PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen server - server + internetverbinding



rutje1
02/05/07, 10:03
Hallo,

Via een online boek heb ik een wat oudere computer veranderd tot webservertje door het installeren van apache, php enz. Het is leuk dat ik hierop een eigen website online kan zetten, maar stel dat ik een druk bezochte site zou maken. Ten eerste is het waarschijnlijk niet toegestaan, maar ook is dan de internetverbinding te langzaam.

Maar stel nu dat ik deze computer op supersnel internet (upload) zou aansluiten, zou de server dat dan aankunnen?

Oftewel: Wat heb je precies nodig voor een druk bezochte website? Ik heb hier al veel gelezen van leden die zelf grotere website hebben dus daarom hier mijn vraag.

Het wordt meestal niet meteen begrepen wat ik met deze vraag bedoel, ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen.

Graag een reactie.
Mvg Rutje1

Bcis Webhosting
02/05/07, 10:12
denk er aan dat de meeste internet providers iets tegen domeinregistraties op hun ip-adressen hebben, een server thuis opzetten is al helemaal niet toegestaan (aldus het meerendeel internet providers)

dan licht het er ook nog eens aan hoe druk jij een drukbezochte website vind, maar het moet lukken hoor.

en anders neem je ergens een dedicated server ofzo,

crazycoder
02/05/07, 10:27
Oftewel: Wat heb je precies nodig voor een druk bezochte website? Ik heb hier al veel gelezen van leden die zelf grotere website hebben dus daarom hier mijn vraag.

Het wordt meestal niet meteen begrepen wat ik met deze vraag bedoel, ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen.

Vind je het gek dat niemand hier soep van kan koken?

Om een enigszins zinvol antwoord te krijgen moet je informatie geven. Zoals:
- wat voor hardware, een PI is een oudere computer, een P3 en een aantal modellen P4 ook.. geheugen e.d. zijn ook van belang.
- welk besturingssysteem
- wat voor internetverbinding heb je

Trouwens, er zijn genoeg adsl aanbieders die het hebben van een server toestaan.

Als je meer wil lezen over hoe je vragen moet stellen is dit:
http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
Een interessante site.

rutje1
02/05/07, 11:34
Oke:

Ik maak een website van attracties in de regio. Dit zal niet zo veel bezoekers trekken en dan moet ik blij zijn als er de hele dag 1 bezoeker online is. Maar al zou ik dit willen uitbreiden voor Nederland, dan reken ik met een beetje promotie op bijv. altijd 100 bezoekers online. Mijn internetverbinding kan dat niet aan, maar al zou ik de server op een andere locatie laten hosten, zou één server dan genoeg zijn?


Als voorbeeld dit forum,(stel) wanneer er altijd 400 mensen online zijn, moeten er dan meerdere servers komen of is één server genoeg als het maar een goede internetverbinding heeft?

[de server is een pc waarop serversoftware is geinstalleerd - windows xp home ]

groenleer
02/05/07, 12:42
Waarom zou je een pc met Windows XP Hme editie als server willen inzetten?

Windows XP slurpt behoorlijk wat resources op die je beter voor andere dingen kan gebruiken.
Wellicht dat het gebruik van een pakket op een shared hosting omgeving in het begin voldoende is voor je. Ik ken websites die vele duizenden gebruikers per dag online hebben op 1 enkele server. Echter die hebben wel een stevige server daarvoor.

Je zal toch echt meer moeten vertellen over je hardware om te kunnen bepalen of dat het voldoende zou zijn.
Daarnaast zou ik je willen aanraden om de kosten ten opzichte van je systeem colocaten en sharedhosting naast elkaar te zetten. Zeker in het begin kan shared hosting best gunstig zijn voor je.
Daar tegenover staat weer dat een eigen server je meer vrijheden bied.

scenestar
02/05/07, 13:53
Daarnaast zou ik je willen aanraden om de kosten ten opzichte van je systeem colocaten en sharedhosting naast elkaar te zetten. Zeker in het begin kan shared hosting best gunstig zijn voor je.
Daar tegenover staat weer dat een eigen server je meer vrijheden bied.

Of je huurt gewoon een VPS?

Rammboy
02/05/07, 14:21
Oke:

...

[de server is een pc waarop serversoftware is geinstalleerd - windows xp home ]
Een grapje? Als je een goede, veilige server wilt opzetten gebruik je linux als je niets van linux kent kan je een handleiding raadplegen of voor WINDOWS 2003 opteren, hoewel hiervoor wel een SPLA liscentie voor benodigd is (voor spla raadpleeg andere topics).

crazycoder
02/05/07, 15:01
Ik heb niet zo gek veel kennis van apache op windows dus kan ik niet echt veel zinnigs daarover zeggen. Een 400 bezoekers per dag is een eitje voor iedere goed geconfigureerde P3-1000 met 512 geheugen of beter en Linux. Let er wel op dat eventuele queries en databases goed in elkaar steken.

