PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe herken je naderende faillissement van webhoster?



timvermaesen
14/05/07, 11:35
Een faillissement van een webhoster kan een ramp zijn voor veel webmasters. Dat de webhoster het ruim op voorhand ziet aankomen, is vanzelfsprekend, en dus zal hij bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen. Dit laatste natuurlijk in nadeel van de aangesloten webmasters.

Hoe herken je dus een naderende faillissement van een webhoster? Welke acties zal deze nemen om te redden wat te redden valt? Ik hoop dat hier nuttige informatie (voor idereen) komt te staan!

ju5t
14/05/07, 11:40
Je komt er niet zomaar achter. Je zult ervoor moeten zorgen dat je zelf je backups in orde hebt en je domeinnaam op je eigen contactgegevens is geregistreerd.

Of een betrouwbare hoster uitkiezen :)

timvermaesen
14/05/07, 11:44
Stel dan dat de betreffende hoster op de laatste dag alle gegevens wijzigt, wat dan? Dan zitten die domeinnamen vast en verlies je inkomsten.

Elke webhoster is "betrouwbaar" totdat het failliet gaat ;-)

PlanPro
14/05/07, 11:45
Vaak herken je het aan:
- slechte administratie, onjuiste facturen en ineens gaan factureren en klanten onder druk zetten.
- Waar in het begin goede support geleverd wordt, wordt er vlak voor dat de stekker er uit gaat nergens op gereageerd (telefoon/email/fax) en klanten die willen verhuizen worden vaak tegen gewerkt. Domains locken, auth codes niet vrijgeven etc.

AlfaHosting
14/05/07, 12:57
Een faillissement van een webhoster kan een ramp zijn voor veel webmasters. Dat de webhoster het ruim op voorhand ziet aankomen, is vanzelfsprekend, en dus zal hij bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen. Dit laatste natuurlijk in nadeel van de aangesloten webmasters.

Hoe herken je dus een naderende faillissement van een webhoster? Welke acties zal deze nemen om te redden wat te redden valt? Ik hoop dat hier nuttige informatie (voor idereen) komt te staan!

Vanaf dat je je afvraagt 'kan dat wel voor die prijs' zit je denk ik bij de verkeerde hoster. Een faillissement kan je niet of moeilijk zien aankomen als klant, enkel als leverancier. Onbereikbaarheid kan een vaag teken zijn, maar kan je ook hebben bij bv. studenthosters. Met een betrouwbare partij die al enkele jaartjes bestaat kan je denk ik moeilijk fout doen.

Ryan Kalkhoven
14/05/07, 13:00
Indien het om een BV/NV etc gaat dan zijn de bedrijven verplicht om hun jaarstukken openbaar te maken bij de KVK. Dit is natuurlijk niet altijd zaligmakend, maar het geeft in ieder geval een idee.

ivs
14/05/07, 13:03
Een bedrijf gaat meestal failliet omdat ze geen geld meer hebben, dus als ze opeens heel erg eager worden naar geld door eerder of extra te factureren/incasseren dan is dat volgens mij wel een teken aan de wand.

t.bloo
14/05/07, 13:50
of van die aanbiedingen doen zoals "gratis hosting" of voor een tientje per jaar de halve server verhuren...

phreak
14/05/07, 14:41
Indien het om een BV/NV etc gaat dan zijn de bedrijven verplicht om hun jaarstukken openbaar te maken bij de KVK. Dit is natuurlijk niet altijd zaligmakend, maar het geeft in ieder geval een idee.

Was het niet zo dat je dat voor een "langere" periode uitgesteld kon krijgen, die publicaties?

Ryan Kalkhoven
14/05/07, 14:43
Was het niet zo dat je dat voor een "langere" periode uitgesteld kon krijgen, die publicaties?

Dat zou kunnen, maar is mij niet bekend. Over het algemeen lopen deze publicaties meer dan een jaar achter dus een actueel beeld zal je niet krijgen, maar een bedrijf zal ook niet van vandaag op morgen te onder gaan als het al jaren gezond is.

eMiz0r
14/05/07, 15:20
Was het niet zo dat je dat voor een "langere" periode uitgesteld kon krijgen, die publicaties?

