen coloceren maar het 'vol' is.

Sorcer
25/05/07, 15:20
Denk niet dat wij daar over hoeven in te zitten.
Zo'n dreiging is dat nou ook weer niet. Daarbij dan wordt het een onderwater datacentrum, enkel bereikbaar via duikboot.
Betere beveiliging tegen brand en inbrekers kan ik niet bedenken ;)

Haha, ik moet je mee geven dat je daarin gelijkt heb. Maar sta niet versteld dat er over 50 jaar drastische maatregelen genomen moeten zijn, zo niet dan lopen we onder. Believe me, kennissen zijn overigens daarover al geinformeerd die in Zeeland wonen. Omdat de huisprijzen daar ook sterk zullen gaan dalen wanneer er over 50 jaar een stijging van de zeespiegel zich voordoet.

Overigens over die duikboot, maakt het wel duur tripje :P

djalken
25/05/07, 15:57
DC in Utrecht of Amersfoort zou wel handig zijn, al is Ede ook redelijk dichtbij voor ons :) Amersfoort bouwt best veel, dus wie weet (volgens mij is er al een DC van casema ofzo, maar of je daar kan en wil staan ;))

Thijssss
25/05/07, 16:08
In Zaandam :cool:

Randy
25/05/07, 16:43
DC in Utrecht of Amersfoort zou wel handig zijn, al is Ede ook redelijk dichtbij voor ons :) Amersfoort bouwt best veel, dus wie weet (volgens mij is er al een DC van casema ofzo, maar of je daar kan en wil staan ;))

BIT in Ede?

djalken
25/05/07, 16:46
BIT in Ede?

Dat bedoelde ik met Ede idd :), al moet ik zeggen dat als er geen file staat ik vanuit Amersfoort vrij snel in eunetworks sta

Randy
25/05/07, 18:32
Dat bedoelde ik met Ede idd :), al moet ik zeggen dat als er geen file staat ik vanuit Amersfoort vrij snel in eunetworks sta

Reistijd moet overeenkomstig je SLA zijn. In ons geval binnen 20 minuten. Maar meeste servers hebben KVM of seriele console en draaien als DDS in VMWare. Dus kunnen zo switchen.
Moet zelf nog steeds eens een kijkje nemen in BIT-2.

Netbyte
25/05/07, 18:46
Zeeland ! en nee, niet die toko van zeelandnet.

djalken
25/05/07, 18:50
Reistijd moet overeenkomstig je SLA zijn. In ons geval binnen 20 minuten. Maar meeste servers hebben KVM of seriele console en draaien als DDS in VMWare. Dus kunnen zo switchen.
Moet zelf nog steeds eens een kijkje nemen in BIT-2.

Klopt, wij hebben de servers ook achter console en (natuurlijk) powerswitch, ik wil binnenkort ook eens bij BIT gaan kijken, al is de keuze voor eunetworks vooral gebaseerd op t netwerk van ProServe :) magoed, back ontopic ;)

thunder
25/05/07, 22:57
Hasselt (BE)
Sint-Truiden (BE)
Masstricht (NL) (of in de buurt daar)

santema
25/05/07, 23:06
Gewoon niet, naar mijn mening staat er genoeg (nou is Groningen niet erg ver voor mij, dus dat is prima). Heb liever dat de prijzen van regionale centers wat meer op 1 lijn komen met amsterdam, dan is het voor anderen ook aantrekkelijker.

thunder
25/05/07, 23:08
Er is een datacentre in Maastricht, namelijk EKC Limmel, ook voor publiek...

heb je hun site? kan je deze posten of mij even pm'en?

MarcelC
25/05/07, 23:21
Bij Utrecht in de buurt zit een dc
Wist ik niet ..... hoe heet deze/waar zit die ?

djalken
25/05/07, 23:39
Wist ik niet ..... hoe heet deze/waar zit die ?

Eunetworks heeft in de regio Utrecht 2 DC's in hun netwerk zitten, er zijn er dus wel maar de vraag is of ze public zijn en hoe groot.

WI-Hosting
25/05/07, 23:40
Wist ik niet ..... hoe heet deze/waar zit die ?

Hilversum is in de buurt van Utrecht ;)

Media Gateway in Hilversum is een best bekend DC afaik

djalken
25/05/07, 23:42
Hilversum is in de buurt van Utrecht ;)

Media Gateway in Hilversum is een best bekend DC afaik

Maar voor de prijs rij je dan denk ik door naar Amsterdam ;) de meesten hier iig :)

Marktman
26/05/07, 00:44
Den Haag lijkt mij wel een slimme keus.
Er is daar al wat glasvezel.
Bijna elke grote stad heeft een dc, dus waarom Den Haag niet?

Randy
26/05/07, 00:48
Hilversum is in de buurt van Utrecht ;)

Media Gateway in Hilversum is een best bekend DC afaik

MediaGateway is reteduur en enkel interessant om te staan als je er ook diensten aanbiedt aan de aldaar gevestigde bedrijfen.

Ijsbox
26/05/07, 11:08
Zou ook graag een public DC ala TelecityRedbus/Globalswitch/EvoSwitch/... zien in Utrecht, want de A2 is de komende 5 jaar nog niet verbreed en tegen die tijd zijn er vast wel weer zoveel auto's bijgekomen dat het nogsteeds ANDERHALF uur duurt om een stukje te rijden wat 's nachts 20 minuten duurt.


Eunetworks heeft in de regio Utrecht 2 DC's in hun netwerk zitten, er zijn er dus wel maar de vraag is of ze public zijn en hoe groot.

Klopt op de kaart van eunetworks staan 2 DC locaties in de stad Utrecht (die hier toevallig vlakbij zijn). Eentje is een locatie van Tiscali, de andere weet ik niet.

Heb eunetworks een keer gemaild om te vragen of die DC's public zijn, maar nooit antwoord gehad dus ik neem aan dat dat nee betekend...

Trouwens KPN heeft aan de Burgemeester Fockema Andreaelaan een (niet public?) DC dacht ik, ook de universiteit heeft natuurlijk dataruimte maar ook dat is niet public.

blaaat
26/05/07, 12:11
In Den Haag zit geloof ik Reinier/Linkup (of hoe ze nu ook heten? ecatel??).
Heeft mij ooit is colo in DH aangeboden.

Maargoed, iets in DH zou leuk zijn ja.

