PDA

Bekijk Volledige Versie : colocatie



whizzkiddo
29/03/07, 23:06
Beste mensen

ik ben van plan om binnenkort een eigen server te colocaten
en hier wat al bestaande website klanten op onder te brengen (hosten)

nu heb ik geen ervaring met zelf hosten wel verstand van unix,linux

hoe kan ik de server het beste inrichten en hoe krijg ik het voormekaar om
af en toe de sites van mijn klanten te backuppen met 1 server


groeten

whizz

ju5t
29/03/07, 23:29
Je zult wel al gelezen hebben of weten dat je een 1U kast nodig hebt, zo niet, bij deze. Verder is het een en ander afhankelijk van hoe je het wilt. Wil je een control panel gebruiken of niet?

Backups kun je bijvoorbeeld wekelijks doen naar je eigen computer thuis, maar ideaal is om hier een aparte server voor in te richten, moet wel binnen je budget passen natuurlijk.

Wat had je zelf bedacht verder? We kunnen wel alles voorkauwen maar meestal doe je toch het liefst dingen op je eigen manier. Dan kunnen we met je meedenken.

whizzkiddo
30/03/07, 07:49
ik zat te denken om te beginnen met een cobalt raq server 440i ofzo
er gaan ongeveer eerst 40 klanten op geen zwaar ladende websites

ik zat inderdaad wel te denken aan een control panel

maar ben er nog niet over uit welke ik dan het beste zou kunnen gebruiken
ik heb begrepen dat je het ook wel met webmin af kunt ?

groeten

whizz

Savvas
30/03/07, 10:43
Als je voor een cobaltje gaat zou je kunnen overwegen er strongbolt bij aan te schaffen, licentie kost 30 pond en komen regelmatig updates voor uit. Is helemaal Cobalt/CentOS based alleen dan geupdate met een 2.6 kernel en de nodige patches, Cobalt panel is vervangen door Blueqartz wat er erg op lijkt.

Leuke totaal oplossing.

Randy
30/03/07, 10:50
Wil je een Cobalt dan zit daar reeds een controlpanel bij. Het is overigens een Raq4 (AMD K6-450) of een Raq 550 (Intel P3-1000). De 440 bestaat niet.
Een gratis tegenhanger van Strongbold (CentOS) is Rackstar (FC4 en straks FC6) dat te downloaden is op www.rackstar.net.

swedendedicated
30/03/07, 12:20
dacht dat je wel een bios flash nodig hebt om rackstar te installeren, althans bij de raq 550 series.

Randy
30/03/07, 12:44
dacht dat je wel een bios flash nodig hebt om rackstar te installeren, althans bij de raq 550 series.

Kun je laten doen voor eenmalig 100 euro (met garantie) of zelf met een image van het internet (met risico). Een raq4 zou ik overigens zelf niet meer inzetten voor shared webhosting. Als dedicated zijn deze echter nog prima voor sites die speciale modules nodig hebben die je weer niet op een normale shared server wilt hebben.

Magus
30/03/07, 13:07
en 2U is ook een optie natuurlijk, echter soms kan het iets in colocatie kosten schelen tov een 1U...

Savvas
30/03/07, 13:34
Je kan met strongbolt de rom direct vanaf de cd flashen, bij installatie vraagt die daarom indien de rom versie niet compatible is met het nieuwe os. Werkelijk niks aan, waarom 100 euries betalen ;)

Rackstar heb ik zelf niet gedraaid maar betaal je daar niet voor add-ons, updates en dergelijke?

Remigius
30/03/07, 14:09
Cobalts zijn nog steeds leuke machines en afhankelijk van de websites kan je deze nog uitstekend inzetten. Wij werken er ook nog veel mee.

Indien je iets meer uit wilt besteden en iets meer zekerheid kun je kiezen voor RackStar. Dit is inderdaad iets prijziger, maar hier krijg je wel kwaliteit voor terug. Zeker in het geval van een enkele server is dit waarschijnlijk een goede oplossing.

De tweede optie is inderdaad het StrongBolt OS in combinatie met het BlueQuartz Control Panel. Dit is een stuk goedkoper, maar je moet ook meer zelf doen (zoals de ROM flash). Ook vind ik persoonlijk StrongBolt handiger bij een beperkt budget en meerdere servers. Bij StrongBolt kun je gebruik maken van de relatief goedkope packages van NuOnce.net welke je op zoveel servers mag installeren als je wilt terwijl je bij RackStar per package per server betaald.

Kort samengevat:

Optie 1)
RackStar: duurder, maar meer persoonlijk contact, nederlands CP

Optie 2)
StrongBolt: goedkoper (zowel OS als packages), minder persoonlijk contact, afhankelijk van de Open Source community

Optie 3)
RaQ550: wordt niet meer gesupport, alle updates dus zelf in de gaten houden en alles zelf updaten. Volledig gratis, veel werk.

Optie 4)
Debian: lastig te installeren, niet speciaal gemaakt voor Cobalts. Het werkt wel icm met DA of Webmin, maar ik zou er persoonlijk geen productie sites op zetten.

Misschien heb je wat aan het bovenstaande. Succes!

Randy
30/03/07, 16:23
Prima opsomming Remigius!

Randy
(Ook Cobalt fan)

Remigius
30/03/07, 17:17
@Randy: Bedankt! Ben ik nog iets vergeten? :)


Rackstar heb ik zelf niet gedraaid maar betaal je daar niet voor add-ons, updates en dergelijke?Dit klopt, maar je krijgt er ook wat voor terug. Voor sommige klanten kan bijvoorbeeld het hele CP in het nederlands heel belangrijk zijn. Ik denk dat het per situatie verschilt of je beter RackStar of StrongBolt kan gebruiken.

Randy
30/03/07, 18:18
Updates zijn gratis, extra packages (PHP5) kosten geld. Er wordt trouwens gewerkt aan een nieuwe Rackstar waarbij ook .NET deels ondersteund gaat worden, de 2.6.20 kernel werkt op basis van Fedora Core 6, MySQL 5 standaard is en nog wat updates (spf support etc.)

rvessem
30/03/07, 18:56
waarom dan niet gewoon debian icm Directadmin??
ik snap eigelijk dat cobalt helemaal niet, ik ben juist blij dat ik ze niet meer heb :)

budgetserver kost toch bijna niks, +/- 250 euries 2e hands + ca 90euro voor DA licentie

en als je goedkoop wilt backuppen gewoon 2e HDD erin en daar je backup's op gooien

Komto
30/03/07, 19:06
waarom dan niet gewoon debian icm Directadmin??
ik snap eigelijk dat cobalt helemaal niet, ik ben juist blij dat ik ze niet meer heb :)

budgetserver kost toch bijna niks, +/- 250 euries 2e hands + ca 90euro voor DA licentie

en als je goedkoop wilt backuppen gewoon 2e HDD erin en daar je backup's op gooien

Dan heb je totaal niets aan je backups. Enkel als er een hdd zou crashen heb je daar wat aan. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik zo moest backupen, dat is zonde van de tijd. Het liefst in een andere datacentrum backuppen.

rvessem
30/03/07, 19:28
daar heb je ook wel helemaal gelijk in... zeg ook niet dat het ideaal is.. maar ik las het start topic verkeerd, had eigelijk het idee dat het ging om zo goedkoop mogelijk en zo simpel mogelijk te starten, en dat er maar budget was voor 1 enkele budget server, had ook ff niet in de gaten dat er betalende klanten op kwamen te staan enzo