PDA

Bekijk Volledige Versie : Wanneer eigen netwerk interessant?



Fluitketel
11/05/07, 09:55
In een eerder topic vraag ik om colocatie met (naar mijn idee) best grote hoeveelheid dataverkeer (namelijk 250 TB p/ maand).

Nu is naast colocatie met bandbreedte natuurlijk nog de optie om het netwerk zelf te verzorgen d.m.v. een aantal routers en carriers.

Klopt het doordat ik zelf mijn carriers bepaal ik de kosten voor mijn bandbreedte per maand flink kan drukken?

Aan welke routers (en welk kostenplaatje) moet ik denken wanneer ik 250 TB p/ maand denk te verschepen? Uiteraard zal hier in de toekomst nog de nodige groei in zitten dus een beetje overcapaciteit is eerder wenselijk dan een probleem :D.

gjtje
11/05/07, 09:59
Vergeet de kosten van geschoold personeel niet, die komen elke maand terug. Afgezet tegen het totaal zijn de kosten voor de hardware meestal relatief niets.

Fluitketel
11/05/07, 10:12
Uiteraard zijn er ook nog kosten voor personeel. Deze was ik nog niet vergeten ;) Hier hebben we echter waarschijnlijk al een oplossing voor gevonden.

Armand
11/05/07, 10:38
Wij zijn nu bijna 2 jaar geleden begonnen, met véél en véél minder dan jou :-)
Ik wil je er best wel eens uitbebreid over vertellen als je interesse hebt, maar ga niet een boekwerk hier neerzetten :-D

Heb sowiso een hoop leuke pointers en bumps waar ik je wellicht voor kan behoeden!

Technotop
11/05/07, 10:50
Wij hebben sinds kort een eigen netwerk draaien (enkel case study), wegens de locatie maximaal 2 verbindingen (partial en full transit) en als het draait dan draait het. De enige punten waar je op zou moeten letten is de redundantie met betrekking tot de hardware.

Verder komen er ook nog kosten bij zoals de verplichte aftapbaarheid en straks zelfs de dataretentie, allemaal torenhoge kosten die jij als netwerk straks mag betalen.

Het voordeel van een case study is dat je helemaal geen rekening hoeft te houden met klanten of gebruikers van je netwerk, enkel een eigen testserver staat achter het netwerk. Het voordeel hiervan is dat je vanalles kunt testen, heb je geen ervaring met VRRP of een andere backendstructuur dan kan het juist allemaal mooi in een case study.

Het enige wat je bij een case study nodig hebt is een zak met geld, want studie/boeken, routers en uplinks kosten geld :).

Het opzetten van het netwerk stelt verder helemaal niets voor, het gaat om het beheer van het netwerk, je kunt je bij een productief netwerk simpelweg geen fouten meer permiteren.

Ik zou het dan ook niet aandurven om onze klanten over te zetten naar een eigen netwerk, wie weet stoppen we na een jaar met deze case study omdat het simpelweg niet rendabel genoeg is, het enige wat we kunnen zeggen na een jaar testen, is dat we kennis hebben opgebouwd en in de toekomst overwegingen kunnen maken om alles over te zetten. Zoals ik al zei je kunt geen netwerk opzetten door één cursus of 1 boek, het gaat om de ervaring die je opdoet binnen een draaiend netwerk, het opzetten kan iedereen wel, maar het beheren van een netwerk en kunnen reageren en voorkomen van/op problemen is een heel ander verhaal en daar vergissen mensen zich snel in.

Jesperw
11/05/07, 10:50
Kosten technisch gezien zijn wij met een eigen netwerk veel beter uit, maar ik vind dat je je de vraag moet stellen of je 't wilt. We maken gebruik van 't True netwerk. Je kan er daardoor nooit in kwaliteit op vooruit gaan. Zulke routers kosten tonnen, personeel is duur en schaars en de gigantische capaciteit heb je voor je eigen verkeer vaak niet nodig waardoor je niet aan 10Gig verbindingen en dergelijke begint. Het is echter prettig als 't er is, zodat je een goed verhaal hebt voor je klanten.

