PDA

Bekijk Volledige Versie : WHOIS informatie opvragen



RIVAS
30/03/07, 10:05
Collega's

Momenteel ben ik bezig om een hostingbedrijfje uit de grond te stampen.
Bij het ontwikkelen van mijn .Net website zijn er wat vragen naar voren gekomen, hopelijk kunnnen jullie mij hierbij helpen.
Mag je zomaar gebruik maken van Whoisservers om een domeincheck uit te voeren voor het .nl domein of moet je bij SIDN als registrant bekend zijn?
Geld dit ook voor de andere domeinextensies?
Is het dan verstandig om mezelf te registreren? Of zijn er betere alternatieven?

Groeten,
Rivas

:lovewht:

ATN-Networks
30/03/07, 10:15
Hallo Rivas,

Die gegevens mag je uiteraard gewoon gebruiken voor je website. Wanneer je niet aangesloten bent als Deelnemer Categorie 1 bij SIDN is het standaart maar maximaal 15x per dag mogelijk om de beschikbaarheid van een .nl domein te controleren. Je bent op momenten als deze genoodzaakt gebruik te maken van een Externe API welke een WHOIS optie aanbied en aangesloten is bij SIDN.

Wanneer je wel SIDN Deelnemer Categorie 1 bent moet je tevens speciaal aan SIDN verzoeken of ze het IP-Adres van jou server willen toelaten om meerdere checks per dag uit te voeren.

InterNetjes
30/03/07, 10:22
Hallo Rivas,

Die gegevens mag je uiteraard gewoon gebruiken voor je website. Echter is het standaart maar maximaal. 15x per dag mogelijk om de beschikbaarheid van een .nl domein te controleren indien je niet aangesloten bent bij SIDN als deelnemer categorie 1. Je bent op momenten als deze genoodzaakt gebruik te maken van een Externe API welke een WHOIS optie aanbied en aangesloten is bij SIDN.

Niet geheel correct, je kan 15x per dag een whois uitvoeren voor de info, maar onbeperkt of het domein vrij is.

Een lidmaatschap is natuurlijk altijd aan te raden vanuit status-oogpunt, maar een resellerschap bij een van de domeinresellers is vanuit economisch-oogpunt beter met daarbij de technische domein-knowhow die zo'n bedrijf vaak heeft en bijvoorbeeld nameservers die je mag gebruiken van hun.

Ik ken er meerdere die dit doen, persoonlijk raad ik je aan te informeren bij TransIP. Niet goedkoop, maar wel heel erg fantastisch in wat ze doen. Plus dat ze een Whitelabel programma hebben, zodat het niet te zien is dat je zelf het lidmaatschap bij de toplevel-domein-beheerders.

Zoals ik zei, er zijn er meer in die markt, maar daar brandt ik mij niet aan.

ATN-Networks
30/03/07, 10:32
Niet geheel correct, je kan 15x per dag een whois uitvoeren voor de info, maar onbeperkt of het domein vrij is.


Verklaar jij dan eens waarom je na 15 pogingen op eeen willekeurige server de volgende melding krijgt:

[root@sale23 ~]# whois abcdefghallo16.nl
[Querying whois.domain-registry.nl]
[whois.domain-registry.nl]
too many requests[root@sale23 ~]#

abcdefghallo1 t/m abcdefghallo15 waren allen vrij!

Maar zelf geen SIDN Deelnemer zie ik..... ;)

Komto
30/03/07, 10:34
Omdat hij misschien zegt dat je wel kan checken of het vrij is, maar geen whois kan doen?

ATN-Networks
30/03/07, 10:38
Omdat hij misschien zegt dat je wel kan checken of het vrij is, maar geen whois kan doen?

Klopt, maar probeer het eens voor de gein vanaf een willekeurig IP-Adres om 16 keer te kijken of een domein nog "vrij" is. Bij de 16de keer krijg je toch de melding "too many requests".

Dennie-DeTi
30/03/07, 10:40
Verklaar jij dan eens waarom je na 15 pogingen op eeen willekeurige server de volgende melding krijgt:

[root@sale23 ~]# whois abcdefghallo16.nl
[Querying whois.domain-registry.nl]
[whois.domain-registry.nl]
too many requests[root@sale23 ~]#

abcdefghallo1 t/m abcdefghallo15 waren allen vrij!

