PDA

Bekijk Volledige Versie : SNSBank met Windows servers



WH-Tim
02/04/07, 23:23
Loop ik net naar de lokale pinautomaat, zie ik daar een Windows Shutdown scherm op de pinautomaat staan. Windows 95 of 98 nog wel. Erg toch!

Lijkt me niet helemaal normaal. De pin-facaliteiten mogen vandaag dan wel uitgevallen zijn, maar een beetje bank heeft dan toch wel een beveiliging erop dat er dan een zwart scherm komt ipv een Windows shutdown screen..

Ik weet niet direct of het slim is om fotos te plaatsen, maar ook niet zo heel interressant natuurlijk..

Server00
02/04/07, 23:27
Ik wil wel de foto's zien als het mag dan :), densnoods via PM / MSN bijv.

dennis0162
02/04/07, 23:42
Ik wil de foto's ook wel eens zien:)

Eris
02/04/07, 23:44
Ik ook!

Gewoon op het internet plaatsen zal ze leren...

Randy
02/04/07, 23:45
Vrij normaal hoor. Ken toevallig iemand die de apparaten in onderhoud heeft. Wel grappig als je ze ook eens van de andere kant ziet.

WH-Tim
03/04/07, 01:49
Bij deze de foto dan! :)

groenleer
03/04/07, 07:47
Ziet er eerder uit als een Windows NT 3.51 of 4.0 Workstation scherm.

Laat me raden, de voeding ondersteunde nog geen power-off functie zoals ze nu wel doen.

Wist U trouwens dat de grote schermen van de NS, die met de actuele sporen en vertrektijden ook gewoon op Windows werken?

CharlieRoot
03/04/07, 08:09
Pinautomaten draaien op Windows 98 en zijn vaak nog Pentium 1~2. ik moest ze vroeger installeren.. het is niets meer dan een programma wat draait :)

Triloxigen
03/04/07, 09:13
Niet echt bijzonder hoor.
Simpelweg bevat Windows 95 gewoon erg weinig fouten.
Veel draaien er ook op Windows NT.

http://www.mmmdonuts.com/wordpress/wp-content/Image(076a).jpg
http://www.geckoandfly.com/wp-content/uploads/2006/07/atm_machinese_money_windows_xp_withdraw_virus_worm .jpg

Meer: http://images.google.nl/images?q=windows+atm

Thafusion
03/04/07, 09:20
Wist U trouwens dat de grote schermen van de NS, die met de actuele sporen en vertrektijden ook gewoon op Windows werken?

Op Schiphol draaien de vertrek- en aankomsttijden ook gewoon op Windows. Heb er namelijk ook weleens een blauw scherm gezien.

ju5t
03/04/07, 09:39
Op Schiphol draaien de vertrek- en aankomsttijden ook gewoon op Windows. Heb er namelijk ook weleens een blauw scherm gezien.

Viel me laatst ook al op, tenminste, ik zag een muis bewegen over het scherm die de machine afsloot.

Verder oud nieuws natuurlijk, er draait zoveel op Windows.

groenleer
03/04/07, 09:57
Pinautomaten draaien op Windows 98 en zijn vaak nog Pentium 1~2. ik moest ze vroeger installeren.. het is niets meer dan een programma wat draait :)

Kijk nog eens naar het screenshotje. Dat is toch echt Windows NT hoor. Windows 95 en 98 komen met die oranje letters op een zwarte achtergrond.


Op Schiphol draaien de vertrek- en aankomsttijden ook gewoon op Windows. Heb er namelijk ook weleens een blauw scherm gezien.

Eindhoven Airport kan je de pc zelfs zien staan, staan naar het scherm op ongeveer 3 meter hoogte...

Wido
03/04/07, 10:36
Ik heb ook zo vaak blauwe schermen gezien op die automaten.

Volgens mij zijn het inderdaad hele simpele dingen die via een USB kabel aan een PC'tje hangen.

Keep it simple is hier zeker van toepassing.

Apoc
03/04/07, 11:21
Keep it simple is hier zeker van toepassing.

Keep it secure lijkt me belangrijker ->|

Wido
03/04/07, 11:23
Keep it secure lijkt me belangrijker ->|Die zijn vaak verworven met elkaar.

Hoe complexer iets is, hoe lastiger de beveiliging te behouden is.

En die pin automaten hangen echt niet aan het internet. Jij hebt een paar cijfertoetsen en that's it.

Dat PC'tje staat in een minibunker, dus fysieke toegang er tot verkrijgen lukt je ook niet zo maar.

Apoc
03/04/07, 11:38
Dat bedoel ik ook niet, maar zo'n apparaat zal maar net crashen halverwege een transactie. Dat lijkt me toch een aardig probleem.

De huidige Windows Server edities zijn enorm stabiel (mits ze up-to-date worden gehouden, of niet aan het internet hangen), maar ik heb toch ook al vaak een BSOD op een pin automaat gezien. Dat zal dan maar net gebeuren tijdens een transactie..

euro-access
03/04/07, 11:58
Hebben de machines een static ip of is het net zoals in de winkel inbellen?

er moet toch gecommuniceerd worden. is dit dan wel veilig genoeg?

almar
03/04/07, 12:04
Hebben de machines een static ip of is het net zoals in de winkel inbellen?

er moet toch gecommuniceerd worden. is dit dan wel veilig genoeg?

Als ik mij niet vergis gaat dat allemaal via ISDN lijnen.

crazycoder
03/04/07, 12:16
maar ik heb toch ook al vaak een BSOD op een pin automaat gezien. Dat zal dan maar net gebeuren tijdens een transactie..
Tip: verdiepen in databases en dan kijken bij transactions.

Je hebt pas een probleem als het ding na het wegschijven naar de db en voor het uitkeren van geld een blauw schermpje tevoorschijn gaat toveren.
Iets zegt mij dat ze dit wel voorzien en beveiligd zullen hebben. Wellicht pas opname wegschrijven als het daadwerkelijk is gebeurt..

Geloof ook niet dat er een simpele database (of database achtige) achter zal hangen.. neem tenminste aan dat het geen ms access app is :)

Apoc
03/04/07, 13:59
Tip: verdiepen in databases en dan kijken bij transactions.

Je hebt pas een probleem als het ding na het wegschijven naar de db en voor het uitkeren van geld een blauw schermpje tevoorschijn gaat toveren.
Iets zegt mij dat ze dit wel voorzien en beveiligd zullen hebben. Wellicht pas opname wegschrijven als het daadwerkelijk is gebeurt..

Geloof ook niet dat er een simpele database (of database achtige) achter zal hangen.. neem tenminste aan dat het geen ms access app is :)

Als het het proces omkeert (eerst geld uitkeren en daarna database aanpassen), dan kan dat nog steeds een groot probleem vormen voor de bank zelf. Stel dat je net geld opgenomen hebt, en het wordt niet van je rekening afgeschreven (is voor jou niet erg, maar voor de bank wel).

Overigens zou het me niet verbazen als die applicatie niet veel voorstelt - als dat zo zou zijn, dan zouden ze evengoed ook een geavanceerder OS kunnen gebruiken.

studentje
03/04/07, 14:03
Ziet er eerder uit als een Windows NT 3.51 of 4.0 Workstation scherm.

Laat me raden, de voeding ondersteunde nog geen power-off functie zoals ze nu wel doen.

Wist U trouwens dat de grote schermen van de NS, die met de actuele sporen en vertrektijden ook gewoon op Windows werken?

Klopt ja, heb al regelmatig een blauw scherm gezien op station Eindhoven en Breda

groenleer
03/04/07, 14:29
Klopt ja, heb al regelmatig een blauw scherm gezien op station Eindhoven en Breda

Ik ben 7,5 jaar 'frequent user' geweest van de NS.
4 jaar lang tilburg-eindhoven en 3,5 jaar Tilburg-Heerlen.

Dat laatste bracht mij per week over een 1000 KM spoor.
Ik reide namelijk dagelijks op en neer ;) Vaak nog met omwegen over Den Bosch of Venlo.

swedendedicated
03/04/07, 14:36
Even een wireless muis aansluiten? Als het via isdn gaat kun je zo de straat open maken en bruggetje ertussen hangen.

groenleer
03/04/07, 15:06
PINNEN loopt inderdaad over ISDN.
Maar als ik mij goed heb laten voorlichten gaat het over het D-kanaal, en niet over het B-kanaal zoals de meeste spraak en data verbindingen zouden doen.

RvdH
03/04/07, 15:15
Niet echt bijzonder hoor.
Simpelweg bevat Windows 95 gewoon erg weinig fouten.


Dude.. dat kan jij echt niet serieus posten gewoon!

Triloxigen
03/04/07, 15:42
Dude.. dat kan jij echt niet serieus posten gewoon!
Nee klopt, voortaan ga ik roze zonnebrillen posten.

RvdH
03/04/07, 16:18
Nee klopt, voortaan ga ik roze zonnebrillen posten.
Dat klinkt in elk geval zinniger dan die onzin die je eerder postte.

Server00
03/04/07, 17:09
Die pinautomaten gaan ook nooit plat zoals HP die levert non-stop systemen voor dit soort doeleinden ;)

Sorcer
03/04/07, 17:12
Die pinautomaten gaan ook nooit plat zoals HP die levert non-stop systemen voor dit soort doeleinden ;)

Zeg nooit nooit.. heb al meerdere keren meegemaakt dat ze eruit lagen :)