PDA

Bekijk Volledige Versie : Stroom facturatie



thunder
26/03/07, 16:40
Beste WHTers,

Hoe factureren jullie extra stroom?
Per 1A, per 0.1A, per 0.5A,....
En hoe berekenen jullie dit? de piekwaarde, de gemiddelde waarde,...?

Graag hoor ik jullie meningen! :)

gjtje
26/03/07, 16:51
Stroom gaat per kWu. :)

thunder
26/03/07, 16:52
Stroom gaat per kWu. :)

erm nee das het verbruikte vermogen per uur...
In de datacenters betaal je per A :)

JayvD
26/03/07, 17:02
erm nee das het verbruikte vermogen per uur...
In de datacenters betaal je per A :)

Je krijgt bij je rack een x aantal ampère, ze berekenen wat je daarmee in een maand aan KWh kan gebruiken en alles wat je meer gebruikt wordt per KWh gerekend.

Als je met KWh exact kan meten wat iemand gebruikt en met ampère niet is het logisch dat je voor KWh kiest nietwaar? (er zijn overigens ook partijen die niet zo meten maar de meeste partijen die ik ken rekenen op deze manier)

thunder
26/03/07, 17:43
het gaat hier niet over inkoop :)

(daar betalen we XX€/A + 0.XXX€/KWh)

Maar naar de facturatie naar de klant toe word er toch meestal bv 0.5A stroom incl en de rest word bijgerekend.

Of vergis ik mij en komen de meeste ISP's nog met een KWh factuurje achteraf (wat mij sterk zou verbazen :))

joriz
26/03/07, 18:02
Die tellers onderaan racks meten toch allemaal KWh? Ook betaal je van je leverancier per KWh. Daarom lijkt het me wel zo handig om het verbruikte KWh te nemen aangezien dit exact het aantal verbruikte energie is door het aangesloten apparatuur.

Naar de klant toe kan je gewoon weer omrekenen naar een gemiddeld Ampere aangezien het voltage 230 Volt is.
P = U * I ( Energieverbruik in Watt = Spanning in Volt * Stroom in Ampere)
Dit kan dus met elke rekenmachine.

t.bloo
26/03/07, 18:42
Energie wordt inderdaad in W verrekend, maar zaken zoals zekeringen en schakelaars en bekabeling gaan in A. Het is maar wat je doel is van de facturatie dus, om je ampere-budget te verdelen of juist je stroomrekening.

thunder
26/03/07, 18:44
Welke tellers???

Ieder DC is anders. In LCL Diegem hangen die dus niet....

Je formule klopt ook niet, Die is voor gelijkspanning die voor wisselspanning is

P = u X i X cos phi (is het effectief vermogen uitgedrukt in W (Watt))
P = u X i (is het schijnbaar vermogen uitgedrukt in VA (Volt Ampere))

En in Stroom rekenen moet wel want je moet je UPS,STS,... ook tellen en die meten niet in KWh maar in A die je der door kunt jagen.


Energie wordt inderdaad in W verrekend, maar zaken zoals zekeringen en schakelaars en bekabeling gaan in A. Het is maar wat je doel is van de facturatie dus, om je ampere-budget te verdelen of juist je stroomrekening.

Zie mijn startpost... staat Stroom, niet Energie :)

wutr
26/03/07, 19:12
Je formule klopt ook niet, Die is voor gelijkspanning die voor wisselspanning is

P = u X i X cos phi (is het effectief vermogen uitgedrukt in W (Watt))
P = u X i (is het schijnbaar vermogen uitgedrukt in VA (Volt Ampere))

En in Stroom rekenen moet wel want je moet je UPS,STS,... ook tellen en die meten niet in KWh maar in A die je der door kunt jagen.



Zie mijn startpost... staat Stroom, niet Energie :)

Laat cos(pi) nou toevallig -1 zijn ;)


Ontopic: stroom meten (en dus factureren) gaat waarschijnlijk het beste door de betreffende apparatuur onder full load aan een ampère meter te hangen.

JV-ISP
26/03/07, 19:19
Wij ontvangen facturen in kWh en factureren ook in kWh.

wutr
26/03/07, 19:40
Wij ontvangen facturen in kWh en factureren ook in kWh.

Doen jullie dit voor bijv. complete racks (jullie zijn een "DC") of per apparaat (je bent ISP ;)). Indien dit laatste het geval is zou ik graag willen weten hoe jullie dat bijhouden.

thunder
26/03/07, 19:46
Laat cos(pi) nou toevallig -1 zijn ;)


Ontopic: stroom meten (en dus factureren) gaat waarschijnlijk het beste door de betreffende apparatuur onder full load aan een ampère meter te hangen.

erm nee cos phi is afhankelijk van wat er aan hangt, een gloeilank is idd 1 (dus 100% rendement) terweil bij een TL Lamp dit 0.55 is (55% rendement) ern ik geloof wat een server 60-80% rendement heedt dus een cos phi van 0.6 - 0.8 :)

On-Topic: Ik heb een speciaale PDU er tussen hangen die het gem. verbruik per maand, piekverbruik en actueel verbruik bijhoud. (zo zal de server ook na een upgrade (die meer stroom verbruikt) worden doorgerekend).

Ne weet ik niet echt wat het beste is (een soort van 95%ile berekening doen via een cron die het actueel verbruik uitleest of via het gem. verbruik of het piekverbruik) en in welke order grote deze door te rekenen (per blok van 0.1A,0.5A,0.8A,1A,.......)

DC factuur is idd prijs per A + prijs per KWh maar ik heb de Kwh per amp uitgerekend en deze bijgeteld bij de vaste kost en zo heb ik de prijs per ampere

bij facturatie heeft de klant ook min of meer een idee wat zijn maadelijkse stroomkost zal zijn

VinceSTM
26/03/07, 19:50
cos phi is afhankelijk


ehh? cos(phi) is een constante?

Remigius
26/03/07, 20:09
Op het moment nog niet gezien het feit dat wij voornamelijk eigen servers en dedicated servers hebben. Mochten we echter in de toekomst de colocatie gaan uitbreiden zullen we dit waarschijnlijk per 0.5 A verkopen aan de klanten.

thunder
26/03/07, 20:12
ehh? cos(phi) is een constante?

erm is zeker geen constante is de faseverschuivingshoek...

Fabian
26/03/07, 20:14
Wij krijgen in kWh, per rack gefactureerd en factureren dus per kWh door.

wutr
26/03/07, 20:17
ehh? cos(phi) is een constante?

Nee ik had het ook verkeerd gelezen. De TS bedoelt wel degelijk PHI en niet PI (phi is o.a. faseverschil).

thunder
26/03/07, 20:19
Op het moment nog niet gezien het feit dat wij voornamelijk eigen servers en dedicated servers hebben. Mochten we echter in de toekomst de colocatie gaan uitbreiden zullen we dit waarschijnlijk per 0.5 A verkopen aan de klanten.

Bedankt eindelijk een nuttige reply die aansluit op mijn vraag :)

nog mensen die dit doen?


Wij krijgen in kWh, per rack gefactureerd en factureren dus per kWh door.

even ter info, bij ons gaat het verlopig enkel op losse units en 1/4e racks.

Apoc
26/03/07, 20:28
erm nee das het verbruikte vermogen per uur...

Eh.. nee. kWh is KiloWatt uur, niet KiloWatt per uur (dan was het kW/h geweest). Neem de natuurkunde boeken er nog eens bij zou ik zeggen :)

De meeste providers rekenen in kWh, omdat dat de feitelijk gebruikte stroom is. Als je in Ampere gaat rekenen, dan ga je ervanuit dat de stroom altijd constant is, en dat is dus niet zo.

thunder
26/03/07, 20:40
Eh.. nee. kWh is KiloWatt uur, niet KiloWatt per uur (dan was het kW/h geweest). Neem de natuurkunde boeken er nog eens bij zou ik zeggen :)

De meeste providers rekenen in kWh, omdat dat de feitelijk gebruikte stroom is. Als je in Ampere gaat rekenen, dan ga je ervanuit dat de stroom altijd constant is, en dat is dus niet zo.

wtf heeft natuurkunde met electriciteit te maken....

1KWh = 1000W verbruik over een tijdspanne van 1 uur....

Meeste providers rekenen in KWh? als ik gewoon naar de aanbiedingen hier op WHT kijk staat overal bij 0.5A,1A,.... zelden X KWh ...

en je STS,UPS,... alle stroomvoorzieningen moeten voorzien zijn op de stroom, er word een gemiddelde genomen en die betaalt men (is toch ook zo bij dataverkeer)

NDIS
26/03/07, 21:09
Ik denk dat het ook verstandig is dat je ampaire achterwege laat, en gewoon gaat kijken naar KWh. Dan bereken je iedereen gelijk.

grof gezegd ga je nu appels met peren vergelijken. Hou het gelijk lijkt mij de beste oplossing.

Over het facturering gedeelte zou ik het in zelf bepaalde stappen doen. Hier moet je wel even kijken naar de ampaire en dit omrekenen naar de KWh.

Wat normaal is weet ik niet, maar een server verbruikt relatief weinig amps. Dus de stappen lijken me vrij simpel. Iets in deze trend:
0 - 0,5 - 1 - 1,5 - 2 - 2,5 - 3 - 3,5 - 4 ( in ampaire )

Ik moet hierbij wel bekennen dat ik tot nu toe nog geen ervaring heb met datacenters.

succes!

thunder
26/03/07, 21:28
ik had per 0.1A in gedachte met de gigantische stroomkosten in Brussel.

het zijn geen appelen met peren vergelijken een PDU die per KWh meet kost pakken geld eentje die in amp meet is stukken goedkoper (in vergelijking met KWh) deze kost moet je ook weer doorrekenen. Het datacenter rekenend aan ons een vaste kost per A aan + nog eens de verbruikte KWh. Wij rekenen uit heoveel KWh er in 1A zit en tellen dit op bij de vaste ampere kost dit delen we door 10 en we kennen de prijs per 0.1A dit word gemiddeld berekend dus als je server 50% idle is en 50% full load betaal je maar voor halve load :)

