PDA

Bekijk Volledige Versie : Belastingdienst gaat bedrijven vaker controleren



robblok
10/04/07, 12:22
De Belastingdienst is van plan in 2007 het aantal boekenonderzoeken bij bedrijven flink uit te breiden. Ook het aantal bedrijfsbezoeken gaat omhoog. Dit staat in het bedrijfsplan van de Belastingdienst voor de periode 2007-2011.

In het bedrijfsplan staat dat het aantal boekenonderzoeken wordt opgevoerd van 42.000 vorig jaar naar 55.000 tot 60.000 dit jaar. Het streven is om in 2007 circa 30.000 bedrijfsbezoeken te doen, 10.000 meer dan vorig jaar.

Veldwerk
Uit het bedrijfsplan, dat donderdag door staatssecretaris De Jager van Financiën naar de Tweede Kamer is gestuurd, blijkt dat de fiscus het 'veldwerk' de komende jaren flink wil opvoeren. De leiding van de Belastingdienst schrijft in het plan dat 'we nog veel meer bij bedrijven gaan kijken'. Verder wil de Belastingdienst meer 'op straat zijn'.

In 2007 en volgende jaren richt een van de grote landelijke acties van de Belastingdienst zich op de vastgoedsector: makelaars, handelaren, buitenlandse bezitters en exploitanten van onroerende zaken. In de vastgoedcontroles komen onder meer de eerstedagmelding en beunhazerij, witwassen met vastgoed en gewijzigde afschrijvingsregimes aan de orde.

Toezicht
De fiscus wil in de toekomst meer diepgaandere onderzoeken uitvoeren. Verder wil de dienst beter zichtbaar zijn als handhaver, door thema- en actiegericht te opereren en vaker bij starters langs te gaan. 'Burgers en bedrijven verwachten dat de Belastingdienst toezicht uitoefent ''dat ertoe doet''.' De opsporing zal zich meer gaan richten op zaken 'met een grote maatschappelijke uitstraling, onder meer in de sfeer van het bestrijden van witwassen'.

Diepgaandere controles zijn mogelijk omdat daarvoor steeds meer medewerkers beschikbaar komen. De automatisering zal in de komende jaren een verdere vlucht nemen. Particuliere aangiften zullen steeds meer door de fiscus worden ingevuld. Inkomensgegevens en financiële informatie van de banken zullen geautomatiseerd worden aangeleverd. De rol van de burger bestaat uit het controleren van de juistheid en volledigheid van de vooringevulde gegevens.

MKB
De vrijkomende capaciteit zal in grote mate worden gebruikt voor toezicht op het midden- en kleinbedrijf (MKB). Het aantal medewerkers van de Belastingdienst dat in de regio toezicht houdt op het MKB zal in de periode 2007-2011 stijgen van 5.331 tot 6.837. Dat betekent dat over vier jaar 46% van het regionale personeel voor het MKB is bestemd, tegen 35% in 2007. Het aantal mensen voor toezicht op zeer grote en middelgrote bedrijven blijft nagenoeg gelijk.

bron elsevier

Ik vind dit een goede ontwikkeling, toch vraag ik me af hoeveel er echt van gemerkt wordt. Ik raad echter mensen aan een administratie bij te houden die redelijk te controleren is.

Een paar tips voor een goede boekhouding

Facturen die aansluiten op bankbetalingen
Zorgen dat je banksaldo aansluit op je balans
Zorgen dat je debiteuren en crediteuren administratie ook klopt
(ze willen graag zien hoe dingen aflopen)
Probeer zoveel mogelijk zakelijke en prive kosten gescheiden houden. (ok lukt niet altijd maar zorg dan dat het duidelijk is waar dingen vandaan komen)
Zorg dat ze zien dat je ook geld opneemt (of een ander inkomen hebt) anders zouden ze zwart geld kunnen vermoeden.
Houd in een agenda bij de uren die je werkt voor je onderneming (ivm de zelfstandige aftrek) dit is door een rechter goedgekeurd als bewijs.
Hoe duidelijker en doorzichtiger een administratie is des te sneller zijn ze weer bij je weg.

swedendedicated
10/04/07, 12:30
goeie tips, zelf ervaring mee? Je moet trouwens ook een kasboekje hebben (wettelijk verplicht)

Server00
10/04/07, 13:39
Bedrijfsbezoeken gaan ze dan alleen bedrijven pakken die een eigen pand heeft of ook gewoon mensen die vanuit huis hun eigen zaak hebben ?

cwf
10/04/07, 13:41
Bedrijfsbezoeken gaan ze dan alleen bedrijven pakken die een eigen pand heeft of ook gewoon mensen die vanuit huis hun eigen zaak hebben ?

Beide (uiteraard).