Tot anderhalf jaar dacht ik. Maar hey, als ze die cijfers niet willen publiceren moet je je ook afvragen of er een reden is om die cijfers achter de hand te houden :)


of van die aanbiedingen doen zoals "gratis hosting" of voor een tientje per jaar de halve server verhuren...


Vanaf dat je je afvraagt 'kan dat wel voor die prijs' zit je denk ik bij de verkeerde hoster.

onzin

AlfaHosting
14/05/07, 17:17
onzin


Wat voor sommigen onzin lijkt is voor een andere weer de logica zelf. Als je sommige aanbiedingen ziet waarvan elk normaal en zelfs abnormaal denkend mens weet dat ze niet kunnen weet je dat het een hoster moet zijn wanhopig op zoek naar elk centje. Kan niet gezond zijn, voor beide partijen.

UDIS
14/05/07, 18:26
Precies,

Ik heb het laatst ook al eens aangegeven in een andere posting... Je kan mij nog steeds niet wijsmaken dat een hostingaanbieding voor €0,25 per maand gezond is. Hier op WHT zie ik het dikwijls staan bij de aanbiedingen, en dan vraag ik me stellig af welke "gezonde" webhoster dit normaal gezien doet. Is het inderdaad om te kunnen zeggen dat je weer een klant voor €3,- per jaar hebt weten te strikken, of is het omdat het gewoon niet loopt en en met alle macht mensen probeert te trekken met dergelijke (belachelijke) prijzen?

Je hebt toch bepaalde kosten, en met dergelijke bedragen is dat naar mijn idee totaal niet te financiëren (of wij doen allemaal wat fout omdat niet iedereen voor €0.25
hosting aanbiedt?)

Ben er toch wel eens een keer benieuwd naar van degenen die dit wel eens aanbieden hier.

crazycoder
14/05/07, 19:35
Allemaal leuke en charmante speculaties. Je kan het als klant niet echt merken..

Publicatie jaarcijfers is meer iets voor een ander topic. Die zijn vaak redelijk beknopt, dat mag overigens ook..

Triloxigen
14/05/07, 20:57
Je kunt het niet van tevoren merken.

Jaarcijfers zijn leuk, maar het kan snel gaan. In princiepe kan iemand binnen een week failliet verklaard zijn.

phreak
14/05/07, 22:08
Jaarcijfers zijn inderdaad nietszeggend, en jamergenoeg kom je er meetal pas achter als het veel te laat is..

melvinmelih
15/05/07, 02:22
Als je in de top 3 Adwords advertenties bij het zoekwoord 'hosting' (wat zo'n 10 - 14 euro per klik kost) staat en maar 1 pakket verkoopt van: 1,5 GB webruimte, 20 GB dataverkeer én 1 domeinnaam voor maar € 24,- per jaar...

Triloxigen
15/05/07, 11:17
Als je in de top 3 Adwords advertenties bij het zoekwoord 'hosting' (wat zo'n 10 - 14 euro per klik kost) staat en maar 1 pakket verkoopt van: 1,5 GB webruimte, 20 GB dataverkeer én 1 domeinnaam voor maar € 24,- per jaar...
Welke relevant punt wil je maken met dit topic?

VinceSTM
15/05/07, 11:39
dus per klik, waarbij er een klant wordt verworven, moeten ze 14 euro aan google betalen, meer dan 50%?

Stewie
15/05/07, 13:00
Marketing kost nu eenmaal geld :)

AlfaHosting
15/05/07, 13:23
dus per klik, waarbij er een klant wordt verworven, moeten ze 14 euro aan google betalen, meer dan 50%?

Het is per klik .. er moet geen klant verworven worden.


Marketing kost nu eenmaal geld :)


Klopt, Google adwords is gewoon vrij goedkoop in vergelijking met adverteren in weekbladen of andere vormen.

melvinmelih
15/05/07, 14:00
dus per klik, waarbij er een klant wordt verworven, moeten ze 14 euro aan google betalen, meer dan 50%?

Niet elke klik levert een klant op, dus ook al bestelt 1 van de 2 bezoekers iets (wat een utopie is voor internetbedrijven), dan maak je nog € 4,- verlies... (op de verkoopprijs welteverstaan).



Welke relevant punt wil je maken met dit topic?

Met mijn reply bedoel je? Dat dit simpelweg niet rendabel is, wat zeg ik, niet eens kostendekkend... ik zou dus niet verbaasd zijn als zo'n bedrijf failliet gaat. Zie hierboven voor motivatie.

