PDA

Bekijk Volledige Versie : Ondeugdelijk product, fabrikant erkent, leverancier stribbelt tegen?



VinceSTM
22/05/07, 18:16
Beste WHTers,

Ik heb een probleem met mijn leverancier, waarbij het gaat om een 'ondeugdelijk product'. Hieronder de tijdlijn met de bijbehorende problemen

04/2006: VinceSTM koopt bij leverancier X een EPC 8x Power Control, met 1 jaar garantie
07/2006: VinceSTM merkt dat regelmatig de lan-kant van de switch niet bereikbaar is. Meerdere mensen kampen met dit probleem. VinceSTM geeft dit aan bij de leverancier
08/2006: VinceSTM krijgt van de leverancier een nieuwe firmware, met de mededeling dat dit alle problemen oplost
07/2006: VinceSTM merkt dat regelmatig de lan-kant van de switch niet bereikbaar is. Meerdere mensen kampen met dit probleem. VinceSTM geeft dit aan bij de leverancier. VinceSTM krijgt opnieuw een nieuwe firmware
05/2007: 07/2006: VinceSTM merkt dat regelmatig de lan-kant van de switch niet bereikbaar is. Meerdere mensen kampen met dit probleem. VinceSTM geeft dit aan bij de leverancier. Fabrikant geeft aan dat er problemen zijn geconstateerd met versie 1 van de hardware en bied aan haar klanten aan de hardware om te ruilen tegen versie 2.. Leverancier antwoordt:



a) Als jij toen van mening was dat het product niet deugdelijk was, dan had je direct aanspraak moeten maken op de garantie in plaats van het product gewoon door te blijven gebruiken.

b) De problemen die jij hebt aangegeven waren geen fabricagefouten die binnen de garantie vallen, de 'oplossing' die jij beschrijft was gewoon een firmware upgrade zoals zoveel apparaten die krijgen.

c) Verlopen is verlopen, dat geldt ook voor mijn situatie want ik heb ook geen garantie meer bij mijn leverancier. Ik kan hier dus niets meer mee helaas.


Graag jullie mening,

Groeten,

Vince

dirkb
22/05/07, 18:22
* Contact opnemen met fabrikant en situatie uitleggen ivm firmware.
* Tevens zou ik gaan "zoeken" naar een firmware upgrade (als dit zelf te flashen is).
* Leverancier niet meer "gebruiken".

MartinM
22/05/07, 18:28
Even heel kort door de bocht, maar waarschijnlijk wel het meest duidelijk is de volgende:

De leverancier is contractspartij voor jou, de fabrikant staat buiten deze overeenkomst.

Op het eerste gezicht lijk je dus inderdaad een probleem te hebben met een onwillende leverancier. Spit de voorwaarden vand e overeenkomst die je met hem hebt door, kijk naar de garantievoorwaarden die hij hanteert en baseer daar je klacht op.

Daarnaast zou je een beroep op de coulance/welwillendheid van de fabrikant kunnen doen, maar die is NIET verplicht jou te helpen.

Tevens speelt er nog iets mee; indien je een switch hebt die xx heeft gekost, zijn de gebruiks- en levensduurverwachtingen anders dan bij een switch van x.xxx euro.
Indien het een conflict is dat uiteindelijk voor een rechter besproken moet worden, dan is dit feit iets dat absoluut meeweegt bij de beoordeling.

Als laatste adviseer ik je de communicatie met je leverancier op een prettige toon te voeren, maar natuurlijk wel zakelijk en duidelijk, geef aan welke argumenten er in jouw voordeel pleiten en wat voor jou een acceptabele oplossing zou zijn. Kwade brieven jagen mensen in het harnas en zorgen ervoor dat men al totaal niet meer bereid is om met je mee te denken. Dit laatste punt is persoonlijk ook altijd mijn struikelblok, mijn pen is snel te scherp ;)

Ik wens je veel succes en hoop dat je tot een acceptabele oplossing voor je probleem komt.