PDA

Bekijk Volledige Versie : Ben je gek als je meer als 2% belasting betaalt?



E-Eric
24/04/07, 20:14
Graag zou ik de Economische Zone (E-Zone) op Curaçao als vestigingslocatie voor Internetondernemers eens onder de aandacht willen brengen.

Uiteraard zijn er voors en tegens en door mijn jarenlange ervaring op dit gebied denk ik iedereen goed over dit onderwerp te kunnen informeren.

Daarom wil ik maar eens starten met de prikkelende stelling:

Ben je gek als je meer als 2% belasting betaalt?

Binnen de E-Zone gevestigde bedrijven betalen namelijk maar 2% winstbelasting (Vpb).
Uiteraard heeft het geen zin om je daar te vestigen als je niet of nauwelijks winst maakt, maar maak je wel een mooie winst....doe je dan iets verkeerd?

xSeries
24/04/07, 20:23
Ook al zit je in Nederland zijn er nog manieren om de belastingdruk te beperken... Het tarief is maar voor een klein deel bepalend van hetgeen je in geld moet betalen !

ju5t
24/04/07, 20:51
Wij zijn er in ieder geval wel naar aan het kijken. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Zo moet er volgens mij wel iemand aanwezig zijn in curacao, niet dat het een bezwaar is om daar te wonen, maar afhankelijk van je klanten zit je wel met een tijdsverschil.

Verder kan ik het me zo niet meer herinneren, ik zal de boekjes er eens bijpakken binnenkort.

Freakingme
24/04/07, 21:18
Tijdsverschil is in principe positief als je 24/7 support wilt bieden, scheelt je een hoop "extra" uurloon die je 's nachts betaald...

Apoc
24/04/07, 21:37
Wij zijn er in ieder geval wel naar aan het kijken. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Zo moet er volgens mij wel iemand aanwezig zijn in curacao, niet dat het een bezwaar is om daar te wonen, maar afhankelijk van je klanten zit je wel met een tijdsverschil.

Verder kan ik het me zo niet meer herinneren, ik zal de boekjes er eens bijpakken binnenkort.

Je hoeft daar niet zelf te gaan zitten, er zijn allerlei bedrijven die dit voor je kunnen regelen. Zoek maar eens naar E-zones.

Het enige punt is; zo lang je in Nederland blijft wonen heeft het niet erg veel voordeel - je betaalt hoe dan ook gewoon inkomstenbelasting. Maar als je veel op particulieren richt dan is het wel een voordeel want je kan dan in principe je diensten goedkoper aanbieden. Voor bedrijven maakt het dan weer geen verschil, die krijgen de BTW toch terug.

swedendedicated
24/04/07, 22:36
Curaçao wordt toch een provincie? Wordt het belasting stelsel niet overgenomen?

Stewie
24/04/07, 22:46
Curaçao wordt toch een provincie? Wordt het belasting stelsel niet overgenomen?

Dit gaat over een handelszone, die staat los van de geldende belastingen.
In ieder geval is er voldoende leesvoer, kijk even naar de overige berichten van topicstarter: http://www.webhostingtalk.nl/search.php?do=finduser&u=10488

Ze gaan allemaal over deze handelszone.

E-Eric
25/04/07, 03:09
Even een korte reactie op wat hierboven is gesteld:

- Om je te vestigen binnen de E-Zone zijn er inderdaad wel wat eisen, maar het is niet specifiek noodzakelijk om er zelf te zijn. Je kunt dit ook als dienst inhuren.

- Het tijdsverschil wordt inderdaad door velen die hier gevestigd zijn als een groot voordeel gezien.

- Ook is het zo dat je aan niemand BTW hoeft te berekenen.

- Curaçao wordt een zelfstandig land en geen provincie. Bonaire, Saba en St. Eustasius krijgen deze status wel. De E-Zone wetgeving blijft op Curaçao dus gewoon t/m 2025 van kracht omdat dit bij wet zo is geregeld.

internettoday.nl
25/04/07, 07:16
Dus als ik deze week weer 30 k moet aftikken aan de belastingdienst is het misschien eens slim om daar na te kijken. Ik ga me maar eens verdiepen.

Thanks

PimEffting
25/04/07, 08:54
Misschien ben ik een idioot, maar belastingen betalen vind ik bij het ondernemerschap horen. Het is ook een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid om normaal je belastingen te betalen en daar niet met dit soort noodgrepen onderuit proberen te komen.
De belastingen mogen natuurlijk wel verlaagd worden in Nederland, daar heb ik niets op tegen. En natuurlijk gebruik ik alle geaccepteerde methoden om mijn eigen belastingaanslag zo laag mogelijk te krijgen (zoals investeringsaftrek).

snaaps
25/04/07, 09:33
Ik vindt de constructies door een strooiman in een ander land toch altijd een beetje gevaarlijk over komen.
Hoe vaak horen we niet dat dit mis gaat doordat de persoon in het buitenland de voeten neemt.