AlfaHosting
15/05/07, 14:50
Met mijn reply bedoel je? Dat dit simpelweg niet rendabel is, wat zeg ik, niet eens kostendekkend... ik zou dus niet verbaasd zijn als zo'n bedrijf failliet gaat. Zie hierboven voor motivatie.


Het hoeft ook niet rendabel te zijn. Naamsbekendheid speelt ook een rol. Een advertentie in een landelijk weekblad kostte ons 8000 euro. Hoeveel klanten je dat oplevert is moeilijk in te schatten.

Triloxigen
15/05/07, 18:14
Met mijn reply bedoel je? Dat dit simpelweg niet rendabel is, wat zeg ik, niet eens kostendekkend... ik zou dus niet verbaasd zijn als zo'n bedrijf failliet gaat. Zie hierboven voor motivatie.

Ik bedoel inderdaad reply.

En als het goed is blijft je klant langer dan 1 jaar, waardoor je de kosten er uit zou moeten kunnen halen.

InterNetjes
16/05/07, 02:29
Als je in de top 3 Adwords advertenties bij het zoekwoord 'hosting' (wat zo'n 10 - 14 euro per klik kost) staat en maar 1 pakket verkoopt van: 1,5 GB webruimte, 20 GB dataverkeer én 1 domeinnaam voor maar € 24,- per jaar...

ik denk dat je 10 a 14 euroCENT bedoelt?

It's all about kosten-baten.

Peuk
16/05/07, 02:33
ik denk dat je 10 a 14 euroCENT bedoelt?

It's all about kosten-baten.
woorden als 'hosting' zijn gewild en dus duur. Er bestaan zelfs woorden die veel duurder zijn dan die ene euro per klik

AlfaHosting
16/05/07, 06:37
ik denk dat je 10 a 14 euroCENT bedoelt?

It's all about kosten-baten.


Neen, dat bedoelt hij niet :) ... voor 10 eurocent kom je niet aan de bak.

crazycoder
16/05/07, 08:13
Het hoeft ook niet rendabel te zijn. Naamsbekendheid speelt ook een rol. Een advertentie in een landelijk weekblad kostte ons 8000 euro. Hoeveel klanten je dat oplevert is moeilijk in te schatten.
Een bon terug laten sturen (antwoordnummer) of een code die recht geeft op een extraatje zoals extra korting of om het even wat.. aan de code kan je zien via welk medium een klant is gekomen.

Als je ga adverteren zal je dat meerdere keren moeten doen waarvan je de resultaten alleen op langere termijn echt kan meten.

Afijn.. dit is voor dit topic wel OT.. want als een bedrijf stopt met bepaalde advertenties, dan wil het niet zeggen dat het bedrijf op het punt staat om failliet te gaan..

InterNetjes
16/05/07, 09:02
Neen, dat bedoelt hij niet :) ... voor 10 eurocent kom je niet aan de bak.

Ok, maar het zal ook geen 10 euro zijn, maar ok.

Ik denk dat het royeren van een lidmaatschap een signaal kan zijn van financiele instabiliteit, maar ook dat hoeft nog geen faillissement te betekenen.

t.bloo
16/05/07, 10:10
als ze geen lid meer mogen zijn van Hostmerk

(haha grapje)

Triloxigen
16/05/07, 10:52
Ok, maar het zal ook geen 10 euro zijn, maar ok.
Doe nou niet zo eigenwijs.

De prijs loopt inderdaad op tot een euro of 14

AlfaHosting
16/05/07, 12:03
Ok, maar het zal ook geen 10 euro zijn, maar ok.



Ik denk dat jij nog geen ervaring hebt met Google Adwords :)

Keizer
16/05/07, 12:52
10 euro per click? wat een onzin. voor 3 euro sta je bigtime bovenaan!, ja ook bij 'hosting' ! ('webhosting' is weer wat goedkoper)

AlfaHosting
16/05/07, 12:54
10 euro per click? wat een onzin. voor 3 euro sta je bigtime bovenaan!, ja ook bij 'hosting' ! ('webhosting' is weer wat goedkoper)

Hangt er ook een beetje vanaf welke regio's of landen je kiest.

