PDA

Bekijk Volledige Versie : PC compleet leeggooien?



ByteMoves
24/05/07, 14:40
Hi WHT'ers,

Weet niet of het het goede forumonderdeel is, zoniet: wil een modje hem aub verplaatsen. ;-)

Ik heb zon 2 weken geleden vista ultimate geinstalleerd, allemaal leuk en aardig.

Nu werken heel wat programmas niet onder vista, doordat er geen drivers e.d. voor bestaan + ik wil XP terug. Nu heb ik de XP cd eens in men pctje gefrommeld, maar ik kan alles anaklikken, behalve de functie "Windows XP installeren" is niet beschikbaar.

Ook heb ik nog zon 3 xp versies voor vista er nog opstaan (ik kan met C: e.d. gewoon alle mappen e.d. die ik op mijn andere xp versies had staan bekijken)

Hoe kan ik alles van mijn schijf afgooien, zodat ik men windows XP cdtje erin ken plaatsen, en dat ik gewoon WinXP kan installeren?

Je zou me enorm helpen!

Groeten.

BsHosting
24/05/07, 14:45
waarom heb je in hemelsnaam 3xp versies erop staan.
gewoon booten via cd en alles verwijderen en opnieuw xp erop zetten.

ik heb zo'n idee dat je maar wat gedaan hebt daar je 3 versies hebt, krijg je met opstarten ook niet te zien welk systeem je wilt starten.

ik zou gaan voor de beste methode, in je bios kiezen voor opstarten via cd en alles verwijderen.

ByteMoves
24/05/07, 14:48
Is automatisch gegaan oid.. elke keer formateerde ik schijf c wel..

BsHosting
24/05/07, 14:53
dat kan niet als ie leeg is ie leeg.
als jij via de cd opstart en je verwijderd heel de partitie dan kan ie windows er echt niet dubbel opzetten.

ik denk dat jij gewoon elke keer opgestart bent en toen de cd er pas indeed en dan kiezen voor xp installeren.

ik zie dat je in tilburg woont als je wilt kan je langskomen kan ik het je even laten zien hoe het werkt.

Ber|Art
24/05/07, 14:55
Mss moet je een FDISK (in DOS) draaien na het formateren, dan is je schijf helemaal schoon, dan de XP CD in de speler en XP opnieuw installeren.

Oeps ;)

The_cobra666
24/05/07, 15:20
Starten via de CD, in bios instellen dat hij je cd-rom drive als eerste boot device moet nemen, anders op de F8 toets tappen tijdens het starten. Windows xp cd er in starten vanaf de cd, door gaan naar het partitie gedeelte, alle partitie's verwijderen (zo ben je ook ALLES kwijt dus maak backups voor je dit doet!) en dan een nieuwe aanmaken en als het goed is heb je dan maar 1 partitie met XP op als de installatie gedaan is.

@bert-art : formarteren :D I will remember this one :) leuke typ fout :)

ByteMoves
24/05/07, 15:56
Geprobeerd, maar weigeren dat ie doet..

weet er eerlijk gezegd geen raadt meer mee, nieuwe hardeschijf een optie? Ikzelf weet namelijk totaal niets meer te doen.. niets doet ie

BsHosting
24/05/07, 15:57
jr kunt langskomen tegen uurtarief maken we het wel in orde.

ByteMoves
24/05/07, 15:59
Wat is het uurtarief van je?

EHS-Jerre
24/05/07, 16:25
Bytemoves, formatteren dient in DOS te gebeuren (dus bij het opstarten booten van disketje of cd of usb disc of ...) en niet door in mijn computer rechter muisklik op C te klikken op formatteren :)

Klinkt misschien stom maar het verhaal dat je beschrijft kwam precies bij iemand voor die dacht dat je zo kon formatteren.

Kenneth
24/05/07, 16:28
waarom zou je formateren in DOS? Windows XP installatie CD kan dit net zo goed.

Je moet in je BIOS gaan en daar je BOOT Priority instellen dat hij CD/DVD VOOR de HDD pakt.. dan de CD erin en dan zou die van cd moeten booten.

Dan verwijder je ff alle partities en maak je ze opnieuw aan en install je windows op C: oid. :)

BsHosting
24/05/07, 16:33
check pm voor prijs

Spyder01
24/05/07, 16:36
Als het je via Fdisk niet lukt en ook niet via de Windows XP cd (waarmee je tijdens de setup toch erg makkelijk partities weg kunt gooien en een nieuwe aan kunt maken) dan kun je met een beetje geluk (afhankelijk van je BIOS) een HDD format doen. Ook erg ideaal. :)

Maar goed, via de Windows CD opstarten --> setup volgen zou het ook gewoon moeten werken.

ByteMoves
24/05/07, 16:37
Kom niet in men bios.. negeert het verzoek..

Indien ik opstart vanaf XP cd krijg ik een melding:

Windows is fout afegsloten [bla bla]

Windows normaal starten

andere opties, niets met starten vanaf cd.


Het probleem is vista dus, een nieuwere versie van windows.. dat is de rede dat ie weigert.

BsHosting
24/05/07, 16:38
nee het probleem is 4 besturingssystemen hoogstwaarschijnlijk op 1 partitie ook nog

jouwnaam
24/05/07, 16:38
Ik weet niet of je nog een diskettestation in het systeem hebt zitten, maar ik formateerde vroeger altijd de harde schijf met een bootdisk. En dan niet met ms-dos ofzo, maar met een kant-en-klare tool die ik op internet had gevonden.

Misschien is dit iets (niet getest):
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Spyder01
24/05/07, 16:42
Kom niet in men bios.. negeert het verzoek..

Indien ik opstart vanaf XP cd krijg ik een melding:

Windows is fout afegsloten [bla bla]

Windows normaal starten

andere opties, niets met starten vanaf cd.


