PDA

Bekijk Volledige Versie : Discussie over prijzen inkoop van diensten/producten



h4f
08/05/07, 13:26
Naar aanleiding van deze posting:

http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/117323-gezocht-hostingbedrijf-met-volledig-geautomatiseerde-backend-ivm-outsourcen-hosting.html



Ter indicatie de maximum prijzen die wij zoeken:
Domains: NL of com/net/org +/- € 5,-
Sharedhosting: 10GB/1TB/MySQL/panel etc.. +/- € 5,-
Dedicatedhosting: P4 2.8/1GB/2*80GB/fake raid/APC/2*ip/10Mbps Full duplex(95%) +/- € 50,-
Co-lo: rack > 44u/16Amp/10Mbps Full duplex (95%)/Amsterdam e.o +/- € 250,-
Co-lo: 2u/3Amp/1TB/APC +/- € 25,-




Deze prijzen zijn voor niemand haalbaar, alleen de Amperes die je noemt zijn al duurder dan de prijs die je zoekt. (colo met 3 ampere heeft een kostprijs van minimaal 75 euro) Ik weet dat het niet de bedoeling is om mensen te wijzen op hun budget, maar in dit geval is deze wel erg onrealistisch.

Hoeveel units en bij wie?


Zoals gezegd is het niet gebruikelijk om mensen op hun budget te wijzen. Echter omdat ook ik dingen tegen kom die niet mogelijk zijn zonder onder de inkoopprijs te gaan zitten wil ik er toch op wijzen.


Ligt eraan in welke branche je gaat kijken, in verzadigde branche zoals deze kun je gerust aangeven wat je hooguit bereid bent om te betalen, de kleintjes haken meteen af, terwijl de grotere zullen denken of het intressant voor ze is.

Overigens staat er +/-.



Een .NL voor 5 euro is realistisch bij bepaalde registrars. En bij andere met een commitment.
.Com en .Org voor 5 euro is onrealistisch. Alleen de huidige inkoop van een .com bij VeriSign ligt al op 6 euro. Een .Org kost bij het PIR ook al 6 euro. Daar komt nog bij dat ze zullen stijgen in de toekomst.

.com van 6.00 naar 6.42 dollar (7 procent) per 15 oktober 2007
.net van 3.50 naar 3.85 dollar (7 procent) per 15 oktober 2007
.org van 6.00 naar 6.15 dollar (2.5 procent) per 18 oktober 2007
.info van 6.00 naar 6.15 dollar (2.5 procent) per 15 oktober 2007
.biz van 6.00 naar 6.42 dollar (7 procent) per 19 oktober 2007
(info verkregen via ispam.nl)
Ik wens je in elk geval ontzettend veel succes met het vinden van het systeem dat je hebt omschreven.

http://www.godaddy.com/gdshop/wwd_landing.asp?ci=3305

.com 6.30 * 0,65 = € 4,10

Bedankt.



dat kan dan toch best? $6.42 is met de huidige dollarkoers ongeveer euro 4,75. Dus dan maak je een vet euro kwartje winst op het domeintje... de detailhandel doet het vaak voor minder.

€ 0,90 bij grote kwaniteiten is dat inderdaad intressant, op een pakje peuken zit minder marge. Maar als je er maandelijks paar duizend van verkoopt kun je er wel je vaste lasten van betalen. (alle bijverkopen is pure winst na aftrek kost prijs)

Overigens een hostingpakketje (5GB storage/50GB traffic/panel/mysql) met NL domeinnaam lukt al vanaf 1 euro per maand. (alle prijzen zijn excl. btw)

In de markt zetten voor € 3,- per maand en je hebt 200% winst.

martysmarty
08/05/07, 13:34
Naar aanleiding van deze posting:
Overigens een hostingpakketje (5GB storage/50GB traffic/panel/mysql) met NL domeinnaam lukt al vanaf 1 euro per maand. (alle prijzen zijn excl. btw)

In de markt zetten voor € 3,- per maand en je hebt 200% winst.

Nee, want 50 GB dataverkeer per maand kost je wel meer dan 1 euro.

Zo niet, neem ik hierbij graag 5 TB van je af :)

smurf
08/05/07, 13:42
Ik denk dat je in de berekening van je kosten een paar dingen vergeet:

- Achter die icann / dns / sidn fee moet je nog de ontwikkelingskosten en onderhoudskosten van het DRS systeem rekenen

- Support / personeel?

- De werkelijke kost van een aantal dingen zoals stroom en bandbreedte.
Bijvoorbeeld hier in België betaal je snel tussen de €45 en €100 per Ampère. Rechstreeks ingekocht bij het DC, dit ongeacht de afgenomen hoeveelheid.

- €10 per Mbit is haalbaar (peering, cogent, lokale spelers...) maar ga je voor kwalitatieve transits zit je er al snel boven. Dan moet je ook nog je routers, switches en personeel bekostigen.

Wordt allemaal een paar euro's duurder als je het op een groot volume bekijkt maar die 'grote' partners die je zoekt willen ook hun procentje.

Ryan Kalkhoven
08/05/07, 13:47
Vergeet ook voor de buitenlandse domeinen niet dat de koers die je noemt de huidige koers is. Die koers is niet heel erg stabiel dus daar moet je ook wat marge tussen laten.

BsHosting
08/05/07, 13:50
je rekent wel leuk moet ik zeggen.

3 euro per maand voor dat.

Ga ik even uit van een redelijke server als vb 800 euro met 2x 160gb hdd raid1

als je daarop 25 pakketjes zou verkopen van 5GB of je moet zwaar oversellen is je server al redelijk vol.

25x12x3=900 euro inkomsten per jaar

domeinamen ga even uit van het goedkoopste 25x4,35= 108,75
daar gaat ook je colocatie nog vanaf reken gemiddeld voor wat je nodig hebt 100 euro per maand en dan zit je nog vrij goedkoop.

dan zit je al zonder afschrijving van je server en natuurlijk je eigen inkomsten en huur etc etc etc op ruim 1300 euro per jaar.

knap als jij dat van 900 euro wilt gaan betalen.

de bedragen zijn fictief maar wat jij wilt bestaat gewoonweg niet.

gjtje
08/05/07, 13:59
Stroom kost inkoop tussen de 23 en 35 euro per Ampere, dus 16A voor 250 gaat nooit werken, zelfs kale huur is al meer. Wil je dit niet dan moet je niet in Nederland wezen, stroom is gewoon "duur" hier.

Swiftway-UK
08/05/07, 14:09
Stroom is inkoop niet tussen 23 - 35 maar ergens tussen 15 euro en 30 euro per 166 kwh (1 ampere in een maand continue).

Een kaal rack zonder stroom, dataverkeer, kost inkoop tussen de 225 - 450 euro per maand afhankelijk welk DC en afhankelijk van je commitment. Lager dan 225 kom je echt niet meer, dit is rackspace zonder stroom, zonder dataconnectie, zonder dataverkeer, zonder service, gewoon een kaal rack dus.

Je aanvraag begon vrij serieus met een wens voor een geautomatiseerd backend (wat wij bijvoorbeeld hebben) maar daarna begon je dat er geen commits afgegeven konden worden, geen setup kosten kunnen worden voldaan (support met support voor bouwen en testen API kost ook tijd en geld, een systeem bouwen kost ook tijd en geld).

Wat jij wil, dat is een aanbieder, die geen bewaar heeft om tegen zeer minimale marges of zelfs onder inkoopprijs diensten te verkopen, waardoor hij een concurrent van zijn eigen diensten in de markt zet, zonder dat jij enige investering wil vooruit wil doen om deze diensten aan te kunnen bieden.

Bedenk je wel dat aanbieders vele honderdduizenden euro's moesten investeren om zelf deze diensten aan te kunnen bieden.


Ik denk niet dat je zo een aanbieder zult vinden.

h4f
08/05/07, 14:10
Ik denk dat je in de berekening van je kosten een paar dingen vergeet:

- Achter die icann / dns / sidn fee moet je nog de ontwikkelingskosten en onderhoudskosten van het DRS systeem rekenen


DRS systeem kun je kopen/huren.



- Support / personeel?


Zie orginele posting, outsourced.
Support via expertsystem, met minimale escalatie mogelijkheden.
Via monitoring van door partij waar het geoutsourced is als ook zelf (ter controle) kan je via SLA op personeel besparen.



- De werkelijke kost van een aantal dingen zoals stroom en bandbreedte.
Bijvoorbeeld hier in België betaal je snel tussen de €45 en €100 per Ampère. Rechstreeks ingekocht bij het DC, dit ongeacht de afgenomen hoeveelheid.


Consumenten prijs in Nederland vanaf € 27,27 per Ampere (toevallig ook nogeens groenestroom :W: )



- €10 per Mbit is haalbaar (peering, cogent, lokale spelers...) maar ga je voor kwalitatieve transits zit je er al snel boven. Dan moet je ook nog je routers, switches en personeel bekostigen.


Outsourced.



Wordt allemaal een paar euro's duurder als je het op een groot volume bekijkt maar die 'grote' partners die je zoekt willen ook hun procentje.

Inderdaad.
Je in alle markten zogenaamde "brokers" actief, die zitten in de "punten" handel (ook de meeste computer webshops overigens) een paar procenten pakken en in grote kwantiteit, verder verdienen op additionele zaken.


Vergeet ook voor de buitenlandse domeinen niet dat de koers die je noemt de huidige koers is. Die koers is niet heel erg stabiel dus daar moet je ook wat marge tussen laten.

Op twee manieren op te lossen:

1) Klant krijgt bij order prijs voorgeschoteld die realtime is omgerekend.
2) Aanhouden van dollar rekening.



x) een voorraad domeinen nemen :)


Nee, want 50 GB dataverkeer per maand kost je wel meer dan 1 euro.

Zo niet, neem ik hierbij graag 5 TB van je af :)

Moet mogelijk zijn € 102,50 excl BTW & co-lo.

Kom je het verkeer brengen? :)

martysmarty
08/05/07, 14:18
Kopen of huur van drs systeem zul je dan nog altijd mee moeten nemen in die kosten.

Dat jij geen personeel hebt, betekend niet dat jij niet voor het personeel van een ander betaald.

h4f
08/05/07, 14:18
Stroom kost inkoop tussen de 23 en 35 euro per Ampere, dus 16A voor 250 gaat nooit werken, zelfs kale huur is al meer. Wil je dit niet dan moet je niet in Nederland wezen, stroom is gewoon "duur" hier.

Hosten in Griekenland? Stroom is daar 5 keer goedkoper, zal wel geen designstroom zijn.

martysmarty
08/05/07, 14:20
Hosten in Griekenland? Stroom is daar 5 keer goedkoper, zal wel geen designstroom zijn.


En wat als je problemen met de servers hebt?

En uiteraard gaat je snelheid ook naar beneden.

