PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS onbereikbaar... wat nu?



clim
01/05/07, 09:58
Hallo, ik heb al bijna 2 jaar een VPS ("Windows XL met Root-access") bij Flexservers. Tot voor 3 weken terug ging alles probleemloos. Echter, sinds 3 weken ligt de server er voortdurend uit. Volgens Flexservers omdat er een geheugenprobleem is. De server is geheel opnieuw geinstalleerd, maar doet het nu wederom niet. Flexservers wil mij niet meer helpen, omdat dit volgens hen buiten de support valt. Ik weet niet wat ik nu moet; ben ten einde raad.

- Virtuozzo panel kan ik niet meer op inloggen ("Server Error in '/vz/cp' Application");
- Alle websites geven "Service unavailable";
- FTP geeft wel response, maar ik kan niet inloggen;
- Remote Desktop geeft "Deze computer kan geen verbinding met de externe computer maken."

Wat kan ik doen om mijn VPS weer aan de praat te krijgen?

Vaxon Networks
01/05/07, 10:11
Flexservers even bellen, en de situatie uitleggen dat je nu ook niet op het paneel iets kunt doen.

Als de server en het paneel niet bereikbaar zijn kun je zelf weinig meer doen ben ik bang.

Apoc
01/05/07, 11:23
Dit is inderdaad niet iets waar je zelf iets aan kunt doen. Als je huidige host niet voldoende bereid is om je te helpen met een dergelijk probleem, dan lijkt het me verstandig om toch eens verder te kijken wat andere (degelijke) hosts te bieden hebben.

pietjeprik
02/05/07, 11:44
Ja, je zou best bellen met hen. Je betaalt voor een service en zij moeten zorgen dat het in orde blijft. Kijk eens in de SLA of je contract en dreig met een in gebreke stelling via aangetekende brief. Het is een hardware probleem en daarna een foute installatie. Flexservers is hier imho volledig in fout. Je kan misschien ook gaan voor een terugbetaling van je factuur van deze maand, want je kreeg niet waar je voor betaalde!



Dit is inderdaad niet iets waar je zelf iets aan kunt doen. Als je huidige host niet voldoende bereid is om je te helpen met een dergelijk probleem, dan lijkt het me verstandig om toch eens verder te kijken wat andere (degelijke) hosts te bieden hebben.

Ik zou eerst nog proberen te redden wat er te redden valt. Een server move naar een andere provider is een optie, maar het is extra downtime...

edwin_kersten
02/05/07, 19:47
Een server move naar een andere provider is een optie, maar het is extra downtime...

True, maar als bij mij iets er 12+ uur achter elkaar uit ligt zonder degelijke respons zoals bij hun, dan kan je er stellig van zijn dat bij mij de DNS al om is naar een nieuwe hosting ;)

laat staan 3 weken.. :S

succes met je probleem!

Apoc
04/05/07, 10:51
Ik zou eerst nog proberen te redden wat er te redden valt. Een server move naar een andere provider is een optie, maar het is extra downtime...

Het is inderdaad het verstandigste om eerst te proberen om de VPS weer draaiende te krijgen, maar daarna zou je zonder verdere downtime moeten kunnen verhuizen naar een andere provider.

Tevens, indien de VPS bij de huidige provider niet snel gehersteld kan worden, dan is het sowieso sneller om direct naar een andere provider te verhuizen.

Silverback
08/05/07, 01:54
Tevens, indien de VPS bij de huidige provider niet snel gehersteld kan worden, dan is het sowieso sneller om direct naar een andere provider te verhuizen.

Dan komt Flex er wel makkelijk van af en krijgt iemand anders straks nog de brakke VPS :(

Server00
08/05/07, 09:31
Laten we eerst kijken of flexservers dit kan oplossen, zo niet zoek dan naar een andere VPS hoster.

Ramon Fincken
08/05/07, 09:36
Flex geeft bij mijn weten altijd 100% hardware garantie.

