PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw VoIP toestel, maar welke? (grandstream, linksys)



DutchTSE
25/04/07, 15:30
Ik ben op zoek naar een voip toestel welke meerdere lijnen/nummers ondersteund. Mijn voorkeur ging altijd uit naar de Grandstream GXP-2000, maar nu zie ik dat bijvoorbeeld de linksys SPA941 (941 = voedingsadapter, 942 = power of ethernet?) ook meerdere lijnen ondersteund en ook rond die prijsklasse (~100 euro) ligt.

Verder ben ik redelijk onbekend met de VoIP wereld, daarom zijn website's met reviews altijd welkom, en zeker de gebruikerservaringen. De mogelijkheid om een analoge lijn erop aan te sluiten is wel een groot pluspunt, dan hoef ik geen adapter meer aan te schaffen.

Ondersteuning voor systemen als asterix is een pre, dit in verband met uitbereiding in de toekomst.

Barst maar los met de ervaringen!

Wido
25/04/07, 15:37
Niet de twee die jij noemt, maar hier hele positieve ervaringen met de Cisco 7960's.

De grandstreams heb ik slechte verhalen over gehoord, maar dat is nu ook al weer 1.5 jaar terug.

Zo vielen ze vaak uit, of verloren hun connectie met de SIP server.

Rick L.
25/04/07, 16:36
Ik heb erg goede ervaringen met de SPA941 van Linksys, inderdaad aangesloten met een adapter. Heb ze nu ongeveer een jaar in gebruik en ze doen perfect wat ze moeten doen.

4U-Web
25/04/07, 18:31
Niet de twee die jij noemt, maar hier hele positieve ervaringen met de Cisco 7960's.

De grandstreams heb ik slechte verhalen over gehoord, maar dat is nu ook al weer 1.5 jaar terug.

Zo vielen ze vaak uit, of verloren hun connectie met de SIP server.

De Grandstream telefoons hebben in het verleden inderdaad problemen gehad, maar met de nieuwste firmware is dat opgelost, en zij die problemen er niet meer.

ivs
26/04/07, 00:39
Ik heb ook een SPA941 en ben erg tevreden vooral de web interface voor het configuren is erg handig. Heb volgens mij wel een klein bugje gevonden, de call forward werkt namelijk niet helemaal lekker als je twee extensies gebruikt.

DutchTSE
26/04/07, 01:12
Ik heb ook een SPA941 en ben erg tevreden vooral de web interface voor het configuren is erg handig. Heb volgens mij wel een klein bugje gevonden, de call forward werkt namelijk niet helemaal lekker als je twee extensies gebruikt.
Ik denk dat mijn voorkeur toch uitgaat naar de SPA942, omdat deze backlight en een 2e ethernet poort heeft.. scheelt weer een kabel.

Heeft de SPA942 nou een ingebouwde voicemailserver, zodat mensen berichten kunnen achterlaten of niet? Aangezien er wel een knopje en ledje voor is..

Mensen met ervaringen van de SPA942?

Stefan Mensink
26/04/07, 12:49
De Siemens S450 IP is een DECT basisstation met een S45 handset. Het basisstation doet zowel VoIP als een analoge lijn. Je kan er 4 SIP-accounts op instellen (ik moest daarvoor wel even de firmware updaten, maar dat ging reuze-eenvoudig).

Een stuk of wat tests met het toestel waren veelbelovend. Goede gesprekskwaliteit, en uitstekend bereik (draadloos). Hier kan nog geen wifi-telefoon tegenop! Overigens heb ik de analoge lijn nog niet gebruikt.

ActiveRoot
26/04/07, 14:55
Wij gebruiken sinds kort de SPA942. Was goed te configureren en ze hebben ons tot op heden nog nooit in de steek gelaten (*Klopt af).