BsHosting
08/05/07, 14:20
Nou reken je hetzelf al uit 102 euro ex colo en ex btw.

zie mijn berekening waar ik uitging voor 100 euro incl colo op een budgetnetwerkje.

zie je dat je het nu al niet red met 3 euro pm voor wat jij wilt.

blackberry
08/05/07, 14:31
Het aanmaken/instellen van een webhostingpakket/domein/nieuweklant kost alleen al 10min werk (aanmaken domein in DRS-SIDN, Plesk, eigen billing systeem).

10 min (1/6 van een uur) * 10,- (uurloon) = € 1,67

En 50GB dataverkeer voor € 1,- per maand?
5GB space voor €1,- per maand zou nog evt kunnen.

En richting h4l, het is algemeen bekend dat stroom in datacentra zo'n € 25,- per ampere kost in Nederlandse geaccepteerde datacentra.


je rekent wel leuk moet ik zeggen.
25x12x3=900 euro inkomsten per jaarServer kost €10,- per maand aan stroom. €900,- aan server (en dan kun je er echt niet veel accounts van deze grootte op zetten hoor, er zullen zeker klanten tussen zitten die veel bezoekers (5.000 dagelijks en hoger) krijgen, dan trekt wel van je server.


http://www.godaddy.com/gdshop/wwd_landing.asp?ci=3305
.com 6.30 * 0,65 = € 4,10

€ 0,90 bij grote kwaniteiten is dat inderdaad intressant, op een pakje peuken zit minder marge. Maar als je er maandelijks paar duizend van verkoopt kun je er wel je vaste lasten van betalen. (alle bijverkopen is pure winst na aftrek kost prijs)1) Zullen we het even eerlijk houden? 6.30*0.74 is €4,70. Dan wordt het verkopen van een domein voor €5,- onwinstgevend (rekening houden met andere kosten). Inclusief prijsverhoging van 7% maak je overigens ook nog winst.

2) Stel je maakt hier winst mee, wat dus totaal onmogelijk is, ook op gigantische schaal wordt het lastig. (10.000 klanten is nog slechts € 120.000 omzet!

En natuurlijk... als je het voor elkaar hebt. 10.000'en klanten met een omzet van maar liefst € 120.000 zal je hoogstwaarschijnlijk wel 2 a 3 uur aan supporturen per dag kosten. Dan ben je nu eenmaal full-time met het bedrijf bezig en moet je er van leven. Dat zijn weer € 12.000 aan kosten per jaar.

Kosten bij 10.000 accounts (50 servers, 200 accounts per server):
50 servers = € 45.000
500GB server, er vanuitgaande dat klanten maar 40% van hun pakket zullen gebruiken samen aan disk-space
10.000 * 50gb dataverkeer = 500TB maandelijks (€ 37.500 per maand bij 25,- per mbit average)
Natuurlijk klopt dit niet, want een gemiddelde klant zal hopelijk maar 10% gebruiken en dan betaal je nog maar € 3.750 maandelijks.
2 racks = € 600 maandelijks
4x switch + 8x APC = € 4000,- eenmalig

Je bent natuurlijk wel erg bekend met zoveel klanten, maar dan zul je wel een dienst moeten aanbieden waarop je wel winst maakt. In dat geval heb je gratis reclame aan je verliesgevende webhostingdienst.

Verder praat je wel over schaalvoordelen e.d., maar kijk maar eens goed naar de gemiddelde budget-webhoster hier. Het zijn kleine jongens die nog weinig van de scene weten. Veel hosters zitten hier al jaren in de markt en we weten uit ervaring dat 99,9% van de nieuwe webhosters het niet zal halen met de door jouw genoemde prijzen.

Laat eens een leuke berekening voor, met welke verkoopprijzen/aantallen jij winst kunt maken op deze hosting, zien. Rrekening houdende met hardware kosten en dataverkeer kosten.

Swiftway-UK
08/05/07, 14:31
Hosten in Griekenland? Stroom is daar 5 keer goedkoper, zal wel geen designstroom zijn.

Alleen dataverkeer is daar een factor 10 of meer duurder. Amsterdam is wereldwijd gezien een van de goedkoopste colocatie plaatsen, maar er is een bodem.

crazycoder
08/05/07, 14:31
Ligt eraan in welke branche je gaat kijken, in verzadigde branche zoals deze kun je gerust aangeven wat je hooguit bereid bent om te betalen, de kleintjes haken meteen af, terwijl de grotere zullen denken of het intressant voor ze is.

Overigens staat er +/-.

Mocht jij een serieus bedrijf vinden die voor eur 250/maand een volledig rack met die specs wil leveren zonder onmogelijk commits en dat ook kan, PM mij dan even.

Het beste zit zo rond de eur 500/maand met een stuk minder stroom dan wat jij aan heb gegeven.

Op dit moment spreken we namelijk ook over schaarste (ruimte/stroom) die de prijzen weer opdrijven..

Swiftway-UK
08/05/07, 14:35
Verder praat je wel over schaalvoordelen e.d., maar kijk maar eens goed naar de gemiddelde budget-webhoster hier. Het zijn kleine jongens die nog weinig van de scene weten. Veel hosters zitten hier al jaren in de markt en we weten uit ervaring dat 99,9% van de nieuwe webhosters het niet zal halen met de door jouw genoemde prijzen.

Inderdaad. want er worden weer allerlei belangrijke kosten vergeten om uberhaupt ooit al een dergelijke schaal te kunnen bereiken:

- Personeelskosten. (outsourcen kost meer, maar levert minder risico op, maar het is geen kostenbesparing, integendeel).

- Marketing kosten (zeer belangrijk om enige schaal te krijgen, om 1 klant binnen te halen moet je significante kosten maken).

- Kosten voor technische inovatie, indien je een bepaalde schaal bereikt host je niet meer op Directadmin servers, dat word veel te lastig administreren (o.a.)

crazycoder
08/05/07, 14:40
Consumenten prijs in Nederland vanaf € 27,27 per Ampere (toevallig ook nogeens groenestroom :W: )

Dan mag je een knappe verlengkabel naar het DC leggen :p


Outsourced.

Ik denk dat outsourcen voor specifieke taken een goed idee is. Van de andere kant weet ik dat outsourcen niet bepaald goedkoop is.

DutchTSE
08/05/07, 14:42
Dat we hier nog serieus op in moeten gaan.. TS trekt een woordenboek open, zoekt wat intelligent lijkende woorden bij elkaar en maakt een topicstart, hoopt vervolgens serieus genomen te worden en doet zich intelligent voor.

Ik vermoed het tegenovergestelde. Je vraagt een aanbieding met prijzen die simpelweg niet haalbaar zijn, face it en ga er niet over in discussie.. je zou je tijd beter kunnen gebruiken met het aanvragen van serieuze offertes :)

h4f
08/05/07, 14:46
Stroom is inkoop niet tussen 23 - 35 maar ergens tussen 15 euro en 30 euro per 166 kwh (1 ampere in een maand continue).

1 A * 220 V = 220 W/100 = 0,22kW * 24 = 5,28 * 0,15 cent = 0,792 * 30 = 23,76 dat kost per maand (consumenten prijzen ex. btw)

Eerder 30 dan 15.

Ik vraag me af waar jij voor 15 hebt gezien.
Overigens heb je een energie beurs waar prijzen flink schommelen, ik vraag me af in hoeverre datacentres daar gebruik van maken.

Aangezien ze (mits goed opgezet) twee of meer powerfeeds hebben, zullen ze een primaire feed kunnen nemen tegen een gegarandeerde prijs en via de andere feed op de beurs inkopen, zodat ze daarop extra marge kunnen maken .

Weet iemand of er een datacentre is die op deze manier te werk gaat?



Een kaal rack zonder stroom, dataverkeer, kost inkoop tussen de 225 - 450 euro per maand afhankelijk welk DC en afhankelijk van je commitment. Lager dan 225 kom je echt niet meer, dit is rackspace zonder stroom, zonder dataconnectie, zonder dataverkeer, zonder service, gewoon een kaal rack dus.


Ben ik niet me je eens vanaf € 175,- kaal.



Je aanvraag begon vrij serieus met een wens voor een geautomatiseerd backend (wat wij bijvoorbeeld hebben) maar daarna begon je dat er geen commits afgegeven konden worden, geen setup kosten kunnen worden voldaan (support met support voor bouwen en testen API kost ook tijd en geld, een systeem bouwen kost ook tijd en geld).


Voor het doel waar wij het gaan gebruiken zijn setup kosten funest. (kunnen we er net zo goed niet aan beginnen)

Het bouwen van een API is niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de leverancier dit al enige tijd heeft draaien zodat kinder fouten eruit zijn en wij niet geconfronteerd worden met prijsverhogingen omdat er een structurele miscalculatie heeft plaatsgevonden. (of we worden geacht mee te betalen aan die oplossing, want dan kunnen we het net zo goed zelf doen)



Wat jij wil, dat is een aanbieder, die geen bewaar heeft om tegen zeer minimale marges of zelfs onder inkoopprijs diensten te verkopen, waardoor hij een concurrent van zijn eigen diensten in de markt zet, zonder dat jij enige investering wil vooruit wil doen om deze diensten aan te kunnen bieden.


Het gaat dan ook om erg grote kwantiteit, waardoor leverancier uiteindelijk beter af is, los nog van het feit dat hij er geen werk aan heeft. (buiten regulier beheer)



Bedenk je wel dat aanbieders vele honderdduizenden euro's moesten investeren om zelf deze diensten aan te kunnen bieden.


Miljoenen zelfs, kijk maar eens naar www.godaddy.com of www.resellersclub.com etc..

Vroeg of laat ontdekken deze partijen Europa, Godaddy heeft zelfs op de superbowl geadverteerd, dus Strato en Active24 zijn geen serieuze concurrenten voor hun.




Ik denk niet dat je zo een aanbieder zult vinden.

Er zijn al een paar partijen, echter gezien de investering die wij gaan doen kunnen we niet over één nacht ijs. (pilot loopt eind november af, waarna bij goed resultaat we pas met project gaan beginnen)

luser
08/05/07, 14:50
Consumenten prijs in Nederland vanaf € 27,27 per Ampere (toevallig ook nogeens groenestroom :W: )


Even terzijde dat een UPS, 2 netaansluitingen, generatoren, diesel, powerdistributie en onderhoud ook geld kost. Over koeling te zwijgen...

blackberry
08/05/07, 14:54
Even terzijde dat een UPS, 2 netaansluitingen, generatoren, diesel, powerdistributie en onderhoud ook geld kost. Over koeling te zwijgen...Dat zit volgens hem dus al in de € 175,- maandelijkse kosten voor het rack/footprint.

t.bloo
08/05/07, 14:55
Ik denk dat je er een goede factor 2 naast zit. Als je het nou allemaal zelf aan elkaar zou programmeren dan zou het als inkoop misschien wel ergens kunnen op oude brakke servers voor een tijdje (heb nog wel een paar overjarige kantoorcomputers voor je :)) maar allemaal met SLA inkopen lijkt me uitgesloten voor die prijzen.