Ik zou dus zeggen; begin er alleen aan als je echt kapitaal krachtig bent en het nodig hebt. Anders kun je beter gebruik maken van een goed netwerk dat er al is. :)

Fluitketel
11/05/07, 11:09
Wij zijn nu bijna 2 jaar geleden begonnen, met véél en véél minder dan jou :-)
Ik wil je er best wel eens uitbebreid over vertellen als je interesse hebt, maar ga niet een boekwerk hier neerzetten :-D

Heb sowiso een hoop leuke pointers en bumps waar ik je wellicht voor kan behoeden!

Ik heb je even een PM gestuurd :).

Swiftway-UK
11/05/07, 11:22
Wat voor verkeersprofiel heb je? wil je gebruik maken van een of juist van meerdere carriers?

250TB is niet zoveel verkeer, maar het kan voldoende zijn om een netwerk op te zetten, geheel afhankelijk van je eigen expertise, de benodigde netwerkbeschikbaarheid en het verkeersprofiel.

Je geeft te weinig informatie om een zinnig antwoord op je hoofdvraag te kunnen geven. Ik denk dat je bij een bestaande netwerkleverancier echter uiteindelijk goedkoper uit kunt zijn dan "zelf doen".

crazycoder
11/05/07, 11:26
Ik zou dus zeggen; begin er alleen aan als je echt kapitaal krachtig bent en het nodig hebt. Anders kun je beter gebruik maken van een goed netwerk dat er al is. :)
Met een behoorlijke afname (en dat is ts van plan) kan je ongetwijfeld op een goede prijs komen. Is natuurlijk wel een kwestie van behoorlijk onderhandelen..

Vervolgens een kwestie van rekenen wat er financieel aantrekkelijker is..

Technotop
11/05/07, 11:37
Wat voor verkeersprofiel heb je? wil je gebruik maken van een of juist van meerdere carriers?

250TB is niet zoveel verkeer, maar het kan voldoende zijn om een netwerk op te zetten, geheel afhankelijk van je eigen expertise, de benodigde netwerkbeschikbaarheid en het verkeersprofiel.

Je geeft te weinig informatie om een zinnig antwoord op je hoofdvraag te kunnen geven. Ik denk dat je bij een bestaande netwerkleverancier echter uiteindelijk goedkoper uit kunt zijn dan "zelf doen".

Ik wil niet heel vervelend overkomen, maar wat zegt commitment nou eigenlijk? Je kunt het verkeer _goedkoper_ inkopen, maar als je maar 1 mbit doet dan krijg je ook een factuur van je partial of transit leverancier van 1 mbit.

Je groeit met je commitment mee, of dit nu 0 mbit is of 400 mbit, het maakt niets uit.

Op http://noc.technotop.nl/ staan van onze de statistieken van onze case study, doen 1 mbit commitment per uplink.

Deze verhalen van je moet voldoende commitment hebben zijn zwaar overdreven. Uiteraard moet je investeren in goede apparatuur, maar als je weinig tot geen verkeer doet dan voldoet een quagga router prima, koop je er twee van, gooi je in een VRRP opstelling, 1 router met partial en 1 router met transit en je kunt draaien en wat zijn dan de kosten? 2000 euro op zijn max voor aanschaf apparatuur en de kosten voor aftapbaarheid, switches en uplinks..

Swiftway-UK
11/05/07, 11:42
Ik wil niet heel vervelend overkomen, maar wat zegt commitment nou eigenlijk? Je kunt het verkeer _goedkoper_ inkopen, maar als je maar 1 mbit doet dan krijg je ook een factuur van je partial of transit leverancier van 1 mbit.


Als je zeker weet dat je 400 - 500 mbit 95% gaat gebruiken via carrier X dan kun je het verkeer een heel stuk goedkoper inkopen dan op een commit van enkele mbit/s.

Commitment is tevens ook het bedrag dat je minimaal per maand aan de carrier moet afdragen, ook als je minder verkeer hebt gebruikt die maand. Maar het is dus een gegarandeerd inkomen voor de carrier.

Niet zoveel carriers willen zaken met je doen voor een paar mbit/s, zonder commitment heb je dus een beperkte groep van carriers en providers waarmee je kunt onderhandelen.

phreak
11/05/07, 11:51
Mijns inziens hoef je geen gigabytes verkeer te doen of honderden mbits, daar bijv. een proserve nogsteeds maar ~ 1GigE doet en andere partijen exact het zelfde, het gaat ook niet om de kwantiteit die je verkoopt maar de kwaliteit..
Ook een belangrijk punt is: 1 Gbit in Amsterdam of een andere locatie, wat voor hardware wil je gebruiken en hoe wil je je profileren naar de buitenwereld..