WI-Hosting
26/05/07, 15:55
In Den Haag zit geloof ik Reinier/Linkup (of hoe ze nu ook heten? ecatel??).
Heeft mij ooit is colo in DH aangeboden.

Maargoed, iets in DH zou leuk zijn ja.

Ze zitten in de Ypenburg ja ;)

ErikKosters
26/05/07, 16:17
Er zitten tegenwoordig overal wel datacenters maar 9/10 in het noord-oosten zijn gewoon duur en slecht qua verbinding. Vaak maar één of 2 verbindingen naar de buitenwereld.

Randy
26/05/07, 16:40
Er zitten tegenwoordig overal wel datacenters maar 9/10 in het noord-oosten zijn gewoon duur en slecht qua verbinding. Vaak maar één of 2 verbindingen naar de buitenwereld.

Virtu, ISP en Introweb hebben allen tenminste 3 fibers. En duur is relatief.
Virtu ken ik niet, ISP zit op 550/rack en 50/mbit, Intro op 800/rack en 40/mbit. Normale prijzen dus.

t.bloo
26/05/07, 21:35
Heb liever dat de prijzen van regionale centers wat meer op 1 lijn komen met amsterdam, dan is het voor anderen ook aantrekkelijker.
100 euro per uur om het DC binnen te komen na 17:00 uur deed voor ons in Eindhoven de deur dicht ja...

Randy
26/05/07, 21:48
100 euro per uur om het DC binnen te komen na 17:00 uur deed voor ons in Eindhoven de deur dicht ja...

KVM over IP? En ach, hoe vaak moet je 's avonds een DC nu in? Heb je in ieder geval een reden om snel door te werken :)

AlexanderOnline
26/05/07, 23:49
Mwa, het gaat om het idee. Het is idd wel zo dat het overgrote deel van de regionale DC's een (ver) bovengemiddeld preisbeleid hebben.

thunder
27/05/07, 00:33
in belgisch limburg is geen enkel DC

AlfaHosting
27/05/07, 12:16
in belgisch limburg is geen enkel DC

Klopt, dat ontbreekt er wel.

Ik denk dat de meeste antwoorden wat betreft lokatie gegeven zijn met de bedoeling een betaalbaar datacentrum :)

Vandaar dat je vaak locatie's hoort waar er al datacentra zijn.

martysmarty
27/05/07, 13:42
Emmen, lekker dichtbij :D (Groningen is niet echt goedkoop)

t.bloo
27/05/07, 14:17
Mwa, het gaat om het idee.

Randstad is voor ons inderdaad ook 100km heen en weer terug en hebben we de afgelopen twee jaar nog niet (ongepland) hoeven te doen. Het is wat je zegt, je betaalt je al blauw voor een simpel stukje colo met als enige voordeel 40 minuten minder reistijd en dan komen bezoekerskosten er ook nog bij.

thunder
27/05/07, 19:33
Klopt, dat ontbreekt er wel.

Ik denk dat de meeste antwoorden wat betreft lokatie gegeven zijn met de bedoeling een betaalbaar datacentrum :)

Vandaar dat je vaak locatie's hoort waar er al datacentra zijn.

gronden zijn hier vrij goedkoop

aleen heb ik er geen idee of er hier veel fibres in de grond steken.

xgunx
27/05/07, 23:36
Toch zijn er nog genoeg mensen die het dus prettig vinden om savonds op elk gewenst moment het datacenter te kunnen betreden.

Beetje onzin dat ondangs de kosten die je betaald hier extra kosten aan verbonden zijn.

WI-Hosting
27/05/07, 23:53
Toch zijn er nog genoeg mensen die het dus prettig vinden om savonds op elk gewenst moment het datacenter te kunnen betreden.

Beetje onzin dat ondangs de kosten die je betaald hier extra kosten aan verbonden zijn.

Niks onzin..

Het is een hele logische dienst.
Regionale datacenters zijn veel kleiner dan de grotere Amsterdamse datacenters waardoor de kosten relatief veel hoger liggen (denk aan de constante kosten van de airco's, aanleg fibers, bouw etc.).

Er zal dus niet zo snel iemand 24/7 gaan bewaken (dat kost nou eenmaal enorm veel, 3 mans shift minimaal dus ben je al salaris voor 3 man kwijt).
Als er niemand is, zal er iemand voor jouw moeten komen, en moet je dus iemand zijn overuren betalen omdat hij voor jouw de deur open moet doen en wachten tot jij klaar bent.

100 euro is nog een redelijk normaal bedrag want je moet je wel inzien dat hij 5 uur moet wachten als jij 5 uur bezig bent ;) (dat is dan beter dan 5x uurtarief betalen).

Er zitten voordelen en nadelen aan regionale datacenters, dat blijft altijd zo.

Randy
27/05/07, 23:53
Toch zijn er nog genoeg mensen die het dus prettig vinden om savonds op elk gewenst moment het datacenter te kunnen betreden.

Beetje onzin dat ondangs de kosten die je betaald hier extra kosten aan verbonden zijn.

Hoezo? Als jij mij 's avonds belt voor een spoedopdracht, (of 's nachts), komt er echt wel een toeslag over het uurtarief heen. Dit is bij vrijwel ieder bedrijf gebruikelijk.

xgunx
28/05/07, 00:44
Hoezo? Als jij mij 's avonds belt voor een spoedopdracht, (of 's nachts), komt er echt wel een toeslag over het uurtarief heen. Dit is bij vrijwel ieder bedrijf gebruikelijk.

En dat is dus precies de reden dat er genoeg zijn die het er voor over hebben om (iets) verder te rijden.

djalken
28/05/07, 00:45
Opzich te begrijpen... het is een afweging die je maakt natuurlijk

santema
28/05/07, 01:16
Wij betalen in Groningen niks extra voor toegang (zit wel 24x7 iemand). Stroom is daar dan wel weer vrij prijzig. Maaaar, het is slechts 20 min rijden :).

WI-Hosting
28/05/07, 02:03
Wij betalen in Groningen niks extra voor toegang (zit wel 24x7 iemand). Stroom is daar dan wel weer vrij prijzig. Maaaar, het is slechts 20 min rijden :).

SIG is ook wel iets groter dan de normale regionale datacenter ;)
Ik reken SIG daarom ook niet hierbij.

-Kevin
28/05/07, 03:35
Alkmaar zit al multikabel ;-) sterker nog, in zowat elke stad zit een dc, welliswaar non-public. Maar ik hoop nog steeds dat multikabel public gaat.