Stroom is overigens niet alleen ingaand vermogen, maar ook evenveel vermogen koeling.

Hoe kom je overigens in hemelsnaam aan 0.65 euro voor een dollar?

Swiftway-UK
08/05/07, 14:58
1 A * 220 V = 220 W/100 = 0,22kW * 24 = 5,28 * 0,15 cent = 0,792 * 30 = 23,76 dat kost per maand (consumenten prijzen ex. btw)
Eerder 30 dan 15.
Ik vraag me af waar jij voor 15 hebt gezien.

Grafix berekend 9 eurocent per KWH, Versatel 12 eurocent per KWH.
Overigens moet je ook nog transportkosten rekenen voor grotere afnemers, plus je vergeet in je berekening de prijs voor airconditioning die wel in eindgebruikers hun KWH prijs meegenomen moet worden.



Overigens heb je een energie beurs waar prijzen flink schommelen, ik vraag me af in hoeverre datacentres daar gebruik van maken.

Bijna alle grotere DCs gebruiken dit.



Ben ik niet me je eens vanaf € 175,- kaal.

Welke locatie in Nederland? commitments?
175 euro is tegen of onder kostprijs, ik heb gesproken met letterlijk iedere DC in Nederland voor behoorlijke commitments, maar niemand die me zulke prijzen kan aanbieden.

Vandaar dat we nu een eigen ruimte bouwen, maar dat terzijde.



Voor het doel waar wij het gaan gebruiken zijn setup kosten funest. (kunnen we er net zo goed niet aan beginnen)

Dan vraag ik me werkelijk af of je ermee moet gaan beginnen.




Miljoenen zelfs, kijk maar eens naar www.godaddy.com of www.resellersclub.com etc..
Vroeg of laat ontdekken deze partijen Europa, Godaddy heeft zelfs op de superbowl geadverteerd, dus Strato en Active24 zijn geen serieuze concurrenten voor hun.

De grootste webhoster ter wereld is de Duitse 1und1, Strato is een stuk groter dan godaddy.com qua omzet en winst. Active24 kun je niet vergelijken met spelers zoals 1und1 en Strato, hoewel je niet moet uitvlakken dat achter Active24 serieuze spelers zitten met een behoorlijk kapitaal.

Toch vergelijk je teveel appels met peren IMHO.



Er zijn al een paar partijen, echter gezien de investering die wij gaan doen kunnen we niet over één nacht ijs.

Welke investering? je wilt immers geen setup betalen en je zou in jou aanvraag model alleen kosten moeten voldoen indien je klanten hebt, met geen enkele commitment van jou zijde.

BsHosting
08/05/07, 14:59
@ t.bloo

volgens mij weet ie dat zel niet eens en probeert gewoon het allergoedkoopste te krijgen.
en het dan zelf 20x duurder door te verkopen.

alleen wat hij wil is niet reeel zelfs de goedkopere hier kunnen dit niet

Swiftway-UK
08/05/07, 15:00
Stroom is overigens niet alleen ingaand vermogen, maar ook evenveel vermogen koeling.


Dat is onjuist, de ratio is ongeveer 1 op 3 (het kost 1 watt aan stroom in je airco systeem om 3 watt te koelen). echter spreek je in Airco termen vaak over BTU/uur

frajaweb
08/05/07, 15:00
Het bouwen van een API is niet de bedoeling, het is de bedoeling dat de leverancier dit al enige tijd heeft draaien zodat kinder fouten eruit zijn en wij niet geconfronteerd worden met prijsverhogingen omdat er een structurele miscalculatie heeft plaatsgevonden. (of we worden geacht mee te betalen aan die oplossing, want dan kunnen we het net zo goed zelf doen)

Hierbij ga je er van uit dat als de API eenmaal ontwikkeld is, er ook geen kosten meer aan zitten, en er niet meer aan meebetaald hoeft te worden. Als ik deze redenatie door zou trekken, dan moet ik dus als mijn klanten eenmaal de ontwikkelingskosten van de API betaald hebben, de volgende klanten niet meer mee laten betalen aan het systeem. In de kostprijs zit juist een klein deel van al die kosten, zodat alle klanten een klein deel van dit systeem meebetalen, wat wel zo eerlijk naar al je klanten is, oftewel alle klanten betalen mee aan de oplossing.
Daarnaast zal het systeem moeten draaien en worden onderhouden, wat ook bandbreedte, serverruimte, tijd en dus geld kost, en daarom in de kostprijs meegenomen dient te worden.

blackberry
08/05/07, 15:06
We kunnen zeker geen mooie berekening verwachten van kosten en opbrengsten? :(

t.bloo
08/05/07, 15:11
Dat is onjuist, de ratio is ongeveer 1 op 3 (het kost 1 watt aan stroom in je airco systeem om 3 watt te koelen). echter spreek je in Airco termen vaak over BTU/uur

Ik bedoelde overigens iedere Watt die je maakt die moet je ook op de een of andere manier wegkoelen.
Kun je nagaan, het is dus nog duurder omdat koelen minder efficient is dan verwarmen.

Zijn er eigenlijk DC's die gewoon als het ware het raam openzetten in de winter?

Swiftway-UK
08/05/07, 15:14
Zijn er eigenlijk DC's die gewoon als het ware het raam openzetten in de winter?

Nee dat lijkt me ook niet slim ivm luchtvochtigheid e.d. Maar er zijn wel airconditioning systemen die in die periode profiteren van de koude lucht buiten en delen van de eigen koelinstallatie uitzetten, dit levert dan weer energiebesparingen op.

h4f
08/05/07, 15:21
Het aanmaken/instellen van een webhostingpakket/domein/nieuweklant kost alleen al 10min werk (aanmaken domein in DRS-SIDN, Plesk, eigen billing systeem).

10 min (1/6 van een uur) * 10,- (uurloon) = € 1,67


Daarom moet het volledig automatisch zijn, want dan heb je deze arbeid dus niet.



En 50GB dataverkeer voor € 1,- per maand?
5GB space voor €1,- per maand zou nog evt kunnen.


50GB voor minder dan € 1,- euro zelfs.



En richting h4l, het is algemeen bekend dat stroom in datacentra zo'n € 25,- per ampere kost in Nederlandse geaccepteerde datacentra.


Zie berekening elders, dus dat is een feit, 16* 25= € 400,- dus onmogelijk.



Server kost €10,- per maand aan stroom. €900,- aan server (en dan kun je er echt niet veel accounts van deze grootte op zetten hoor, er zullen zeker klanten tussen zitten die veel bezoekers (5.000 dagelijks en hoger) krijgen, dan trekt wel van je server.


Zijn er servers met < 100 Watt voedingen? Want 220Wat kost als € 25,-
€ 900,- aan server is wel weinig, echter server word niet aangeschaft, het is allemaal geoutsourced, dus het staat op servers bij leverancier.

Klanten die teveel traffic trekken stuur je invoice voor de overmatige verbruik (volledig automatisch) na een verloop van tijd stuur je ze een voorstel voor een ander packet of dedicated (ook automatisch verzonden).



1) Zullen we het even eerlijk houden? 6.30*0.74 is €4,70. Dan wordt het verkopen van een domein voor €5,- onwinstgevend (rekening houden met andere kosten). Inclusief prijsverhoging van 7% maak je overigens ook nog winst.


Bij mij weten staat de euro/dollar op 1,35 = 0,65.



2) Stel je maakt hier winst mee, wat dus totaal onmogelijk is, ook op gigantische schaal wordt het lastig. (10.000 klanten is nog slechts € 120.000 omzet!


Maar zoals de topic al vermeld dit gaat over inkoop prijzen, men gaat hier uiteraard nog hun eigen marge overheen gooien.

Verder zal ik niet in de details treden waarom het voor de leverancier wel lucratief is.



En natuurlijk... als je het voor elkaar hebt. 10.000'en klanten met een omzet van maar liefst € 120.000 zal je hoogstwaarschijnlijk wel 2 a 3 uur aan supporturen per dag kosten. Dan ben je nu eenmaal full-time met het bedrijf bezig en moet je er van leven. Dat zijn weer € 12.000 aan kosten per jaar.


Zie andere posting, expert systeem + outsourcing van beheer.



Kosten bij 10.000 accounts (50 servers, 200 accounts per server):
50 servers = € 45.000
500GB server, er vanuitgaande dat klanten maar 40% van hun pakket zullen gebruiken samen aan disk-space
10.000 * 50gb dataverkeer = 500TB maandelijks (€ 37.500 per maand bij 25,- per mbit average)
Natuurlijk klopt dit niet, want een gemiddelde klant zal hopelijk maar 10% gebruiken en dan betaal je nog maar € 3.750 maandelijks.
2 racks = € 600 maandelijks
4x switch + 8x APC = € 4000,- eenmalig


Voor het gemak ga ik uit van 50 servers dedicated € 100 = € 5000 10Mbps flatfree + (€ 25,- * 50 cpanel license)/12 = € 5104,-
Door dat het dedicated hosting is waar ik van uit ga, heb je geen racks, switch en apc porten nodig.
10.000 domeinen gemiddeld inkoop € 5/12 = €4166,67
Totaal € 9270,- /10,000 klanten = € 0,927 = 0,072 winst * 10.000 = 729 winst.
Hierbij heb ik wel een kantekening ik heb geen rekening gehouden met kortingen die je kan bedingen indien je ergens 50 servers afneemt als ook dat ik inderdaad 30% (ipv 10%) van daadwerkelijk gebruik als uitgangspunt heb genomen.
Overigens zoals ik al in de thread post kun je indien je inkoop rond > 1 euro is het product voor € 3,- wegzetten.



Je bent natuurlijk wel erg bekend met zoveel klanten, maar dan zul je wel een dienst moeten aanbieden waarop je wel winst maakt. In dat geval heb je gratis reclame aan je verliesgevende webhostingdienst.


Je begint warm te worden, maar er zit inderdaad een concept achter.



Verder praat je wel over schaalvoordelen e.d., maar kijk maar eens goed naar de gemiddelde budget-webhoster hier. Het zijn kleine jongens die nog weinig van de scene weten. Veel hosters zitten hier al jaren in de markt en we weten uit ervaring dat 99,9% van de nieuwe webhosters het niet zal halen met de door jouw genoemde prijzen.


Ik kom niet uit de scene, overigens ben ik het wel met je eens de meeste webhosters zullen vroeg of laat hun klanten ingepikt zien worden door partijen die het wel kunnen. Het is financieeël wel degelijk haalbaar.



Laat eens een leuke berekening voor, met welke verkoopprijzen/aantallen jij winst kunt maken op deze hosting, zien. Rrekening houdende met hardware kosten en dataverkeer kosten.