Ecatel
11/05/07, 11:58
Een eigen netwerk is pas interessant als je het echt nodig hebt, dus als je veel netwerkverkeer wilt doen of volkomen onafhankelijk wilt zijn en het geld daarvoor over hebt.

Tegenwoordig zetten veel partijen een eigen netwerk op, maar op de goedkope manier (vlannetjes etc). Een (goed) eigen/ onafhankelijk netwerk opzetten kost een hoop centen.

maandelijkse lasten:
- AMSIX membership
- AMSIx housing lokatie (anders mag je geen lid worden)
- evt Fibers naar die amsix lokatie (redundant)
- 2 Routers (met 1 router kom je er niet).
- Colocatie housing lokatie
- 2 of 3 carriers waar je een paar mbits koopt

En vergeet niet dat al deze bedrijven hoge eenmalige setupkosten rekenen, dat bijvoorbeeld een fiber kabeltje laten trekken naar jouw carrier binnen telecity je al eenmalig 1500 euro kost. Ook voor je racks betaal je setupkosten en de switches die je eenmalig aan moet schaffen.

Een goedkoop netwerk opzetten kan natuurlijk ook, dan huur je gewoon een VLANNETJE van de NL-IX en plaats je jouw switches in iemand anders zijn rack etc.. ipv eigen fiber verbindingen en zelf een rack huren. Maar dan ben je natuurlijk niet volkomen onafhankelijk ;)

Jesperw
11/05/07, 12:31
En...... de kwaliteit van het netwerk? Ik zie een heleboel dingen m.b.t. de prijs, maar dat lijkt me niet het belangrijkst. Kostentechnisch kun je het altijd realiseren, maar daar kom je snel genoeg op terug als je het niet 100% solide aanpakt en er verstand van hebt.

Fluitketel
11/05/07, 13:23
Welke andere opties zijn er naast het opzetten van een geheel netwerk? Eventueel samenwerken met partijen welke reeds een bestaand / getest netwerk hebben? Is het een voordeel dat het voornamelijk verkeer tussen Nederland en één á twee andere landen betreft?

Iemand ervaring met JointTransit en NLIX? Volgens verschillende partijen is dit een leuke setup om een beginnend netwerk op te zetten welke betrekkelijk kosteneffectief is.

Ecatel
11/05/07, 13:34
Een optie is eventueel een contact afsluiten met een bestaande partij welke al over een eigen netwerk beschikt, en dan niet van hun netwerk gebruik maken maar deze partij een netwerk voor uw onderneming op laten zetten en beheren. Dit zal relatief goedkoper zijn, ook beschikt uw leverancier dan al over een eigen netwerk en heeft de nodige kennis al in huis. Ook eventuele problemen (storingen) kunnen dan gemakkelijker worden voorzien door deze partij.

Fabian
11/05/07, 13:37
Misschien is de volgende opzet ook het overwegen waard:

- Kies een goed datacenter en huur daar 10 racks of footprints (bijv Globalswitch)
- Vraag bij een ripe LIR een groot PI blok aan
- Kies een upstream provider

Mocht je in de toekomst van upstream provider willen veranderen dan hoef je alleen maar de patch naar buiten aan te passen. Eventueel een eigen netwerk opzetten is dan ook geen probleem.


Direct zaken doen met een datacenter is voor de toegang en eventueel aanvragen van kpn lijnen een stuk prettiger.

MediaServe
11/05/07, 13:50
Welke andere opties zijn er naast het opzetten van een geheel netwerk? Eventueel samenwerken met partijen welke reeds een bestaand / getest netwerk hebben? Is het een voordeel dat het voornamelijk verkeer tussen Nederland en één á twee andere landen betreft?

Iemand ervaring met JointTransit en NLIX? Volgens verschillende partijen is dit een leuke setup om een beginnend netwerk op te zetten welke betrekkelijk kosteneffectief is.

Je kunt ook gewoon IP transit afnemen bij een bestaand netwerk en dat via een huurlijn (VLAN of DF) naar jouw locatie transporteren. Dan hoef je zelf niet te routen, maar alleen switchen. Aangezien je aangeeft 250 TB te willen gebruiken zou je misschien genoeg hebben aan een gigabit flatfee lijn. De kosten kun je onder de 10.000 euro houden. Zorg dat je PI IP addressen krijgt, zodat je niet vast zit aan je provider.