Een andere zaak is dat dit gewoon onder belastingfraude valt, je levert je diensten vanuit nederland dus dien je belasting te betalen aan de nederlandse belastingdienst.
Ik denk dat je door dit soort constructies een hoop ellende op je hals haalt.

een goed alternatief is dus als je eenmaal binnen bent te verhuizen naar het buitenland. alleen op deze manier hou je zelf alles in je eigen handen. als er iets mis gaat is dit je eigen schuld.

MediaServe
25/04/07, 12:19
Nog een nadeel, je treedt niet naar buiten met een Nederlandse ondernemingsvorm.
Veel serieuze bedrijven zullen dus afschrikken om zaken met je te doen.

E-Eric
25/04/07, 13:03
Laten we vooropstellen dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening als het gaat om gevoelszaken, maar feiten moeten uiteraard niet anders worden voorgesteld dan ze zijn.

Feit is namelijk dat wanneer je aan alle voorwaarden voldoet, je op een volledig legale manier zaken kunt doen vanuit de E-Zone op Curaçao.
Dat deze manier van werken niet geschikt is voor elke ondernemer is juist.

Door de globalisering maken heel veel buitenlandse ondernemers gebruik van de faciliteiten van Nederland maar andersom gebeurt dat dus ook.
Als een buitenlandse ondernemer zich wil vestigen in Nederland biedt de overheid vaak ook allerlei voordelen aan!

De E-Zone wetgeving is tot stand gekomen om de economische activiteiten van de Nederlandse Antillen te stimuleren. Om dat te doen is er een wet opgesteld waarin is vastgelegd aan welke eisen moet worden voldaan. Om ondernemers over de streep te halen wordt er t/m 2025 maar 2% winstbelasting geheven.

Deze wetgeving is overigens internationaal gerespecteerd en in samenwerking met Nederland tot stand gekomen.

Belastingbetalen hoort inderdaad tot het ondernemersschap en ook in de E-Zone betaal je dus jaarlijks belasting.

Kortom, los van de emotionele kant van de zaak is het dus gewoon één van de mogelijkheden in de wereld om vanuit zaken te doen.

Binnen de E-Zone zijn er door de overheid geautoriseerd bedrijven die ondernemers kunnen ondersteunen bij de vestiging binnen de E-Zone.
Zij verlenen uitsluitend diensten en hebben geen zeggenschap over de gevestigde bedrijven.

Iedere ondernemer blijft baas over zijn eigen bedrijf.

maxnet
25/04/07, 13:10
- Ook is het zo dat je aan niemand BTW hoeft te berekenen.


Is dat een speciale regeling of hoe zit dat precies?

Ik heb altijd begrepen dat de EU van mening was dat bij elektronische diensten ook bedrijven buiten de EU BTW moeten afdragen als de afnemer zich in de EU bevind.
Het 'electronically supplied services' verhaaltje van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/en/business_taxpayers/business_taxpayers-140.html

Nu is dat in de praktijk voor de belastingdienst natuurlijk moeilijk te innen als het een bedrijf in bijv. Verwegistan is. Maar ik neem aan dat op het moment dat het vanuit hier of NA gerunt wordt, ze dat wel kunnen mochten ze dat willen.

Ijsbox
25/04/07, 13:40
Laten we vooropstellen dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening als het gaat om gevoelszaken, maar feiten moeten uiteraard niet anders worden voorgesteld dan ze zijn.

Owkee maar hoe werkt het dan precies? Stel ik ben DGA van WEB BV met een winst van EUR 200.000 daarover zou ik in NL een vennootschapsbelasting betalen van zo'n EUR 60.000, wat dus EUR 140.000 overlaat om aan mezelf uit te keren.

Als deze denkbeeldige BV dan verhuist naar het altijd zonnige Curacao, dan betaal ik dus over dezelfde winst nog maar EUR 4.000 belasting en heb ik dus EUR 196.000 om mezelf uit te keren.

klopt bovenstaande? en zo ja doet de fiscus hier in NL moeilijk als ik bakken geld uit de overzeese delen van ons koninkrijk krijg?

eMiz0r
25/04/07, 14:00
Owkee maar hoe werkt het dan precies? Stel ik ben DGA van WEB BV met een winst van EUR 200.000 daarover zou ik in NL een vennootschapsbelasting betalen van zo'n EUR 60.000, wat dus EUR 140.000 overlaat om aan mezelf uit te keren.

En over die 140k betaal je dan weer 52% inkomstenbelasting :D Hebben ze op Curacao ook niet volgens mij.

Swiftway-UK
25/04/07, 14:29
Nog een nadeel, je treedt niet naar buiten met een Nederlandse ondernemingsvorm.
Veel serieuze bedrijven zullen dus afschrikken om zaken met je te doen.

Er zijn anders niet zoveel serieuze grote bedrijven die uitsluitend met Nederlandse bedrijven zaken doen hoor ;)

Maar mocht men daar echt over vallen (en dat doen alleen kleine onwetende ondernemers, no offense) en is dat je doelgroep, dan is het geen probleem om onder je holding een BVtje the hangen.