Bij deze.


We kunnen zeker geen mooie berekening verwachten van kosten en opbrengsten? :(

Ja, in januari 2008, ben nog de feasibility aan het schrijven alvorens ik aan de business case ga beginnen, maar het zou niet zo zinvol zijn voor mij en mijn partners op dat in het openbaarheid te brengen.

Stewie
08/05/07, 15:25
Bij mij weten staat de euro/dollar op 1,35 = 0,65.


Bedoel je 1/1,35 = 0,74 ?

1,35 is niet hetzelfde als 0,65...

Swiftway-UK
08/05/07, 15:36
Je inkoop prijzen berekeningen kloppen gewoon niet. En stel dat ze zouden kloppen, dan is er nog geen enkele serieuze partij die voor de genoemde zeer minimale marges een concurrent van zichzelf zou gaat 'sponsoren'.

ITGrafix[dot]nl
08/05/07, 15:46
Ik vraag me af waar jij voor 15 hebt gezien.
Overigens heb je een energie beurs waar prijzen flink schommelen, ik vraag me af in hoeverre datacentres daar gebruik van maken


Er mag in Nederland geen winst gemaakt worden op stroom....

blackberry
08/05/07, 15:51
Je beweert toch niet echt... dat je met een bedrijf met 10.000 klanten alles zo kunt automatiseren (serverbeheer trouwens ook nog), zonder dat je minstens full-time er mee bezig bent. Maar laten we hier niet te diep op ingaan, ik geloof dat je veel kunt automatiseren, maar zo'n heel systeem kost heel wat.

Zie ook grote providers als one.com, godaddy.com, strato.com. Waarom hebben zij tientallen mensen personeel, terwijl ze alles geautomatiseerd hebben. Voorbeeld als een klant niet betaalt, automatisch doorsturen naar de deurwaarder zonder menselijk toezicht lijkt me niet gewenst.

(€ 25,- * 50 cpanel license)/12 = € 5104,-
Een cPanel licentie kost € 25,- per maand in plaats van € 25,- per jaar zoals jij berekent.

Dit zijn al 2 grote fouten:
Dollarfout
(0,74-0.65)/0,65 = 0.14
Dit is een afwijking van 14%!

Licentiefout
€ 25,- per maand per licentie
€ 25,- per jaar per licentie.
Is zelfs een afwijking van 1200%!

Een managed 10mbit-flatfee SuperMicro server met krachtige processor, genoeg geheugen, 2x500GB raid(1) met cPanel met € 100,- is dan toch wellicht wat te laag ingeschat.

Maar nogmaals, hou ons graag op de hoogte van je plannen! (Bedrijfsnaam e.d.)
Maar wees alsjeblieft ook zo sportief om het te melden, als er toch wordt afgehaakt (ook al evt. met een andere reden).

h4f
08/05/07, 15:52
Inderdaad. want er worden weer allerlei belangrijke kosten vergeten om uberhaupt ooit al een dergelijke schaal te kunnen bereiken:

- Personeelskosten. (outsourcen kost meer, maar levert minder risico op, maar het is geen kostenbesparing, integendeel).


Eigen personeel aanhouden kost ook geld, zeker indien er in periodes geen beheer of escalaties plaatsvinden, beheerders in loondienst hebben altijd wat te doen, het is echter de vraag of dat een bijdrage geeft aan je organisatie.

Een heel goedvoorbeeld is netwerk/systeembeheer 15 jaar geleden, toen had je in een netwerk met 100 clients+ 2 servers al snel 5 man ICT rondlopen. Tegenwoordig is het normaal om per 500 clients 10 servers 2 man hebt (of minder zelfs).

Wat mij opvalt is dat de manage/billing producten waar ik overal zo goede verhalen overlees basale automatiseringsfuncties niet eens beheersen.
Zaken als meerdere servers en platformen vanuit één scherm, automated provisioning, belasting naar regio, RDS is allemaal heel simpel (wel arbeidsintensief om te maken) etc..
Terwijl bij grote organisaties (backbone ISP/telco's etc..) er vrijwel niets met het handje gaat. Zelf de deurwaarder word geautomatiseerd aangestuurd.



- Marketing kosten (zeer belangrijk om enige schaal te krijgen, om 1 klant binnen te halen moet je significante kosten maken).


Mensen staren zich blind op google, door het aantal webhosters zie je het bos niet meer.



- Kosten voor technische inovatie, indien je een bepaalde schaal bereikt host je niet meer op Directadmin servers, dat word veel te lastig administreren (o.a.)

Grappig dat je technische innovatie noemt, wat is er bijzonder om vanuit één applicatie 100 servers te monitoren, uptedaten en te beheren? Het is meer van het zelfde en dat gebeurde 15 jaar geleden al.

Ik denk dat er te weinig professionals uit de corporate wereld zich met opensource development bezig houden, anders had er allang een pakket gestaan die overal in voorziet en naadloos werkt.

Waarom zou je voor een enkele server overigens uberhaupt een cpanel/directadmin gebruiken, je bent vele malen sneller klaar via console en alles wat je vaker als drie keer moet doen, daar maak je een scriptje voor.


nl;851683']Er mag in Nederland geen winst gemaakt worden op stroom....


Que?
Zakelijkstroom is gewoon handel hoor.
En Nuon en co maken gewoon vet winst.

(trouwens heb jij een relatie tot Grafix?)

blackberry
08/05/07, 15:59
Waarom zou je voor een enkele server overigens uberhaupt een cpanel/directadmin gebruiken, je bent vele malen sneller klaar via console en alles wat je vaker als drie keer moet doen, daar maak je een scriptje voor.Wil je nu hosting aanbieden zonder je klanten een beheerpaneel aan te bieden? :huh: Ik dacht dat je alles wilde automatiseren.

Swiftway-UK
08/05/07, 16:02
Grappig dat je technische innovatie noemt, wat is er bijzonder om vanuit één applicatie 100 servers te monitoren, uptedaten en te beheren? Het is meer van het zelfde en dat gebeurde 15 jaar geleden al.

Ik denk dat er te weinig professionals uit de corporate wereld zich met opensource development bezig houden, anders had er allang een pakket gestaan die overal in voorziet en naadloos werkt.

Waarom zou je voor een enkele server overigens uberhaupt een cpanel/directadmin gebruiken, je bent vele malen sneller klaar via console en alles wat je vaker als drie keer moet doen, daar maak je een scriptje voor.


Technische innovatie gaat veel verder dan zaken automatiseren. Denk je dat de hosting markt geheel stilstaat? denk je werkelijk dat IT bedrijven uitsluitend hosting aanbieden aan klanten? wat dacht je van VOIP, VPS, Sharepoint, Hosted exchange, Coldfusion, Streaming media, etc etc etc. ?

Hosting klanten zijn een mooie basis om andere diensten aan te leveren, upselling anyone ? ;)

Overigens werken hosters voornamelijk met een hosting paneel omdat de eindgebruikers dit willen hebben en dit neemt ook nogal wat last weg van je organisatie, aangezien je niet voor elke gebruiker zijn mail adressen hoeft aan te maken, aliassen in te stellen en dergelijke.

BsHosting
08/05/07, 16:04
Wil je nu hosting aanbieden zonder je klanten een beheerpaneel aan te bieden? :huh: Ik dacht dat je alles wilde automatiseren.

Nee hij heeft denk ik de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Maar laat hem maar denken dat ie het voor elkaar krijgt voor die prijzen, volgend jaar is er nog niks en horen we er niks meer van.

Swiftway-UK
08/05/07, 16:04
Zakelijkstroom is gewoon handel hoor.
En Nuon en co maken gewoon vet winst.


Aleen energiebedrijven mogen marges plaatsen op energie prijzen, hosters mogen dat niet.

crazycoder
08/05/07, 16:08
Zie ook grote providers als one.com, godaddy.com, strato.com. Waarom hebben zij tientallen mensen personeel, terwijl ze alles geautomatiseerd hebben. Voorbeeld als een klant niet betaalt, automatisch doorsturen naar de deurwaarder zonder menselijk toezicht lijkt me niet gewenst.

Je bent voor bepaalde marktsegmenten niet goed bij je hoofd als je het niet gewoon vooraf laat betalen. :)

Vele malen eenvoudiger bij te houden.. wie niet betaald redemption -> na 30 dagen exit. Perfect te automatiseren.

Mocht je om welke reden dan ook ervoor kiezen om anders te werken dan kan je het ook perfect automatiseren.

blackberry
08/05/07, 16:12
Ik denk dat zo'n systeem echt tienduizenden euro's zou kosten, zoals hij het heeft gepland. Misschien moet je wel 100.000+ gaan denken, als hij ook nog geclusterd wil werken en toch beslist dat een end-user panel mogelijk een goed idee is.

Verder is iDeal een optie om klanten vooraf te laten betalen, al weet ik zeker niet zeker of iDeal zonder % marge is. Hetzelfde geldt voor Paypal en creditcards. Die enkele procentjes bepalen volgens jouw visie net het verschil tussen winst en verliest (er vanuitgaande dat je sigaretten-theorie klopt en dat je dus wel op winst staat met je prijzen ten opzichte van de kosten).

Jochies van 14 kunnen altijd goedkoper
Daarbij denk ik nog steeds dat een kleine webhoster met z'n 10mbit flatfee server van 40,- per maand icm DirectAdmin bij Leaseweb precies dezelfde prijzen als jouw kan aanhouden. En dat is ook wat er gewoon vaak gebeurt. Niet dat ze het redden overigens, maar ze kunnen altijd goedkoper dan je door het niet te automatiseren.

h4f
08/05/07, 16:17
Je beweert toch niet echt... dat je met een bedrijf met 10.000 klanten alles zo kunt automatiseren (serverbeheer trouwens ook nog), zonder dat je minstens full-time er mee bezig bent. Maar laten we hier niet te diep op ingaan, ik geloof dat je veel kunt automatiseren, maar zo'n heel systeem kost heel wat.


Ik denk dat er bij een bedrijf als goDaddy meer programmeurs rondlopen dan beheerders ja.
En die beheerders houden gerust tijd over.

Of wat dacht je van google, akamai etc..
Als je je kosten laag wilt houden moet je zoveel mogelijk vast procedures onderbrengen en deze automatiseren. De fysieke hands-on (zoals plaatsen van een dedicated server) moet je uit besteden omdat je straks of een duur persoon op de loonlijst hebt staan of een dure medewerker (programmeur) werk laat doen wat veel goedkoper gedaan kan worden.

Concreet voorbeeld in Nederland Wanadoo/Orange, 20Mb/s down, 1 Mb/s up, + voip bellen naar alle vastelijnen gratis (alleen verbindingkosten) € 30,- per maand.
Ze verdienen op het feit dat mensen die jou gaan bellen via hun nummer binnen komen. Als je dan een half miljoen klanten hebt, dan verdien je er aan, bovendien maak je het leven van de concurrent (KPN) zuur, want die kan het niet leveren (voor die prijs) omdat ze te veel overhead hebben.