In elk bedrijf zit zowat wel een klein datacenter (groot).

ik zou graag een datacenter in scharwoude zien :)
zeer goed idee al zeg ik het zelf.
aan het ijselmeer (windmolens?)

YourWebSolution
28/05/07, 12:16
Lelystad zou een hele mooie locatie zijn...

bij de A6 is net een nieuw industrieterijn welke bebouwd gaat worden..
Centraal
Onder de A6 ligt de glasvezel

ennee lekker dichtbij :rolleyes:

djalken
28/05/07, 12:20
In dronten heeft solcon een DC voor zover ik weet, das nog redelijk in de buurt toch

t.bloo
28/05/07, 17:54
100 euro is nog een redelijk normaal bedrag want je moet je wel inzien dat hij 5 uur moet wachten als jij 5 uur bezig bent ;) (dat is dan beter dan 5x uurtarief betalen).

het was 100 euro per uur...

santema
28/05/07, 18:06
Wellicht ook om er voor te zorgen dat mensen zoveel mogelijk overdag komen..?

YourWebSolution
28/05/07, 19:04
In dronten heeft solcon een DC voor zover ik weet, das nog redelijk in de buurt toch


is redelijk in de buurt, maar geen plaats waar ik mn servers zou willen hebben staan..

Solcon is christelijk.. straks zijn ze nog op zondag dicht :p

Ryan Kalkhoven
28/05/07, 19:35
straks zijn ze nog op zondag dicht :p

Niet werken op zondag is niet werken.... Ieder zondag alle servers uit! :eek:

Overigens zie ik een gouden handel voor Sun met de DC in de zeecontainer. Als ik dit topic lees dan wil iedereen een DC in de achtertuin ;)

xgunx
28/05/07, 22:41
Niet werken op zondag is niet werken.... Ieder zondag alle servers uit! :eek:

Overigens zie ik een gouden handel voor Sun met de DC in de zeecontainer. Als ik dit topic lees dan wil iedereen een DC in de achtertuin ;)

Toch bestaat dit (MINI) datacenter al redelijk lang, word ook veel gebruikt op plaatsen waar maar tijdig een dc nodig is, ook in oorlogsgebieden bijvoorbeeld..

WI-Hosting
28/05/07, 22:56
het was 100 euro per uur...

tsja, in dat geval nogsteeds een redelijk normaal bedrag ;)
Er moet tenslotte iemand buiten kantooruren speciaal voor jouw even de deur open houden. (uurloon + overuren/nachttarieven)

xgunx
28/05/07, 23:41
tsja, in dat geval nogsteeds een redelijk normaal bedrag ;)
Er moet tenslotte iemand buiten kantooruren speciaal voor jouw even de deur open houden. (uurloon + overuren/nachttarieven)

Weet niet of je in dit geval uit kunt gaan van overuren, nachttarieven lijken me nog logisch, maar overuren??

Tevens zijn er ook mensen die (alleen) savonds/snachts werken.

Ryan Kalkhoven
28/05/07, 23:45
Toch bestaat dit (MINI) datacenter al redelijk lang, word ook veel gebruikt op plaatsen waar maar tijdig een dc nodig is, ook in oorlogsgebieden bijvoorbeeld..
Dat klopt inderdaad ik ken het van IBM, deze werken hier al jaren mee in vrachtwagen vorm. Bij evenementen of grote klanten kunnen een SLA nemen op een dergelijke vrachtwagen.
Zeker bij bedrijfskritische processen is een dergelijke oplossing achter de hand natuurlijk geen slecht idee.

az-nzl
29/05/07, 00:02
Weet niet of je in dit geval uit kunt gaan van overuren, nachttarieven lijken me nog logisch, maar overuren??

Tevens zijn er ook mensen die (alleen) savonds/snachts werken.

en die krijgen doorgaans ook een extra toeslag uitbetaald. zo uit me hoofd ligt dat bijv. in de verpleging 's nachts op 50% en in het weekend 's nachts op 100%

thunder
29/05/07, 02:58
werk met access codes of een access badge en een automatiusch aanmeldsysteem en je hebt geen personeel nodig...

Apoc
29/05/07, 05:46
werk met access codes of een access badge en een automatiusch aanmeldsysteem en je hebt geen personeel nodig...

Dat is weer erg veilig.. iemand raakt een badge kwijt en de volgende morgen is het halve datacenter leeg. Een datacenter kan niet zonder personeel als het op toegang aankomt - tenzij je met iets van een irisscan o.i.d. gaat werken maar dat is ook weer erg duur (en storingsgevoelig), dan is het waarschijnlijk goedkoper om een beveiligingsbedrijf in te huren.

In een gemiddeld datacentrum staat zo voor 50 miljoen aan apparatuur. In een klein regionaal datacentrum zal dat wellicht wat minder zijn, maar dan gaat het nog steeds over meerdere miljoenen. Dat is toch wel iets wat je degelijk zult willen beveiligen.

Komto
29/05/07, 09:19
In een gemiddeld datacentrum staat zo voor 50 miljoen aan apparatuur.

Ik denk wel iets meer ;) Kijk enkel al naar de inrichting van het datacentrum zelf.

crazycoder
29/05/07, 09:34
Ik denk wel iets meer ;) Kijk enkel al naar de inrichting van het datacentrum zelf.
Denk dat zaken zoals brandblusinstallaties niet zomaar meegenomen zullen worden :)

Komto
29/05/07, 09:37
Denk dat zaken zoals brandblusinstallaties niet zomaar meegenomen zullen worden :)

Bedoel meer de 'kleine' apparatuur. Tevens denk ik dat je nog schrikt wat er ongeveer in een rack hangt qua prijs?

crazycoder
29/05/07, 09:40
Dat is weer erg veilig.. iemand raakt een badge kwijt en de volgende morgen is het halve datacenter leeg. Een datacenter kan niet zonder personeel als het op toegang aankomt - tenzij je met iets van een irisscan o.i.d. gaat werken maar dat is ook weer erg duur (en storingsgevoelig), dan is het waarschijnlijk goedkoper om een beveiligingsbedrijf in te huren.

Als het alleen mogelijk is om na aanmelding toegang te krijgen hebben derden niets aan die badge.

Een code van het alarm die dagelijks wijzigt en pas na aanmelding in een sms wordt verzonden kan de veiligheid wel aanzienlijk verhogen. Niet per e-mail omdat die afgedrukt wordt en te gemakkelijk te verliezen is.