Persoonlijk doe ik dan weer liever zaken met een eenmanszaak of VOF dan met een kleine BV, de keren dat ik geld verloren heb doordat klant "BV x" failliet ging en er weer eens niks te halen viel is inmiddels niet meer op vingers en tenen te tellen. ;)

eMiz0r
25/04/07, 14:58
Persoonlijk doe ik dan weer liever zaken met een eenmanszaak of VOF dan met een kleine BV, de keren dat ik geld verloren heb doordat klant "BV x" failliet ging en er weer eens niks te halen viel is inmiddels niet meer op vingers en tenen te tellen. ;)

Vrijwel de eerste die ik zo'n opmerking zie maken in dit soort discussies. Vroeg me af al hoe lang het zou gaan duren :D

Een eenmanszaak valt aan te plukken, een BV niet. Lijkt me juist veiliger om met ondernemer te werken die ook de juiste motivatie in zijn zaak heeft.

@ Unexplained, ik ben niet te beroerd om belasting te betalen, maar dan wel voor de juiste zaken. Dat mijn wegenbelasting verdwijnt in de onderwijs of zorgpotjes ben ik dan weer minder happig op.

InterNetjes
25/04/07, 15:53
Een privepersoon kan net zo goed en makkelijk als een BV failliet gaan, dan denk ik dat het meer, niet persoonlijk bedoeld, te maken heeft gehad met het type bedrijf waar je zaken mee deed.

robblok
25/04/07, 16:00
2% vpb is natuurlijk er interessant, maar hebben ze daar geen eisen zoals in Nederland voor het minimum salaris van een DGA ?

Dan zit je namelijk vast aan de loonbelasting, en hoe haal je het geld uit je bv, hier heb je 25% dividendbelasting. Ik zou niet weten wat je daar hebt maar het lijkt me dat 2% in totaal niet echt geheel de waarheid is.

Swiftway-UK
25/04/07, 16:04
Een privepersoon kan net zo goed en makkelijk als een BV failliet gaan, dan denk ik dat het meer, niet persoonlijk bedoeld, te maken heeft gehad met het type bedrijf waar je zaken mee deed.

Ja maar na het faillissement van een prive persoon blijven de schulden die niet voldaan zijn in het faillissement gewoon bestaan en zijn ze dus nog steeds te innen als de privepersoon later weer een inkomen krijgt.

Na een faillissement van een BV kun je de schuld afschrijven als oninbaar.

euro-access
25/04/07, 18:23
Alle inkomsten die een inwoner van Nederland ontvangt moet IB over betaald worden.

Winst uit onderneming ook.

Deze structuur heeft pas zin wanneer er ook een bank rekening is in het buitenland (Zwitserland bijvoorbeeld)

maar als de belastingdienst er achterkomt dat iemand inkomsten achterhoud zal er zeker aan naheffing komen. Dure grote dingen kopen zoals auto's en huis is dus niet mogelijk. Alle betalingen boven een bepaald bedrag moet toch gemeld worden bij justitie.

Pas wanneer je zelf gaat wonen in zo'n oort met lage IB belasting heb je pas voordeel.

Je kunt ook je bedrijf een huis en auto laten kopen maar dan is het loon in natura dus weer IB betalen.

meest voor de hand liggende oplossing is een holding structuur met een engelse holding maatschappij. Door moeder - dochter lijn is de winst verschuiving van werkmaatschappij naar holding onbelast. Vanuit de Holding kan BELASTING VRIJ dividend worden uitgekeerd aan niet inwoners van Engeland.

• belastingvrij kunnen ontvangen van dividend uit buitenlandse werkmaatschappijen
• belastingvrij kunnen ontvangen van verkoopwinst van deelnemingen (capital gains)
• belastingvrij kunnen uitkeren van dividenden aan non-residents (geen bronbelasting)

opties zat om zo min mogelijk naar de staat te brengen.

En iedereen maar klagen dat de zorg en onderwijs zo slecht is.... :)

Best4U
25/04/07, 23:42
Hmm wel weer een leuke discussie aangeslingerd; klinkt interessant euro access;

Nog een vraagje; Dividend valt zover ik weer in Box 2 van de IB te noemen inkomen uit aanmerkelijk belang. Van een aanmerkelijk belang is sprake als je tenminste 5% van de aandelen in een NV of BV bezit. 25% belasting is dan het percentage dat je normaal gesproken over het inkomen uit de vennootschap moet betalen.

Ik neem toch aan dat je die 25% toch wel degelijk moet afdragen?

Zou je de volgende case eens kunnen aanvullen;
OMZET van 200k bij dochter 1
NETTO RESULTAAT van pakt hem beet 100k bij dochter 1

Dit resultaat wordt vanwege de fiscale eenhoud doorgeschoven naar de HOLDING;
Bestaat er in engeland zoiets als een minimaal salaris voor een DGA?
Wat zou je dan uiteindelijk af moeten dragen in NL en in welke boxen?

Bovendien komen er nog weer noodzakelijke (extra) accountants kosten kijken die het resultaat weer aanzienlijk omlaag drukken?