De 2e Ethernetpoort is wel handig; iedere kabel minder op je bureau is er een :)

cashmere
26/04/07, 14:57
wij zweren bij cisco

Stefan Mensink
27/04/07, 00:11
Ik heb trouwens ook een paar van die Grandstream GXP-2000 toestellen in gebruik. Zovaak problemen en zulke slechte geluidskwaliteit dat ze eigenlijk gewoon ongeschikt zijn voor intensief gebruik.

De Thomson ST2030 zijn veel beter. De ST2020 (iets eenvoudiger) daarentegen wordt in de praktijk weer ervaren als rommel.

4U-Web
27/04/07, 00:31
Ik heb trouwens ook een paar van die Grandstream GXP-2000 toestellen in gebruik. Zovaak problemen en zulke slechte geluidskwaliteit dat ze eigenlijk gewoon ongeschikt zijn voor intensief gebruik.


Heb je wel de nieuwste firmware? Die lost namelijk veel problemen uit het verleden op.

(nieuwste versie is: 1.1.1.14)

Erikcreative
27/04/07, 11:47
Kijk ook eens naar SNOM toestellen. Ik heb nog een 320 voor je liggen mocht je hier belangstelling voor hebben.

http://www.snom.com/snom320_voip_phone0.html

sander815
28/04/07, 00:07
de snom's doen het hier idd prima

Dillard
28/04/07, 02:03
We hebben in ons testlab zowel GXP-2000 staan (nog geen problemen mee gehad) en Linksys (prima toestellen, iets minder intuitief in gebruik, maar degelijk en ligt lekker in de hand). Overigens zijn de GXP's ~100 euro, de linksys (941 en 942) gaan volgens mij al snel richting de 150 euro.

Thompson 2030: Ik vond het niets, maar mijn collega zweert erbij. Ik krijg hem niet meer van zijn bureau af.

De Cisco's 7960 zijn natuurlijk heel leuk, maar wel ~400-450 euro, oftewel, dat is dus appels met peren vergelijken :)

DutchTSE
28/04/07, 08:27
We hebben in ons testlab zowel GXP-2000 staan (nog geen problemen mee gehad) en Linksys (prima toestellen, iets minder intuitief in gebruik, maar degelijk en ligt lekker in de hand). Overigens zijn de GXP's ~100 euro, de linksys (941 en 942) gaan volgens mij al snel richting de 150 euro.

Thompson 2030: Ik vond het niets, maar mijn collega zweert erbij. Ik krijg hem niet meer van zijn bureau af.

De Cisco's 7960 zijn natuurlijk heel leuk, maar wel ~400-450 euro, oftewel, dat is dus appels met peren vergelijken :)
De 941 kost 84 euro, en de 942 kost 110 euro, en ze zijn ongetwijfeld goedkoper te krijgen!
Grandstream kost 98 euro. Allemaal incl. btw
(en cisco 7960G kost 307 trouwens :p)

Dillard
28/04/07, 12:27
De 941 kost 84 euro, en de 942 kost 110 euro, en ze zijn ongetwijfeld goedkoper te krijgen!
Grandstream kost 98 euro. Allemaal incl. btw
(en cisco 7960G kost 307 trouwens :p)

Oke, dan ben ik in mijn loyaliteit waarschijnlijk te lang bij één leverancier blijven hangen :)

Callvoip:
941: 129 (incl. BTW)
942: 159 (incl. BTW)
GXP2000: 125 (incl. BTW)

Voipshop:
942: 170 (incl. BTW)
GXP2000: 129 (incl. BTW)
7960G: 425 (incl. BTW)

Maar nou wordt ik natuurlijk wel erg nieuwsgierig waar jij je toestellen koopt :)

ivs
28/04/07, 15:08
Oke, dan ben ik in mijn loyaliteit waarschijnlijk te lang bij één leverancier blijven hangen :)

Callvoip:
941: 129 (incl. BTW)
942: 159 (incl. BTW)
GXP2000: 125 (incl. BTW)

Voipshop:
942: 170 (incl. BTW)
GXP2000: 129 (incl. BTW)
7960G: 425 (incl. BTW)

Maar nou wordt ik natuurlijk wel erg nieuwsgierig waar jij je toestellen koopt :)