Bert K.
22/05/07, 18:08
Klopt, flex geeft 100% hardware garantie, maar wat heb je aan hardware garantie, als het enorm traag wordt verholpen. Ik betaal nieuwe hardware dan liever zelf, en dat je tenminste een beetje snel weer up bent:-)

Laatste hardware herstel na crash van zaterdag duurde twee dagen. Echter kost ze het uitvoeren van goede vps installatie minstens even veel tijd, zo het nu blijkt. 4 dagen downtime op 2 vpsen is kennelijk normaal. Hopelijk zijn we morgen weer up.

Toch is Netnation de snelstgroeiende webhoster in Nederland volgens Deloitte Fast 50.

W3SERVE
22/05/07, 23:31
4 dagen downtime? Leuke garantie heb je dan...

swedendedicated
22/05/07, 23:53
Belachelijk dat ze zeggen dat het niet onder support valt, wat willen ze dat je dan doet? Inloggen als root en zelf oplossen? Ik zou ze in gebreke stellen, een een andere partij zoeken.

Bert K.
23/05/07, 19:30
Inmiddels zijn we nog steeds niet online. Wij backuppen zelf server side en client side via hun panel. Echter zeggen ze nu dat hun server-side backups op dezelfde server staan als die gecrasht is. Lekker, backups maken op dezelfde server, en dan nog schoftig veel betalen voor de backupruimte ook.
Als ik dit had geweten had ik uberhaupt geen backups ruimte gekocht. Ik neem juist backup ruimte om een crash af te vangen.

Een client side backup terugzetten lijkt niet mogelijk via de hsp. Dat duurt 2 uur, blijft maar laden en dan geeft hij uiteindelijk geen kick meer.

Er zit niets anders op dan de sites maar weer te starten met een lege database. De schade is groot, veel tienduizenden euro's, zoniet meer dan een ton.

Uiteraard gaan we dit via de rechter proberen te verhalen op flex.

Apoc
23/05/07, 20:57
Het verhalen van dergelijke schade is meestal niet te doen, ze hebben zich vast wel goed daartegen ingedekt d.m.v. een contract of algemene voorwaarden.

Ik neem aan dat je accounts inmiddels ergens anders heen verhuisd zijn?

Bert K.
23/05/07, 22:15
We hebben daar drie accounts, twee op de gecrashte vps. Dat vind ik op zichzelf al niet echt handig. Ik zou bij voorkeur een klant zijn vps's spreiden over de diverse servers, zo mogelijk. Aangezien flex veel servers beheert is dat denk ik tot tientallen vps's per klant geen probleem.

Accounts zijn nog niet ergens anders heen verhuist. De focus ligt nu op het rebuilden van de data, als dit morgen niet gelukt is gaan we met lege databases online. We hopen toch nog de database uit de clientside backup te destileren. Als alles weer rond is gaan we zeker weg daar. Deze condities en support zijn gewoon belachelijk. Het duidelijk maken van backup processen is zeker onvoldoende geweest m.i.; op dit punt zijn zij onvolledig geweest in hun informatieverstrekking. Hierin schuilt wel degelijk een zorgplicht.

Randy
23/05/07, 22:19
Wij hebben juist alles in VPS/DDS oplossing om bij storingen snel (lees: 5 a 6 minuten) weer up te zijn. 4 dagen is wel exorbitant lang, zeker omdat VPS een goede oplossing biedt. Heb je je backups wel?

crazycoder
23/05/07, 22:20
Het verhalen van dergelijke schade is meestal niet te doen, ze hebben zich vast wel goed daartegen ingedekt d.m.v. een contract of algemene voorwaarden.

Als hoster kan je jezelf niet via algemene voorwaarden indekken tegen eigen (grove) fouten of als je zelf nalatig bent.
Een backup op dezelfde schijf (al dan niet in raid) maken lijkt mij niet echt slim.

Als de schade daadwerkelijk aantoonbaar (en groot) is dan zou degene die schade heeft geleden dit met een ter zake kundig advocaat moeten bespreken.