Ik denk dat het zeer zeker goed te beveiligen is. Het is echter wel de vraag of je de kosten ervoor over zal hebben.

Swiftway-UK
29/05/07, 12:10
Een klant van je kan net zo goed het hele datacentrum leegtrekken, ze hoeven slechts 1 server in de ruimte te coloceren om toegang te krijgen.

Ik denk dat onsite toezicht houden altijd nodig is, je wilt ook kunnen controleren wat er in of juist uit de ruimte gaat.

WI-Hosting
29/05/07, 12:51
Weet niet of je in dit geval uit kunt gaan van overuren, nachttarieven lijken me nog logisch, maar overuren??

Tevens zijn er ook mensen die (alleen) savonds/snachts werken.

Ga daar maar niet vaak van uit bij regionale datacenters, die zullen gewoon staff sturen dat overdag ook werkt, daarom ook overuren. Maar ik geef toe, dit is misschien niet overal toepasbaar.

Apoc
29/05/07, 15:12
Ik denk dat het zeer zeker goed te beveiligen is. Het is echter wel de vraag of je de kosten ervoor over zal hebben.

Dat is feitelijk wat ik zeg.. Die kosten zullen waarschijnlijk hoger zijn dan wanneer je er simpelweg een beveiligingsbedrijf 24/7 neerzet. Het bijkomende voordeel is dat zo'n beveiligingsmedewerker ook snel on-site actie kan ondernemen bij calamiteiten.


Ik denk dat onsite toezicht houden altijd nodig is, je wilt ook kunnen controleren wat er in of juist uit de ruimte gaat.

Inderdaad.


Ik denk wel iets meer Kijk enkel al naar de inrichting van het datacentrum zelf.

Qua inrichting heb je in een datacenter niet iets wat je zomaar meeneemt. Natuurlijk zijn generatoren flink wat waard, maar die neem je ook niet zomaar mee. Bij 50 miljoen zat ik te denken aan servers en netwerkapparatuur, die toch wel vrij makkelijk mee te nemen zijn. 50 miljoen baseerde ik op 20.000 - 25.000 euro aan apparatuur per rack, en dan zo'n 2000 racks in totaal (ik denk dat dat wel ongeveer het gemiddelde zal zijn voor een datacentrum - sommige hebben meer, sommige minder).

Hoe dan ook: ik denk niet dat het erg verstandig is om je kostbare apparatuur te plaatsen op een locatie waar niet 24/7 personeel aanwezig is (voor onder andere de toegang). Je kan die paar euro's extra beschouwen als een investering in betrouwbaarheid - hetgeen je op de lange termijn veel meer kan besparen.

BeneluxGaming
29/05/07, 15:26
Inderdaad, ik zou tevens het ook niet fijn vinden als er geen 24 / 7 personeel zou zijn, en dat de computer de toegang regelt.... fijn =)

t.bloo
29/05/07, 15:50
en dan zo'n 2000 racks in totaal (ik denk dat dat wel ongeveer het gemiddelde zal zijn voor een datacentrum - sommige hebben meer, sommige minder).

Jij bent nog nooit in een regionaal datacenter geweest? Haal er maar een factor 10 vanaf.

xgunx
30/05/07, 11:30
Inderdaad, ik zou tevens het ook niet fijn vinden als er geen 24 / 7 personeel zou zijn, en dat de computer de toegang regelt.... fijn =)

Ben ik het mee eens, dat je geen speciale afspraak moet makan mocht je plotseling lang willen komen. Heeft diegene net geen tijd weetjewel..

Apoc
30/05/07, 11:57
Jij bent nog nooit in een regionaal datacenter geweest? Haal er maar een factor 10 vanaf.

Ik zei in een gemiddeld datacenter. Tuurlijk staan er in een regionaal datacentrum misschien maar een paar honderd racks, maar in de grote datacentra staan er weer veel meer dan 2000. Dat trekt het gemiddelde wel recht.


Haal er maar een factor 10 vanaf.

Dat is overigens een rare zin.. Een factor 10 van 2000 is 20000. 2000 - 20000 = -19800. Ik neem aan dat je 200 bedoelde? :p

Glenn
30/05/07, 12:24
Een ideale plek zou m.i. Zaanstad/Zaandam zijn. We hebben een datacenter in Wormerveer zitten, maar die is zo klein en hangt aan een enkele Multikabel lijn dat dat niet aantrekkelijk is. In Zaanstad is men hard bezig een zogenaamde kennis/ICT-wijk te bouwen vlakbij het regiocollege. Wanneer je daar een DC uit de grond stampt, heb je denk ik een goed iets in handen om aantrekkelijk te zijn als vestigingsplaats. Zeker omdat Zaanstad al jaren tegen Amsterdam probeert op te boksen. De grond is hier goedkoper, mocht je al moeten graven dan ben je er zo en Zaanstad is nog goed bereikbaar en wordt beter bereikbaar door de tweede Coen, de Westrandweg en de Zuidelijke randweg die Zaanstad zelf aan het aanleggen is.

Maargoed, da's wellicht allemaal toekomstmuziek.

DutchTSE
30/05/07, 12:47
Een ideale plek zou m.i. Zaanstad/Zaandam zijn. We hebben een datacenter in Wormerveer zitten, maar die is zo klein en hangt aan een enkele Multikabel lijn dat dat niet aantrekkelijk is. In Zaanstad is men hard bezig een zogenaamde kennis/ICT-wijk te bouwen vlakbij het regiocollege. Wanneer je daar een DC uit de grond stampt, heb je denk ik een goed iets in handen om aantrekkelijk te zijn als vestigingsplaats. Zeker omdat Zaanstad al jaren tegen Amsterdam probeert op te boksen. De grond is hier goedkoper, mocht je al moeten graven dan ben je er zo en Zaanstad is nog goed bereikbaar en wordt beter bereikbaar door de tweede Coen, de Westrandweg en de Zuidelijke randweg die Zaanstad zelf aan het aanleggen is.

