PDA

Bekijk Volledige Versie : GSM verkeer naar server



Fluitketel
11/05/07, 09:28
Ik ben op zoek naar een oplossing voor de volgende situatie:

- In Nederland loopt een gerichte groep mensen met mobiele telefoons
- Deze mensen bellen in op een algemeen nummer
- Achter dit nummer ligt een verzameling ISDN-30 bundels
- In een colo Amsterdam staat een server
- Het signaal welke binnenkomt op de ISDN-30 bundels moet worden doorgeschakeld naar de server (Hier zoek ik dus een oplossing voor)
- Er moet gebruik worden gemaakt van IVR
- De server verscheept de binnengekregen data naar een andere server over een conventioneel IP netwerk.
- Het moet tweerichtingsverkeer zijn

Schematisch krijg ik dan het volgende:

GSM <-> ISDN-30 <-> (onbekende hard/softwarematige oplossing) <-> server <-> internet <-> andere server

Nu heb ik begrepen dat Asterisk dit zou kunnen doen. Iemand ervaring met een dergelijke opzet? Moet dit een dikke server zijn? Hij moet immers (8* ISDN-30 =) 240 telefoonlijnen kunnen runnen incl. IVR.

En zoals altijd is er ook een hardwarematige opzet mogelijk. Echter heb ik nog geen informatie kunnen vinden over de hardware welke ik hiervoor nodig ben. Ik hoop dan ook dat er op dit forum iemand rondloopt die me hier meer over zou kunnen vertellen en me er een handje bij zou willen helpen.

WilloW
11/05/07, 09:59
Asterisk zou dit kunnen doen zou alleen wel alles verdelen over meerdere servers anders zou het zo zijn als de server down is dat alles gelijk plat gaat.

Je zou eens de heren van Speakup.nl kunnen bellen die bel ik ook altijd als ik met voip dingen bezig ben voor klanten. Tevens kunnen ze bijna alle hardware wel leveren die je nodig heb

ipv2
11/05/07, 12:01
Dit is inderdaad op basis van opensource (asterisk) mogelijk, wij raden het echter aan om de terminatie van de E1 lijnen op hardware te doen.
Wij hebben vergelijkbare setups al bij een aantal klanten gebouwd en kunnen het complete traject verzorgen inclusief hardware en implementatie.
Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.

groenleer
11/05/07, 12:15
Dit is inderdaad op basis van opensource (asterisk) mogelijk, wij raden het echter aan om de terminatie van de E1 lijnen op hardware te doen.
Wij hebben vergelijkbare setups al bij een aantal klanten gebouwd en kunnen het complete traject verzorgen inclusief hardware en implementatie.
Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.


Wie is wij, en welke hardware gebruiken jullie?

Fluitketel:
eventueel al gedacht aan een GSM-gateway?
Als alle gebruikers van een bedrijf zijn kun je hier kosten reductie mee behalen als ze binnen de bedrijfsbundel bellen.

Qua aantal lijnen, ik zou ze inderdaad over verschillende servers verdelen. Indien mogelijk zelfs op meerdere lokaties.
Verder kun je kijken of je niet een reductie in het aantal lijnen kunt doorvoeren? Hier bij moet je kijken naar het maximaal aantal gelijktijdig in gebruikzijnde lijnen. Daar boven op uiteraard een veiligheidsmarge nemen.

Swiftway-UK
11/05/07, 12:15
U kunt het beste gaan voor een Hardware oplossing in dit geval, asteriks zou dit kunnen afhandelen maar dit raden wij niet aan.

We hebben hiermee ervaring en implementeren dit soort oplossingen regelmatig voor klanten.

ipv2
11/05/07, 13:16
Wij gebruiken oa. Cisco AS5xxx apparatuur hiervoor. Het kan ook op kaarten van Asterisk (Digium) maar over het algemeen hebben wij een betere ervaring om dit in hardware te doen. De keuze van het platform is natuurlijk ook deels afhankelijk van het budget en de optie om op dezelfde hardware naar meer lijnen te kunnen doorgroeien.

Fluitketel
11/05/07, 13:44
Wie is wij, en welke hardware gebruiken jullie?
eventueel al gedacht aan een GSM-gateway?
Als alle gebruikers van een bedrijf zijn kun je hier kosten reductie mee behalen als ze binnen de bedrijfsbundel bellen.

We hebben gedacht aan een GSM-gateway. Het gaat echter niet om medewerkers van een bedrijf en een groot aantal gebruikers. Vandaar dat de wens bestaat om dit m.b.v. ISDN-30 bundels te realiseren. Tenslotte kan het best zo zijn dat het in de toekomst ook gerealiseerd moet worden op basis van vaste telefonie.

MediaServe
11/05/07, 14:30
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit soort hardware:
http://www.callvoip.nl/product_info.php?products_id=165&osCsid=f9c8fa94f8b17353a916c974fca24a82
http://www.ecem-it.nl/asterisk/Asterisk-KPN-PRI.html

Succes :)

Dillard
11/05/07, 18:45
Volgens mij bedoelt TS een Mediagateway, immers, hij wil conversie van zijn PRI naar IP, welke vervolgens over IP getransporteerd worden richting een PBX.

Ik zou geen 8 x PRI over Asterisk laten lopen. Met dit soort hoeveelheden wil je betrouwbare hardware voor zo'n oplossing, Cisco heeft hiervoor het e.e.a. en Innovaphone kan dit leveren (IP6000).

Reken wel op serieuze prijzen.

Fluitketel
12/05/07, 18:24
En aan welke bedragen moet ik denken als we spreken over serieuze prijzen? :P.

Dillard
13/05/07, 02:10
Even voor je opgezocht:

IP6000 (4xPRI) : 4.800
PRI licenties : 700 euro per stuk
DSP licenties : 30 euro per stuk

Ruwweg (dit is natuurlijk maatwerk) kom je voor een gateway met 4 geactiveerde PRI poorten en 60 spraakkanalen uit op: 9400 euro.

Dit apparaat kan overigens ook als PBX fungeren (max. 2000 gebruikers), hiervoor moet je ongeveer rekenen op 30-50 per gebruiker (eenmalig).

Mark Vletter
15/05/07, 09:19
Het lijkt mij makkelijker om het volgende te doen:
- In Nederland loopt een gerichte groep mensen met mobiele telefoons
- Deze mensen bellen in op een algemeen nummer
- Dit nummer staat bij een operator en deze levert de nummers af op een (eigen) VoIP server. Deze draait het IVR systeem.
- Deze kan het doorzetten naar een conventioneel IP net.

Bij deze oplossing heb je zelf de lijnbelasting niet, er hoeft minder conversie plaats te vinden en de kosten zijn aanzienlijk lager. Daarnaast is een telecombedrijf optimaal ingericht om deze systemen te onderhouden. Het zelf in elkaar zetten van een server met de kaarten is daarbij niet nodig en ook niet zinvol.