Misschien dat hier misschien ook iets kan zeggen over het veelgenoemde cyprus op dit gebied?

**edit**
zelf ook al een beetje gegoogled; dit is ook wel een erg interessant artikel;
http://www.bizz.nl/1325-belastingparadijzen.html?start=

euro-access
26/04/07, 00:26
25% is altijd beter dan 52% toch :)
LTD heeft geen minimale salaris voor DGA.

cyrpus
dubai
zwitserland

dat zijn van die plaatsen veel mogelijk is.
maar er zijn juristen die dit allemaal haarfijn kunnen uitleggen en adviseren.
eventueel met een zwitsers bank account kom je ook een heel eind.

neem eens contact op met www.worldbizz.com of www.hjc.nl

daar kun je alle info krijgen die je maar wilt hebben

MediaServe
26/04/07, 01:29
Er zijn anders niet zoveel serieuze grote bedrijven die uitsluitend met Nederlandse bedrijven zaken doen hoor ;)

Het gaat er niet om dat je geen zaken met buitenlandse bedrijven zou doen, maar juist met een Nederlands bedrijf dat een ingehuurde hoofdvestiging in Curacau heeft en een "vreemde rechtsvorm" om zo de belasting te ontduiken. Dat komt namelijk niet betrouwbaar over. Kijk anders maar eens naar programma's zoals Kassa of Radar, dan denk je bij jezelf "hoe kunnen de mensen er in trappen". Gewoon zaken doen met een Duits, Belgisch, Engels of zelfs een Pools bedrijf vind ik op zich geen probleem.


Maar mocht men daar echt over vallen (en dat doen alleen kleine onwetende ondernemers, no offense) en is dat je doelgroep, dan is het geen probleem om onder je holding een BVtje the hangen.

No offense, maar juist de kleine onwetende ondernemers kijken er niet naar en vinden het wel best. Als je belangrijke diensten afneemt of grote transacties moet maken, dan wil je de andere partij goed kennen. Ik zou het dan niet prettig vinden om zaken te doen met een "vage constructie". Je wilt ook nog gemakkelijk je recht kunnen halen bij een geschil.

Of het nou terecht is of niet, veel bedrijven zullen niet graag zaken met je doen. En echt niet alleen de "kleine onwetende ondernemers", maar juist grotere en belangrijkere klanten. De NV onbrengen in een Nederlandse BV zal niet zoveel zin hebben denk ik, maar ik weet niet precies hoe dat geregeld is.

InterNetjes
26/04/07, 09:03
Ja maar na het faillissement van een prive persoon blijven de schulden die niet voldaan zijn in het faillissement gewoon bestaan en zijn ze dus nog steeds te innen als de privepersoon later weer een inkomen krijgt.

Na een faillissement van een BV kun je de schuld afschrijven als oninbaar.

Dat is dus helemaal niet waar, er wordt altijd aangestuurd op een sanering waarbij vaak de rechter zeer coulant is het toekennen van een dwingend akkoord.

----------

Betreft het belastingvriendelijk ondernemen zou ik zeggen, heeft Europa toch nog een paar voordelen voor ons ;).


Het gaat er niet om dat je geen zaken met buitenlandse bedrijven zou doen, maar juist met een Nederlands bedrijf dat een ingehuurde hoofdvestiging in Curacau heeft en een "vreemde rechtsvorm" om zo de belasting te ontduiken. Dat komt namelijk niet betrouwbaar over. Kijk anders maar eens naar programma's zoals Kassa of Radar, dan denk je bij jezelf "hoe kunnen de mensen er in trappen". Gewoon zaken doen met een Duits, Belgisch, Engels of zelfs een Pools bedrijf vind ik op zich geen probleem.



No offense, maar juist de kleine onwetende ondernemers kijken er niet naar en vinden het wel best. Als je belangrijke diensten afneemt of grote transacties moet maken, dan wil je de andere partij goed kennen. Ik zou het dan niet prettig vinden om zaken te doen met een "vage constructie". Je wilt ook nog gemakkelijk je recht kunnen halen bij een geschil.

Of het nou terecht is of niet, veel bedrijven zullen niet graag zaken met je doen. En echt niet alleen de "kleine onwetende ondernemers", maar juist grotere en belangrijkere klanten. De NV onbrengen in een Nederlandse BV zal niet zoveel zin hebben denk ik, maar ik weet niet precies hoe dat geregeld is.

Wat is volgens jou dan een 'vage constructie'?

Je hebt zelf een CV met een Engelse Limited als beherend vennoot. Ik vind dat persoonlijk eerder slim dan vaag, maar ik snap je opmerking dan niet echt. Kun je dat uitleggen?

MediaServe
26/04/07, 10:08
Wat is volgens jou dan een 'vage constructie'?

Wellicht is "vage constructie" niet de beste verwoording. Ik denk alleen dat de meeste mensen deze manier niet kennen en het daarom snel wantrouwen. Een limited die beherend vennoot is van een Nederlandse vennootschap is het tegenovergesteld. Je doet dan namelijk zaken met het Nederlandse bedrijf met KVK nummer. Zo werken veel grote bedrijven.

