PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW correcties toepassen op reeds betaalde facturen



Str@nger
17/04/07, 01:05
Is het toegestaan om BTW-correcties toe te passen op facturen die reeds voldaan zijn?

Ik heb mijn hosting lopen bij een Engels/Duits bedrijf; de BTW was in 2006, toen ik het contract aanging, 16%. De BTW is echter verhoogd naar 19%. Nu zag ik tot mijn verbazing in mijn Account overzicht staat, dat ik voor het reeds betaalde bedrag in 2007 de BTW-correctie moet bijbetalen. (Dus 3% bijbetalen.)
Nu valt het te betalen bedrag mee maar mag dit zomaar?

SF-Jeroen
17/04/07, 01:28
Volgens mij mag dit alleen wanneer in het contract vastgelegd is dat de prijs onder voorbehoud van dergelijke dingen is.

t.bloo
17/04/07, 01:33
Tuurlijk mag dat als je een ex-btw bedrag hebt afgesproken in het contract.

Str@nger
17/04/07, 02:22
Ik heb het volledige jaarbedrag al betaald. Het is dus niet iets wat ik elke maand nog moet betalen...

Even voordat er onduidelijkheden ontstaan:
ik heb in 2006 12 maanden hosting betaald en gefactureerd gekregen incl. 16% btw; 1 mnd in 2006, 11 mnd in 2007. Nu komt de hoster met een na-factuur: voor die 11 mnd in 2007 moet ik nog 3% btw bijbetalen.

Dat voor de nieuwe factuur 19% btw wordt gerekend, uiteraard. Maar een "na-heffing" op facturen die al voldaan zijn en nog opgesteld zijn in een periode met een geldende btw van 16%?

Bcis Webhosting
17/04/07, 06:45
je bent zelfts verplicht om dit te veranderen!

als je te weinig btw rekent op je factuur kan de BD hier problemen over maken, zelf zal je gewoon 19% moeten betalen en daarom is het niet mogelijk om een (geldige) factuur onder het btw procentage te maken.

klant weet dit en zal hier rekening mee moeten houden.

AlfaHosting
17/04/07, 07:37
Ik heb het volledige jaarbedrag al betaald. Het is dus niet iets wat ik elke maand nog moet betalen...

Even voordat er onduidelijkheden ontstaan:
ik heb in 2006 12 maanden hosting betaald en gefactureerd gekregen incl. 16% btw; 1 mnd in 2006, 11 mnd in 2007. Nu komt de hoster met een na-factuur: voor die 11 mnd in 2007 moet ik nog 3% btw bijbetalen.

Dat voor de nieuwe factuur 19% btw wordt gerekend, uiteraard. Maar een "na-heffing" op facturen die al voldaan zijn en nog opgesteld zijn in een periode met een geldende btw van 16%?

Beetje vreemd, het is een factuur dat aangemaakt is en verrekend in 2006 an de toen geldende BTW norm. Lijkt me logisch dat men dan niet voor een gedeelte van het factuur plots btw kan bijvragen als dit factuur toen volledig betaald werd. Men kan toch nooit een gemaakt factuur wijzigen ? Dan moet men crediteren en een nieuw aanmaken.

crazycoder
17/04/07, 07:49
je bent zelfts verplicht om dit te veranderen!

Misschien even lezen? TS is de klant van een Duits bedrijf. Daar gold altijd een lager tarief.

santema
17/04/07, 08:04
Je besteld en betaald in december 2006, je ontvangt dan ook het factuur. Je betaald het dan geldende tarief...

Een bedrijf doet toch ook niet elke 3 maand aangifte als het factuur maar 1 keer verstuurd is...?

crazycoder
17/04/07, 08:14
Dat voor de nieuwe factuur 19% btw wordt gerekend, uiteraard. Maar een "na-heffing" op facturen die al voldaan zijn en nog opgesteld zijn in een periode met een geldende btw van 16%?
Heb jij al navraag gedaan bij de desbetreffende hoster? Zij zouden toe moeten kunnen lichten of dit eventueel bij wet geregeld is.

Is dat niet zo dan hebben zij mogelijk in hun pakket een foutje zitten die dit veroorzaakt. Het lijkt mij niet logisch dat je voor een geheel gefactureerde dienst, binnen de looptijd van die overeenkomst/factuur, voor btw bij zou moeten betalen.

Str@nger
17/04/07, 09:00
Ik heb de navraag nog niet gedaan, was ik gister wel van plan.
Aangezien de communicatie in het Engels verloopt, wilde ik eerst weten of dit volgens jullie wel of juist niet normaal was. Blijkbaar toch niet helemaal normaal. Ik zal de hoster hier nog over mailen. Bedankt voor de reacties.

Reactie van de hoster op de vraag:


Last year the German parliament passed a bill to increase the standard rate of VAT from 16% to 19% with effect from 01 January 2007. The VAT increase on most goods and services puts Germany now closer to the EUs average VAT rate.