Maar zelf geen SIDN Deelnemer zie ik..... ;)

Omdat je bij het controleren van een domeinnaam dan een extra parameter mee moet geven: whois "is abcdefghallo16.nl"

Dat kan je onbeperkt doen.

- Dennie

RIVAS
30/03/07, 10:45
Ik neem aan dat ik voor de andere Extensies dezelfde procedures moet volgens.
Heeft iemand een lijst met whoisservers voor de verschillende Extensies?
Of kun je bij TransIP ook internationale requests doen?

InterNetjes
30/03/07, 11:11
Ik neem aan dat ik voor de andere Extensies dezelfde procedures moet volgens.
Heeft iemand een lijst met whoisservers voor de verschillende Extensies?
Of kun je bij TransIP ook internationale requests doen?

Het genoemde 'is' commando is nodig om rechtstreeks WHOIS te doen bij SIDN zonder beperkingen.

TransIP heeft een internationale domein whois, die op een iets andere manier werkt. Hun werken met een API. http://www.transip.nl/support/api/ voor meer info.

Sorry voor de mensen hier die op een toon dingen roepen die niet zo zijn.

RIVAS
30/03/07, 13:01
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga contact opnemen met TransIP.
Kun je me wel vertellen wanneer het wel interessant wordt om bij SIDN in te schrijven als deelnemer en wat het verschil is tussen deelnemer 1 en 2
Ben je dan verplicht om zelf name servers te hebben?
Cya

ATN-Networks
30/03/07, 13:17
Het genoemde 'is' commando is nodig om rechtstreeks WHOIS te doen bij SIDN zonder beperkingen.

Sorry voor de mensen hier die op een toon dingen roepen die niet zo zijn.

Het 'is' commando is inderdaad onbeperkt uitvoerbaar, daar heb je gelijk in. Vindt het alleen jammer dat je jezelf gaat excuseren met een steek onder water naar andere toe. Echter informeer je zelf ook niet geheel compleet. Tenslotte kent ook het 'is' commando kent haar andere kant mbt het .nl register.

Wanneer je namelijk geen SIDN deelnemer bent, en je IP adres niet opengesteld is op de server van SIDN wordt je check, bij grotere belasting van het register, door de server van SIDN afgewezen. Bij een geautoriseerd IP-Adres zal er hoe dan ook een resultaat terug komen.

Bij een elk willekeurig IP-Adres is tijdens drukte van het register de kans dat je een foutmelding terug krijgt ongeveer zoon 90%..... Hierdoor zal de betrouwbaarheid van je applicatie ook stukken minder zijn.

[root@sale23 ~]# whois "is isdncheck.nl"
[Querying whois.domain-registry.nl]
[whois.domain-registry.nl]
server too busy


Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga contact opnemen met TransIP.
Kun je me wel vertellen wanneer het wel interessant wordt om bij SIDN in te schrijven als deelnemer en wat het verschil is tussen deelnemer 1 en 2
Ben je dan verplicht om zelf name servers te hebben?
Cya

Wat betreft deelnemerschap SIDN. Dit wordt interesant als je een paar honderd domeinnamen onder beheer hebt en enkele tientallen domeinen per week registreerd.

Wanneer je deelnemer categorie 1 van SIDN ben je praktisch genoodzaakt eigen nameservers te hebben en te onderhouden gezien je rechtstreeks de domeinaanvragen doet. Voordat een .nl domein werkelijk geregistreerd wordt, wordt altijd een controle uitgevoerd of het domein is aangemaakt op de nameservers.

Een volledig overzicht van de technische eisen vindt je op de pagina van SIDN "Bijlage 1 bij het reglement voor registratie: Technische eisen".

RIVAS
30/03/07, 13:58
Stel ik laat mijn domeinen registreren bij TransIp. Domeinhouders zullen niet blij zijn als ik na een jaar zeg: "Beste domeinhouder uw domein wordt verhuist?" Wie gaat er dan voor de kosten opdraaien. Gezien de toekomstplannen, is het dan verstandig om zelf een primaire en secundaire dns server op te zetten met deelname aan het SIDN. Zijn er nog meer zaken waar je dan rekening mee moet houden.