Dat is ook de reden dat KPN voor veel geld (was ooit maar 25 miljoen waard) 02/telfort hebben gekocht. Toen investeringsmaatschappij telfort voor 25 miljoen kochten, hebben ze flink geïnvesteerd in automatisering, toen een tijd marketing, toen wat aandelen verkocht aan Boekhorn (300 miljoen ofzo) en daarna het zooitje over gedaan aan KPN. Echter als je naar aantal medewerkers en resultaat kijkt van Telfort en KPN Mobile, blijkt dat telfort 7 (uit me hoofd) keer minder mensen nodig heeft.

Moraal van het verhaal kwantiteit staat of valt met automatisering, zodra je één ding met het handje moet doen, klopt het niet.



Zie ook grote providers als one.com, godaddy.com, strato.com. Waarom hebben zij tientallen mensen personeel, terwijl ze alles geautomatiseerd hebben. Voorbeeld als een klant niet betaalt, automatisch doorsturen naar de deurwaarder zonder menselijk toezicht lijkt me niet gewenst.


Godaddy heeft een 16,5 miljoen domeinen en maar 1320 employees dus 12.000 domeinen (en mogelijk hostingproduct) per medewerker, de meeste zullen wel administratief, helpdesk en sales/marketing doen.
Ik heb weleens webhosters gezien met 500 domeinen die al 5 man hadden.

bron: http://www.webhosting.info/registrars/top-registrars/global/
http://www.oreillynet.com/pub/a/network/2007/01/31/web-20-go-daddy.html



(€ 25,- * 50 cpanel license)/12 = € 5104,-
Een cPanel licentie kost € 25,- per maand in plaats van € 25,- per jaar zoals jij berekent.


Klopt, ben in de war met iets anders (tijd om te slapen)



Dit zijn al 2 grote fouten:
Dollarfout
(0,74-0.65)/0,65 = 0.14
Dit is een afwijking van 14%!


$ 1,35x = € 1 = 0,65



Een managed 10mbit-flatfee SuperMicro server met krachtige processor, genoeg geheugen, 2x500GB raid(1) met cPanel met € 100,- is dan toch wellicht wat te laag ingeschat.


Met cpanel, echter cpanel ondersteund voorzover ik weet geen beheer van meerdere servers.
Dus zou het iets anders moeten zijn wat (denk ik) iets duurder zou zijn.



Maar nogmaals, hou ons graag op de hoogte van je plannen! (Bedrijfsnaam e.d.)
Maar wees alsjeblieft ook zo sportief om het te melden, als er toch wordt afgehaakt (ook al evt. met een andere reden).

Er zijn velen op deze forum die mij persoonlijk hebben ontmoet of van naam kennen, maar ik zal zeker zodra we december/januari hebben bereikt hier e.a. uit de doeken doen, en mogelijk is het ook voor jullie intressant.


Wil je nu hosting aanbieden zonder je klanten een beheerpaneel aan te bieden? :huh: Ik dacht dat je alles wilde automatiseren.

Nee, ik riep slechts dat indien je één server hebt je sneller accountjes aanmaakt vanuit shell.

Wat beheerpanel betreft richting je end-users betreft, hoeveel nieuwe webhosters die niet eerder een pakketje hebben gehad weten wat een panel is?

Heeft er iemand hier weleens onderzoek gedaan naar de functies die het meest worden gebruikt? (je accesslog greppen op de knoppen en een wc -l en je weet genoeg).

Ik denk dat ze maar een paar dingen willen, de mensen die speciaal voor de panels komen, zullen al reeds hosting ervaring hebben en die komen dus op je prijs en dienst specificatie af, ik denk niet dat je dat soort klanten nu perse wilt hebben.

blackberry
08/05/07, 16:21
$ 1,35 = € 1,00
€ 1,00 = $ 0,74
1,00 <> 0,74
1,35 <> 1

1 / 1.35 = 0.74
1 / 0.74 = 1.35

Yahoo Currency Converter:
http://finance.yahoo.com/currency?u

http://finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=USD&to=EUR&submit=Convert
http://finance.yahoo.com/currency/convert?amt=1&from=EUR&to=USD&submit=Convert


Er zijn velen op deze forum die mij persoonlijk hebben ontmoet of van naam kennen, maar ik zal zeker zodra we december/januari hebben bereikt hier e.a. uit de doeken doen, en mogelijk is het ook voor jullie intressant.Ik vind het veel weghebben van een concept als OpenRegistrar.nl toen was (ook al had OpenRegistrar ook met mismanagement te maken). Dit heeft zelfs nog minder kans van slagen in mijn ogen.

Thafusion
08/05/07, 16:24
$ 1,35 = € 1,00
€ 1,00 = $ 0,74
1,00 <> 0,74
1,35 <> 1

1 / 1.35 = 0.74
1 / 0.74 = 1.35

Wilde net precies het zelfde gaan zeggen, ben blijkbaar te langzaam :)

blackberry
08/05/07, 16:25
Wilde net precies het zelfde gaan zeggen, ben blijkbaar te langzaam :)Haha, ik had een 7.5 op wiskunde in groep 8 :cool:

h4f
08/05/07, 16:31
Ik denk dat zo'n systeem echt tienduizenden euro's zou kosten, zoals hij het heeft gepland. Misschien moet je wel 100.000+ gaan denken, als hij ook nog geclusterd wil werken en toch beslist dat een end-user panel mogelijk een goed idee is.

Verder is iDeal een optie om klanten vooraf te laten betalen, al weet ik zeker niet zeker of iDeal zonder % marge is. Hetzelfde geldt voor Paypal en creditcards. Die enkele procentjes bepalen volgens jouw visie net het verschil tussen winst en verliest (er vanuitgaande dat je sigaretten-theorie klopt en dat je dus wel op winst staat met je prijzen ten opzichte van de kosten).

Ideal moet je rekenen op max 0,99 per transactie. (kan goedkoper)

Echter je gaat niet iemand per maand laten afrekenen, een jaar (of langer) vooruit. Zodat de kosten per transactie met ideal (maar jammer genoeg niet met paypall en creditcard) maar een paar procent van het geheel uitmaken.

Overigens een zakelijke rekening kost ook gewoon geld, ik geloof dat Postbank de enige is die de eerste € 750,- aan kosten (afschriften, overboekingen etc..) kwijtscheld.



Jochies van 14 kunnen altijd goedkoper
Daarbij denk ik nog steeds dat een kleine webhoster met z'n 10mbit flatfee server van 40,- per maand icm DirectAdmin bij Leaseweb precies dezelfde prijzen als jouw kan aanhouden. En dat is ook wat er gewoon vaak gebeurt. Niet dat ze het redden overigens, maar ze kunnen altijd goedkoper dan je door het niet te automatiseren.

Totdat er een keer een 14 jarige erop komt om alles te automatiseren.
Men loopt stuk omdat ze organisatorisch fouten maken, ten eerste is je boekhouding het belangrijkste, mensen houden van nature niet van orde, dus dat word een puinhoop indien je dat niet geheel automatisch laat verlopen.
Verder kan een 14 jarige zich niet bij de KvK inschrijven zonder dat zijn ouders er bij zijn, dus hij zal het stiekem doen en geld in zijn zak steken zonder btw aftedragen (fiscaal delict) en zonder kvk inschrijving (economisch delict).
Echter zijn dit wel de jongens die straks bij jullie komen te werken, want zoveel it'ers lopen er nu weer niet rond.
En de jongens/mannen met een trackrecord die wel weten waarover ze het hebben en een project kunnen afmaken, die werken niet voor onder 5000 netto per maand (in loondienst) of 10.000 ex btw.
Daarom vind ik het wel grappig dat ik hier ergens iemand programmeurs zag aanbieden voor € 25,- per uur. (tenzij het diegene in India zit) kan dat nooit wat zijn.

ps: er is een grote (de grootste?) budget hoster voor particulieren die dankzij geautomatiseerde administratie incombinatie met Cobalts erg groot is geworden. ( fl. 300.000 omzet in 1999 ofzo)


Ik vermoed het tegenovergestelde. Je vraagt een aanbieding met prijzen die simpelweg niet haalbaar zijn, face it en ga er niet over in discussie.. je zou je tijd beter kunnen gebruiken met het aanvragen van serieuze offertes :)

Och heb al een aantal partijen gesproken en heb twee afspraken deze week ivm mijn verzoek.

Energie is niet mogelijk, misschien een DC ergens met eigen windmolen?

Swiftway-UK
08/05/07, 16:37
Daarom vind ik het wel grappig dat ik hier ergens iemand programmeurs zag aanbieden voor € 25,- per uur. (tenzij het diegene in India zit) kan dat nooit wat zijn.


Programmeurs in India zijn bepaald niet de betere programmeurs, dat is onze ervaring. Wij leveren programmeeruren "vanaf" de genoemde prijs per uur voor echt grote projecten (het is dan ook een vanaf prijs) en werken met eigen, fulltime Poolse programmeurs in vaste loondienst.

Poolse programmeurs, voor jou beeld, behoren tot de absolute wereldtop.



Och heb al een aantal partijen gesproken en heb twee afspraken deze week ivm mijn verzoek.


Betekent nog niet dat ze meegaan in de door jou gewenste prijzen.

h4f
08/05/07, 16:44
Bedoel je 1/1,35 = 0,74 ?

1,35 is niet hetzelfde als 0,65...

yup... moet maar gaan slapen.

t.bloo
08/05/07, 16:49
15:44 uur, lijkt me inderdaad een mooie tijd om te gaan slapen ?

maar wat dat afmaken van een project en 5000 euro netto verdienen, ik denk dat ik ook maar eens moet gaan slapen ofzo :D

h4f
08/05/07, 16:50
Poolse programmeurs, voor jou beeld, behoren tot de absolute wereldtop.


Niet elke.

Los hiervan kun je iemand die voor € 25,- werkt, vertrouwen om een maandje voor je te werken aan een project waarvan hij weet dat er straks dagelijk een veelvoud van zijn vergoeding doorheen gaat?
Dat is namelijk ook het probleem met Indiers (als ook maling hebben aan intellectuele eigendommen, zoals ideeën en ontwerpen).

Nederlandse programmeurs die het veelvoud van die Pool vinden mag je niet onderschatten, als die of andere Pool echt zo goed zou zijn dan drijft hij langzaam maar zeker in de handen van een partij die hem goed zal exploiteren. Ik neem aan dat hij Engels kan lezen, want dan kan hij op Monsterboard lezen wat hij werkelijk waard is.

