PDA

Bekijk Volledige Versie : html nieuwsbrief



EHS-Jerre
02/05/07, 22:39
Beste WHT,
Ik heb een html template voor nieuwsbrief gemaakt, als ik deze echter als test probeer te sturen via thunderbird (opstellen => Invoegen => HTML) dan zie ik tijdens opstellen mooi de nieuwsbrief als html template (geen tags dus gewoon de layout), maar als ik dan mail dan krijgt de ontvanger enkel de tekst te zien, niks layout, niks prentjes,....

Al de links in het template zijn absolute links, de stylefile heb ik in de html code zelf gezet omdat een style sheet al niet pakte bij het opstellen zelf.

In Office Outlook ook geprobeerd, daar de optie om als html te sturen aangevinkt maar zelfde resultaat.

Alvast van harte bedankt voor eventuele respons!
:lovewht:

ju5t
02/05/07, 22:53
Klinkt eerder als een instelling aan de kant van de ontvanger waar het 'mis' gaat.

crazycoder
02/05/07, 22:55
Wie wil er tegenwoordig nog e-mail in HTML opmaak ontvangen?

Als je zo nodig in HTML wil versturen wees dan tenminste zo netjes om het multipart te doen.

EHS-Jerre
02/05/07, 23:01
Klinkt eerder als een instelling aan de kant van de ontvanger waar het 'mis' gaat.
Normaal kon ik gewone HTML mails ontvangen en bekijken hoor?


Wie wil er tegenwoordig nog e-mail in HTML opmaak ontvangen?

Als je zo nodig in HTML wil versturen wees dan tenminste zo netjes om het multipart te doen.

Met HTML kan je simpelweg meer doen dan met een 'simpele mail', en een afbeelding sturen naar iedereen is niet gezond voor de maibox ;)

Maar wat bedoel je met dat multipart?

crazycoder
02/05/07, 23:18
Met HTML kan je simpelweg meer doen dan met een 'simpele mail', en een afbeelding sturen naar iedereen is niet gezond voor de maibox ;)

Maar wat bedoel je met dat multipart?
In HTML voor de mensen die graag HTML lezen. In gewone tekst voor de mensen die al die meuk niets vinden. HTML is om webpagina's in op te maken, niet voor e-mail.

scenestar
02/05/07, 23:47
http://www.american.edu/econ/notes/htmlmail.htm

http://www.georgedillon.com/web/html_email_is_evil_still.shtml

Gewoon niet doen. Gebruik gewoon standaard ascii text.

EHS-Jerre
03/05/07, 00:07
oki, ik weet dat html mails miss niet zo geliefd zijn, maar het zal soort maillist zijn waar je en UIT :) kan schrijven, zowieso komt er ook online versie van etc

maar terzake: iemand een idee?

groenleer
03/05/07, 08:00
Welke Office versie gebruik je?

Bedenk goed dat met de komst van Office 2007 we weer 5 jaar terug in de tijd zijn gegaan wat betreft HTML e-mails.

Tot en met Oulook 2003 maakte Outlook gebruik van een Iexplore sink om HTML mails weer te geven en van MS Word om ze te maken. Echter vanaf Outlook 2007 wordt Word gebruikt om de HTML mails weer te geven. En MS Word is niet zo ver mee gegaan met de ontwikkeling van de HTML standaarden als Internet Explorer.

Er zijn verschillende documenten te vinden op Technet waar je op moet letten met betrekking tot HTML Mails in Outlook.

Een paar belangrijke kernpunten zijn toch wel:
- Geen externe afbeeldingen of bestanden raadplegen voor de opmaak
- Geen relatieve hyperlinks gebruiken
- Bij Anchors gebruik maken van alleen de anchortag (geen bestandsnaam mee geven)
- Als het in Outlook 2007 werkt, werkt het ook in eerdere Outlook versies ->|
( Het klinkt heel stom, omdat men normaal nieuwere functies toevoegd, maar deze keer is het echt zo. Mails voor Outlook 2007 werken in 2003, maar andersom niet. Denk aan ingewikkelde nestings met divs)

EHS-Jerre
03/05/07, 08:45
Een paar belangrijke kernpunten zijn toch wel:
- Geen externe afbeeldingen of bestanden raadplegen voor de opmaak
- Geen relatieve hyperlinks gebruiken
- Bij Anchors gebruik maken van alleen de anchortag (geen bestandsnaam mee geven)
- Als het in Outlook 2007 werkt, werkt het ook in eerdere Outlook versies ->|
( Het klinkt heel stom, omdat men normaal nieuwere functies toevoegd, maar deze keer is het echt zo. Mails voor Outlook 2007 werken in 2003, maar andersom niet. Denk aan ingewikkelde nestings met divs)

Het zijn normale tags, denk aan tables, simpele divs, img, ... want hier had ik al rekening mee gehouden. Wat ik niet snap is wat je bedoelt met geen extra afbeeldingen gebruiken? Het is toch de bedoeling dat de plaatjes op webspace staan en niet bij elke mail meegestuurd worden?

Is er misschien een programma dat hier goed in is ?(buiten office en thunderbird dan)

opzoek
03/05/07, 09:48
Kijk eens naar e-campaign

DutchTSE
03/05/07, 10:24
Als er wordt aangeraden geen mails met html te verzenden, hoe kan ik een mail die door php verstuurd wordt dan toch 'opmaken'.. bijvoorbeeld de kopjes bold maken?

groenleer
03/05/07, 10:59
Het zijn normale tags, denk aan tables, simpele divs, img, ... want hier had ik al rekening mee gehouden. Wat ik niet snap is wat je bedoelt met geen extra afbeeldingen gebruiken? Het is toch de bedoeling dat de plaatjes op webspace staan en niet bij elke mail meegestuurd worden?

Is er misschien een programma dat hier goed in is ?(buiten office en thunderbird dan)

Het is juist de bedoeling om alles zo compact mogelijk te maken en je afbeeldingen in de e-mail mee te sturen.
Outlook 2003 en later blokkeren standaard alle aanvragen naar media op het web. Elke lezer zal een extra handeling moeten verrichten voor dat ze je mail goed zien (Afbeeldingen niet blokkeren etc)


Als er wordt aangeraden geen mails met html te verzenden, hoe kan ik een mail die door php verstuurd wordt dan toch 'opmaken'.. bijvoorbeeld de kopjes bold maken?

Niet, non html mails zijn altijd text e-mails. En text emails kennen geen opmaak.
Outlook wil nog wel eens RTF mail verzenden, maar dit is een verkapte vorm van html mail. Een extra multipart sectie speciaal voor Outlook en Outlook Express.

Dennie-DeTi
03/05/07, 11:22
Mocht je de html voor in de mailtjes zelf maken dan is misschien onderstaand overzicht handig om te zien welke html tags door welke programma's ondersteund worden:

http://www.campaignmonitor.com/blog/archives/2007/04/a_guide_to_css_support_in_emai_2.html

- Dennie

EHS-Jerre
03/05/07, 22:09
allereerst bedankt voor de gegeven tips, en bijkomende informatie
ik ga dat e-campaign eens uitproberen dat iemand hier opperde

Mocht iemand een thunderbird oplossing weten, laat maar weten
:lovewht:

-- EDIT
e-campaign heeft het gefixt, bedankt voor de tip :)