PDA

Bekijk Volledige Versie : Opnemen gesprek na druk op toets



Jurian
24/05/07, 14:30
Vraagje, na een wat bijzonder gesprek met een of andere oplichter (zie ook http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1672850 ) die ons een stapel domeinen probeerde aan te smeren voor veel te veel geld, vroeg ik mij af of het mogelijk is om, nadat er bijvoorbeeld op '*' wordt gedrukt tijdens een gesprek, dat gesprek verder op te nemen? Zodat je het later als tegenbewijs kunt gebruiken als ze rare ideeen krijgen.

Ben zelf al flink aan 't zoeken geweest, maar kan nog niet echt iets vinden wat in de achtergrond opneemt, wel vanalles om een extensie op te laten nemen, maar dan kan je ze weer niet spreken, of andere onwenselijke probleempjes.

Even voor de duidelijkheid, we gebruiken asterisk.

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor? :)

Ospito
24/05/07, 14:59
Al zou je deze functie hebben, dan nog zal je eerst toestemming moeten vragen aan de partij waarmee je het gesprek voert. Op het moment dat dit niet is gevraagd en hier geen toestemming voor is gegeven is je bewijs hoogstwaarschijnlijk niks waard.

SF-Jeroen
24/05/07, 15:32
Het is illegaal om gesprekken van derden op te nemen zonder dat de een van de partijen weet dat het gesprek opgenomen wordt, uitgezonderd opnamen die de politie mag maken voor wetshandhaving.

Jurian
24/05/07, 15:42
Telefoongesprekken die je ZELF voert, mag je zonder dit aan de andere partij te melden opnemen. Je mag de opname echter NIET openbaar maken.

Zie: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/computercriminaliteit/aftappengegevens/

Je mag als bedrijf dus niet alle gesprekken van je personeel met derden opnemen, maar je mag wel degelijk je eigen gesprekken opnemen zonder dit te melden.

Sander-
24/05/07, 15:43
Ach, rechtsgeldig of niet, een dergelijk geluidsbestand van dit soort praktijjken doet het prima bij het gemiddelde blog en als het echt iets groots is zullen ook de landelijke media niet schromen om het te gebruiken, echter zul je er op rechterlijk gebied niets mee kunnen.

Maargoed, het moet toch mogelijk zijn om dit in Asterisk te programmeren?

dennis0162
24/05/07, 16:48
Op me mobiel zit wel zo'n knop aan de zijkant.

WilloW
24/05/07, 17:14
Ach, rechtsgeldig of niet, een dergelijk geluidsbestand van dit soort praktijjken doet het prima bij het gemiddelde blog en als het echt iets groots is zullen ook de landelijke media niet schromen om het te gebruiken, echter zul je er op rechterlijk gebied niets mee kunnen.

Maargoed, het moet toch mogelijk zijn om dit in Asterisk te programmeren?

Het zou gerust wel kunnen is het niet makkelijker om gewoon alles op te nemen?

bakkerl
24/05/07, 17:23
Of kijk eens naar de automon mogelijkheden in*
Daar zou je met een '*1' tijdens het gesprek, het gesprek verder op kunnen nemen.

Jurian
24/05/07, 17:56
Kijk, daar heb ik wat aan, kan ik wat gerichter zoeken! bedankt! :)

brinkie
24/05/07, 20:18
Het is illegaal om gesprekken van derden op te nemen zonder dat de een van de partijen weet dat het gesprek opgenomen wordt, uitgezonderd opnamen die de politie mag maken voor wetshandhaving.

Grote onzin. Ik werk (part-time) op de ICT van één van de grootste inbound call centers in Nederland en regelmatig worden gesprekken opgenomen met klanten (ivm bijv. gewelds- en doods-bedreigingen aan het adres van onze adviseurs).

Deze opgenomen gesprekken kan je wel degelijk gebruiken --ook om de politie in te schakelen-- alléén is de beperking dat ze (als je vooraf niet meldt) niet in de rechtszaal als bewijs mogen dienen. Dat kun je ondervangen door een algemene mededeling ergens in de wachtrij dat gesprekken kúnnen worden opgenomen.

aartvg
24/05/07, 22:42
je zou iets moeten maken dat je iemand even vraagt om te wachten.
er komt dat een bantje waarin vertelt word over verschillende mogelijkheden, en dat je bedrijf zoveel mogelijk probeert hun dienstverlening te verbeteren. en dan gelijk vermelt dat het mogelijk is dat het gesprek opgenomen kan worden voor deze doelen.

het is zomaar een iedee.

MediaServe
25/05/07, 12:52
...worden gesprekken opgenomen met klanten (ivm bijv. gewelds- en doods-bedreigingen aan het adres van onze adviseurs).

Ik denk dat de bedreigingen een stuk minder worden als je aangeeft dat de gesprekken worden opgenomen ;)

Erikcreative
25/05/07, 13:03
Wij hebben de Snom 360 toestellen (voip). Hier zit een opname knop op voor direct opnemen.

axeos
25/05/07, 13:39
Je kan het legaal maken door aan het begin van het gesprek een berichtje te spelen in de vorm van 'This conversation may be recorded for various reasons such as training purposes'.. dan weet de andere partij er gelijk van, en krijg je achteraf ook geen gezeur. Bedrijfen als Cisco, KPN en BT doen dat ook.

Jurian
25/05/07, 14:49
Wij hebben de Snom 360 toestellen (voip). Hier zit een opname knop op voor direct opnemen.

Die hebben wij ook, maar die knop doet zelf niets, die moet wel ergens aan gekoppeld worden, standaard is 'ie namelijk voor de voicemail bedoelt.

asteriskfreak
26/05/07, 17:47
Opname is toegestaan, mits dit vantevoren wordt aangegeven.
Een opname zonder enige kennisgeving zal meestal door een rechter worden verworpen als onrechtmatig verkregen bewijs.

Zelfs de politie mag niet zo maar gesprekken opnemen zonder toestemming van de rechtercommissaris. Hier moet dus een duidelijke reden voor zijn.

Bovendien is het verboden om telefoon gesprekken aan derden ter beschikking te stellen zonder toestemming van de tegenpartij. Deze mogen alleen ter beschikking worden gesteld aan de rechthebbende instanties (zoals justitie) mits aan bovengenoemde voorwaarden is voldaan.

Verder is het in Asterisk niet zo moeilijk om gesprekken op te nemen.
Deze functie zit standaard in Trixbox meen ik.

Hou er rekening mee dat je als bedrijf zijnde je aan de privacy wet dient te houden. Ik snap je frustratie wel, maar je overschrijd hiermee wel een behoorlijke grens. Het kan je verder een behoorlijke boete + schadeclaim opleveren als je zo maar privacy gevoelige op internet gaat zetten.

En ben eerlijk vroeg of laat kom jij ergens in een weblog te staan als bedrijf die het niet zo nauw neemt met de privacy. Is dat zeer goede reclame voor je dan?

Jurian
27/05/07, 13:38
Hou er rekening mee dat je als bedrijf zijnde je aan de privacy wet dient te houden. Ik snap je frustratie wel, maar je overschrijd hiermee wel een behoorlijke grens. Het kan je verder een behoorlijke boete + schadeclaim opleveren als je zo maar privacy gevoelige op internet gaat zetten.

En ben eerlijk vroeg of laat kom jij ergens in een weblog te staan als bedrijf die het niet zo nauw neemt met de privacy. Is dat zeer goede reclame voor je dan?

Het online zetten was sowieso absoluut nooit onze bedoeling! De enige reden waarom we dit soort gesprekken zouden willen opnemen, was puur als 'tegenbewijs' als zo'n bedrijf facturen gaat sturen en dan met een bewerkte opname van zo'n gesprek aan komt als bewijs. Dat dat niet echt nuttig is, omdat hun opname dus ook niet als bewijs kan dienen, omdat die niet gemeld is, is me nu onderhand wel duidelijk, dus het zelf opnemen van deze gesprekken is ook niet echt nuttig. Ik ga er verder dus ook geen tijd in steken.

Iedereen bedankt voor de antwoorden :-)