Maar persoonlijk heb ik geen problemen met buitenlanders zolang ze maar professioneel zijn en daaraan hangt tarief aan.

crazycoder
08/05/07, 16:51
Leuke discussie. Wat hier vergeten wordt is het niet geringe risico wat iemand neemt die geheel afhankelijk is van de beschikbaarheid van leverancier en api.

Ook leuk is een prijsstijging :)

h4f
08/05/07, 16:52
15:44 uur, lijkt me inderdaad een mooie tijd om te gaan slapen ?

maar wat dat afmaken van een project en 5000 euro netto verdienen, ik denk dat ik ook maar eens moet gaan slapen ofzo :D


project, in loondienst zul je bedoelen. Als je een maandje als ondernemer (160 uur) voor 5000 moet werken doe je toch iets fout. (tenzij je een pool bent)

t.bloo
08/05/07, 16:54
Je had het over loondienst en netto. Dat is 15k bruto dus 180.000 euro salaris. Voor een 40 uurs baan als programmeur of administrateur of systeembeheer? Dacht het niet.

h4f
08/05/07, 16:58
Je had het over loondienst en netto. Dat is 15k bruto dus 180.000 euro salaris. Voor een 40 uurs baan als programmeur of administrateur of systeembeheer? Dacht het niet.


5000 netto is 9000 bruto, als je kilometervergoeding (netto uitbetaling), onkosten vergoeding erbij neemt kom je iets onder de 9000 uit (8300 om precies te zijn). Dan heb je nog hypotheekrente aftrek etc.etc..

Overigens loopt het nu op omdat de economie is aangetrokken en er geen specialisten meer te vinden zijn.

btw: ik ken amper MCSE'ers die dit soort bedragen verdienen overigens.

t.bloo
08/05/07, 16:59
Als je een maandje als ondernemer (160 uur) voor 5000 moet werken doe je toch iets fout.

nee dat is slim om op een forum je gesprekspartners te beledigen

In mijn (consultant) omgeving is 5000 euro na aftrek van alle investeringen, kosten en belastingen helemaal niet verkeerd.

h4f
08/05/07, 17:07
nee dat is slim om op een forum je gesprekspartners te beledigen

In mijn (consultant) omgeving is 5000 euro na aftrek van alle investeringen, kosten en belastingen helemaal niet verkeerd.

Freelance-VAR of DGA-var ?

Als freelance-VAR kun je dankzij nieuwe belastingregels het heel wat opkrikken.
Echter als DGA-var of DGA-loondienst houd je niets over, kun je beter voor een baas werken.

Ik weet niet wat voor consultancy jij doet, maar indien het in een vakgebied met concurrenten is en waarvoor parate kennis "minder is" ontwikkelingen ook minder hard gaat. Maar € 31,25 per uur overhouden is wel erg weinig. (vandaar dat ik een grapje maakte over die Pool).

Laatst had ik een database klus voor 5 keer dat bedrag. Misschien moet ik daarmee adverteren, zullen mensen in eerste instantie te duur vinden, echter als ze het doorrekenen wat voor mogelijk rendement het heeft (kan aanschaf nieuwe server schelen) betaald het zichzelf terug.

ps: ik heb niet de intentie om wie dan ook te beledigen, maar je moet gewoon openlijk over bedragen kunnen spreken, wat mij opvalt is dat men wel open is over techniek en methodieken, maar waar je het beste de mosterd kan halen en tegen welke prijs en condities is men wel erg zuinig. Ik denk dat het in jullie belang is om hier openlijk dit soort dingen te bespreken, immers erkomen nog steeds datacentre's bij, en op KPNQWEST na is er geen grote jongen kapot gegaan, sterker nog de vertrek van Level3 is dankzij KPNQWEST voorkomen :-)
Die datacentres verdienen genoeg geld om een staf van gemiddeld 20 mensen aan te houden.

Swiftway-UK
08/05/07, 17:13
Los hiervan kun je iemand die voor € 25,- werkt, vertrouwen om een maandje voor je te werken aan een project waarvan hij weet dat er straks dagelijk een veelvoud van zijn vergoeding doorheen gaat?
Dat is namelijk ook het probleem met Indiers (als ook maling hebben aan intellectuele eigendommen, zoals ideeën en ontwerpen).


Onze programmeurs kunnen zich 100% concentreren op programmeer werkzaamheden en hoeven geen verkoper, onderhandelaar of projectmanager te spelen.

Ze hebben maandelijks een vast gegarandeerd salaris, dit zijn Poolse medewerkers die ook niet naar het buitenland willen verhuizen maar hier willen blijven wonen. Freelancers verdienen wellicht soms meer, maar moeten ook meer taken op zich nemen en hun loon is niet gegarandeerd.

Schendingen van intellectuele eigendommen hebben we vanaf de start met deze dienstverlening (1995) nog niet meegemaakt. Word natuurlijk ook gewoon contractueel vastgelegd met de opdrachtgever(s)

h4f
08/05/07, 17:19
Onze programmeurs kunnen zich 100% concentreren op programmeer werkzaamheden en hoeven geen verkoper, onderhandelaar of projectmanager te spelen.

Ze hebben maandelijks een vast gegarandeerd salaris, dit zijn Poolse medewerkers die ook niet naar het buitenland willen verhuizen maar hier willen blijven wonen. Freelancers verdienen wellicht soms meer, maar moeten ook meer taken op zich nemen en hun loon is niet gegarandeerd.

Schendingen van intellectuele eigendommen hebben we vanaf de start met deze dienstverlening (1995) nog niet meegemaakt. Word natuurlijk ook gewoon contractueel vastgelegd met de opdrachtgever(s)

1) is hij bij jullie in loondienst?
2) wat is jullie rechtvorm?
3) is een VAR verklaring een probleem?
4) Staan jullie garant
5) per wanneer is hij beschikbaar
6) voor hoelang is hij beschikbaar
7) welke talen
8) grote van grootste projecten
9) referentie
10) Intresse om zaken te doen?

Indien hij voor 3 maanden beschikbaar is en in bepaalde talen kan coden, kan ik wel met een deze maand een project scoren. Maar garanties zijn wel belangrijk voor me omdat je maar één je reputatie kan verpesten.

t.bloo
08/05/07, 17:20
Ik kan je niet meer helemaal volgen met je salaris gegoochel, neem maar van mij aan dat 31,25 euro NETTO voor veel hoger opgeleiden geen slecht salaris is voor 160 uur maand-in-maand-uit. En zeker hier op het forum.

Maar goed, als jij in dit soort salaris bedragen denkt dan snap ik wel waarom je alles wilt outsourcen (naar mensen die dus minder verdienen, maar mogelijk op het moment dat je ze nodig hebt net geen tijd voor je hebben).



Die datacentres verdienen genoeg geld om een staf van gemiddeld 20 mensen aan te houden.

Maar dat is niet aan eindklanten en al helemaal niet met de ongecommitte prijzen waar jij het over hebt.

Swiftway-UK
08/05/07, 17:20
op KPNQWEST na is er geen grote jongen kapot gegaan, sterker nog de vertrek van Level3 is dankzij KPNQWEST voorkomen :-)
Die datacentres verdienen genoeg geld om een staf van gemiddeld 20 mensen aan te houden.

KPN -QWEST huurde in Nederland colocatie ruimte bij GlobalSwitch.

Dat jij in een specifiek klusje wel een 5 x meer per uur verdiende dan 32 euro per uur doet niet zoveel terzake. Heb je ook eens de uren gerekend die je moest steken in de offerte, verkoop, documentatie en opstellen van contract voor die ene klus? hoeveel klussen per maand heb je die zoveel opleveren? is dat een gegarandeerd aantal uren per maand?

Ik denk dat je dan een stukje lager zou uitkomen dan het bedrag dat je net per uur hebt genoemd. Jezelf te snel rijk rekenen noem ik dat.

En natuurlijk kan een ondernemer die al een tijdje bezig is, meer verdienen dan 5000 euro / maand / netto, maar een startende ondernemer zal dat de eerste jaren (vaak) niet verdienen.


1) is hij bij jullie in loondienst?

Je spreekt hier over een programmeur, maar wij hebben bijna 90 fulltime medewerkers. Niet 1 programmeur ofzo ;)



2) wat is jullie rechtvorm?

Sp. z o.o. <-- de Poolse BV


3) is een VAR verklaring een probleem?

Wij stellen normale contracten op met onze relaties



4) Staan jullie garant

Voor wat? behalen deadlines? licentierechten?
Verklaar je nader.


5) per wanneer is hij beschikbaar

Wij hebben per direct programmeurs en projectmanagers beschikbaar.


6) voor hoelang is hij beschikbaar

Hoe lang heb je ze nodig?;)


7) welke talen

Programmeertalen neem ik aan?
onder andere: Delphi, C++, PHP, ASP, ASP.net
Ruime ervaringen met ontwikkelomgevingen.


8) grote van grootste projecten

In wat? omzet? tijdsduur? hoeveelheid code?


9) referentie

Honderden, van multinationals tot kleine bedrijven.


10) Intresse om zaken te doen?

Dat hangt van allerlei zaken af.

h4f
08/05/07, 17:28
KPN -QWEST huurde in Nederland colocatie ruimte bij GlobalSwitch.

Op de laan van NOI (ofzo) was volgens mij wel van hun. (of ze huurden dat)

Verder waren de city-ringen ook van hun, ik weet niet of er een ring uit kwam bij Globalswitch, maar op de kabelweg (UPC/stork gebouw) en laan van Noi in iedergeval wel.
Globalswitch zit in Amsterdam bij Johan Huizingalaan.



Dat jij in een specifiek klusje wel een 5 x meer per uur verdiende dan 32 euro per uur doet niet zoveel terzake. Heb je ook eens de uren gerekend die je moest steken in de offerte, verkoop, documentatie en opstellen van contract voor die ene klus? hoeveel klussen per maand heb je die zoveel opleveren? is dat een gegarandeerd aantal uren per maand?

1) geen verkoop (mond op mond)
2) geen offerte
3) geen documentatie (mailtje met factuur?)
4) geen contract (algemene voorwaarden)

Garanties tot aan deur.
Zelfs werken in loondienst bied geen enkele garanties dat kunnen de jongens en meisjes bij ABN-AMRO en TNTpost je binnenkort ook vertellen.

Easy come easy go.



Ik denk dat je dan een stukje lager zou uitkomen dan het bedrag dat je net per uur hebt genoemd. Jezelf te snel rijk rekenen noem ik dat.


Het uitkeren daar zitten de kosten, vandaar, mijn stelling dat je als ondernemer minstens € 50,- moet overhouden om uit de kosten te komen en een potje voor mindere tijden te kunnen opbouwen.



En natuurlijk kan een ondernemer die al een tijdje bezig is, meer verdienen dan 5000 euro / maand / netto, maar een startende ondernemer zal dat de eerste jaren (vaak) niet verdienen.