Bert K.
23/05/07, 22:37
Precies, dit is overeenkomstig mijn bevindingen. Ik betaal toch niet om een backup te hebben op dezelfde server?

Wij hebben server side backups via de hsp gemaakt. Het betreft dus deze backups waarvan men zegt dat ze ook weg zijn i.v.m. server crash. Echter in de hsp zie je ze wel gewoon nog staan, maar terugzetten heeft geen effect.

Clientside backups via de hsp gemaakt, hebben we ook nog. Deze lijkt hij niet te pakken, een grote file vanaf je pc uploaden is geen pretje.

It-Biz
23/05/07, 23:27
Het voordeel van een vps moet juist zijn dat deze op een ander systeem binnen zeer korte tijd over te zetten is zonder extra configuratie.

Apoc
24/05/07, 02:31
Als hoster kan je jezelf niet via algemene voorwaarden indekken tegen eigen (grove) fouten of als je zelf nalatig bent.

Klopt, maar veel hosts zetten in hun contracten en/of algemene voorwaarden dat klant de host niet voor meer dan €2500 aansprakelijk zal houden. Als je met die voorwaarden accoord gegaan bent, kun je vervolgens niet een schadeclaim indienen van een ton. En een rechtzaak aanspannen voor een schadevergoeding van 2500 euro is de moeite niet waard.


Als alles weer rond is gaan we zeker weg daar. Deze condities en support zijn gewoon belachelijk.

"You get what you pay for".

TFaLCoN
01/06/07, 19:34
Op eerste gezicht ziet de website van flexservers er goed en betrouwbaar uit, helaas is de praktijk anders, al bij de bestelling zijn mijn persoonlijke gegevens in het bestelforumlier door elkaar gehaald. (tussenvoegels worden niet meegenomen, en op het factuur stond een variable "customer.housenumber@").

Bij de oplevering van mijn account (FlexVPS met Plesk) stond het wachtwoord nog ingesteld op "setup", (dit wachtwoord weet ik uit ervaring) terwijl in de mail stond dat ik mijn root wachtwoord moest gebruiken.

Plesk is niet juist geinstaleerd, waardoor ik deze niet kan gebruiken. (Service is not available now, probably your Plesk is misconfigured.) Op email wordt NIET gereageerd, pas na 7 dagen kreeg ik antwoord van mijn ingediende support ticket:

Reactie van Flexservers: “Wij kunnen uw vraag helaas niet beantwoorden, omdat deze niet binnen het Basic Support contract valt. Flexservers levert op al haar servers 'Basic support'. support werkzaamheden worden door onze support medewerkers uitgevoerd tegen een uurtarief van € 75,-“

DAT IS TOCH SCHANDALIG!!!

Onder tussen is het geld door middel van een automatische incasso van mijn rekening geschreven, welke ik niet kan terugboeken. Ik heb op het moment van oplevering van mijn pakket direct een mail gestuurd dat ik mijn order wil annuleren, en of om te zetten naar een 7 dagen probeer versie.

Dan nog wat overige puntjes:

- Het IP van mijn account verwijst naar websweater.flexvps.nl en niet naar mijn subdomein.
- Bij het openen van een Support Ticket wordt het root wachtwoord gevraagd, zonder dat het formulier over SSL wordt verstuurd!
- Het shared cerficaat welke in Plesk / Virtuoso wordt gebruikt is sinds 30-11-2006 verlopen.

Als iemand mij vertellen hoe ik mijn geld kan terug krijgen, of de juiste informatie heeft om hier melding van te maken bij bijvoorbeeld de ConsumentenBond dan hoor ik het graag!

Marktman
01/06/07, 19:38
Het rootpassword is optioneel!

Phoenix
01/06/07, 21:55
Dan nog, als het dan nog niet via ssl word verstuurd...

Marktman
02/06/07, 00:20
Ja, daar heb je gelijk in.
Het is niet erg slim nee. En wat kost nu voor zo`n bedrijf een ssl certificaat?