Fluitketel
11/05/07, 13:52
Een optie is eventueel een contact afsluiten met een bestaande partij welke al over een eigen netwerk beschikt, en dan niet van hun netwerk gebruik maken maar deze partij een netwerk voor uw onderneming op laten zetten en beheren. Dit zal relatief goedkoper zijn, ook beschikt uw leverancier dan al over een eigen netwerk en heeft de nodige kennis al in huis. Ook eventuele problemen (storingen) kunnen dan gemakkelijker worden voorzien door deze partij.

Enig idee aan welke partijen ik dan zou moeten denken? Ik kan me zo voorstellen dat niet iedere partij hierop zit te wachten :P.


Direct zaken doen met een datacenter is voor de toegang en eventueel aanvragen van kpn lijnen een stuk prettiger.

Mag ik vragen waarom? Iemand die hier ervaring mee heeft? Er is mij door diverse partijen verzekerd dat dit ook geen probleem zou moeten zijn bij een afnemer van een datacenter. Iemand die daar anders over denkt?

Technotop
11/05/07, 13:55
Enig idee aan welke partijen ik dan zou moeten denken? Ik kan me zo voorstellen dat niet iedere partij hierop zit te wachten :P.

Iedere provider kan je dit leveren, PI space gewoonlijk voor de wat grotere partijen. Neem je een /19 of /20 en ben je provider onafhankelijk.


Enig idee aan welke partijen ik dan zou moeten denken? Ik kan me zo voorstellen dat niet iedere partij hierop zit te wachten :P.



Mag ik vragen waarom? Iemand die hier ervaring mee heeft? Er is mij door diverse partijen verzekerd dat dit ook geen probleem zou moeten zijn bij een afnemer van een datacenter. Iemand die daar anders over denkt?

Afnemen van een reseller is over het algemeen duurder dan direct afnemen bij de bron. Dit kan in de toekomst veel problemen voorkomen.

Fluitketel
11/05/07, 13:58
Je kunt ook gewoon IP transit afnemen bij een bestaand netwerk en dat via een huurlijn (VLAN of DF) naar jouw locatie transporteren. Dan hoef je zelf niet te routen, maar alleen switchen. Aangezien je aangeeft 250 TB te willen gebruiken zou je misschien genoeg hebben aan een gigabit flatfee lijn. De kosten kun je onder de 10.000 euro houden. Zorg dat je PI IP addressen krijgt, zodat je niet vast zit aan je provider.

Wellicht wel onder de 10000 EUR, maar dan heb ik alsnog geen redundante opzet. En dat zou toch wel mooi meegenomen zijn :). Daarnaast is de verwachting dat die 250TB nog wel zal groeien dus op den duur past het niet meer over een gigabit flatfee lijn ;).


Iedere provider kan je dit leveren, PI space gewoonlijk voor de wat grotere partijen. Neem je een /19 of /20 en ben je provider onafhankelijk.

Volgensmij bedoelde bluemedianet dit niet. Of ik snap hem niet meer. Ik kan wel eigen IP adressen hebben maar dan maak ik uiteindelijk nog steeds gebruik van het netwerk van het bedrijf waar ik mijn verkeer afneem. Afgezien van het feit van eigen IP adressen (wel een goed punt), maak ik dan nog steeds gebruik van het netwerk van de ander. Volgens mij bedoelde bluemedianet dit niet namelijk.


Afnemen van een reseller is over het algemeen duurder dan direct afnemen bij de bron. Dit kan in de toekomst veel problemen voorkomen.

Afgezien van de kosten, waarom zou ik problemen krijgen met het aanvragen van ISDN-30 lijnen wanneer ik mijn servers onderbreng bij een colocatiepartij (bijv. Leaseweb e.a.) i.p.v. direct bij een datacenter? Volgens mij moet dit in beide gevallen geen probleem zijn.

Technotop
11/05/07, 14:13
Wellicht wel onder de 10000 EUR, maar dan heb ik alsnog geen redundante opzet. En dat zou toch wel mooi meegenomen zijn :). Daarnaast is de verwachting dat die 250TB nog wel zal groeien dus op den duur past het niet meer over een gigabit flatfee lijn ;).