Geen idee waar hij ze koopt maar ik heb de mijne bij centralpoint gekocht:

http://www.centralpoint.nl/p/Linksys/SPA941-EU/Phone_SIP_VOIP.html

http://www.centralpoint.nl/p/Linksys/SPA942-EU/IP_Telephone_with_Switch.html

DutchTSE
28/04/07, 19:21
Oke, dan ben ik in mijn loyaliteit waarschijnlijk te lang bij één leverancier blijven hangen :)

Callvoip:
941: 129 (incl. BTW)
942: 159 (incl. BTW)
GXP2000: 125 (incl. BTW)

Voipshop:
942: 170 (incl. BTW)
GXP2000: 129 (incl. BTW)
7960G: 425 (incl. BTW)

Maar nou wordt ik natuurlijk wel erg nieuwsgierig waar jij je toestellen koopt :)
www.naarsa.nl, ook wel bekend als Salland Automatisering, partij die levert aan consumenten! (en daarom zijn ze dus goedkoper te krijgen :p)

Mark Vletter
02/05/07, 09:54
Sallang Automatisering heeft ze vooral zo goedkoop omdat ze heel groot inkopen. Zij verkopen hardware bijna tegen de inkoopsprijs die de gemiddelde zaak heeft bij de distributeurs. Ze houden echter weinig voorraad aan. Heeft de distributeur de toestellen niet, dan moet je wachten. Callvoip onderhoud wel een voorraad van VoIP toestellen.

Verder vind ik dat je verder moet kijken dan prijs. Wordt het toestel geconfigureerd, is het inclusief of exclusief verzendkosten. Hoe is de service etc.

DutchTSE
02/05/07, 10:56
Sallang Automatisering heeft ze vooral zo goedkoop omdat ze heel groot inkopen. Zij verkopen hardware bijna tegen de inkoopsprijs die de gemiddelde zaak heeft bij de distributeurs. Ze houden echter weinig voorraad aan. Heeft de distributeur de toestellen niet, dan moet je wachten. Callvoip onderhoud wel een voorraad van VoIP toestellen.

Verder vind ik dat je verder moet kijken dan prijs. Wordt het toestel geconfigureerd, is het inclusief of exclusief verzendkosten. Hoe is de service etc.
Denk dat het andere grote verschil ook is dat Salland 10.000 producten voert met computerhardware als coreproduct, Callvoip zal misschien 1000 producten hebben met voip als coreproduct. Logisch dat salland op voip gebied minder op voorraad heeft vergeleken met callvoip ;)

Configuratie van het toestel doe ik toch liever zelf, en die 10 euro verzendkosten (max) bereken ik heus wel bij de prijs is als ik kijk naar een totaalprijs. Verder heb ik weinig te klagen over salland, al zijn ze niet erg meedenkend als je harde schijf dood aankomt en je zit met de oplevertijd van een server ;)

Hugh
02/05/07, 14:12
(en cisco 7960G kost 307 trouwens :p)

Het kan zelfs nog goedkoper.
Als je een Cisco 7960 (of variant koopt) kun je 'm kopen zonder CallManager licentie (dus als 'global spare'). Als je met Asterisk gaat werken, gebruik je dat toch niet, maar gebruik je SIP. Dan betaal je voor een Cisco 7960 ongeveer 195 ex btw. (bij OBCS of andere shops die gebruik maken van ICE-shop). Owja... de telefoon heeft PoE-functionaliteit, heb je dat niet, dan ook nog even een los stroom-adaptertje aanschaffen.

Ik ben erg tevreden met de telefoon (ik heb er 2 van in gebruik). Pluspuntje is bijvoorbeeld de XML-achtige browser die erin zit zodat je je klantendatabase bijvoorbeeld rechtstreeks kunt raadplegen, of bijvoorbeeld RSS-feeds etc. etc.
Minpuntje is dat er geen backlight in zit.
Deze telefoon heeft overigens ook een ingebouwde switch. dus dat scheelt je weer een kabeltje.

Een telefoon waar ik uiterst ontevreden over ben is de Siemens Gigaset SL75 WLAN (dat is een SIP-telefoon die geen basisstation nodig heeft, maar rechtstreeks via WiFi-communiceert). Deze verliest bij mij na 1 minuut de registratie met de SIP-server en je bent vervolgens onbereikbaar.
Siemens en de leverancier hebben me de oplossing nog niet kunnen bieden.

Mark Vletter
03/05/07, 08:50
Siemens Gigaset SL75 WLAN (dat is een SIP-telefoon die geen basisstation nodig heeft, maar rechtstreeks via WiFi-communiceert).
Ik was erg benieuwd naar het toestel, maar ik hoor er niet de beste verhalen over. We gebruiken zelf de WIP 330 van Linksys en ik heb over de UT Starcom 3000 ook goede dingen gehoord.

Je bent echter wel erg afhankelijk van je Wifi verbinding. Als je QOS wilt waarborgen dat liever een C450 IP van Siemens (DECT VoIP toestel), als je een looptelefoon wilt.

Dillard
05/05/07, 01:26
Mbt Cisco 7940/7960: Jammer dat ze geen backlight hebben, dat heeft zelfs een GXP 2000 aan boord. Welke versie heb je overigens nodig voor SIP, ik kom meerdere versies tegen, plus lees her-en-der dat je handmatig moet gaan flashen om met SIP te kunnen gaan werken.

Als je draadloos wilt bellen: Wifi heeft zijn beperkte afstand vanaf het AP als belemmerende factor. Dect (met VOIP op het basisstation) is een veel betere oplossing (misschien minder mobiel dan met je Wifi-telefoon rondrijden, maar laten we wel zijn, wie doet dat nou in de praktijk ?).

Ik heb zelf thuis een S450 van Siemens en dat is in 1 woord een perfect! telefoontje voor SOHO-gebruik.

machit
05/05/07, 14:33
Wij zweren bij toestellen van linksys, zijn netzoals eigenlijk alles van Linksys betrouwbaar. Met de grandstream toestellen hebben wij veel problemen gehad, deze hebben wij eigenlijk vrijwel direct vervangen door linksys.

Kost misschien iets meer, maar je hebt er wel langer plezier van.

Ahead-IT
05/05/07, 15:04
Hier ook Linksys SPA9000 + SPA400 (nog geen voip in BE) + WIP330 wifi telefoon voor intern mobiel gebruik + handsets SPA962 (groot kleurenscherm) -> zit wel iets hoger izm budget; maar werkt helemaal top

Opzich wel tevreden van, maar toch lang gesukkeld bij configuratie; het is echt een vereiste dat de laatste firmware er op staat; op elk apparaat; anders loopt het mis. (van de USA site, op de NL/EU site staat niets van recente versies om één of andere redenen)

blaaat
05/05/07, 20:34
@Ahead-it

Ik zit nu te kijken voor een SPA9000, het wordt mij nog niet helemaal duidelijk of je nou meerdere externe nummers (via meerdere SIP-providers als voipbuster) kan gebruiken.

Zeg provider #1: inkomend ringt tel 1,2,3
provider #2: inkomend ringt tel 4
En dat dan uitgaande gesprekken weer gemixed worden over de 2 providers?

Is dat mogelijk?

Wat is het voordeel van een kleurenscherm op een telefoon?

Ahead-IT
05/05/07, 21:23
@Ahead-it

Ik zit nu te kijken voor een SPA9000, het wordt mij nog niet helemaal duidelijk of je nou meerdere externe nummers (via meerdere SIP-providers als voipbuster) kan gebruiken.

Zeg provider #1: inkomend ringt tel 1,2,3
provider #2: inkomend ringt tel 4
En dat dan uitgaande gesprekken weer gemixed worden over de 2 providers?

Is dat mogelijk?

