PDA

Bekijk Volledige Versie : centralisatie bestanden + diverse



paljas
17/05/07, 12:29
Hallo,

Voor het overzicht te bewaren, zal ik eerst een lijstje maken over de middelen waarover ik beschik:

Computer 1: P2 400Mhz, 128 MB ram, 12gig HD,... windows 98SE
Computer 2: P4 3.0Ghz, 512 MB ram, 80gig HD (+500Gig op lacie usb schijf) windows Xp Home
Com. 3 (laptop): h10010.www1.hp.com/wwpc/be/nl/ho/WF06b/22795-316147-499341-499341-499341-79744834-80209276.html
Router: Linksys Wireless-G ADSL Home Gateway
Computer 1 en 2 zijn via via kabel verbonden, de laptop draadloos.
Budget dat ik maximaal wil spenderen 2000 euro.

Het doel:
1 Centraliseren van bestanden zodat je altijd met het meest recente bestand werkt. Liefst zo, dat de gebruiker niet merkt dat hij met een server bezig is. (maw. zeer gebruiksvriendelijk voor de gewone gebruikers!!!)
Deze bestanden zijn ondermeer filmbestanden tot 9 gig. (totaal: 200gig)
Utopisch zou zijn dat er op de Hd's in de pc's nog maar enkel het os staat en voor de rest niets.

2 Geven van extra rekenkracht aan PC 2-3 bij intensieve bewerkingen zoals filmbewerking.


De problemen:

1)Hoe pak ik dit het beste aan? Gewoon via netwerkmappen?

2) Welke hardware/software heb ik nodig zodat de server bijspringt wanneer een pc tegen zijn grenzen aan het werken is?
Hier tast ik echt in het donker. Alle hulp welkom dus.


3)Praktijkcijfers: uploaden van pc 1 naar 3: 330Kb/s.
2 naar 3: 2Mb/s.
Van server naar pc's zal dus waarschijnlijk wel hoger moeten te komen liggen.
Dit liefst via het bestaande netwerk. Via welke methode boek je het meeste snelheidswinst? Server met veel cpu-kracht/veel ram geheugen/snelle HD's?
Voor een combinatie is mijn budget niet groot genoeg vrees ik.


Een enorme merci, voor degene welke me op het goede spoor kan zetten!!!!

Groetjes

Paljas in de plas :p


Ps. Eveneens zal ik deze server gebruiken als (test)webserver.
Ook het gebruik als ftp server (slechts 1 gebruiker) en het delen van usb-printers heb ik als doel.
Over de kennis beschik ik, en hardwarematig zijn dit nu niet de meest veeleisende applicaties. Voor de volledigheid vermelde ik dit toch maar.