Maargoed, da's wellicht allemaal toekomstmuziek.
Doe purmerend dan maar ;) Wij zijn tenslotte dé pimpstad van amsterdam :p

djalken
30/05/07, 13:04
Zo te merken is er door iedereen wel iets voor een plaats (vaak woonplaats) te zeggen qua aanleggen van een DC. Het lijkt ook meer gemak natuurlijk, als je binnen 30 km bij een DC kunt zijn zit je denk ik al goed :) Vooral in de regio Amsterdam. De prijs buiten Amsterdam zal sowieso niet snel gelijk zijn aan de (vaak) lage prijzen in bepaalde DC's en dat zal voorlopig ook niet zo worden (die prijzen zijn natuurlijk niet voor niets laag, schaalvoordeel en leegstand hebben daar aan bijgedragen, die factoren mis je als je een nieuw DC neerzet)

Netbyte
30/05/07, 14:49
De Cyberbunker? :)
Zeeland is natuurlijk erg dun bevolkt en telt weinig (glas)infrastructuur. Daarnaast heb je centra die redelijk dichtbij liggen in Antwerpen en Rotterdam.

Heel Zeeland ligt vol met glasvezel van de delta danwel zeelandnet. Dat is het probleem niet. Bij de cyberbunker kan je altijd nog colocaten als je een grote zak met geld hebt. Zeelandnet is vrij prijzig en niet direct toegankelijk. Tevens zit nedzone hier ook vrij dicht in de buurt.

Glenn
30/05/07, 15:02
Doe purmerend dan maar ;) Wij zijn tenslotte dé pimpstad van amsterdam :p

Dat mag ook. Maar vanaf de ring A10 kan je de eerste afslag op de A8 nemen en dan zou je bij het fictieve DC zijn. Als je naar die boeren in Purmerend moet mag je jezelf eerst nog de A8 en de A7 doorworstelen ;)

xgunx
31/05/07, 23:41
De meeste reginonale datacenter zijn dus over het algemeen klein, duur en niet altijd te toegangkelijk, plus dat er weinig netwerken aanwezig zijn..??

Veel zouden er graag een datacenter in de straat of het liefst nog in de tuin hebben.

Toch is de vraag in Utrecht redelijk groot, zou daadwerkelijk interresant zijn mocht hier een ?gemiddeld? DC staan ala Redbus / SIG..

djalken
01/06/07, 00:53
Het grote probleem met een DC buiten Amsterdam is vaak het verkeer. Vooral in het begin gaat het grootste gedeelte van je verkeer gewoon via Amsterdam, daar moet je echter wel dure verbindingen voor huren. Als je het groot opzet kan je natuurlijk richting andere lokaties verbindingen aanleggen en een soort knooppunt worden. Het komt er over het algemeen op neer dat een groot deel van je verkeer toch naar Amsterdam moet (vooral voor de dsl/kabel providers waar je verkeer heen wil doen)

Ramoonus
05/03/08, 13:20
Heel Zeeland ligt vol met glasvezel van de delta danwel zeelandnet. Dat is het probleem niet. Bij de cyberbunker kan je altijd nog colocaten als je een grote zak met geld hebt. Zeelandnet is vrij prijzig en niet direct toegankelijk. Tevens zit nedzone hier ook vrij dicht in de buurt.
SurfNet6 ligt ook nog door half zeeland

Nedzone zit in steenbergen, vlakbij bergen op zoom

de cyberbunker is 1 grote pillenfabriek :p

TCM
05/03/08, 13:31
Leuk het kicken van een heel oud topic ;)

AlfaHosting
05/03/08, 14:00
Leuk het kicken van een heel oud topic ;)

Dat noemt men het verzamelen van posts :)

Wouter-Ospito
05/03/08, 14:04
Ondanks dat dit een oud topic is, wil ik toch nog graag even ingaan op de mensen die zeggen dat het beter/veiliger is om je apparatuur te plaatsen in een DC waar 24/7 iemand aanwezig is.

Ik betwijfel dat, ik heb inmiddels al heel wat DC's van binnen gezien, maar als ik bijvoorbeeld euNetworks (waar we bij ProServe zitten) en NedZone vergelijk, dan denk ik dat een kwaadwillende die het DC leeg wil halen toch meer succes heeft bij euNetworks, waar 24/7 beveiliging zit. Bij euNetworks (net zoals bij de meeste dc's met 24/7 toegang) laat de bewaker je altijd binnen, hij zit niet achter (beveiligd) glas, dus is het enkel een kwestie van netjes aanbellen, deuren doorlopen en naar de bewaker toelopen, dan richt je een wapen op 'm en zorg je dat die alles even netjes voor je openmaakt en zorg je dat die niks kan doen, je zet je autotje neer en je kan zo inladen. Bij bijvoorbeeld NedZone moet je je eerst aanmelden via een speciale site en kan je daarna pas het gebouw in en het alarm uitschakelen. De meldkamer heeft daarnaast ook 24/7 inzicht in de camera's op de datavloer en er is altijd iemand binnen een paar minuten ter plekke, indien nodig. Zeker indien op de camera's te zien is dat het niet pluis is.

AlfaHosting
05/03/08, 14:13
Ondanks dat dit een oud topic is ..




Het topic is eigenlijk tijdloos.

Mark17
05/03/08, 14:32
Ondanks dat dit een oud topic is, wil ik toch nog graag even ingaan op de mensen die zeggen dat het beter/veiliger is om je apparatuur te plaatsen in een DC waar 24/7 iemand aanwezig is.

Ik betwijfel dat, ik heb inmiddels al heel wat DC's van binnen gezien, maar als ik bijvoorbeeld euNetworks (waar we bij ProServe zitten) en NedZone vergelijk, dan denk ik dat een kwaadwillende die het DC leeg wil halen toch meer succes heeft bij euNetworks, waar 24/7 beveiliging zit. Bij euNetworks (net zoals bij de meeste dc's met 24/7 toegang) laat de bewaker je altijd binnen, hij zit niet achter (beveiligd) glas, dus is het enkel een kwestie van netjes aanbellen, deuren doorlopen en naar de bewaker toelopen, dan richt je een wapen op 'm en zorg je dat die alles even netjes voor je openmaakt en zorg je dat die niks kan doen, je zet je autotje neer en je kan zo inladen. Bij bijvoorbeeld NedZone moet je je eerst aanmelden via een speciale site en kan je daarna pas het gebouw in en het alarm uitschakelen. De meldkamer heeft daarnaast ook 24/7 inzicht in de camera's op de datavloer en er is altijd iemand binnen een paar minuten ter plekke, indien nodig. Zeker indien op de camera's te zien is dat het niet pluis is.