Je kan er maximaal 4 SIP accounts inzetten; elk met een eigen dial plan. In je "kiesmenu" configuratie; beschik je over deze optie: "Call Routing Rule". Hier kan je normaal instellen wat er dient te gebeuren van SIP account 1 tot 4. Die config zal je echter zelf moeten schrijven, hoe je dat moet doen staat in de SPA9000 manual; het is nogal technisch. Wijzelf gebruiken deze optie niet. (geen nood aan)


Wat is het voordeel van een kleurenscherm op een telefoon?
Je kan er een leuke dame opzetten? Het oog wil ook wat ;)

Dillard
10/05/07, 01:12
Mbt de Cisco's:

Kan iemand toelichten wat het verschil is tussen een 7940 en 7941? Idem voor de 7960 en 7961?

En ik kom 3 versies tegen, welke heb je nodig als je geen gebruik maakt van CCM maar gewoon een eigen SIP-account wilt instellen (IP-Centrex of PBX zoals Asterisk)?

DutchTSE
10/05/07, 08:54
ik heb inmiddels de SPA942 van linksys gekocht, een lekker toestel, degelijk met veel instelmogelijkheden. En hij doet precies zoals ik het in gedachte heb: 10 euro per jaar voor een lokaal nummer, wordt er gratis op gebeld en naar buiten bellen gebeurd (voorlopig) nog via voipbuster.

Ryan Kalkhoven
10/05/07, 09:13
En ik kom 3 versies tegen, welke heb je nodig als je geen gebruik maakt van CCM maar gewoon een eigen SIP-account wilt instellen (IP-Centrex of PBX zoals Asterisk)?

Asterisk kan ook over weg met het protocol (SCCP) dat gebruikt wordt door Cisco.
Overigens zit dit nog niet in de meeste control panels voor asterisk, maar handmatig configureren is prima te doen.

blaaat
10/05/07, 12:48
ik heb inmiddels de SPA942 van linksys gekocht, een lekker toestel, degelijk met veel instelmogelijkheden. En hij doet precies zoals ik het in gedachte heb: 10 euro per jaar voor een lokaal nummer, wordt er gratis op gebeld en naar buiten bellen gebeurd (voorlopig) nog via voipbuster.

Heb net SPA942 binnen gehad, zit alleen geen power-adapter bij, hoe heb jij dat gedaan? zie ook niet zo snel waar ik die kan bestellen.

Staat wel in hele kleine lettertjes in manual dat power-adapter er niet bij zit "\ SPA941 heeft ze wel gewoon.

Thafusion
10/05/07, 12:58
Heb net SPA942 binnen gehad, zit alleen geen power-adapter bij, hoe heb jij dat gedaan? zie ook niet zo snel waar ik die kan bestellen.

Staat wel in hele kleine lettertjes in manual dat power-adapter er niet bij zit "\ SPA941 heeft ze wel gewoon.

SPA942 maakt gebruikt van POE (power over ethernet) je switch/router moet dit wel ondersteunen anders gaat dit niet werken.

voorcurve
10/05/07, 15:54
Het kan zelfs nog goedkoper.
Als je een Cisco 7960 (of variant koopt) kun je 'm kopen zonder CallManager licentie (dus als 'global spare'). Als je met Asterisk gaat werken, gebruik je dat toch niet, maar gebruik je SIP. Dan betaal je voor een Cisco 7960 ongeveer 195 ex btw. (bij OBCS of andere shops die gebruik maken van ICE-shop). Owja... de telefoon heeft PoE-functionaliteit, heb je dat niet, dan ook nog even een los stroom-adaptertje aanschaffen.

Ik ben erg tevreden met de telefoon (ik heb er 2 van in gebruik). Pluspuntje is bijvoorbeeld de XML-achtige browser die erin zit zodat je je klantendatabase bijvoorbeeld rechtstreeks kunt raadplegen, of bijvoorbeeld RSS-feeds etc. etc.
Minpuntje is dat er geen backlight in zit.
Deze telefoon heeft overigens ook een ingebouwde switch. dus dat scheelt je weer een kabeltje.