Volgensmij bedoelde bluemedianet dit niet. Of ik snap hem niet meer. Ik kan wel eigen IP adressen hebben maar dan maak ik uiteindelijk nog steeds gebruik van het netwerk van het bedrijf waar ik mijn verkeer afneem. Afgezien van het feit van eigen IP adressen (wel een goed punt), maak ik dan nog steeds gebruik van het netwerk van de ander. Volgens mij bedoelde bluemedianet dit niet namelijk.



Afgezien van de kosten, waarom zou ik problemen krijgen met het aanvragen van ISDN-30 lijnen wanneer ik mijn servers onderbreng bij een colocatiepartij (bijv. Leaseweb e.a.) i.p.v. direct bij een datacenter? Volgens mij moet dit in beide gevallen geen probleem zijn.

Omdat je als bedrijf zo min mogelijk afhankelijk wilt zijn van derden. Mocht Leaseweb in de problemen komen dan zit jij ook direct in de problemen. Als je 800 tot een gigabit wilt afnemen dan kan je beter zelf racks afnemen bij een datacenter, eigen ipadressen in gebruik nemen (PI) en dan van iemand verkeer afnemen, bijvoorbeeld Leaseweb.

MediaServe
11/05/07, 14:27
Omdat je als bedrijf zo min mogelijk afhankelijk wilt zijn van derden. Mocht Leaseweb in de problemen komen dan zit jij ook direct in de problemen. Als je 800 tot een gigabit wilt afnemen dan kan je beter zelf racks afnemen bij een datacenter, eigen ipadressen in gebruik nemen (PI) en dan van iemand verkeer afnemen, bijvoorbeeld Leaseweb.

Mee eens :)

En je kunt trouwens gerust een redundante lijn afnemen, mits dat binnen het budget valt.

Swiftway-UK
11/05/07, 14:53
Iedere provider kan je dit leveren, PI space gewoonlijk voor de wat grotere partijen. Neem je een /19 of /20 en ben je provider onafhankelijk.

Is het grootst mogelijke blok PI niet een /22 ?


Is het een voordeel dat het voornamelijk verkeer tussen Nederland en één á twee andere landen betreft?

Nee, dat is een behoorlijk nadeel. De kostenbesparingen starten als partijen in deze landen peeren op de AMS-IX.



Iemand ervaring met JointTransit en NLIX? Volgens verschillende partijen is dit een leuke setup om een beginnend netwerk op te zetten welke betrekkelijk kosteneffectief is.

NL-IX heb je weinig aan als je alleen transit doet.
Ik denk niet dat deze combinatie een goede start is voor een partij die ineens zoveel verkeer wilt wegzetten.



Afgezien van de kosten, waarom zou ik problemen krijgen met het aanvragen van ISDN-30 lijnen wanneer ik mijn servers onderbreng bij een colocatiepartij (bijv. Leaseweb e.a.) i.p.v. direct bij een datacenter? Volgens mij moet dit in beide gevallen geen probleem zijn.

Leaseweb is in dit verhaal een slecht voorbeeld, aangezien zij ook een eigen DC (evonet) beheren onder hun Holding. Ik denk niet dat er een serieuze kans is dat Leaseweb failliet zal gaan, dan heb je eigenlijk net zoveel kans dat een individueel datacentrum failliet zal gaan.

Maar er zijn natuurlijk een hele hoop minder kapitaalkrachtige partijen dan Leaseweb op de markt, verder zijn er ook nog heel veel resellers, het lijkt me zinvol voor jullie om in ieder geval zaken te doen met de eigenaar van het netwerk en niet te werken met een reseller, tenzij daar een heel goed aantoonbare reden voor is.

timmeh
12/05/07, 07:44
Ik zou inderdaad ook niet direct een eigen netwerk beginnen. Zou net als wat Fabian zegt in een datacenter wat racks afnemen. Een PI blok aanvragen en dan bij een upstream provider je PI laten announcen en daar traffic afnemen.

Er zijn genoeg providers die dit leveren, en tevens flexibel zijn als je later alsnog een eigen netwerk wil beginnen.

phreak
12/05/07, 11:44
En waarom überhaubt zelf een netwerk opzetten, als je het bij een leverancier die:

A) Al jaren ervaring heeft
B) Al redundant is
C) De apparatuur er voor in huis heeft

Het scheelt je een hoop investeringswerk en maandelijks terugkerende kosten.