Ben je ook bij DCA/Evoswitch/Easynet binnen geweest. Daar zit de bewaking wel achter glas (type glas onbekend). Daarnaast heeft een goed DC met 24/7 bewaking een paar knoppen die de bewaking in kan drukken zonder dat het opvalt om een centrale te waarschuwen dat ze via een cam even mee moeten kijken of er wat mis is.

MediaServe
05/03/08, 14:41
Inderdaad, en bij DCA en Easynet laten ze je alleen door het hek als je bent aangemeld :)

In bijvoorbeeld Redbus gaat het verhaal van Ospito wel op.

Wynand
05/03/08, 14:51
Een klant van je kan net zo goed het hele datacentrum leegtrekken, ze hoeven slechts 1 server in de ruimte te coloceren om toegang te krijgen.Ik kan me vergissen, maar hebben de meeste DC's geen racks met sloten op?

Swiftway-UK
05/03/08, 14:53
Ik kan me vergissen, maar hebben de meeste DC's geen racks met sloten op?

En wat stelt dat slot voor tegen personen die kwaadwillen?

umf
05/03/08, 14:56
Ik kan me vergissen, maar hebben de meeste DC's geen racks met sloten op?

misschien in belgie :)

maar in nederland wel maar sloten zeggen niets als je meerdere klanten hebt die toegang tot dezelfde sleutels hebben middels een openbarekeylocker (databarn bijvoorbeeld)

heb toch liever dat er zoals in redbus en easynet in alle gangen cameras hangen geeft je toch een prettiger gevoel als iemand perongeluk een server mee neemt op de datavloer is dat een zorg aan de coloboer

of dat in evoswitch opeens een bewaker ziet
die je rack opentrekt omdat je er een utpkabel met plastic in je rack zit
die hij dan moet meenemen.

Wynand
05/03/08, 14:57
En wat stelt dat slot voor tegen personen die kwaadwillen?Als die persoon in het bezit is van een koevoet en wat kracht, niet veel, maar dan nog ben je per rack een vrij aanzienlijke tijd kwijt als je het wil leeghalen lijkt me.
Je steelt het mischien wel, maar de apperatuur hangt wel vast.

Tegen de tijd dat je met een rack of 5 klaar bent in je eentje, is het al lang ochtend. 5 racks is geen half datacenter. :)

umf
05/03/08, 14:59
En wat stelt dat slot voor tegen personen die kwaadwillen?

Precies als je echt iets wilt slopen dan lukt dat wel
een van onze servers is toendertijd in een shared rack gewoon los getrokken
door een medehostertje hierzo omdat die het zo leuk vond

Swiftway-UK
05/03/08, 15:04
Als die persoon in het bezit is van een koevoet en wat kracht, niet veel, maar dan nog ben je per rack een vrij aanzienlijke tijd kwijt als je het wil leeghalen lijkt me.

Dat klopt, als dieven wat willen stelen en ze willen hardware hebben, kunnen ze beter hun slag slaan bij de lokale PC boer dan bij een DC.

petervv
05/03/08, 15:18
Dat klopt, als dieven wat willen stelen en ze willen hardware hebben, kunnen ze beter hun slag slaan bij de lokale PC boer dan bij een DC.

Scheeld me een stukje rijden, de PC boer zit dichter bij dan het DC :X ;)

Wouter-Ospito
05/03/08, 15:39
Dat klopt, als dieven wat willen stelen en ze willen hardware hebben, kunnen ze beter hun slag slaan bij de lokale PC boer dan bij een DC.

Niet helemaal mee eens, een lokale pc boer heeft over het algemeen toch minder waarde staan dan een datacenter. Al is een DC dan over het algemeen beter beveiligd.

DCA en Easynet zijn twee van de weinige DC's waar ik nog nooit binnen ben geweest dus daar kan ik niet over oordelen. Maar dan nog, kijk naar de gemiddelde bewaker...één kaar blazen hij staat in z'n onderbroek en twee keer blazen en de onderbroek staat alleen. Meeste van die bewakers laten zich ook rustig intimideren denk ik (hebben allemaal een mentaliteit van " 't zal allemaal wel "). Je moet er ook niet gek van staan te kijken als er juist nog eens een DC wordt leeggehaald met behulp van een bewaker!

M.i. heeft beveiliging d.m.v. een bewaker zeker geen voorkeur (al dacht ik daar vroeger ook anders over).

Mark17
05/03/08, 16:13
Niet helemaal mee eens, een lokale pc boer heeft over het algemeen toch minder waarde staan dan een datacenter. Al is een DC dan over het algemeen beter beveiligd.

DCA en Easynet zijn twee van de weinige DC's waar ik nog nooit binnen ben geweest dus daar kan ik niet over oordelen. Maar dan nog, kijk naar de gemiddelde bewaker...één kaar blazen hij staat in z'n onderbroek en twee keer blazen en de onderbroek staat alleen. Meeste van die bewakers laten zich ook rustig intimideren denk ik (hebben allemaal een mentaliteit van " 't zal allemaal wel "). Je moet er ook niet gek van staan te kijken als er juist nog eens een DC wordt leeggehaald met behulp van een bewaker!

M.i. heeft beveiliging d.m.v. een bewaker zeker geen voorkeur (al dacht ik daar vroeger ook anders over).

Ik kan merken dat je die bewakers bij DCA nog niet hebt ontmoet. Zitten er wat tussen die niet met zich laten sollen. Zwakke plek bij DCA weet ik ook wel (bij Easynet was het de bewaking).

gjtje
05/03/08, 16:21
Het heeft denk ik wel een preventieve werking. Iemand een wapen in z'n gezicht zetten vereist meer ballen dan een deur openkraken..

Als je naar binnenwil kom je overal wel binnen. Bij EUNetworks ligt het probleem meer buiten, 's avonds ben je al 3x beroofd van je apparatuur voordat je überhaupt binnen bent. ;)

DutchTSE
05/03/08, 16:59
Sloten op de racks.. en wat dacht je van racks met de standaard sloten erop? Dan past elk sleuteltje van elk rack op elke kast :)

Ramoonus
05/03/08, 17:00
Dat noemt men het verzamelen van posts :)
zei de ene tegen de ander
het goede voorbeeld geven :o

@Wouter;
je moet mensen niet op ideeën brengen :D

t.bloo
05/03/08, 17:03
Als je naar binnenwil kom je overal wel binnen.

