PDA

Bekijk Volledige Versie : freebsd / linux



nzyme
21/05/07, 22:07
waarom zou ik voor bsd / linux kiezen op mn server, dat is eigelijk de vraag die ik me zelf stel de laatste tijd. Wie verhelderd mij in gewone taal :p

ik heb een tijdje terug gespeeld met freebsd en desktopbsd en het beviel eigelijk stukken beter als linux, zo voelde iets eenvoudigs als de directory structuur gewoon stukken envoudiger aan.

ook het gezeik van "ik draai centos dus die is heilig" en "mijn debian doet alles het best" is eindelijk weg omdat het gewoon FreeBSD is. Punt.

Maar hoe zit het met certificering, voor linux zijn er een aantal dingen die me wel wat lijken, maar heb je dat voor bsd ook?

qua performance maakt het meen ik niet zo gek veel uit, linux of bsd, maarja ik ben dan ook nog leek :)

kortom, ik zoek niet alleen voors en tegens maar ook een beetje meer achtergronden enzo..

Deimos
21/05/07, 23:49
ook het gezeik van "ik draai centos dus die is heilig" en "mijn debian doet alles het best" is eindelijk weg omdat het gewoon FreeBSD is. Punt.
Neem aan dat je hier linux bedoeld. Centos / Debian e.d. zijn allemaal gebasseerd op de Linux kernel en niet op die van *BSD.

Persoonlijk zou ik kiezen voor BSD, werkt perfect maar echte voor tegens zou ik je niet kunnen geven. Ik zou zeggen probeer beiden en kijk wat je het meest bevalt.

PimEffting
21/05/07, 23:49
Tja, heb zelf een voorkeur voor Linux omdat daarvoor simpelweg meer ondersteuning is te vinden. De community is groter, er is meer software voor, et cetera.

djalken
22/05/07, 10:32
De FreeBSD community is ook erg groot, ik werk al jaren met FreeBSD en het blijft goed bevallen ;) Het geheugenbeheer is erg sterk en de ondersteuning is ook erg breed, het ligt natuurlijk ook aan wat je wil draaien op je server. Ik heb ook servers met linux draaien (ubuntu, debian, centos) maar de voorkeur blijft toch echt FreeBSD, het is makkelijk in gebruik en bied simpelweg wat ik nodig heb (tja, op Xen na misschien, maar dat komt nog wel goed ;))

Technotop
22/05/07, 10:39
Tja, heb zelf een voorkeur voor Linux omdat daarvoor simpelweg meer ondersteuning is te vinden. De community is groter, er is meer software voor, et cetera.

I agree, ondersteuning zit tip top in orde en het product werkt naar al onze wensen, meer hebben we niet nodig. Verder heeft dit alles te maken met je persoonlijke voorkeuren, de een vind BSD lekkerder werken en de een weer LINUX.

Bcis Webhosting
22/05/07, 11:58
ik heb toen ik begon kortweg een keuze gemaakt voor een linux distrebutie waarmee ik al kon werken voordat ik windows xp gezien had.
deze had een server versie dus kwam al helemaal mooi uit :P

ik hou het lekker bij linux maar ik heb bsd geprobeert en werkt ook prettig

blasty
22/05/07, 15:54
Het gaat er natuurlijk niet alleen om wat `prettig werkt', maar ook wat goed functioneert/efficient is en meest belangrijk waar jezelf bekend mee bent. Eigenlijk hebben alle *nix varianten grote gelijkenissen wat betreft het gebruik ervan. Persoonlijk zou ik zeggen dat het helemaal van je doelstelling afhangt, ga eens wat research doen op google, er zijn genoeg artikelen over dit onderwerp te vinden.

wonko
22/05/07, 21:58
belangrijkste is de kennis die je hebt. Zorg ervoor dat je je systeem binnen en buiten kent. Als dit nu bsd, solaris, windows of linux is, zolang je goed en secure je diensten kan aanbieden, en zelf weet wat kan en wat niet, dan doet het OS er niet zo toe (behalve bvb voor .NET en zo)