PDA

Bekijk Volledige Versie : Sun Server Beheren ?



mikenuun
18/05/07, 18:12
Hallo iedereen,
Wederom vraag ik nogmaals om jullie hulp.

Ik heb sinds een tijdje een sun server gekregen.
Het betreft een

Sun Server FJ1A
Netra T1-105

Nu is mijn vraag dus hoe ga ik deze beheren ? (commands uitvoeren etc)
Ik weet zelfs niet of ubderhaubt solaris wordt ingeladen...

Er zijn 2 Serial LOM poorten beschikbaar, maar hoe ga ik dit nou beheren ?
Hem ik de router prikken heeft niet veel nut, ik kan t ip niet vinden (router zecht dat hij zich niet aanmeld).

Dus hoe beheer ik deze server nu ?
Hij kan geen beeld geven ;)

PS : Ik waardeer alle reacties, maar kom alsjeblieft niet aanzetten met zoek eerst meer ervaring, want ik heb dit ding ook maar gekregen en zou dus willen weten hoe het werkt, en die SUN handleiding brengt me niet verder.

Bij voorbaat dank voor alle reacties,

Mvg
Mike Van Nunen

blaaat
18/05/07, 19:20
Kan je geen monitor/toetsenbord er op aansluiten om te kijken of solaris of een ander OS wordt gestart? misschien heeft de server geen directe monitor/toetsenbord aansluitingen en moet hier een 'apperaatje' tussen.

MusicMaestro
18/05/07, 20:33
Komt 'ie toevallig van je broer of andere achternaamgenoot, Mike? Dan weet ik welke server dit is..

mikenuun
18/05/07, 21:46
Dit is inderdaad mogelijk...
Hoe komt u hierbij ?

Randy
18/05/07, 22:08
Vele Sun-servers uit de eerdere generatie bieden geen KVM-aansluiting. Enkel de Com-poorten en die benader je met een nulmodem kabel via bijvoorbeeld Hyperterm. De Cobalt Raq-serie is ook een voorbeeld dat zo werkt.

h4f
19/05/07, 06:43
Hallo iedereen,
Wederom vraag ik nogmaals om jullie hulp.

Ik heb sinds een tijdje een sun server gekregen.
Het betreft een

Sun Server FJ1A
Netra T1-105

Nu is mijn vraag dus hoe ga ik deze beheren ? (commands uitvoeren etc)
Ik weet zelfs niet of ubderhaubt solaris wordt ingeladen...

Er zijn 2 Serial LOM poorten beschikbaar, maar hoe ga ik dit nou beheren ?
Hem ik de router prikken heeft niet veel nut, ik kan t ip niet vinden (router zecht dat hij zich niet aanmeld).

Dus hoe beheer ik deze server nu ?
Hij kan geen beeld geven ;)

PS : Ik waardeer alle reacties, maar kom alsjeblieft niet aanzetten met zoek eerst meer ervaring, want ik heb dit ding ook maar gekregen en zou dus willen weten hoe het werkt, en die SUN handleiding brengt me niet verder.

Bij voorbaat dank voor alle reacties,

Mvg
Mike Van Nunen

Ik heb hier 2x 8 ports SUN KVM switch en ik heb hier een 16 ports serial port KVM switch.

Ook heb ik nog een SUN monitor, keyboard etc..

Is het deze?

http://auroralinux.org/images/Netra_t1_105_rear_callout.gif

Dan heb je aan die SUN KVM switches niets.

Aan serialport serial switch kun je een normale VGA monitor + ps2 keyboard aan hangen.

Verder hebben SUN een zeer uitgebreide bootloader, waar mee je alles kunt regelen.

Randy
19/05/07, 16:41
Een nullmodemkabel regelen en via Hyperterm een connectie maken. Wil je hem restoren van CD, boot je over LAN met de CD in een bootserver (je normale pc)

MusicMaestro
19/05/07, 17:55
Dit is inderdaad mogelijk...
Hoe komt u hierbij ?
Als 'ie van B. komt, dan is het zo'n netra die ik heb beheerd. En als het de unit is die ik denk dat het is, dan heb je 1 gelukje, want dan draait midnight commander er al op (heb ik installed, was niet eenvoudig om geschikte pkg te vinden weet ik nog).

Moet echt even heel diep graven over hoe die te connecten was. Het ding heeft geen dhcp-client draaiende, dus dat maakt het wat lastig. Als ik het me goed herinner heeft 'ie IP 192.168.1.10, en moet je er middels telnet op kunnen, dus via port 23. De webbased client is een netscape server, wanstaltige webserver software trouwens..

Maar eerlijk gezegd zou ik 'm default installen met een geschikte iso, en helemaal vergeten wat er nu op staat. Volgens mij deed Sun dat via de LAN-cable. Je moet een UTP cross-cable eraan hangen, en booten met een CD in een andere unit. Maar is er op de Sun site geen support meer voor te vinden?

bami82
13/06/07, 11:53
Is alles al gelukt?

Echte sun servers(sparc) worden standaard zonder videokaart geleverd.

Zoals al eerder aangegeven moet je inderdaad een null-modem kabel gebruiken en hyperterminal (of via een andere sun machine tip gebruiken) en dan op de OK Prompt boot cdrom invoeren om van cd te starten.

Je kan voor beheer/installatie ook een terminal server gebruiken (Heb ooit is een annex gekocht via marktplaats, dat werkt perfect). Je kan via de serial port ook een poweron en poweroff doen etc.

sp-services
13/06/07, 23:18
inderdaad de sun is zonder video.

config loopt via hyperterm of minicom.
Hierna han je wel een ssh opzetten ook

royen99
14/06/07, 09:18
Just in case:

Netra console kabeltje aansluiten (zoals gezegd, via minicom of bv HyperTerm), 9600 bd, 8-N-1.

Om naar de LOM te gaan: #. (hash - dot)
en doe een: poweron

Mocht je solaris (8, 9, 10) via CD wil installeren, dan een break sturen om in de OK prompt te komen en geef een: "boot cdrom - install"

(p.s. je kan er bv ook gewoon 64bits debian op draaien).