Tot mijn verbazing heb ik in de eerste internet hype toch wel dingen gezien.
Mensen die ik uit begin jaren '90 online kende verdienden massaal in die periode. Daarna kreeg een periode van scriptkiddies die webhosting gingen beginnen. (bouncer accounts, eggdrop, irc accounts, what ever accounts.)

Wat voor mensen er zich nu met de hosting bezig houden weet ik niet, weet wel dat als er ruim 2000 SIDN level 1 leden zijn, dat er kennelijk genoeg concurrentie is die minimaal 600 euro per jaar doen :-)

Swiftway-UK, ik vroeg mij af of jij ook degene bent met die LTD die in Polen haar vestiging heeft.

Ik vroeg me af wat voor voordelen dat zich met zich meebrengt.

t.bloo
08/05/07, 17:35
Aha jij hebt het de hele tijd over kosten, "600 euro doen", "50 euro overhouden", "potje opbouwen". Dat is allemaal geen netto loon, dat is bruto inkomsten. Dat is voor belastingen, voor investeringen, dat is voor een ondernemer, voor het bedrijf. Ik weet genoeg, je zegt gewoon wat je uitkomt en haalt alles door elkaar.

crazycoder
08/05/07, 17:36
1) geen verkoop (mond op mond)

Mond op mond kan best lekker zijn.

Jij bedoel vermoedelijk mond TOT mond. Dan moet je nog wel verkopen maar het wordt er wat eenvoudiger door :)

Swiftway-UK
08/05/07, 17:38
Swiftway-UK, ik vroeg mij af of jij ook degene bent met die LTD die in Polen haar vestiging heeft.

Ik vroeg me af wat voor voordelen dat zich met zich meebrengt.

Het is eenvoudiger om in Polen zaken te doen, personeel aan te nemen, belasting af te dragen, etc.

Onze primaire doelgroep is de Poolse markt met een groep eigen software producten, vandaar de keuze voor een Poolse onderneming.

We maken ook gebruik van andere rechtsvormen op andere markten, zoals bijvoorbeeld een GMBH , Limited, Delaware LLC en binnenkort ook een BV, maar dat is puur om lokale markten te bedienen.

BsHosting
08/05/07, 17:39
1 is niks mis mee mond tot mond werkt het beste
2 dus niks op papier dus je klant kan je gewoon laten staan
3 je bent sowieso al verplicht copie factuur te bewaren dus wel documentatie
4 dus heb je eigenlijk nisk

volgens mij ben jij een studentje dat snel denkt rijk te worden zonder kvk inschrijving ed want die kosten reken je niet eens.

ook een boekhouder etc kost geld, maar ja als je alles zwart wilt doen mij best start het op zou ik zeggen en w8 tot de fiod komt.



1) geen verkoop (mond op mond)
2) geen offerte
3) geen documentatie (mailtje met factuur?)
4) geen contract (algemene voorwaarden)

eMiz0r
08/05/07, 17:58
Bij mij weten staat de euro/dollar op 1,35 = 0,65.

Hehe rekenwonder :D Ik hou al op met lezen, snap nu hoe je aan je goedkope tarieven komt..

h4f
08/05/07, 19:10
Ik kan je niet meer helemaal volgen met je salaris gegoochel, neem maar van mij aan dat 31,25 euro NETTO voor veel hoger opgeleiden geen slecht salaris is voor 160 uur maand-in-maand-uit. En zeker hier op het forum.

Maar goed, als jij in dit soort salaris bedragen denkt dan snap ik wel waarom je alles wilt outsourcen (naar mensen die dus minder verdienen, maar mogelijk op het moment dat je ze nodig hebt net geen tijd voor je hebben).

Daar heb je contracten voor.



Maar dat is niet aan eindklanten en al helemaal niet met de ongecommitte prijzen waar jij het over hebt.

Elke inkoper moet weten waaruit de kosten bestaan van zijn leverancier en wat zijn kostprijs is, anders kun je niet goed inkopen.

Overigens in sommige branches is het gebruikelijk dat spullen bij grote kwantiteiten met verlies worden verkocht. (ik meen dat Intel en AMD zo te werk gaan, eerste serie met verlies zodra productie kosten omlaag gaan maken ze winst)

AlfaHosting
08/05/07, 19:23
10 min (1/6 van een uur) * 10,- (uurloon) = € 1,67
.

Hallo, 10 euro per uur ? 20 jaar geleden dan toch :)



volgens mij ben jij een studentje ...


Zoiets had ik ook of iemand die eens lekker hier de boel op stelten wil zetten :) Ongelooflijk hoeveel reactie's :)

santema
08/05/07, 23:22
Wel leuk topic :) Beetje doelloos denk ik :).

Cybafish
09/05/07, 10:07
Woorden als 'speler' en 'partij' maken de postings dan wel weer flitsend ;)

eMiz0r
09/05/07, 10:44
Daar heb je contracten voor.



Elke inkoper moet weten waaruit de kosten bestaan van zijn leverancier en wat zijn kostprijs is, anders kun je niet goed inkopen.

Overigens in sommige branches is het gebruikelijk dat spullen bij grote kwantiteiten met verlies worden verkocht. (ik meen dat Intel en AMD zo te werk gaan, eerste serie met verlies zodra productie kosten omlaag gaan maken ze winst)

AMD en Intel.. grote concerns met een potje van honderden miljoenen via investeerders. Dat zie ik jou als startende hoster nog niet bij elkaar krijgen :)


Het uitkeren daar zitten de kosten, vandaar, mijn stelling dat je als ondernemer minstens € 50,- moet overhouden om uit de kosten te komen en een potje voor mindere tijden te kunnen opbouwen.

Met de berekeningen die je in de startpost hebt staan hou je nog geen 50 euro per maand over.

Voor wat betreft miljoenenconcerns zal je kwa inkoopprijzen deels gelijk hebben. Je bent echter geen miljoenenconcern maar een starter en daar houdt het hele verhaal al mee op, kleine afnames en dus een hoge inkoop.

crazycoder
09/05/07, 11:01
AMD en Intel.. grote concerns met een potje van honderden miljoenen via investeerders. Dat zie ik jou als startende hoster nog niet bij elkaar krijgen :)

Geloof niet onmiddelijk dat amd en intel bij introductie een verlies nemen als policy hebben.

Momenteel heb ik de prijzen van cpu's niet helemaal in beeld, maar de afgelopen 14 jaar was een cpu bij introductie erg prijzig wat in de loop van de tijd verminderde..

h4f
09/05/07, 12:38
Naar aanleiding van discussie gisteren een prijswijziging, zijn onderstaande prijzen mogelijk?

Ter indicatie de maximum prijzen die wij zoeken:
Domains: NL of com/net/org +/- € 6,-
Sharedhosting: 10GB/1TB/MySQL/panel etc.. +/- € 6,-
Dedicatedhosting: P4 2.8/1GB/2*80GB/fake raid/APC/2*ip/10Mbps Full duplex(95%) +/- € 65,-
Co-lo: rack > 44u/16Amp/10Mbps Full duplex (95%)/Amsterdam e.o +/- € 550,-
Co-lo: 2u/3Amp/1TB/APC +/- € 45,-

DutchTSE
09/05/07, 12:53
Naar aanleiding van discussie gisteren een prijswijziging, zijn onderstaande prijzen mogelijk?

Ter indicatie de maximum prijzen die wij zoeken:
Domains: NL of com/net/org +/- € 6,-
Sharedhosting: 10GB/1TB/MySQL/panel etc.. +/- € 6,-
Dedicatedhosting: P4 2.8/1GB/2*80GB/fake raid/APC/2*ip/10Mbps Full duplex(95%) +/- € 65,-
Co-lo: rack > 44u/16Amp/10Mbps Full duplex (95%)/Amsterdam e.o +/- € 550,-
Co-lo: 2u/3Amp/1TB/APC +/- € 45,-
wat domeinen en dedicated hosting en misschien colo rack zit je in de richting, sharedhosting en colo is nog steeds te laag. 3 Amp kost al 45 euro (indien je er 15 voor ZOU betalen)

h4f
09/05/07, 13:30
wat domeinen en dedicated hosting en misschien colo rack zit je in de richting, sharedhosting en colo is nog steeds te laag. 3 Amp kost al 45 euro (indien je er 15 voor ZOU betalen)

65 voor colo met 3 AMP (een beetje dual xeon trekt meer dan 600 watt)

Martijn P.
09/05/07, 13:34
In diverse postings lees ik dat jij bij een server met een 300W voeding, ook daadwerkelijk uit gaat van 300W verbruik. Dat principe moet je vergeten, de genoemde 600W op een voeding is een piekvermogen, wat bijvoorbeeld bij het opstarten wordt gebruikt.

Ter indicatie; een gemiddelde Dell dual xeon server hier bij ons doet tussen de 0.9A en 1.3A.

crazycoder
09/05/07, 13:37
Ter indicatie; een gemiddelde Dell dual xeon server hier bij ons doet tussen de 0.9A en 1.3A.
TS wil vast ook een senseo apparaat aan kunnen sluiten :p

Stewie
09/05/07, 13:55
65 voor colo met 3 AMP (een beetje dual xeon trekt meer dan 600 watt)
Onzin. Een beetje dual xeon trekt 1A...
Of heb jij maar 4 dual xeons per full rack ?

groenleer
09/05/07, 14:03
Naar aanleiding van discussie gisteren een prijswijziging, zijn onderstaande prijzen mogelijk?

Ter indicatie de maximum prijzen die wij zoeken:
Domains: NL of com/net/org +/- € 6,-
-knip-

Dit zijn al wat realistischere prijzen in mijn ogen.
Zelfs met een wisselende dollarkoers kan je deze nog een redelijke tijd veilig aanhouden. En het geeft leveranciers wat meer ruimte. Zeker zonder enige comitments

h4f
09/05/07, 14:06
In diverse postings lees ik dat jij bij een server met een 300W voeding, ook daadwerkelijk uit gaat van 300W verbruik. Dat principe moet je vergeten, de genoemde 600W op een voeding is een piekvermogen, wat bijvoorbeeld bij het opstarten wordt gebruikt.

Ter indicatie; een gemiddelde Dell dual xeon server hier bij ons doet tussen de 0.9A en 1.3A.

Een gemiddelde waarde nemen is niet een optie, uitgaan van maximale waardes zodat het (inderdaad) alleen maar kan meevallen.

Overigens ga ik uit van dual voeding, ook al staat de andere voeding in principe niets te doen verbruikt hij enige vermogen.

Verder heb je te maken de koelend vermogen die je moet toepassen, daarbij kun je beter van het maximale uit gaan, overigens heb je in een datacentre van een derde geen keuze.


Onzin. Een beetje dual xeon trekt 1A...
Of heb jij maar 4 dual xeons per full rack ?

6 disken + 4* dual core xeons, 32 GB geheugen.
Een mooie (helaas elcheapo oplossing met fake raid) is Supermicro server.