Als ik met een bedrijf om de tafel ga zitten, we komen tot een offerte en ik krijg later het contract in de bus, vervolgens moet ik een overeenkomst aangaan met een bedrijf uit Curacao, dan zou mij dat toch niet lekker zitten, of dat nou terecht is of niet :)

InterNetjes
26/04/07, 10:32
Wellicht is "vage constructie" niet de beste verwoording. Ik denk alleen dat de meeste mensen deze manier niet kennen en het daarom snel wantrouwen. Een limited die beherend vennoot is van een Nederlandse vennootschap is het tegenovergesteld. Je doet dan namelijk zaken met het Nederlandse bedrijf met KVK nummer. Zo werken veel grote bedrijven.

Als ik met een bedrijf om de tafel ga zitten, we komen tot een offerte en ik krijg later het contract in de bus, vervolgens moet ik een overeenkomst aangaan met een bedrijf uit Curacao, dan zou mij dat toch niet lekker zitten, of dat nou terecht is of niet :)

Ik denk dat John of Arie, of nog iemand anders van dat kantoor waar jij het mee hebt geregeld, je dat verkeerd hebben uitgelegd of je wil het hier anders vertellen. Je doet juridisch namelijk zaken met de Ltd. als het gaat om aansprakelijkheid, daar de Ltd volledig verantwoordelijk is voor de CV, de batenverdeling kan anders zijn door inrichting van stille vennoten. Tussen de CV en de LTD hangt geen aandelen constructie of iets dergelijks, de CV is een Nederlandse niet rechtspersoon vertegenwoordiging van de LTD. Ik neem aan dat je een holding-company hebt boven de je MediaServe International LTD, zodat je ook echt wat hebt aan de constructie.

Zelf een KPN is deels eigendom van buitenlandse bedrijven. Betrouwbaarheid zou je mijn inziens niet op een bedrijfsstructuur moeten beoordelen. Ik zou het niet erg vinden om met een bedrijf op Curacao te werken hoor, als ik dan maar met de desbetreffende leverancier of klant maar is een cocktail mag drinken!

Zogauw je trouwens een beetje geld hebt kan het al lonend zijn om een dergelijke constructie op te zetten hoor. Ik noem een bedrijfs-structuur dan ook eerder slim en/of wijs, dan vaag. Ik zou het eerder vaag vinden als iemand 10 mensen voor zich heeft werken en dan nog een eenmanszaak heeft.

Als je trouwens goed oplet, dan zul je ook zien dat meeste vermogende mensen al wel een persoonlijk holding hebben en daar wordt dan vrij creatief gekozen voor de juiste rechtspersoon in het juiste land. Uiteindelijk zegt ook de belastingdienst dat je zoveel belasting moet betalen als volgens hun regels moet, dus niet minder, maar vooral ook niet meer!

------

Misschien tijd om de discussie is een andere wending te geven. Zou jij wel of niet zaken doen met een bedrijf wat zo weinig mogelijk belasting betaald en zou jij zelf ook zo weinig mogelijk belasting betalen?

eMiz0r
26/04/07, 11:39
Ik steek persoonlijk liever mijn geld in het verbeteren van mijn product dan in de belastingdienst :]

MediaServe
26/04/07, 11:45
Je hebt opzich wel gelijk en ik denk dat het gewoon een kwestie van een goed of geen goed gevoel is :)

InterNetjes
26/04/07, 12:16
Je hebt opzich wel gelijk en ik denk dat het gewoon een kwestie van een goed of geen goed gevoel is :)

Hahaha, dat had ik nou net nodig om deze dag nog even dat kleine beetje beter te maken dan de perfectheid die deze dag al heeft.

Heb je een bepaalde reden trouwens waarom je voor worldbizz/eurobizz hebt gekozen?

Henky!
26/04/07, 12:16
En toch vind ik het wat zielig overkomen, dat gezoek naar constructies om maar wat minder belasting te hoeven betalen. Of die loosers die zich met top criminelen nestelen in België om dezelfde reden.

Dan ook consequent zijn zeg ik dan. En dat betekent je kindertjes niet in Nederland op school doen (stuur ze maar naar Curaçao), geen gebruik meer maken van de gezondheidszorg en zeker niet meer klagen over files of de wegenbelasting.

Wat mij betreft heb je namelijk geen recht van spreken meer.

InterNetjes
26/04/07, 12:17
Ik steek persoonlijk liever mijn geld in het verbeteren van mijn product dan in de belastingdienst :]

Inderdaad! :cool:


En toch vind ik het wat zielig overkomen, dat gezoek naar constructies om maar wat minder belasting te hoeven betalen. Of die loosers die zich met top criminelen nestelen in België om dezelfde reden.

Dan ook consequent zijn zeg ik dan. En dat betekent je kindertjes niet in Nederland op school doen (stuur ze maar naar Curaçao), geen gebruik meer maken van de gezondheidszorg en zeker niet meer klagen over files of de wegenbelasting.