It-Biz
17/05/07, 10:48
Denk dat het allemaal koffie dik kijken is, je weet nooit hoeveel geld er achter zit en hoeveel geld er gereserveerd wordt voor naamsbekendheid etc.

crazycoder
17/05/07, 11:10
Mij ontgaat een beetje wat de kosten van adverteren via google te maken heeft met het voorspellen dat een bedrijf failliet zal gaan. Moet ik hieruit opmaken dat wie veel advertenties plaats volgens een aantal wht-ers snel failliet gaat??

Swiftway-UK
17/05/07, 11:13
Je kunt een naderend faillisement van een webhoster niet voorspellen, maar indien je aanmerkelijke schade zou lopen als je leverancier failliet zou gaan, kun je altijd voor afsluiten van een contract vragen naar bijvoorbeeld een accountantsverklaring.

crazycoder
17/05/07, 11:36
Je kunt een naderend faillisement van een webhoster niet voorspellen, maar indien je aanmerkelijke schade zou lopen als je leverancier failliet zou gaan, kun je altijd voor afsluiten van een contract vragen naar bijvoorbeeld een accountantsverklaring.
Doe me een lol zeg, iedereen heeft natuurlijk schade aan het faillisement van de hoster.. Lijkt mij niet dat je voor ieder shared hosting account een accountsverklaring zou willen verstrekken.

Dan is het nog maar de vraag of de hoster een accountsverklaring heeft.. dat is in Nederland namelijk in het geheel niet verplicht.

En dan nog.. een accountsverklaring is geen verzekering. Zorg er gewoon voor dat je als klant je zaken ook op orde hebt en zorg voor een eigen backup van alle data en bestanden. Dan kan de schade nooit heel erg groot worden, hooguit enkele dagen downtime..

Apoc
17/05/07, 12:08
Dan kan de schade nooit heel erg groot worden, hooguit enkele dagen downtime..

Enkele dagen downtime is geen "hele grote schade"? Een gemiddeld hostingbedrijf verliest door zoiets vrijwel al hun klanten.

crazycoder
17/05/07, 12:11
Enkele dagen downtime is geen "hele grote schade"? Een gemiddeld hostingbedrijf verliest door zoiets vrijwel al hun klanten.
Beredeneerd vanuit de klant.

Of denk jij dat een hoster zelf niet door heeft dat ze failliet aan het gaan zijn :p

Trouwens, als enkele dagen downtime een verlies van alle klanten tot gevolg zou moeten hebben dan kan ik wel een lijstje hier neerzetten van hosters die al hun klanten kwijt hadden moeten zijn..

AlfaHosting
17/05/07, 12:51
Mij ontgaat een beetje wat de kosten van adverteren via google te maken heeft met het voorspellen dat een bedrijf failliet zal gaan. Moet ik hieruit opmaken dat wie veel advertenties plaats volgens een aantal wht-ers snel failliet gaat??


Denk net andersom :) Een bedrijf dat bijna failliet is heeft daar geen geld meer voor.

crazycoder
17/05/07, 12:56
Denk net andersom :) Een bedrijf dat bijna failliet is heeft daar geen geld meer voor.
Dat kan een indicator zijn, maar het hoeft niet..

Apoc
17/05/07, 13:55
Of denk jij dat een hoster zelf niet door heeft dat ze failliet aan het gaan zijn :p

Ik ken genoeg bedrijven die failliet zijn gegaan doordat de eigenaar niet doorhad hoe slecht het financieel gesteld was. Ze zagen dan wel de rode cijfertjes maar hadden altijd nog iets van.. "ah ik heb nog geld tegoed van die, die en die" (en die, die en die betalen uiteraard uiteindelijk niet), en als er nood aan de man komt dan kan ik nog wel geld lenen bij de bank (wat dus niet, of niet op tijd lukt).


Trouwens, als enkele dagen downtime een verlies van alle klanten tot gevolg zou moeten hebben dan kan ik wel een lijstje hier neerzetten van hosters die al hun klanten kwijt hadden moeten zijn..

Dat zullen dan waarschijnlijk van die extreme low-budget hosts zijn, lijkt me. Als je vrijwel uitsluitend niet-kritieke websites hosts, dan is een dergelijke downtime geen reden om al je klanten kwijt te raken. Maar als je overwegend zakelijke sites host, dan is dat wel even anders.