PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW probleempje



groenleer
01/05/07, 12:30
Ik heb een vraag naar aanleiding van een ontstaan probleem.

Ik heb een dag of 10 geleden gebruik gemaakt van hulp van een vriend die heeft geholpen bij het versturen van post.
Tijdens deze zending zat een acceptgiro bedoeld om BTW af te dragen.
Nu is deze per abuis niet naar de bank verzonden maar naar een klant.

Deze klant heeft afgelopen vrijdagavond laten weten per fax dat hij die accept giro had ontvangen. Maar daar heb ik dus niks aan als je in het weekend de fax niet controleert of kunt controleren.

Vanmorgen maar de belastingdienst gebeld en geinformeerd naar wat te doen. Uiteraard de BTW alsnog afdragen. Nu heb ik begrepen dat als dit bedrag eerdaags alsnog bij is geschreven voordat hun brieven versturen er niet veel aan de hand is. (Dit beweerde men bij de belastingtelefoon) Echter heb ik ook gehoord van forse boetes voor het niet afdragen van BTW (ongeacht de reden).

Wie weet hier meer van? En eventuele hoogtes van boetes? Ik kan niks over bedragen hier van vinden op de website van de belastingdienst.


Ter informatie, er is wel aangifte gedaan, echter het bedrag is niet tijdig afgedragen.
Dit is verder de 1ste keer dat dit mij is overkomen. Was niet van plan om dit vaker te laten gebeuren.

cwf
01/05/07, 12:34
Als dit de eerste keer is krijg je slechts een waarschuwing. Daarnaast vallen de boetes best mee bij een 2e of 3e keer.

hostlogic.nl
01/05/07, 13:29
Volgens mij krijg je de eerste keer een boete van 1%.

crazycoder
01/05/07, 13:30
Te laat = te laat. Eerste keer krijg je voor zover ik weet inderdaad alleen een waarschuwing. 2e keer en alles daarna neemt de boete steeds meer toe.

Dat heet een verzuim en wordt niet aangerekend als er sprake is van afwezigheid van alle schuld. Wat daar precies onder valt heb ik nog niet helemaal begrepen, maar de acceptgiro in de verkeerde envelop doen valt er vast niet onder.

TiMMiEJ
01/05/07, 14:29
Als je nu snel het verschuldigde bedrag overmaakt (telebankieren) dan hoor je er waarschijnlijk niks meer over.

Het is mij ook een keer overkomen waardoor ik telaat was (niks van gehoord).

xYnta
01/05/07, 14:48
De eerste keer krijg je inderdaad maar een boete van 1%, als ze die al in rekening brengen hoor. Als je er alsnog tijdig bij bent en de belastingdienst hebt geinformeerd dan is dat meestal niet zo'n probleem.

cwf
01/05/07, 15:14
De eerste keer krijg je inderdaad maar een boete van 1%, als ze die al in rekening brengen hoor. Als je er alsnog tijdig bij bent en de belastingdienst hebt geinformeerd dan is dat meestal niet zo'n probleem.

Eerste keer een waarschuwing, geen boete!

Marin
01/05/07, 18:09
ik zou het idd ff via telebankieren regelen.. doen wij sowieso standaard, die acceptgiro van hun hoef je niet verplicht te gebruiken... Alleen even je klant vertellen dat hij niet nog eens leuk die acceptgiro voor je naar de bank gaat sturen :P dan spek je de belastingdienst wel heel erg.

crazycoder
01/05/07, 18:25
Alleen even je klant vertellen dat hij niet nog eens leuk die acceptgiro voor je naar de bank gaat sturen :P dan spek je de belastingdienst wel heel erg.
Uhhhhh als je teveel betaal krijg je het gewoon terug hoor :) moet het wel meer zijn dan eur 10 oid.

Marin
01/05/07, 18:28
Uhhhhh als je teveel betaal krijg je het gewoon terug hoor :) moet het wel meer zijn dan eur 10 oid.

Ben ik met je eens, maar ja.. gedoe besparen he... ze zeggen het wel makkelijker te maken... :D

EsMa
01/05/07, 20:38
1e keer.

De boete bedraagt 1% van het niet betaalde bedrag. Deze boete is maximaal 1.134 euro

2e keer.

5% boete. Maximaal 2.268 euro

3 keer

10% boete Maximaal 4.537 euro

MauriceO
01/05/07, 23:09
Op 1 april diende mijn btw aangifte over 2006 in het bezit van de belastingdienst te zijn, en ook het te betalen bedrag. Een paar dagen geleden kreeg ik een brief dat ik te laat hiermee was. Omdat dit mijn eerste verzuim was had dit nog geen gevolgen. Als ik binnen 2 jaar nog eens verzuim om dit tijdig in te sturen/betalen werd mij pas een naheffing en boete opgelegd.

groenleer
02/05/07, 00:04
Heb vandaag nog alles inorde gemaakt met de bank. Spoed betaling. Als het goed is doet de belastingdienst niet zo moeilijk over 1 a 2 dagen. (Ongeschreven , hear say)

Vandaag meerdere malen contact gehad met de belasting dienst, ze kunnen helaas geen realtime betalingen verwerken. In elk geval het is er bij mij al wel af.

crazycoder
02/05/07, 00:11
Vandaag meerdere malen contact gehad met de belasting dienst, ze kunnen helaas geen realtime betalingen verwerken. In elk geval het is er bij mij al wel af.
Dat verbaast mij niets. Zelfs het aanvragen van je gebruikersnaam kunnen ze niet realtime verwerken!!!
24-48 uur kan het volgens de belastingtelefoon duren.

mitedo
03/05/07, 00:43
waarom doe je het uberhaupt via acceptgiro? De mogelijkheid om via telebanking een acceptgiro betalingskenmerk mee te geven is er... Is dan ook binnen 2,5 uur op de rekening van de ontvanger (postbank binnen 4 uur, maar belasting is ook postbank, dus realtime).

blaaat
03/05/07, 01:41
1e keer.