Wat mij betreft heb je namelijk geen recht van spreken meer.

Tuurlijk en dan schaffen we meteen even de advocatuur af, de accountants, de fiscalisten, etc...
En als we dan toch bezig zijn, trekt iedereen morgen uit zijn haar huis en/of kantoor als dat beheerd worden door een vastgoedbedrijf wat fiscaal goed geregeld is...

Oh, OEPS... dan is Nederland compleet in rep en roep.

Deze mensen zorgen namelijk dat de Nederlandse staat niet te veel krijgt en daarom kunnen de kapitaalkrachtigen dingen regelen als eh... nieuwbouw van complete wijken en industrietereinen. Wat dacht je dat de Nederlandse/Europese economie zou doen als we het op 'jouw' manier doen? Ik geef het 5 jaar en dan kan niemand opeens meer een huis kopen door de krapte en prijsstijging...

Als iemand zich netjes aan de regels houd, dan is er toch niks mis? Een groot deel van alle universitaire opleidingen zijn hier zelfs opgericht. En die opleidingen krijgen eh... financiering van de Staat der Nederlanden. Bijna heel politiek Den Haag heeft wel zo'n soort constructie voor zijn/haar vastgoed.

Sorry, but open you eyes and see the bigger picture!

E-Eric
26/04/07, 12:43
Zo, het wordt weer eens tijd om te reageren op een aantal stellingen en vragen;

Laat is toch eerst even vooropstellen dat het nimmer de bedoeling is iemand aan te zetten tot het ontduiken van de belasting. Dit is namelijk strafbaar en dus ‘not-done’.

Maar het ontwijken van belasting is, voor een ondernemer die streeft naar een maximaal rendement uit zijn onderneming, volledig legaal. Recent heeft het Europese hof nog bepaald dat een ondernemer vrij is om te bepalen waar hij zijn activiteiten laat plaatsvinden ook al doet hij dat met het doel minder belasting te hoeven betalen.

Verder is het zo dat een directeur (DGA) van een E-Zone onderneming niet verplicht is tot het uitbetalen van een minimum salaris. Een onbezoldigd directeur is dus mogelijk.

Verder geld er ook geen minimum kapitaal, dus je kunt met één aandeel van één Euro al van start. Uiteraard staat dit niet erg serieus op je uittreksel bij de kamer van koophandel, maar ok.

Verder geldt op de Nederlandse Antillen, Curaçao de Nederlandse rechtspraak en is bij een geschil, anders dan bijvoorbeeld in Polen, makkelijker recht te behalen.

Verder denk ik dat er internationaal gezien maar weinig bedrijven zijn die moeite hebben met het zakendoen met een binnen de economische zone gevestigde onderneming. Alles is hier namelijk erg transparant, de kamer van koophandel heeft een website waarop zowel in het Nederlands als Engels, gratis de uittreksels van ingeschreven bedrijven kunnen worden bekeken.

Ook wil ik nog even onder de aandacht brengen dat een ondernemer die jaarlijks Euro 100.000,- verdient met de activiteiten die hij heeft ondergebracht binnen de E-Zone, jaarlijks maar Euro 2000,- belasting betaalt en wanneer hij dit zou uitkeren aan een SPF (zie: SPF en E-Zone info (http://www.e.cires-nv.com/e-cires_nv/main/listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=480)) betaalt hij daarover geen belasting (ook geen dividendbelasting dus). Wanneer hij dit bijvoorbeeld 10 jaar zou doen en vervolgens besluit om zijn bedrijf te verkopen of er mee te stoppen, kan hij het bedrag dat is opgebouwd in de SPF, inmiddels Euro 1.000.000,- (zonder rente) eenmalig geheel belastingvrij laten uitkeren aan zichzelf.

Tot slot een grappig detail, sinds ruim een jaar zien wij steeds meer Engelsen en mensen met een Engelse ondernemingsvorm (o.a. Ltd’s) naar de E-Zone verhuizen…..dat kan toch geen toeval zijn denk ik.

Henky!
26/04/07, 12:51
En als we dan toch bezig zijn, trekt iedereen morgen uit zijn haar huis en/of kantoor als dat beheerd worden door een vastgoedbedrijf wat fiscaal goed geregeld is...

Vastgoed?

:-)

Lijkt me niet slim om deze modderige sector als lichtend voorbeeld te gebruiken.

eMiz0r
26/04/07, 13:32
Dan ook consequent zijn zeg ik dan. En dat betekent je kindertjes niet in Nederland op school doen (stuur ze maar naar Curaçao), geen gebruik meer maken van de gezondheidszorg en zeker niet meer klagen over files of de wegenbelasting.

Eh.. de wegen in Nederland zijn echt rampzalig in vergelijking met een vrijwel wegenbelastingloos Duitsland. En de files nemen alleen maar toe, daar betaal ik niet mn belasting voor :):)

MediaServe
26/04/07, 13:35
Heb je een bepaalde reden trouwens waarom je voor worldbizz/eurobizz hebt gekozen?