1000 watt, en singele voeding per mainboard.
http://www.supermicro.com/products/nfo/1UTwin.cfm

Stewie
09/05/07, 14:23
6 disken + 4* dual core xeons, 32 GB geheugen.
Een mooie (helaas elcheapo oplossing met fake raid) is Supermicro server.

1000 watt, en singele voeding per mainboard.
http://www.supermicro.com/products/nfo/1UTwin.cfmDan moet je toch maar eens hardware uit 2007 gaan kopen, ook dan gebruik nog geen 3A....

Maar als je alles al weet, waarom open je deze topics dan? Bevestiging?

groenleer
09/05/07, 16:24
-knip-
6 disken + 4* dual core xeons, 32 GB geheugen.
Een mooie (helaas elcheapo oplossing met fake raid) is Supermicro server.

1000 watt, en singele voeding per mainboard.
http://www.supermicro.com/products/nfo/1UTwin.cfm

Jij vergelijkt echt appels met peren.
De enigste overeenkomst is dat het alle twee fruit is.

Je probeert een '2 servers in 1 U' machine te vergelijken met een highend server?

Als je een Supermicro systeem neemt waar inderdaad 6 disks in gaan en 4 dual core xeons en 32 GB ram zul je zien dat je ook een echte raid controller kunt plaatsen. Denk aan 3ware en Areca of elke andere hardware raid controller die je kan vinden.
Ook dan kun je wel meer als 4 systemen in je rack kwijt. Je moet ze wel na elkaar laten starten i.v.m. de start piek!

thunder
09/05/07, 18:34
Ik denk dat hier niemand een server wilt die 3A trekt (uitgez. bladesystemen)

@TS: Wiskunde en electriciteit waren duidelijk je beste vakken niet.... als er op een voeding 600W staat wilt dit zeggen dat dat het MAXIMUM vermogen is. dual xeon trekt ~1A of 200-250W. Echter net zoals motors hebben ook computers/servers bij het opstarten een piekstroom die 2X In zijn. Krijg je geen problemen bij. tenzei je alle servers tergelijk opzet (tot op de ms gelijk!) zal je zekering niet springen.

Wil niet zeggen dat 1€ 1.35$ is dat 1$ 0.65€ is, maar ~0.75€ (dit heb ik vorige maand voor mijn dollars betaalt toen ik naar de VS ben geweest)
1.35 X 0.65 = 0.88 en 1.35 X 0.75 = 1.01

Je stroomberekening klopt niet geheel, zowat alle plaatsen in belgië rekenen al 0.18€ (weet niet juist voor nederland , zijn daar goedkopere plaatsen)
Alsook is het europeese electriciteitsnet nu 230/400V en niet meer 220/280V

dus 0.23kW X 24h X 30d X 0.18€ = 29.81€
bij 0.15€: 0.23kW X 24h X 30d X 0.15€ = 24.84€

3A = 24.84*3 = 74.52€ dan heb je nog geen verkeer, rack,switch,apc aansluiting. en jij zou dit voor 45 willen?

voor 550€ zou je zo een rack in de VS wel vinden.

voor 6€ 10GB space en 1000GB BW? dat zou dus 3Mbit (zelfs meer maar in theorie 3) + de support/server,... 3Mbit kost tussen de 57€ en 225€ en hoger.

Maak oftewel realistische prijzen oftewel minder willen hebben 2de prijsaanpassing ging de betere kant uit maar de er zullen er nog wel enkele moeten volgen voor je der bent.

voor .nl domeinen kan je krijgen op somige plaatsen voor 6€, op die zelfde plaats kost een .com 8€ en een .be 7€ (excl BTW) 6€ voor een .com is in theorie mogelijk maar dat doet niemand (wisselkoeren kunnen soms serieus omkeren op een paar dagen)

realistisch zijn en niet het onmogelijke willen....

Swiftway-UK
09/05/07, 19:19
voor 550€ zou je zo een rack in de VS wel vinden.


Vergeet niet dat in de USA 110 volt gebruikt word, dus je hebt 2A nodig voor de Nederlandse 1A, Colocatie in de USA is meestal een stuk duurder dan colocatie in Nederland. Probeer maar eens een rackje te huren in de USA :)

Sorcer
09/05/07, 19:23
Vergeet niet dat in de USA 110 volt gebruikt word, dus je hebt 2A nodig voor de Nederlandse 1A, Colocatie in de USA is meestal een stuk duurder dan colocatie in Nederland. Probeer maar eens een rackje te huren in de USA :)

Ik weet wel zeker dat het veel goedkoper is in USA dan hier in Nederland :)

Swiftway-UK
09/05/07, 19:27
Ik weet wel zeker dat het veel goedkoper is in USA dan hier in Nederland :)

Dan mag jij me vertellen waar het goedkoper is.

thunder
09/05/07, 19:31
idd

Weet ik dat het daar 110V is... dat is wat ik bedoelde ;)

ben momenteel bezig met een onderzoekje in de US. is inderdaad zeer duur aan het worden (alles zit probvol, voor er een nieuw gebouw staat is het al verhuurd) ik ken een plaats waar je voor 400$ een rack met 20A hebt :) (+1000$ setup fee weliswaar)

Savvas
13/05/07, 10:15
Hosten in Griekenland? Stroom is daar 5 keer goedkoper, zal wel geen designstroom zijn.

Nou mag ik dus even bijdehand gaan doen. Ik weet dus niet of je hier al over heb nagedacht maar ik wel. Hosten in Griekenland is een zeer duurzame oplossing, niet zozeer door de stroom maar door de ontwikkeling van de branche in het land. Er zijn een paar grote bedrijven die een monopoly positie handhaven, datacentra zijn niet voor openbaar gebruik en je betaalt rustig €100 in de maand om een server te plaatsen zonder dataverkeer op een Universiteit oid die het toelaat. Er zijn daar nog geen carrier neutral centra (in ieder geval niet dat ik heb kunnen vinden).

My 2 cents.

Edit: Daar nog aan toe te voegen dat zelfs met de beste netwerk infrastructuur die daar te vinden is er nog geen fatsoenlijke response tijden naar Europa kunnen gegarandeerd worden. Ik heb het destijds getest en kwam op een 70 ms naar NL, dit is wel iets verbeterd in tijd maar zit nog steeds vrij hoog.

Technotop
13/05/07, 12:13
Ik weet wel zeker dat het veel goedkoper is in USA dan hier in Nederland :)

Heb je de prijzen wel eens gezien voor co-locatie in de US? Dan zal je je wel 10 keer bedenken voordat je dat gaat posten.

Co-locatie is in Nederland een van de goedkoopste.

phreak
13/05/07, 12:57
En dan daarbij te bedenken, dat er nogal beweging in de markt is qua pricing, alles wordt duurder, laatst iemand nog horen zeggen; "Alles wordt duurder, de benzine, de boodschappen, maar hosting moet goedkoper" en dat gaat veranderen, en die trend vind ik persoonlijk erg positief.

Wat je wilt en wat je denkt is totaal niet reeel, en kom je waarschijnlijk ook niet erg ver in deze zoiezo al moordende concurrentie.

My 2 cents..

FransVanNispen
13/05/07, 19:56
Stop a.u.b. met deze onzin plannen voordat we over een paar maanden weer een groot aantal gedupeerde mensen hebben doordat het super hosting bedijf het niet gehaald heeft.

Ik zie je bijv niet meenemen in je domein prijs dat het GoDaddy API plan ook 249 per jaar kost.

1Mbit kost je 10,00 maar 50Gb die je hieruit haalt kost volgens jouw minder dan 1 Euro? Hoeveel GB's denk je wel niet uit 1Mbps te kunnen halen?
Zelfs bij het theoretische maximum zal 50Gb bij € 10,00/Mbit nog € 1,56 kosten, maar dat haal je nooit.

Ook als alles geautomatiseerd is, zullen toch de nodige controles gedaan moeten worden en op de een of andere manier een administratie worden bijgehouden. Onder support kun je ook niet uit, hoe graag je ook zou willen.

Je wilt 200 accounts op een server plaatsen die slechts een 10Mbps flatfee lijn heeft?

Als iedere domein slechts 1 simultane bezoeker heeft, komt dit neer op een data snelheid per bezoeker van ca. 5Kb per seconde. Ik heb wel een idee hoe lang iemand klant blijft als de pagina's zo dramatisch traag worden.

En waarom zou een partij die er jaren over heeft gedaan zijn markt positie te creëren en te investeren in goede infra stuctuur dit voor een dubbeltje verkopen aan de eerste de beste die met een plan komt de hosting markt te verzieken?

Get real!

DutchTSE
13/05/07, 22:56
normaal worden onzin topics snel gesloten, maar deze overleeft het alweer bijna een week.. toeval?;)

santema
13/05/07, 23:39
Get real!

Amen :W:

eMiz0r
14/05/07, 09:52
Je wilt 200 accounts op een server plaatsen die slechts een 10Mbps flatfee lijn heeft?

No offence en ik geef je vrijwel 100% gelijk, maareh.. we hebben bijna geen enkele server die piekt boven de 10 Mbit. Hebben we dan alleen maar mazzel? :p

trebbor
14/05/07, 10:23
No offence en ik geef je vrijwel 100% gelijk, maareh.. we hebben bijna geen enkele server die piekt boven de 10 Mbit. Hebben we dan alleen maar mazzel? :p

Hier ga ik in mee, hier ook servers met 200/500 websites, average zitten we per server nog onder de 1 tot 2 mbit 95% per maand.

t.bloo
14/05/07, 11:35
ligt natuurlijk helemaal aan de mix van websites die je er op zet. als je tien sites erop hebt die eigenlijk niet meer shared moeten dan lukt het natuurlijk niet

eMiz0r
14/05/07, 11:46
ligt natuurlijk helemaal aan de mix van websites die je er op zet. als je tien sites erop hebt die eigenlijk niet meer shared moeten dan lukt het natuurlijk niet

Gaat nie he. Als je een bestelling binnenkrijgt plaats je die klant gewoon op "een" (of de nieuwe) server, zonder van te voren te weten hoeveel dataverkeer deze trekt. Je houdt geen bepaalde "mix" of bepaalde regels hiervoor aan. Het gaat hier gewoon om simpele gemiddelden.

AlfaHosting
14/05/07, 13:54
normaal worden onzin topics snel gesloten, maar deze overleeft het alweer bijna een week.. toeval?;)

Normaal erger ik me aan het te snel sluiten van topics, maar dit heeft lang genoeg geduurt :)

eMiz0r
14/05/07, 14:27
Normaal erger ik me aan het te snel sluiten van topics, maar dit heeft lang genoeg geduurt :)

Gewoon ff niet meer op klikken, beschouw je het zelf als gesloten ipv iemand anders de mening te laten snoeren.. deal? :)