PDA

Bekijk Volledige Versie : freebsd / linux



nzyme
21/05/07, 22:07
waarom zou ik voor bsd / linux kiezen op mn server, dat is eigelijk de vraag die ik me zelf stel de laatste tijd. Wie verhelderd mij in gewone taal :p

ik heb een tijdje terug gespeeld met freebsd en desktopbsd en het beviel eigelijk stukken beter als linux, zo voelde iets eenvoudigs als de directory structuur gewoon stukken envoudiger aan.

ook het gezeik van "ik draai centos dus die is heilig" en "mijn debian doet alles het best" is eindelijk weg omdat het gewoon FreeBSD is. Punt.

Maar hoe zit het met certificering, voor linux zijn er een aantal dingen die me wel wat lijken, maar heb je dat voor bsd ook?

qua performance maakt het meen ik niet zo gek veel uit, linux of bsd, maarja ik ben dan ook nog leek :)

kortom, ik zoek niet alleen voors en tegens maar ook een beetje meer achtergronden enzo..

Deimos
21/05/07, 23:49
ook het gezeik van "ik draai centos dus die is heilig" en "mijn debian doet alles het best" is eindelijk weg omdat het gewoon FreeBSD is. Punt.
Neem aan dat je hier linux bedoeld. Centos / Debian e.d. zijn allemaal gebasseerd op de Linux kernel en niet op die van *BSD.

Persoonlijk zou ik kiezen voor BSD, werkt perfect maar echte voor tegens zou ik je niet kunnen geven. Ik zou zeggen probeer beiden en kijk wat je het meest bevalt.

PimEffting
21/05/07, 23:49
Tja, heb zelf een voorkeur voor Linux omdat daarvoor simpelweg meer ondersteuning is te vinden. De community is groter, er is meer software voor, et cetera.

djalken
22/05/07, 10:32