Since a payment made on your account included hosting in 2007 we are required to charge 19% vat for that period (instead of 16% as originally booked). We have been in contact with the tax authorities to see if this could be avoided for customers who paid in 2006 but it was not possible.

We passed the entire tax to the Government and does not make any profits on this. In fact we have been fighting to avoid this tax increase but without any luck. We are sorry but unfortunately EU taxation is unfortunately beyond our control.
Maw: door de overheid verplicht.

Toepes
23/04/07, 13:04
achteraf een hogere BTW berekenen over iets dat in 2006 is betaald mag gewoon niet. Je hebt een overeenkomst afgesloten en BETAALD ! in het jaar dat er nog 16% was.

De transactie is dus compleet afgehandeld.

Anders hadden ze je over 2006 een factuur moeten sturen van een maand en in 2007 een factuur over de resterende maanden.

AlfaHosting
23/04/07, 13:12
achteraf een hogere BTW berekenen over iets dat in 2006 is betaald mag gewoon niet. Je hebt een overeenkomst afgesloten en BETAALD ! in het jaar dat er nog 16% was.

De transactie is dus compleet afgehandeld.

Anders hadden ze je over 2006 een factuur moeten sturen van een maand en in 2007 een factuur over de resterende maanden.


Die redenering klopt helemaal.

Str@nger
23/04/07, 13:12
Zou ik ook denken...

Maar de Duitse overheid/belastingdienst heeft het verplicht gesteld aan dit hostingbedrijf.
Dit heeft er mee te maken dat de dienst voor de maanden in 2007 wordt afgeboekt bij dit bedrijf in 2007.

Marin
23/04/07, 13:48
Volgens mij maakt het nie uit dat de dienst over 2007 gaat. sterker nog, volgens mij maakt de BD dit helemaal niks uit. De factuur is in 2006 opgesteld en toen was het geldende tarief 16%. Of gaan ze nu alle facturen van de laatste jaren aanpassen?

Heb zo het idee dat ze een slaatje pproberen te slaan uit de belastingverhoging? Misschien kun je eens een mail sturen naar de duitse belastingdienst?

melvinmelih
23/04/07, 13:57
Het bedrijf snapt het verschil tussen inkomsten/uitgaven en opbrengsten/kosten nog niet... een cursusje bedrijfseconomie zal wonderen doen bij dat bedrijf :)

Je hebt een transactie verricht in 2006, dit is dus al afgehandeld in 2006 tegen dat geldende BTW tarief (16%) of je nu voor 2007 of tot 2020 hebt betaald...

Het wordt een ander verhaal als het gaat om maandelijkse facturering maar dat is nu niet het geval.

groenleer
23/04/07, 14:03
Zijn goederen en diensten naar andere EU landen niet vrijgesteld van BTW op het moment dat de klant een BTW nummer heeft?

Natuurlijk niet vergeten hier de diensten/goederen aan te melden als dat van toepassing is.

Toepes
23/04/07, 14:06
Lijkt wel alsof we het hebben over Server4you in Duitsland met een wankele administratie ! En inderdaad als er een BTW nummer is is het niet nodig BTW te berekenen. Dat vergeet met in Duitsland blijkbaar wel eens

Str@nger
23/04/07, 14:07
Het gaat hier om een particulier ;) Dus BTW kwijtschelding geldt dus niet.

Het gaat trouwens niet om bovenstaand bedrijf.

Ik kan eventueel eens een mailtje sturen naar de BD...alleen, denk dat mijn Duits op dit gebied niet echt helemaal toereikend is...iemand die zijn hulp wil aanbieden? :)

In totaal gaat het om een bedrag van rond de 3,00 oid, dus daar gaat het mij niet om. Maar het gaat me wel om het feit dat reeds betaalde periodes worden geherfactureerd.

groenleer
23/04/07, 14:34
Ik wil je adviseren, om problemen te voorkomen, die 3 euro op dit moment te voldoen duidelijk bezwaar te maken hier tegen. En na vraag te doen bij de Duitse Belastingdienst.

Problemen zijn bijvoorbeeld afsluiting doordat je niet je volledige factuur hebt voldaan in de ogen van je leverancier.

Ik kan wel een e-mail laten vertalen in het duits, maar ik denk dat je beter daar iemand voor kunt zoeken die zelf het duits machtig is. En bekend is met de te bewandelen weg.

Marin
23/04/07, 15:01
Als het idd maar 3,00 is vraag ik me af of je je kostbare tijd eraan vuil moet maken.

Bij de duitse BD zullen ze toch wel engels spreken??

crazycoder
23/04/07, 15:18
Als het idd maar 3,00 is vraag ik me af of je je kostbare tijd eraan vuil moet maken.

Of de onze :p

Geloof dat ik maar weer aan het werk ga.

Str@nger
23/04/07, 15:33
Het bedrag zal uiteraard gewoon betaald worden...maar ik denk dat ik niet de enige zal zijn met dit probleem (bij alle Duitse bedrijven)...

Ik heb al eerder gezegd: het gaat me niet om het bedrag, maar om het principe...
Als jullie het niet de moeite waard vinden, prima :)