Nou... mocht ooit bij Wedare naar binnen maar daar moesten toch eerst 3 uur en 6 man aan te pas komen voordat dat uberhaupt lukte :( volgende keer de koevoet maar meenemen :)

umf
05/03/08, 17:09
Niet helemaal mee eens, een lokale pc boer heeft over het algemeen toch minder waarde staan dan een datacenter. Al is een DC dan over het algemeen beter beveiligd.

DCA en Easynet zijn twee van de weinige DC's waar ik nog nooit binnen ben geweest dus daar kan ik niet over oordelen. Maar dan nog, kijk naar de gemiddelde bewaker...één kaar blazen hij staat in z'n onderbroek en twee keer blazen en de onderbroek staat alleen. Meeste van die bewakers laten zich ook rustig intimideren denk ik (hebben allemaal een mentaliteit van " 't zal allemaal wel "). Je moet er ook niet gek van staan te kijken als er juist nog eens een DC wordt leeggehaald met behulp van een bewaker!

M.i. heeft beveiliging d.m.v. een bewaker zeker geen voorkeur (al dacht ik daar vroeger ook anders over).

de bewaker doet vaak niet meer dan aanmelden en rondes lopen
echt niet dat die flink gaat controleren of er iets vreemd gedaan word

heb 4 jaar terug nog iemand in wedare zien rondlopen die met een schroevendraaier een rack open maakt !

zegt de beveiliger ja ze hadden geen sloten op die racks nog
lekker dan heb je beveiligers doen ze geen drol
op ze minst een rapportage maken lijkt mij ?

Ijsbox
05/03/08, 17:10
Nou... mocht ooit bij Wedare naar binnen maar daar moesten toch eerst 3 uur en 6 man aan te pas komen voordat dat uberhaupt lukte :( volgende keer de koevoet maar meenemen :)

:)
heb bij Globalswitch ook wel eens de hele lektuurmand gelezen voordat ik erin mocht (niet dat die heel groot was maartoch...)

Maaruh als een crimineel (het slimme type niet het type hangjongere) ergens in wil om wat te halen lukt het altijd wel, maar een DC is toch een stuk veiliger dan het gemiddelde kantoorgebouw.

Kortom de DC's die ik ken in amsterdam (Telecity 2 en 3, GlobalSwitch, Easynet) zijn allemaal veilig en bij de meeste kan je nieteens (met je auto) in de buurt van het gebouw komen zonder in iedergeval gefilmd te zijn.

Ramoonus
05/03/08, 17:19
...
doet me denken aan die keer dat een collega perongelijk door een open slagboom reed en vervolgens door 2 wagens werd klemgereden

Glenn
05/03/08, 18:00
@Wouter;
je moet mensen niet op ideeën brengen :D

Dus Alberto Stegeman van Undercover in NL had ook maar niet op tv moeten laten zien hoe je een bom op Schiphol in een vliegtuig ligt? In sommige situaties heb ik naast de neiging om Alberto te tippen, want in sommige DC is de beveiliging echt slecht.

Ramoonus
05/03/08, 18:01
Dus Alberto Stegeman van Undercover in NL had ook maar niet op tv moeten laten zien hoe je een bom op Schiphol in een vliegtuig ligt. In sommige situaties heb ik naast de neiging om Alberto te tippen, want in sommige DC is de beveiliging echt slecht.
inderdaad
door het aan de aandacht te brengen maak je het probleem JUIST groter

en ik denk niet dat de reporter het interessant genoeg vind om over DCs een artikel te maken voor TV

Glenn
05/03/08, 18:05
inderdaad
door het aan de aandacht te brengen maak je het probleem JUIST groter

Klopt. Maar soms is dat nodig voordat er iets aan gedaan wordt. Ik heb Redbus regelmatig op bepaalde securityholes gewezen, maar er werd of gezegd dat ze het al wisten maar dat het management het niet wilde verbeteren, of dat het allemaal wel mee viel.

Wat betreft Schiphol: de desbetreffende ingang wordt niet meer gebruikt, er is met enkele maanden irisscan en bagagescan voor grondpersoneel en dat allemaal dankzij mediaaandacht.



en ik denk niet dat de reporter het interessant genoeg vind om over DCs een artikel te maken voor TVWel hoor. Zodra je de colocatie van banken, politie en overheidsinstellingen weet te vinden (en enkelen daarvan zijn gewoon bekend) dan is het interessant genoeg voor TV.

Ramoonus
05/03/08, 18:11
Klopt. Maar soms is dat nodig voordat er iets aan gedaan wordt. Ik heb Redbus regelmatig op bepaalde securityholes gewezen, maar er werd of gezegd dat ze het al wisten maar dat het management het niet wilde verbeteren, of dat het allemaal wel mee viel.

Wat betreft Schiphol: de desbetreffende ingang wordt niet meer gebruikt, er is met enkele maanden irisscan en bagagescan voor grondpersoneel en dat allemaal dankzij mediaaandacht.

Wel hoor. Zodra je de colocatie van banken, politie en overheidsinstellingen weet te vinden (en enkelen daarvan zijn gewoon bekend) dan is het interessant genoeg voor TV.
over dat laatste had ik nog niet nagedacht :W:

Wouter-Ospito
06/03/08, 09:21
Wel hoor. Zodra je de colocatie van banken, politie en overheidsinstellingen weet te vinden (en enkelen daarvan zijn gewoon bekend) dan is het interessant genoeg voor TV.

Nou....euNetworks, daar zit ING. Wordt, zonder de bewaker te bedreigen, ook niet heel moeilijk om binnen te komen denk ik. :)

gjtje
06/03/08, 09:34
't Blijft de vraag of het allemaal nodig is.
Bij een overval ga je niet even lekker een uur lang apparatuur staan in laden. Een van de meest lonende spullen is denk ik een router of een goed gevuld blade chassis, die zijn nog redelijk handzaam. Dan nog heb je minimaal 1 man nodig om de beveiliger onder schot te houden en 2 om te schroeven en te tillen. Het moet nog al wat opleveren wil je 3 man hiervoor vinden lijkt mij.

djalken
06/03/08, 09:40
Nou....euNetworks, daar zit ING. Wordt, zonder de bewaker te bedreigen, ook niet heel moeilijk om binnen te komen denk ik. :)

Ook de bewaker heeft 's nachts tussen 7 en 7 geen toegang tot de ruimte van ING ;-) Zelfs hoge mensen van ING zelf kunnen niet zonder een heel protocol daar 's nachts bijkomen (en terecht lijkt me)

Freezer
06/03/08, 10:09
Klopt. Maar soms is dat nodig voordat er iets aan gedaan wordt. Ik heb Redbus regelmatig op bepaalde securityholes gewezen, maar er werd of gezegd dat ze het al wisten maar dat het management het niet wilde verbeteren, of dat het allemaal wel mee viel.