Groeten,

Rivas

ATN-Networks
30/03/07, 14:31
Stel ik laat mijn domeinen registreren bij TransIp. Domeinhouders zullen niet blij zijn als ik na een jaar zeg: "Beste domeinhouder uw domein wordt verhuist?" Wie gaat er dan voor de kosten opdraaien. Gezien de toekomstplannen, is het dan verstandig om zelf een primaire en secundaire dns server op te zetten met deelname aan het SIDN. Zijn er nog meer zaken waar je dan rekening mee moet houden.

Groeten,

Rivas

Rivas,

Je klanten hoeven geen hinder te ondervinden bij een verhuizing van TransIP account naar eigen SIDN account. Bij TransIP heb je als domeinbeheerder namelijk full-access tot het uitvoeren van mutaties. Zo kan je "zonder dat de houder het merkt" het admin mailadres aanpassen naar jou adres, het domein verhuizen naar SIDN account, na verhuizing (welke +/- 5 min. in beslag neemt) pas je het admin mail adres bij SIDN weer aan.

Klanten zullen hier niets van merken en ook geen seconde offline zijn door de verhuizing van het domein. Resultaat: Geen problemen en tevreden klanten.

Komto
30/03/07, 14:41
Dit kost echter wel geld.

ATN-Networks
30/03/07, 15:00
Dit kost echter wel geld.

Gemiddeld genomen zijn deze eenmalige kosten van € 0,50 excl. BTW per domein te verwaarlozen.

Komto
30/03/07, 15:06
Ligt eraan wanneer je het domein gaat verhuizen. En welke prijzen je berekend. De beredenatie die je zo voert gaat niet op als je voor €5,- per domein aan klanten verkoopt.
Daarbij als je gisteren een domein hebt geregistreerd bij TransIP, en je hem vandaag verhuist naar je eigen account, is dit dus echt 2x het normale bedrag.
Dat tikt aardig aan bij 100+ domeinnamen.

ATN-Networks
30/03/07, 16:16
Ik mag aannemen dat de domeinen niet binnen 3 maanden verhuist worden maar gewoon op bijvoorbeeld het einde van het 1ste jaar bij TransIP. Tenslotte is het op die manier het voordeligste.

Zelf zijn wij ook ooit zo begonnen alvoor wij SIDN deelnemer 1 werden. De domeinen zijn toen telkens op het einde van de periode verhuist naar het eigen account bij SIDN.

Rammboy
30/03/07, 16:58
Je kan toch ook je domeinnamen bij TransIP registreren , na een aantal maanden zelf SIDN deelnemer worden en dan telkens een domein dreigt te vervallen transfer naar jouw account doen ipv verlengen bij TransIP. Of zie ik dat verkeerd?

Komto
30/03/07, 17:05
Dat kan, alleen is dat erg vervelend om bij te houden. Maar zeker de goedkoopste oplossing!

ATN-Networks
30/03/07, 17:38
TransIP heeft een mooie lijst in haar controle paneel waarbij je percies kan zien wanneer welk domein vervalt. Zoon moeilijk opgave is het heus niet deze een beetje in de gaten te houden :-).

Komto
30/03/07, 17:52
Leuk, tot je daar 300 domeinen hebt staan. Dat is het niet meer zo leuk om 'even' te kijken.

Citruz.
30/03/07, 19:22
Leuk, tot je daar 300 domeinen hebt staan. Dat is het niet meer zo leuk om 'even' te kijken.

Bij de SIDN betaal je per kwartaal dus kan je op bijvoorbeeld 1 april alle .nl-domeinen verhuizen die verlopen in de maanden april, mei en juni.

InterNetjes
30/03/07, 20:26
Hier is iets voor uitgevonden en dat heet (gedeeltelijke) overname.

Bij een verhuizing van TransIp naar je eigen SIDN lidmaatschap zou je als je dit apart doet al je klanten moeten laten tekenen. Bij een gedeeltelijke overname hoeft de ISP zijn/haar klanten slechts te informeren.