Ik ook snap niet dat ze de snelst groeiende colo/dedi provider zijn

Bob2
02/06/07, 00:38
Hier exact dezelfde problemen, misconfigured, geen reactie op mail etc.
Gelukkig had ik testperiode van 7 dagen. Is Openprovider ook niet van Flex = Netnation? Daar heb ik namelijk nog slechtere ervaringen mee (Openprovider). Vraag me wel eens af wat men daar op kantoor aan het doen is. Vroeger bij Netnation altijd keurig geholpen, jammer dat het zo achteruit lijkt te gaan. Dat root password in formulier viel mij ook al op.

Maar goed, genoeg geklaagd. @TFaLCoN, beste is om via een aangetekende brief op te zeggen, dan heb je iedergeval bewijs. Geld terug is altijd lastig, voorwaarden zijn er niet voor niets, wellicht is er toch gaatje te vinden op basis van wanprestatie oid. Maar meest chique is er met Flex uit te komen, wellicht kunnen ze toch een oplossing bieden. Als dat niet lukt kun je altijd nog consumentenbond of rader het verhaal voorleggen. Zal waarschijnlijk geen oplossing uit komen maar andere zijn dan wel gewaarschuwd.



Onder tussen is het geld door middel van een automatische incasso van mijn rekening geschreven, welke ik niet kan terugboeken. Ik heb op het moment van oplevering van mijn pakket direct een mail gestuurd dat ik mijn order wil annuleren, en of om te zetten naar een 7 dagen probeer versie.


Edit: lees dit nu pas...
Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij bestaat er herroepingsrecht:

http://www.xs4all.nl/sys/lib/print.php?ptype=txt&dtype=doc&doc=Herroepingsrecht&tabl=document&taal=nl

Als niet zakelijk is besteld kun je hier wellicht iets mee. Om welke reden kan incasso niet worden teruggeboekt? Normaal moet dit kunnen binnen 30 dagen, bij de Postbank althans wel.
Succes ermee

crazycoder
02/06/07, 09:34
Edit: lees dit nu pas...
Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij bestaat er herroepingsrecht:

http://www.xs4all.nl/sys/lib/print.php?ptype=txt&dtype=doc&doc=Herroepingsrecht&tabl=document&taal=nl

Als niet zakelijk is besteld kun je hier wellicht iets mee. Om welke reden kan incasso niet worden teruggeboekt? Normaal moet dit kunnen binnen 30 dagen, bij de Postbank althans wel.
Succes ermee
Als een product op maat gemaakt is dan is er geen mogelijkheid om dit binnen 7 dagen op te zeggen. Of dat hier van toepassing is weet ik niet, als bijvoorbeeld een domeinnaam integraal deel uitmaakt van het product dan kan je stellen dat het maatwerk is.

Voor wat betreft incasso's geldt globaal:
- een betaling via eenmalige machtiging kan je meestal niet laten storneren
- een betaling via doorlopende machtiging kan je wel laten storneren, meestal binnen 30 dagen (21 werkdagen).

Banken kennen hier uitzonderingen op. TS kan het beste met de eigen bank contact opnemen om na te gaan of storneren nog mogelijk is.

TFaLCoN
02/06/07, 11:22
Clim, krijg je ook de volgende foutmelding op je website?

forum.swsoft.com/showthread.php?s=&threadid=44325

Bob2, bedankt voor de tip naar de heroepingsplicht ik zal hier naar verwijzen in mijn opzegging.

Crazycoder, ik kan deze incasso opdracht niet via internet bankieren terug boeken, telefonisch zegt de postank dat dit niet mogelijk is bij een eenmalige machtiging. de factuur periode is 3 maanden, dan lijkt mij dat het hier om een doorlopende machtiging gaat. ik heb trouwens nooit ergens getekend voor een machtiging, maar dat zal wel vastgelegd zijn in de zin van een "elektronische overeenkomst".

TFaLCoN
07/06/07, 20:03
incasso is teruggeboekt, gelukkig maar.