Een telefoon waar ik uiterst ontevreden over ben is de Siemens Gigaset SL75 WLAN (dat is een SIP-telefoon die geen basisstation nodig heeft, maar rechtstreeks via WiFi-communiceert). Deze verliest bij mij na 1 minuut de registratie met de SIP-server en je bent vervolgens onbereikbaar.
Siemens en de leverancier hebben me de oplossing nog niet kunnen bieden.

ik heb 3 stuks Siemens SL75 liggen, welke ik retour heb gekregen van een klant die me het liefst aan een touw had gehangen na zijn ervaring met deze telefoons

deze gevallen kunnen totaal nergens mee overweg, ze lopen geregeld (dagelijks tot uurlijks) vast waarnaar ze onmogelijk meer opstarten (lopen vast tijdens het opstarten) enigste oplossing is batterij eraf halen

kwaliteit van het bellen is zwaar onder de maat, en lopen met het toestel is al helemaal uit den boze

kortom ik raad iedereen aan om deze toestellen NOOIT aan te schaffen

oplossing voor de klant, 3 losse Siemens SL100 toestellen met een Linksys SPA2102's erachter. het werkt nu perfect en klant is weer gelukkig


SPA942 maakt gebruikt van POE (power over ethernet) je switch/router moet dit wel ondersteunen anders gaat dit niet werken.

er kan gewoon een adapter op, 5V/2A is voldoende
de Linksys PA100-EU heeft ie nodig als adapter

DutchTSE
10/05/07, 17:53
Heb net SPA942 binnen gehad, zit alleen geen power-adapter bij, hoe heb jij dat gedaan? zie ook niet zo snel waar ik die kan bestellen.

Staat wel in hele kleine lettertjes in manual dat power-adapter er niet bij zit "\ SPA941 heeft ze wel gewoon.
Klopt, geniepig dingetje is dat. Ik heb de adapter + telefoon besteld bij centralpoint.nl.. alleen wordt een dure adapter voor je.. 6.60 euro adapter + 12.50 verzendkosten + btw :(

Heb je hem wel de volgende dag binnen, centralpoint heeft goede voorraden wat dat betreft :)

FreshLife
21/05/07, 14:13
ik heb inmiddels de SPA942 van linksys gekocht, een lekker toestel, degelijk met veel instelmogelijkheden. En hij doet precies zoals ik het in gedachte heb: 10 euro per jaar voor een lokaal nummer, wordt er gratis op gebeld en naar buiten bellen gebeurd (voorlopig) nog via voipbuster.

Je belt naar buiten via VOIPBuster, doe je dit gewoon via een headset & PC of doe je dit via een bepaalde instelling op die telefoon?

DutchTSE
21/05/07, 15:15
Je belt naar buiten via VOIPBuster, doe je dit gewoon via een headset & PC of doe je dit via een bepaalde instelling op die telefoon?
Via een SIP account in de telefoon, en daarna gewoon met de telefoon bellen ;)

blaaat
21/05/07, 15:31
Je belt naar buiten via VOIPBuster, doe je dit gewoon via een headset & PC of doe je dit via een bepaalde instelling op die telefoon?

Het toestel heeft 4 lijnen, verdeeld in 2 (te upgraden naar 4) SIP accounts, je kan dus 2 lijnen gebruiken voor binnenkomende oproepen en via de andere 2 uitbellen.

FreshLife
21/05/07, 15:31
Via een SIP account in de telefoon, en daarna gewoon met de telefoon bellen ;)

Zou je me even kunnen uitleggen welke SIP gegevens VOIPBuster gebruikt?
Heb nl vandaag een VOIP nummer aangevraagd, maar aangezien ik met VoIPBuster gratis bel kan dat wel interessant worden.

Mark Vletter
23/05/07, 12:22
Een klant van ons heeft de grandstream naast een Linksys SPA 941 gezet. Je betaald voor een SPA 941 iets meer dan voor een grandstream, maar hij was van mening dat alleen de geluidskwaliteit van de SPA al zoveel beter is dat hij het extra geld graag uit gaf.