Bcis Webhosting
10/04/07, 15:34
ben benieuwd wat en of we hier ook daadwerkelijk iets van zullen merken, 2 jaar geleden zouden ze ook al 2/3 van alle bedrijven willen controleren, toevallig dat ik en veel kennisen bij die 1/3e vielen?

heb er toen dus ook niets van gemerkt

veenman
10/04/07, 15:39
In 2006 zijn er totaal 1.032.000 ondernemingen (bron (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=46702)), de fiscus gaat er jaarlijks 60.000 controleren, dat komt dus neer op een krappe 6 procent van alle ondernemingen elk jaar.

Freakingme
10/04/07, 17:40
Mjah, in principe is iedereen dan eens in de 16-17 jaar aan de beurt. Kans is groter dat ze de afgelopen paar jaar niet zijn wezen controleren, dan dat ze dat wel deden.

Maar waarom dat soort bezoeken? Als je netjes aangifte doet, wat is het nut hier nog van? Ze kunnen toch je bankrekeningen enzo inzien....

almar
10/04/07, 21:21
Ze zien alles. Alleen winst en verlies uit onderneming / overige werkzaamheden zouden ze niet kunnen weten. Voor de rest hoef je in principe niet eens aangifte te doen...

Freakingme
10/04/07, 22:02
Daarom mijn vraag: vanwaar deze bezoeken?

JayvD
10/04/07, 22:05
Daarom mijn vraag: vanwaar deze bezoeken?

Denk dat ze wel willen weten of jij daadwerkelijk voor 2500 aan btw mag terugvragen en dat soort ongein. :lovewht: :W:

Belastingdienst controleerd gewoon of je het wel goed doet, lijkt me niet meer dan logisch dat het af en toe gecontroleerd wordt. Is naar mijn mening goed dat het gebeurd, toch weer een manier om fraude tegen te gaan.

crazycoder
10/04/07, 22:36
Dit is duidelijk NIET waar wij aan dachten toen de politiek het had over "meer blauw op straat".


Houd in een agenda bij de uren die je werkt voor je onderneming (ivm de zelfstandige aftrek) dit is door een rechter goedgekeurd als bewijs.

Denk niet dat ik daaraan ga beginnen..

Het gaat erom dat je aannemelijk kan maken dat je daadwerkelijk x uren voor je bedrijf hebt gewerkt. Een agenda is, net zoals een kilometer administratie, prima achteraf aan te passen :)

Henky!
10/04/07, 22:55
Daarom mijn vraag: vanwaar deze bezoeken?

Ik kreeg het idee dat ze vooral in originele facturen waren geïnteresseerd. Op bank afschriften zie je niet of er welllicht stiekem BTW wordt gesnoept. Maar verder wordt alles doorgebladerd. Niets om je zorgen over te maken als alles in orde is.

We Are Online
10/04/07, 22:59
Denk dat elke gezonde organisatie dit op orde heeft en wellicht net als anderen hebben wij regelmatig de accountant voor de stok achter de deur alsmede een extra controle. :)

Wat ik me wel afvraag is of ze de te bezoeken bedrijf nog ergens op selecteren ...

Komto
10/04/07, 23:01
Het liefst zou ik ze uitnodigen, ben toch wel erg benieuwd hoe wij er aan toe zijn ;)

Server00
10/04/07, 23:08
Het liefst zou ik ze uitnodigen, ben toch wel erg benieuwd hoe wij er aan toe zijn ;)

Dacht ik ook aan, maar deed ik vroeger ook met andere dingen was toch niet zo goed plan :p.

Freakingme
11/04/07, 00:17
Het liefst zou ik ze uitnodigen, ben toch wel erg benieuwd hoe wij er aan toe zijn ;)

Kan je misschien beter een accountant uitnodigen, mocht er iets fundamenteels mis zijn, heeft het iets minder consequenties lijkt me, dan wanneer de belastingdienst iets fundamenteels mis vindt.

Ik heb hier nog geen bezoeken/invallen van de belastingdienst gehad, maar ik ga er vanuit dat zij wel enkele weken/maanden van te voren een afspraak komen maken?

Ik doe eigenlijk alles digitaal, en heb hier al helemaal geen papieren facturen liggen, moet ik nu alles gaan uitprinten? :/

DutchTSE
11/04/07, 00:25
dit soort bezoeken zijn er niet om een bedrijf af te kunnen kraken, maar om te controleren of er ergens "verbetering" in zit.