Wat betreft Schiphol: de desbetreffende ingang wordt niet meer gebruikt, er is met enkele maanden irisscan en bagagescan voor grondpersoneel en dat allemaal dankzij mediaaandacht.

Wel hoor. Zodra je de colocatie van banken, politie en overheidsinstellingen weet te vinden (en enkelen daarvan zijn gewoon bekend) dan is het interessant genoeg voor TV.

En wie zal straks deze extra maatregelen allemaal betalen? Juistem...

Ik denk dat menig datacentrum veilig genoeg is, en tuurlijk het kan altijd veiliger, maar waar leg je de grens en wat mag het kosten? En dan zal je het uiteindelijk zelf gaan betalen...

Glenn
06/03/08, 10:39
"Blij" dat er veel mensen nog geloven dat het veilig genoeg is. Op ISPam.nl hebben berichten gestaan van diverse Amerikaanse datacentra die overvallen zijn. Als één land doorslaat in het beveiligen van alles is dat land het wel.

Daarnaast hoeven extra maatregelen geen eens zoveel extra geld te kosten. Het aanpassen van de procedures zou al een heel eind schelen. Neem bijvoorbeeld Redbus: de ene keer kom je daar het terrein op zonder iets te melden bij de poort, de andere keer moet je je toegangscode al bij de poort melden. Dat is gewoon procedures niet opvolgen.

Camera's bij Redbus die niet werken, monitors die stuk zijn, camera's die verkeerd zijn afgesteld, loading bay die openstaat terwijl er niemand in staat. En dan maar roepen dat het veilig genoeg is. Sure.

De reden dat datacentra nog niet grootschalig bestolen zijn is omdat de criminele wereld nog geen besef heeft van de waarde en het relatieve gemak om binnen te komen.

DennisWijnberg
06/03/08, 10:45
Wij staan in Virtu te Enschede. (Oude gebouw Nederlandsche bank).

Dit DC voldoet aan alle veiligheidseisen die worden gesteld voor ISO certificeringen. Ik moet zeggen dat de beveiliging daar op orde is. Als je daar eens een rondleiding hebt gehad dan weet je hoe het daar ongeveer werkt :D

Mark17
06/03/08, 11:47
Wij staan in Virtu te Enschede. (Oude gebouw Nederlandsche bank).

Dit DC voldoet aan alle veiligheidseisen die worden gesteld voor ISO certificeringen. Ik moet zeggen dat de beveiliging daar op orde is. Als je daar eens een rondleiding hebt gehad dan weet je hoe het daar ongeveer werkt :D

Voor mijn gevoel kijken ze voor een ISO certificering meer hoe de procedure op papier is dan hoe dit wordt uitgevoerd. Ik kan heel leuk een procedure maken om iedere 5 minuten een complete systeem backup te maken, maar als ik dat in de praktijk maar 1 keer per dag doe heb ik niet standaard een backup van nog geen uur oud beschikbaar.

Onze procedure en praktijk lopen hier gelijk aan elkaar (eens per dag).

Glenn
06/03/08, 11:51
Voor mijn gevoel kijken ze voor een ISO certificering meer hoe de procedure op papier is dan hoe dit wordt uitgevoerd. Ik kan heel leuk een procedure maken om iedere 5 minuten een complete systeem backup te maken, maar als ik dat in de praktijk maar 1 keer per dag doe heb ik niet standaard een backup van nog geen uur oud beschikbaar.

Onze procedure en praktijk lopen hier gelijk aan elkaar (eens per dag).

En dat is helemaal waar. Twee jaar terug bij Redbus zoiets meegemaakt, opeens was de bewaking een stuk strenger geworden. Dus ik vroeg: waarom is dat? Toen vertelde een Redbus engineer me dat ze morgen de certificeerders op bezoek kregen en dat ze nu alvast aan het oefenen waren zodat het morgen goed ging.

Triest toch...

DutchTSE
06/03/08, 11:52
Nou....euNetworks, daar zit ING. Wordt, zonder de bewaker te bedreigen, ook niet heel moeilijk om binnen te komen denk ik. :)
Hebben we het hier over de website van de ING waar geen moer te doen is, of hebben we het over de ruimte waar alle transacties plaats vinden? ;) Scheelt een hoop.

Indien transacties:
Ik denk dat de ruimte van ING nog beter beveiligd is dan EUNetworks zelf :)

Mark17
06/03/08, 12:01
Hebben we het hier over de website van de ING waar geen moer te doen is, of hebben we het over de ruimte waar alle transacties plaats vinden? ;) Scheelt een hoop.

Indien transacties:
Ik denk dat de ruimte van ING nog beter beveiligd is dan EUNetworks zelf :)

Ik heb begrepen via geruchten dat de bewaking geen pasjes heeft om in de ruimte van ING binnen EUNetworks te komen. Dus dan kun je ze wel bedreigen (maar kom je niet in de ING ruimte).

Technotop
06/03/08, 12:05
Ik heb begrepen via geruchten dat de bewaking geen pasjes heeft om in de ruimte van ING binnen EUNetworks te komen. Dus dan kun je ze wel bedreigen (maar kom je niet in de ING ruimte).

Dat kan in heel veel datacenters niet. Veel grotere partijen hebben hun eigen videobewaking + pasjessysteem. Kijk bijvoorbeeld naar Boeing en KLM ook in die suites kan de security niet komen en ook bij ING in EUNetworks komen ze niet binnen.

XBL
07/03/08, 22:23
Indien transacties:
Ik denk dat de ruimte van ING nog beter beveiligd is dan EUNetworks zelf :)

Dan zul je nog opkijken hoe 'veilig' de spullen staan van een aantal grote financiele organisaties (eigen ervaring). Ik kan me niet voorstellen dat een grote bank als ING z'n spullen maar op 1 locatie heeft staan, maar ik kan me wel goed voorstellen dat ze niet verder kijken dan een paar ISO certificeringen die zij eisen van een datacenter.

nl2ger
11/03/08, 17:53
Doe er ook maar 1 in Drachten

speedbox
11/03/08, 21:53
Den Haag lijkt mij prima