Goede referentie van een bekende van mij ;)

WebXtrA-Rámon
26/04/07, 13:53
Waarom kijken mensen eigenlijk nooit naar de mogelijkheid om te starten als een Coöperatie, heb ik al eens eerder aangehaald: http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/91618-oprichting-eurobv-3.html

Cybafish
26/04/07, 16:19
Sja, vaak allemaal poespas door mensen die geen geld hebben om hun aandelen in een Nederlandse BV vol te storten :)

(oke kom maar op met die bash)

euro-access
26/04/07, 16:26
een BV of LTD kies je pas wanneer het verschil IB tegen over VB te groot word.
bij te veel winst kun je beter overgaan naar een BV of LTD. dan hebben die personen voldoende
geld om euro 18.000 te storten maar een verklaring is meer dan genoeg.

LTD heeft veel meer voordelen dan een BV dus denk ik niet dat jij het verhaal LTD snapt.

Daarnaast zal een amerikaan zeggen. BIE VIE what's that...
Internationaal heeft een LTD veel meer aanzien

WebXtrA-Rámon
26/04/07, 16:32
Sja, vaak allemaal poespas door mensen die geen geld hebben om hun aandelen in een Nederlandse BV vol te storten :)

(oke kom maar op met die bash)

Mwha, geld? Dat heb je dadelijk ook niet meer nodig:
http://www.justitie.nl/actueel/persberichten/archief2006/Vereenvoudiging-oprichting-bvs.aspx

Owja....

Wist je dat:

- Je Huppelepup Ltd. als handelsnaam van Huppelepup B.V. mag opnemen?
- Dat je dan factuurtjes mag sturen en mag corresponderen onder de naam Huppelepup Ltd. als je maar in hele kleine lettertjes ergens op het papier zet "Huppelepup Ltd. wordt gedreven door Huppelepup B.V."
- dus die vlieger gaat ook niet meer op met wat mensen vertellen over "Internetionaal bekender"....
- De Ltd. gelijk is gesteld aan de B.V. in Nederland.
- Dat daarmee de eis van het minimale directeurs salaris het zelfde blijft.
- Je dit minimale salaris niet hoeft uit te betalen aan de directeur als het bedrijf zich dit niet kan veroorloven (accountants verklaring vereist).
- Een goed gesprek met een goede accountant wonderen doet.
- Een goed gesprek met het Haagse Juristen College / Freemont Goup wonderen doet ( www.hjc.nl )

Amen...

Swiftway-UK
26/04/07, 16:46
In Polen betaal je 19% belasting maar ook daar moet je kapitaal storten in je zelfstandig rechtspersoon 50 000 PLN ofwel minimaal 12500 euro, verder zijn er allerlei serieuze beperkingen voor dit soort rechtspersonen waardoor je liever wat meer stort in je onderneming in Polen, 500 000 PLN (125 000 euro) is toch wel een minimale storting om beetje redelijk zaken te kunnen doen.

E-Eric
26/04/07, 19:12
Eh.. de wegen in Nederland zijn echt rampzalig in vergelijking met een vrijwel wegenbelastingloos Duitsland. En de files nemen alleen maar toe, daar betaal ik niet mn belasting voor :):)

Tja, ik moet eerlijk blijven en toegeven dat de wegen op Curaçao overal ook niet altijd even best zijn. We betalen er wel Naf 400,- / Euro 165,- wegenbelasting per jaar! :D

MediaServe
27/04/07, 01:34
Tja, ik moet eerlijk blijven en toegeven dat de wegen op Curaçao overal ook niet altijd even best zijn. We betalen er wel Naf 400,- / Euro 165,- wegenbelasting per jaar! :D

Das gelukkig best goedkoop, ik betaal EUR 816,- wegenbelasting per jaar ;)

veenman
27/04/07, 07:51
- De Ltd. gelijk is gesteld aan de B.V. in Nederland.
- Dat daarmee de eis van het minimale directeurs salaris het zelfde blijft.

Het eerste deel klopt, het tweede deel niet. In het InspireArt arrest heeft de rechter bepaald dat een Limited gelijk is gesteld aan een B.V. maar dat de Nederlandse Staat niet bevoegd is om een in Nederland actieve Limited de Nederlandse regels op te leggen.

DennisWijnberg
04/05/07, 15:33
Ben je gek als je meer als 2% belasting betaalt?


Meer DAN!

t.bloo
04/05/07, 16:29
Meer DAN!

antilliaanse spelling :D

boboboy
28/07/07, 17:24
Er zijn tal van "grote" bedrijven reeds al via de e-zone aan het handelen.
Bijvoorbeeld de IKEA, Nokia, Philips "welliswaar met een omweg" en ook internationaal bekende artiesten die via de e-zone het geld van alle pattenten laten uitbetalen.

eMiz0r
29/07/07, 10:48
Misschien ben ik een idioot, maar belastingen betalen vind ik bij het ondernemerschap horen. Het is ook een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid om normaal je belastingen te betalen en daar niet met dit soort noodgrepen onderuit proberen te komen.