Ze komen dus in 1e instantie vriendschappelijk langs, blijk je er echt een rotzooi van te maken dan zullen ze een vervolgafspraak maken

dacht ik ergens gelezen te hebben iig :o

robblok
11/04/07, 05:43
goeie tips, zelf ervaring mee? Je moet trouwens ook een kasboekje hebben (wettelijk verplicht)

Ja ik heb er ervaring mee, ik werkte eerst op een accountanskantoor en heb dus vele controles van dichtbij mogen meemaken. Later toen ik op een effectenkantoor werkte hebben we zo iemand voor bijna 3 weken over de vloer gehad (ingewikkelde grote administratie)

Een kasboek is verplicht maar ze doen er niet moeilijk over als je een prive kas hebt. Ligt wel even in welke branche je zit natuurlijk.


Dit is duidelijk NIET waar wij aan dachten toen de politiek het had over "meer blauw op straat".


Denk niet dat ik daaraan ga beginnen..

Het gaat erom dat je aannemelijk kan maken dat je daadwerkelijk x uren voor je bedrijf hebt gewerkt. Een agenda is, net zoals een kilometer administratie, prima achteraf aan te passen :)

Ik heb ook niet gezegd dat dat niet mogelijk is, ik wees er alleen maar op dat het als bewijs gezien wordt. Tuurlijk kan je er mee frauderen. Maar je gaat in zon agenda natuurlijk niet schrijven wat je per klant gedaan hebt. Maar wel zoveel uur gewerkt. Maar als je omzet en aantal klanten goed is dan is het al aanemelijk. Het gaat hier meer om twijfel gevallen.


Kan je misschien beter een accountant uitnodigen, mocht er iets fundamenteels mis zijn, heeft het iets minder consequenties lijkt me, dan wanneer de belastingdienst iets fundamenteels mis vindt.

Ik heb hier nog geen bezoeken/invallen van de belastingdienst gehad, maar ik ga er vanuit dat zij wel enkele weken/maanden van te voren een afspraak komen maken?

Ik doe eigenlijk alles digitaal, en heb hier al helemaal geen papieren facturen liggen, moet ik nu alles gaan uitprinten? :/

Ze maken van te voren natuurlijk netjes een afspraak, het is niet de stasi, tenzij ze natuurlijk echt grote fraude vermoeden ofzoiets. Maar denk niet dat jullie je daar zorgen over hoeven te maken. Digitaal mag als het maar leesbaar is voor hen. Je eigen systeem waar jij alleen in kan komen en waar je ze geen duidelijke printouts van kan geven is natuurlijk minder goed als een pdf met al je inkoopfacturen en een met al je verkoopfacturen en een van de bank. (voor mijn klanten maak ik dit soort pdfs gewoon met adobe het bijhouden van een duidelijk electronisch archief is belangrijk) Je archief bijhouden kost altijd wel wat tijd maar als er ooit een controle komt levert het erg veel op.


dit soort bezoeken zijn er niet om een bedrijf af te kunnen kraken, maar om te controleren of er ergens "verbetering" in zit.

Ze komen dus in 1e instantie vriendschappelijk langs, blijk je er echt een rotzooi van te maken dan zullen ze een vervolgafspraak maken

dacht ik ergens gelezen te hebben iig :o

Vaak zijn ze inderdaad erg vriendelijk en geven ze tips en aanbevelingen ter verbetering. Ik heb eens intensief samengerwerkt met een belastingcontroleur. 1 klant had een hele ordner vol met dwangbevelen voor belastingen. Ik heb toen alles met hem en de klant uitgezocht (duurde vrij lang) Maar hij was blij dat er eindelijk iemand mee bezig was die verstand van zaken had en ik was blij dat hij me snel de informatie gaf over betalingen op al die dwangbevelen zodat ik kon zien wat er open stond. Ze zijn er niet op uit om je te pakken hoor. (zullen heus wel slechtere tussen zitten maar geloof niet dat het de meerderheid is)

Komto
11/04/07, 08:30
Kan je misschien beter een accountant uitnodigen, mocht er iets fundamenteels mis zijn, heeft het iets minder consequenties lijkt me, dan wanneer de belastingdienst iets fundamenteels mis vindt.

Ik heb hier nog geen bezoeken/invallen van de belastingdienst gehad, maar ik ga er vanuit dat zij wel enkele weken/maanden van te voren een afspraak komen maken?

Ik doe eigenlijk alles digitaal, en heb hier al helemaal geen papieren facturen liggen, moet ik nu alles gaan uitprinten? :/

Daar zijn we al mee bezig, begint nu toch wel nodig te worden.
Om het er zelf bij te doen, wordt nu wel erg veel werk.
Als er iemand tips heeft, een email / pm is welkom ;)

InterNetjes
11/04/07, 14:06
Daar zijn we al mee bezig, begint nu toch wel nodig te worden.
Om het er zelf bij te doen, wordt nu wel erg veel werk.
Als er iemand tips heeft, een email / pm is welkom ;)

Schakel Rob dan in :rolleyes: