PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS vraagstuk: domein doorlinken naar andere poort dan 80



Morrey
06/05/07, 16:22
Beste WHT-posters,

Ik heb de volgende situatie. Ik heb een domeinnaam, T-MAX.org en een stukje hosting bij een provider. Ik ben de afgelopen tijd aan het spelen met een thuisserver die bij ons op het studenthuis staat. Hier heb ik ook een webserver op draaien.

Op dit moment is het zo dat de server achter een router draait. Omdat poort 80 al geclaimed is door een huisgenoot, heb ik externe poort 180 (vrij willekeurig gekozen) doorgelinkt naar poort 80 op mijn server.

Wat ik nu zou willen is dat ik bijvoorbeeld de subdomeinnaam server1.t-max.org doorlink naar mijn thuisserver. Ik kan de dns-instellingen naar wens aanpassen om dit te realiseren. Met type A kan ik server1.t-max.org doorlinken naar ons ip-adres, ik krijg het alleen niet voor elkaar om hem dan automatisch naar poort 180 door te linken. Is het mogelijk om dit via dns instellingen voor elkaar te krijgen?

Ik weet dat het mogelijk is om een htaccess bestandje op de webserver van mijn provider het een en ander te regelen, maar ik zou het graag onafhankelijk van deze webhosting regelen, zodat ik in de toekomst alleen nog maar de domeinregistratie bij dit bedrijf hoef te regelen en geen hostingpakket meer hoef af te nemen. Als ik namelijk tevreden ben over de stabiliteit van de server, dan wil ik deze server voor de hoofdsite in gebruik nemen.

Mvg,

Maurice

crazycoder
06/05/07, 16:39
Nee.

Informeer eens bij je adsl/kabel provider of je er een extra IP kan krijgen..

almar
06/05/07, 17:07
dns is ip-based en niet poort-based.

Erik
06/05/07, 17:38
Er is een onderscheid tussen het internet protocol adres (je ip) en een port. DNS zorgt ervoor dat je aan de hand van een naam bij een ip kan komen. Een browser maakt echter zelf contact met poort 80, tenzij je anders opgeeft. Dit is niet iets dat je in DNS op kan lossen. Wat je wel kunt doen is een frame redirect maken, in dat frame laad je dan de index pagina op poort 180. Dit is geen mooie oplossing natuurlijk. Als je echt op poort 80 wilt hosten zit er niets anders op dan een extra ip proberen te regelen. Of je moet overleggen met die andere bewoner. Als die niets serieus doet met poort 80 wil hij/zij misschien wel op poort 81 overstappen o.i.d.

Jurian
06/05/07, 17:41
Of vraag je huisgenoot een redirect neer zetten op poort 80 voor jouw virtualhosts / domains, een simpele:


<?php header("Location: http://extern.ip:180/"); ?>

zou al genoeg zijn.

Morrey
06/05/07, 18:23
bedankt voor jullie reacties, het is duidelijk dat dit niet via dns te regelen is. Dit wist ik nog niet.

Mijn huisgenoot draait ook een (web)server, maar is in die zin een ietwat onzekere factor omdat hij ervan houdt om iedere week een nieuwe/andere linux variant uit te proberen.

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar kun je in apache dmv virtualhosts ook naar andere servers doorlinken op het interne netwerk? Of geeft dit problemen als dit gebeurt achter een router?

Ramon Fincken
06/05/07, 18:28
vhosts moet toch kunnen op een gedeelde schijf via intern netwerk?

nzyme
07/05/07, 16:42
bedankt voor jullie reacties, het is duidelijk dat dit niet via dns te regelen is. Dit wist ik nog niet.

Mijn huisgenoot draait ook een (web)server, maar is in die zin een ietwat onzekere factor omdat hij ervan houdt om iedere week een nieuwe/andere linux variant uit te proberen.

lijkt me duidelijk zaak dus, die gast moet op een andere poort en niet jij :p

Ryan Kalkhoven
07/05/07, 19:54
Zet achter je router een linux pctje welke per vhost een proxy request doet naar één van de twee servertjes.