PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem: kan niet gebeld worden



snaaps
10/05/07, 13:00
Wij hebben het volgende probleem:

Wij gebruiken nu 3x linksys IPphone SPA942
Deze maken gebruik van het voys netwerk, de telefoons zijn geconfigureerd en werken wel op kantoor bij voys.

Wij kunnen wel naar buiten bellen maar niet intern of gebeld worden.
Wij maken op kantoor gebruik van een tiscali modem Prestige 2602H-61 (ZyXEL).
De modem heeft ook voip mogelijkheden, hier staan nu 2 analoge telefoons op aangesloten.

In de modem heb ik de firewall uit gezet, mac adres van voiptelefoon gekoppeld het ip van de voip telefoon (via LAN instellingen), poort 5060 en 10000 t/m 20000 gekoppeld aan het IP van de voip telefoon (via NAT) en de voip telefoon een statisch ip gegeven.

We hebben in de telefoon de firmware geupdate, gedowngrade, instellingen zoals stun server aan en uit gezet etc etc.

Echter niets helpt, is er iemand die ons advies kan geven?
ligt het aan de modem die ook voip heeft?

host3000
10/05/07, 13:09
Als jouw modem voip/fxp ondersteunt, is de kans groot dat het modem de voip poort bindt aan de eigen applicatie. Daardoor wordt de voip afgevangen door de applicatie die aan de poort gebonden is.

Als je voip achter de router wilt gebruiken, zal je de poort moeten vrijmaken denk ik, door de applicatie te 'unbinden'.

ivs
10/05/07, 13:21
Ik heb het zelfde probleem met dezelfde modem/router gehad, de modem vangt allerlei poorten af in de 5000 range voor zijn eigen voip en daarom komen de inkomende gesprekken niet langs de router. Bij sommige versies van zyxel kan je de voip uitschakelen maar bij deze versie niet. Ik zou een andere modem kopen of met voys proberen te regelen dat je op een port ergens buiten de standaard voip ranges kan communiceren.

Een andere omslachtige mogelijkheid die ik nog bedacht had is het volgende:

Koop een (goedkope) router die pptp ondersteund en hangt die achter je zyxel en laat hem connectie maken met een pptp dienst. Vervolgens kan je de telefoons weer achter die router gangen

host3000
10/05/07, 13:31
Koop een (goedkope) router die pptp ondersteund en hangt die achter je zyxel en laat hem connectie maken met een pptp dienst. Vervolgens kan je de telefoons weer achter die router gangen

Ik geloof niet dat udp in een tcp tunnel erg lekker werkt...

DutchTSE
10/05/07, 17:55
heb ik ook gehad, wanadoo (livebox) heeft ook poort 5060 in bezit voor zijn eigen telefonie(on)mogelijkheden, ik heb mijn SPA op poort 5070 tm 5080 gezet en toen werkte het wel.

snaaps
10/05/07, 18:40
na een dag testen en modems/routers configureren werkt het allemaal als een trein.
De oude router decteerden ongeacht welk poort dat het om SIP verkeer ging en handelde dit zelf af.

In de nieuwe router (ook Prestige) zit er onder NAT de volgende instelling:
ALG --> Enable SIP ALG.
Deze uit gezet en alles werkt zoals als het hoort, ook de voip poorten op de modem zelf.

zo, en dan nu een bak koffie...

pierce
17/07/07, 21:25
Hier hetzelfde probleem met een cisco 7940g en xs4all voip.
Ik kan wel bellen, maar niet gebeld worden. Gebruik ik echter de softphone van xs4all dan kan ik ook gebeld worden. De modeminstellingen lijken dus allemaal goed te staan.

Iemand nog een idee?

JROnline
17/07/07, 21:36
NAT keepalive enablen wil ook nog wel eens helpen.

groenleer
18/07/07, 08:15
STUN server doet ook wonderen als je in een NAT omgeving zit.

tazmanian
18/07/07, 08:51
@pierce
De routers houden ook na doorsturen alles tegen dit probleem had ik ook totdat ik via telnet hard zei dat hij dat niet meer mocht behandelen.....

Ga even aan de slag met de "modemtool" van Xs4all.... deze heeft voor mij ook gewerkt!

pierce
18/07/07, 09:45
@pierce
De routers houden ook na doorsturen alles tegen dit probleem had ik ook totdat ik via telnet hard zei dat hij dat niet meer mocht behandelen.....

Ga even aan de slag met de "modemtool" van Xs4all.... deze heeft voor mij ook gewerkt!

-knip-

Het werkt! Ik had die sip bind verwijderd maar deze stond er weer in, na deze weer te hebben verwijderd werkt het als een trein!

Bedankt voor alle hulp :)