De boete bedraagt 1% van het niet betaalde bedrag. Deze boete is maximaal 1.134 euro

...

Hier eerste keer een waarschuwing gekregen (was maar een dag te laat), met waarschuwing voor volgende keer een boete tot max 1134 (of iets wat er op leek, 11xx) euro.

groenleer
03/05/07, 08:49
waarom doe je het uberhaupt via acceptgiro? De mogelijkheid om via telebanking een acceptgiro betalingskenmerk mee te geven is er... Is dan ook binnen 2,5 uur op de rekening van de ontvanger (postbank binnen 4 uur, maar belasting is ook postbank, dus realtime).

Omdat ik net een verhuizing had op dat moment. En na het afkoppelen van het systeem tot de conclusie kwam dat ik nog een betaling moest doen aan de belastingdienst. Vervolgens de acceptgiro maar tussen de uitgaande post gelegd met bank envelop.

In elk geval het is nu voldaan, hopelijk doen ze niet al te lastig en accepteren & waarderen ze deze eigen correctie.

Ik houd U allen op de hoogte. Tis altijd handig om te weten voor anderen.

MediaServe
03/05/07, 13:11
Dat verbaast mij niets. Zelfs het aanvragen van je gebruikersnaam kunnen ze niet realtime verwerken!!!
24-48 uur kan het volgens de belastingtelefoon duren.

Nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aanvragen heeft mij bijna twee weken geduurd. Daardoor was ik dus ook voor die periode te laat met BTW aangifte doen, maar niets meer van weer gehoord :)

crazycoder
03/05/07, 13:21
Nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aanvragen heeft mij bijna twee weken geduurd. Daardoor was ik dus ook voor die periode te laat met BTW aangifte doen, maar niets meer van weer gehoord :)
Uhm, nee. Ik vroeg alleen de gebruikersnaam op.

Dat was vrijdag 27 april om 11:24, op 1 mei is de e-mail om 22:07 ontvangen. Ik vermoed dan ook dat er een probleempje bij de belastingdienst was.

JROnline
03/05/07, 17:28
Hier bij 1 dag te laat meteen een boete van 1% gehad. Lijkt dus redelijk willekeurig of je een boete krijgt of niet.

NWO
03/05/07, 22:03
Hier bij 1 dag te laat meteen een boete van 1% gehad. Lijkt dus redelijk willekeurig of je een boete krijgt of niet.

Doe je zelf de aangifte of je boekhouder?
Je kunt namelijk ook gewoon uitstel vragen :P

almar
03/05/07, 23:38
Heb vandaag nog alles inorde gemaakt met de bank. Spoed betaling. Als het goed is doet de belastingdienst niet zo moeilijk over 1 a 2 dagen. (Ongeschreven , hear say)

Vandaag meerdere malen contact gehad met de belasting dienst, ze kunnen helaas geen realtime betalingen verwerken. In elk geval het is er bij mij al wel af.

30 april is 30 april, voor het tijdvak van vorig jaar werd ik bruut geconfronteerd met een boete, door 1 dag (jawel 1 dag) te laat te betalen.
Ik kan bevestigen dat het 1 % is. Tevens kun je het niet opvoeren als kosten :D

MediaServe
04/05/07, 00:04
Doe je zelf de aangifte of je boekhouder?
Je kunt namelijk ook gewoon uitstel vragen :P

Uitstel vragen kost meer tijd en moeite dan gewoon aangifte doen ;-)

crazycoder
04/05/07, 00:16
Doe je zelf de aangifte of je boekhouder?
Je kunt namelijk ook gewoon uitstel vragen :P
Natuurlijk kan dat. Maar dan moet je wel een goede reden hebben.

groenleer
31/05/07, 20:15
Vandaag dus alsnog een brief gehad van meneer de Inspecteur der Belastingen.
Hij wist mij mede te delen dat we te laat zijn geweest met het betalen van belastingen.



Gevolgen van niet tijdig betalen
Als u de omzetbelasting wel heeft betaald, maar de Belastingdienst het bedrag na de uiterste betaaldatum heeft ontvangen, krijgt u na het eerste verzuim een mededeling. Er wordt nog geen boete opgelegd. Het verzuim telt wel mee voor de bepaling van de hoogte van de boete bij een volgend verzuim.

Als u voor de tweede keer niet tijdig betaalt, krijgt u, naast een eventuele naheffingsaanslag, een boete opgelegd van 1% van de omzetbelasting die niet tijdig is betaald, met een maximum van € 1.134. Daarna is per betaalverzuim de boete 5% van de omzetbelasting die niet tijdig is betaald, met een maximum van € 2.268.

Gevolgen van niet of niet tijdig doen van aangifte
Als u geen aangifte doet voor de omzetbelasting of de Belastingdienst ontvangt uw aangifte na de uiterste aangiftedatum, krijgt u na het eerste verzuim een mededeling. Er wordt nog geen boete opgelegd. Het verzuim telt wel mee voor de bepaling van de hoogte van de boete bij een volgend verzuim.

Als u voor de tweede keer de aangifte niet of niet tijdig indient, krijgt u, naast een eventuele naheffingsaanslag, een boete opgelegd van € 56. Daarna is de boete per aangifteverzuim € 113.

Voor de volledige brief zie de bijlagen, of de website van de Belastingdienst.

Bijlagen toegevoegd als Zip files (in de zip zit een PDF)