2.4 Bijzondere tarieven
2.4.1 tarief (gedeeltelijke) overname € 225,- per
transactie

ATN-Networks
30/03/07, 21:34
Hier is iets voor uitgevonden en dat heet (gedeeltelijke) overname.

Bij een verhuizing van TransIp naar je eigen SIDN lidmaatschap zou je als je dit apart doet al je klanten moeten laten tekenen. Bij een gedeeltelijke overname hoeft de ISP zijn/haar klanten slechts te informeren.

InterNetjes heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt? (Gedeeltelijke) Overname is van toepassing wanneer Deelnemer A een (deel) van het klantenbestand + domeinnamen van Deelnemer B overneent. Niet enkel voor het verhuizen van domeinnaampjes die al in eigen beheer zijn bij een andere partij.

Wanneer je jou domeinregistraties onderbrengt bij TransIP en alle klanten gewoon bij registratie een contract in laat vullen hoef je jou klanten helemaal niet opnieuw te laten tekenen wanneer jij besluit een eigen SIDN deelnemerschap aan te gaan. Het zijn tenslotte al jou klanten en domeinen welke jij in het beheer hebt.

crazycoder
30/03/07, 22:06
Die gegevens mag je uiteraard gewoon gebruiken voor je website. Wanneer je niet aangesloten bent als Deelnemer Categorie 1 bij SIDN is het standaart maar maximaal 15x per dag mogelijk om de beschikbaarheid van een .nl domein te controleren. Je bent op momenten als deze genoodzaakt gebruik te maken van een Externe API welke een WHOIS optie aanbied en aangesloten is bij SIDN.

Wanneer je wel SIDN Deelnemer Categorie 1 bent moet je tevens speciaal aan SIDN verzoeken of ze het IP-Adres van jou server willen toelaten om meerdere checks per dag uit te voeren.
Klopt niet.

Uit Handleiding_DRS4_0_versie_1_0NL_pdf (2.3.2 Ontheffing Whois-beperking):
Deze ontheffing is uitdrukkelijk bedoeld voor de eigen, interne
activiteiten van de Deelnemers.


Whois check voor bezoekers website != interne activiteiten.

InterNetjes
30/03/07, 22:20
InterNetjes heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt? (Gedeeltelijke) Overname is van toepassing wanneer Deelnemer A een (deel) van het klantenbestand + domeinnamen van Deelnemer B overneent. Niet enkel voor het verhuizen van domeinnaampjes die al in eigen beheer zijn bij een andere partij.

Wanneer je jou domeinregistraties onderbrengt bij TransIP en alle klanten gewoon bij registratie een contract in laat vullen hoef je jou klanten helemaal niet opnieuw te laten tekenen wanneer jij besluit een eigen SIDN deelnemerschap aan te gaan. Het zijn tenslotte al jou klanten en domeinen welke jij in het beheer hebt.

Dus als je bij TransIp je domeinen onderbrengt dan ben jij de registrar? Niet dus.
TransIp heeft de domeinen in beheer en als je een eigen SIDN-account neemt is het wel degelijk zo dat ze in feite van deelnemer A naar B gaan.

Het is van deelnemer naar deelnemer en aangezien TransIp de deelnemer is op dat moment en jezelf dat wordt is dit dus wel van toepassing.

RichardF
03/04/07, 14:34
Internetjes gebruikt de klepel prima hoor :)

Mijn ervaring:
1. Bij het begin van ons hostingbedrijf namen we de hostingafdeling van een swontwikkelaar over. Daarbij namen we als deelnemer alle domeinnamen over van de sw-ontwikkelaar als deelnemer. De klanten hebben niets hoeven tekenen. Wel stuurden we een brief ter introductie etc.
2. We hebben eens een hostingbedrijf overgenomen die een klant had met +100 domeinnamen. Hij was het later niet eens met de prijs die wij gingen vragen per domeinnaam. Hij is toen zelf deelnemer geworden. En heeft middels een speciaal formulier waarop de domeinnamen gespecificeerd staan van ons overgeheveld naar zijn deelnemer account.
Als ik het me goed herinner kan je dat formulier aanvragen bij de SIDN, en niet zomaar downloaden.