Ik heb nog niet alles gelezen, maar ik kon het niet laten om hier nog even op te reageren: wist je dat Nederland een waar belastingparadijs is voor buitenlandse ondernemingen? Kan exacte cijfers zo even niet vinden, maar Google maar eens.

En wat is er zo gek aan om je in een andere "provincie" te gaan vestigen? Curacao is hoe je het draait of keert tenslotte nog steeds Nederland.

Edit: ik had al wel bijna alles gelezen :D

Maar zoals je een LTD in opdracht van een BV kunt laten handelen, kan je dan ook niet gewoon een BV in opdracht van een LTD zetten? Problem solved lijkt me?

boboboy
29/07/07, 11:46
Beter Nog, als je gewoon vannuit een NL B.V. wilt blijven handelen kun je de aandelen van je B.V op naam zetten van de Antiliaanse N.V. zo kun je het divident uit de b.v. direct uitkeren aan de N.V. je betaald hier dan een zeer gunstig tarief over.

De B.V. moet in zo'n geval wel B.T.W afdragen in nederland.

Wat ook nog kan is een Stichting Partculier Fonds. ( private foundation )

vele mogelijkheden dus.

Dago
03/08/07, 21:12
Hallo,

Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag, vandaar dat ik dit in deze topic post.

Ik zou graag diensten (marketing) via internet aanbieden, maar ik ben niet in het bezit van een diploma bedrijfsbeheer (verplicht in belgie) noch startkapitaal. Tevens ben ik momenteel nog (universiteits)student. Een BVBA of dergelijke in belgie lijkt dus niet haalbaar.

Ik heb echter wat zitten rondkijken en heb enkele sites gevonden die goedkoop (vanaf 50 euro) de opzet van een UK Ltd. of eventueel offshore bedrijf aanbieden. Voor een Ltd. is blijkbaar geen startkapitaal vereist.

Mijn klanten zullen voor minstens 90% uit de USA afkomstig zijn.

Is dit legaal? Hoe zit dit betreffende belastingen? Voor- of nadelen?

Informatie hieromtrent blijkt erg moeilijk vindbaar, dus alle replies (eventueel via PM) zouden enorm geapprecieerd worden ;) Bedankt!

itsnew
02/12/07, 02:23
Waarom zou een groot bedrijf niet met je zaken willen doen als je onderneming een LTD oid is? Tien tegen 1 dat het grote bedrijf ook haar zaken in het buitenland regelt!
Daabij is het mogelijk in NL gewoon een VOF of een BV op te richten met als vennoten buitenlandse rechtspersonen zoals Ltds of Incs. Voor de ondernemer die met je zaken doet kun je dan voluit je NL Kvk vorm op je factuur zetten terwijl je niet verplicht bent te melden wie je (buitenlandse) aandeelhouders zijn.

Kijk eens subtiel naar de top10 van de top100 binnen de deelnemersomgeving op de site van het SIDN. En check hun KvK gegevens maar eens na! Het zal je misschien niet verbazen dat ze ALLE 10 hun bedrijf in NL hebben gevestigd maar..... de beherende vennoten zijn bijna alle van buitenlandse origine!

Verder zijn we als ISPs hier flink achter de wagen, ISP's uit het buitenland doen zich in NL voor als Nederlandse bedrijven en verkopen hun producten op de Nederlandse markt stukken voordeliger dan wij dat kunnen.

Internet is een internationaal product (onze sites zijn immers ook wereldwijd opvraagbaar?) maar ons belastingjuk is puur op de Nederlandse handelsmarkt gericht. Een snackbar uit Lunteren heeft geen hinder van buitenlandse collegas, zijn concurrenten zitten in hetzelfde belastingtarief, maar een ISP wel. Drie muisklikken verder en men zit tegen dezelfde Plesk of DA server aan te kijken voor een leuker prijsje als bij de hardwerkende Nederlandse hoster.

De overheid doet niets aan deze oneerlijke concurrentie positie, daarom moet je er gewoon zelf wat aan doen. Wil je internationaal de markt op moet je je ook internationaal concurrerend kunnen opstellen. En dat is met een NL bedrijfsvorm niet mogelijk in de ISP wereld.

Wij zouden (na wat rekenwerk) onze klanten bv 10 procent korting kunnen geven en vervolgens worden we er zelf ook nog beter van.

De overheid maakt de vestiging van buitenlandse (ICT) bedrijven aantrekkelijk in Nederland en wij moeten daarvoor boeten met onze belastingdruk. Ten opzichte van onze buitenlandse collegas hebben we dus een oneerlijke concurrentie positie.
Gebruikelijk voor Nederland trouwens, daar hebben de boeren en de visserij in NL al ruimschoots ervaring in. Zeven van de 10 visserschepen bijvoorbeeld vaart al jaren onder de Engelse vlag, en dat is ook om dezelfde reden.

Nederland telt nu bijna 450.000 Ltd's. Tijd voor aktie?