Het probleem is vista dus, een nieuwere versie van windows.. dat is de rede dat ie weigert.

Volgens mij boot jij dan echt niet vanaf cd. Ik kom hier gewoon in Windows setup. Heb ook Vista erop staan (testbak) en die is nu druk XP aan het installeren.

Dus hij boot niet vanaf cd! En als je niet in het bios komt, kun je het ook niet instellen ;-)

BsHosting
24/05/07, 16:51
En in het bios kom je altijd ongeacht wat je geinstalleerd hebt of je mobo is kaduuk.

maar nogmaals hij heeft een prijs per pm waarbij zijn systeem schoon opgeleverd word incl updates en zijn xp als ie hem brengt.

aan hem de keus of te blijven kloten of het op te laten lossen.

ByteMoves
24/05/07, 16:52
Heb geen diskettestaion, was killdisk anders al wel van plan .. ;)

@BsHosting, heb op het moment het geld niet..

Kenneth
24/05/07, 16:57
drukt gewoon paar keer op DEL of Fxx whatever de key voor in BIOS te komen is... en wat jij krijgt is iig de bootloader van windows op je hdd... en NIET je windows cd ;)

BsHosting
24/05/07, 17:02
@ bytemoves

Dan kan ik het ook niet helpen gaf al korting omdat ik wilde helpen maar een complete installatie incl updates is nu eenmaal niet in een half uurtje gedaan.

ByteMoves
24/05/07, 17:07
en wat jij krijgt is iig de bootloader van windows op je hdd... en NIET je windows cd

Klopt, bedoelde ik ook.

Maargoed, merk al wel dat deze pc goed verkloot is inmiddels.. ;) * slaat zichzelf *

BsHosting
24/05/07, 17:14
De pc is niet verkloot dat kan altijd gemaakt cq opgelost worden.

Maar vraag me soms wel af waarom mensen vanalles willen installeren maar eigenlijk niet eens weten hoe het werkt of hoe hun systeem er op gaat reageren.

Mijn advies is dan ook "schoenmaker blijf bij je leest"

Ik ga ook mijn auto niet repareren daar snap ik geen moer van

ByteMoves
24/05/07, 18:16
Ik neem mischien nog contact met je op BsHosting, eerst even andere manieren gaan proberen. ;-)

BsHosting
24/05/07, 18:20
Mij best, ik hoor of zie het vanzelf wel

Gh0sty
24/05/07, 21:24
Pc opstarten en dan als een gek f2, f8 of f10 drukken zodat je kan kiezen in een menu dat je vanaf je cd/dvd rom wilt starten. Dan moet je cdrom wel starten, zoniet moet je eens kijken of je cd wel bootable is. Ik heb wel eens meegemaakt dat mensen met gebrande cd's niet vanaf hun cd konden starten.

P.S Ik heb legaal windows maar installeer van gebrande cd's voordat mensen daar over gaan klagen :P.

BsHosting
24/05/07, 21:34
@ GHOSTY

dat is allemaal reeds al aangegeven hier.

GlennMatthys
24/05/07, 23:05
Als je niet in je BIOS raakt, probeer eens met een PS/2 toetsenbord. Overigens kan je ook direct partitioneren en formatteren met de windows XP cd: op het stuk waar er gevraagd wordt "Enter -> installeren, R -> herstellen, f3 -> afsluiten" kies je R, en wordt in je in de herstelconsole "gesmeten". Daar kan je partitioneren dmv 'diskpart' en formatteren met behulp van 'format'. Gebruik 'help' voor een overzicht van de beschikbare commando's.

Hetzelfde (maar dan beperkter) kan je ook als je gewoon op "Enter" duwt voor te installeren, dan krijg je ook een partitioneer/formateer dialoog.

Nog een kleine tip, als de computer weigert te starten van CD-ROM, zet de IDE poorten op "auto".

Die PS/2 en IDE poorten op auto truk is trouwens voor heel oude moederborden, alles wat een pentium 3 of hoger heeft zou dit probleemloos moeten kunnen...

SebastiaanStok
02/06/07, 17:18
Heb je toevallig nog het boekje van je moederboard :)
Bij mij is het Del voor de bios, bij me moeder weer F2 en zo voort.

Als de CD gewoon kan laten opstarten, krijg je de melding herstellen en installeren, en zo.
Negeer dat!, je hebt ook een optie (ik meen esc) dan krijg te zien welke partities je allemaal hebt.

Die moet je allemaal verwijderen, en dan kan je een nieuwe partitie aanmaken voor Windows.
Ik zal voor de zekerheid nog even Google'en wat die optie nu ook al weer is, wand als ik het ziet weet ik het maar uit me hooft gaat het wat moeilijker :o

Edit:
Gevonden!
http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=343

XFX
02/06/07, 17:46
Waarom mik je HD niet even in een andere pc en formatteer je 'm gewoon via windows verkenner?

SebastiaanStok
03/06/07, 10:42
Is dat niet een beetje overdreven?
Moet je eerst die HD er uit halen weer aansluiten en dan als je hem terug zet weer.

Heb je nog een diskette station? Ik deed vroeger altijd een computer helemaal leeg gooien met masterbooter efdisk.
http://www.masterbooter.com/

Ondersteund ext2/3, FAT16/32/NTFS.
Gewoon alle partities verwijderen en dan wel bevestigen, anders werkt het nog niet ;) (Dit vergat ik dus elke keer)

Het al een tijd geleden dus ik weet even niet meer of hij nu zelf kon booten of dan je dan een opstartdiskte nodig hebt. om in dos te komen.

Edit: Hij start dus niet zelf, maar op de website staat een link naar FreeDos waarmee je kan booten in dos.
Als het niet lukt hoor ik het wel :)