Voor een reletief kleine site zou ik eerst naar shared hosting kijken. Veel goedkoper en minder zorgen dan om het even welke andere optie.

MediaServe
02/05/07, 15:07
Ik heb niet zo gek veel kennis van apache op windows dus kan ik niet echt veel zinnigs daarover zeggen.

Apache op Windows is natuurlijk een beetje zonde, omdat je IIS gratis bij Windows krijgt en daar kun je veel meer mee dan met Apache. Windows met Apache heeft geen toegevoegde waarde tegenover Linux met Apache.

Mocht je een server willen huren, dan wordt deze vooraf geinstalleerd door je provider. Je kunt dan direct aan de slag zonder al te veel kennis van Linux of servers. Overleg dan wel met je provider dat hij de server managed.


Voor een reletief kleine site zou ik eerst naar shared hosting kijken. Veel goedkoper en minder zorgen dan om het even welke andere optie.

Helemaal mee eens :)

crazycoder
02/05/07, 15:13
Apache op Windows is natuurlijk een beetje zonde, omdat je IIS gratis bij Windows krijgt en daar kun je veel meer mee dan met Apache. Windows met Apache heeft geen toegevoegde waarde tegenover Linux met Apache.

TS heeft xp home, daar kan je voor zover ik weet geen iis op installeren of alleen met grote beperkingen. Of was het alleen licentietechnisch?

Rammboy
02/05/07, 15:32
XP home bevat geen IIS en ik dacht ook dat je het niet kon downloaden ervoor. Pro versie heeft het wel alsook win2K3 server. Wat je het best neemt hangt allemaal af van de bezoekers en de website, heb je zware scripts, dan heb je ook meer server capaciteit nodig. Ik zou zo zeggen, probeer een shared hosting account en bekijk op basis daarvan hoeveel gebruikers je hebt. Vergelijk de komende maanden en als je niet toekomt kan je beslissen over welke upgrade je gaat doen: groter pakket, reseller, VPS, dedicated of colocated

Marin
03/05/07, 00:47
Waarom neem je niet gewoon een goede webhost voor je website? Het is natuurlijk wel belangrijk dat, wanneer je veel bezoekers gaat trekken, het heel belangrijk is dat je server goed wordt onderhouden. Ik kan me voorstellen dat je je meer wlt bezig houden met het bijhouden van de site?

Kenneth
03/05/07, 09:26
Nog een extra punt, hoe wil je een XP Home bak remote beheren?
Home komt toch standaart niet met een remote desktop server? (correct me if I'm wrong)

Ga eerst voor een mooi Shared Webhosting accountje tot je site te groot wordt voor shared hosting. Ga dan kijken naar een leuke server met linux (apache) of win2k3 (IIS).

En ga in de tussen tijd al eens 'spelen' met linux (+ apache) of win2k3 (+ IIS), want je wilt natuurlijk niet dat je server gehacked wordt. ;)

crazycoder
03/05/07, 09:30
Nog een extra punt, hoe wil je een XP Home bak remote beheren?
Home komt toch standaart niet met een remote desktop server? (correct me if I'm wrong)

TS heeft dat ding thuis staan. Weet niet hoe groot hun huis is maar ik vermoed dat je dan geen remote beheer nodig hebt :)

Mocht dat wel zo zijn dan zet je er desnoods vnc op en zorg je ervoor dat die poorten niet vanaf internet bereikbaar zijn. Anders heb je er al snel een probleem bij :p

Marin
03/05/07, 12:51
TS heeft dat ding thuis staan. Weet niet hoe groot hun huis is maar ik vermoed dat je dan geen remote beheer nodig hebt :)


Klopt, maar TS geeft ook aan dat hij zijn server niet meer op zn eigen verbinding kan houden wanneer de site groter wordt, dus wil hij weten wat hij dan nodig heeft. Dan kom je toch al snel in een datacenter uit... en dan heb je echt wel remote beheer nodig ben ik bang :D

Server00
03/05/07, 14:36
Ik wist nog wel dat ik thuis een webservertje had ;) niet echt aan te raden met een thuis verbinding. Dus zoek gewoon een hoster waar je webhost pakketje bij kan afnemen, heb je minder zorgen en de kostte zijn ook niet erg hoog.