JayvD
26/03/07, 23:00
ik had per 0.1A in gedachte met de gigantische stroomkosten in Brussel.

het zijn geen appelen met peren vergelijken een PDU die per KWh meet kost pakken geld eentje die in amp meet is stukken goedkoper (in vergelijking met KWh) deze kost moet je ook weer doorrekenen. Het datacenter rekenend aan ons een vaste kost per A aan + nog eens de verbruikte KWh. Wij rekenen uit heoveel KWh er in 1A zit en tellen dit op bij de vaste ampere kost dit delen we door 10 en we kennen de prijs per 0.1A dit word gemiddeld berekend dus als je server 50% idle is en 50% full load betaal je maar voor halve load :)

Je kan ook stappen van 0.5A gebruiken, hou er rekening mee dat 0.6A dan naar 1A gaat. Verdien je er toch weer meer aan. ;)

Persoonlijk zou ik gewoon voor KWh gaan, hoef je mensen ook niet meer te laten betalen dan nodig is. Jammergenoeg zijn er alleen weinig methodes om deze makkelijk per server uit te meten.

thunder
26/03/07, 23:46
Je kan ook stappen van 0.5A gebruiken, hou er rekening mee dat 0.6A dan naar 1A gaat. Verdien je er toch weer meer aan. ;)

Persoonlijk zou ik gewoon voor KWh gaan, hoef je mensen ook niet meer te laten betalen dan nodig is. Jammergenoeg zijn er alleen weinig methodes om deze makkelijk per server uit te meten.

Er zit 0.5A incl de Colo per server de rest word erbij geteld :)

KWh zou een dure oplossing zijn naar onze klanten toe, aangezien we die vaste stroomkost daar ook in moeten verrekenen kom je al vlug op 0.28-0.30€/KWh wat veel is en het de klant goedkoper uitkomt per 0.1A, gaat hier ook over gemiddelde als je eens een kotre fullload hebt zal je dat nie zo vlug op je factuur zien bij KWh wel.

Gat niet om te verdienen op de stroom, dit is het duurste element , en is de winstmarge bijna niets op, de winst komt in dit geval meer uit de ruimte,dataverkeer,extra's,...

almar
27/03/07, 09:50
Ik snap ongeveer waar je naar toe wilt, maar niet helemaal. Je wilt kleine delen van een rack verhuren en de kosten voor het verbruik doorrekenen op basis van een PDU. In dat geval zeg ik inderdaad gebruik simpele PDU's en doe op basis van 95 % een rekening voor A.

De enige variabele kosten die wij hebben is het verbruik van de machines. De aansluitingen vallen onder de vaste kosten. Een heel rack kun je eenvoudig KWh factureren want dat krijg je ook van je dc. Maar als je je rack nog moet opsplitsen dan wordt het te complex denk ik.

JROnline
27/03/07, 10:06
Nog een beetje natuurkunde:

Energie wordt uitgedrukt in Joule. Een Watt is een Joule per seconde, waardoor een Watt vermenigvuldigd met een tijdseenheid een aantal Joules oplevert. De hoeveelheid stroom door een server is niet constant maar varieert. Dit zegt dus alleen op een bepaald moment iets over de hoeveelheid verbruikte energie. Om de werkelijk gebruikte energie uit te drukken in getallen moet je dus over kWh spreken (en 1 kWh is dus 1000xJ/sx3600s=3.6MJ (mega Joule) ).

JV-ISP
27/03/07, 10:37
Doen jullie dit voor bijv. complete racks (jullie zijn een "DC") of per apparaat (je bent ISP ;)). Indien dit laatste het geval is zou ik graag willen weten hoe jullie dat bijhouden.

Voor complete racks of delen daarvan (1/2 of 1/4 rack) middels een aparte stroommeter.

thunder
27/03/07, 12:34
voor delen (1/4,1/2) een aparte stroommeter dat nog (moeten we wel maandelijks de meters gaan opschrijven en heeft de klant geen zicht op zijn kosten dan via onze speciaale pdu's.) en voor remote reboots gaat dit niet dus daar moet ik ook via onze speciaale PDU's meten want die kunnen ook reboots doen.

eMiz0r
27/03/07, 22:30
Eh.. nee. kWh is KiloWatt uur, niet KiloWatt per uur (dan was het kW/h geweest). Neem de natuurkunde boeken er nog eens bij zou ik zeggen :)

edit: laat ook maar... :}


het zijn geen appelen met peren vergelijken een PDU die per KWh meet kost pakken geld eentje die in amp meet is stukken goedkoper (in vergelijking met KWh) deze kost moet je ook weer doorrekenen.

Ik snap je probleem niet zo. 1 Ampere is gewoon 220 Watt (eigenlijk 230W tegenwoordig). Wat maakt het uit of je PDU in Amps of in Watts rekent?

thunder
27/03/07, 22:48
edit: laat ook maar... :}



Ik snap je probleem niet zo. 1 Ampere is gewoon 220 Watt (eigenlijk 230W tegenwoordig). Wat maakt het uit of je PDU in Amps of in Watts rekent?

230W idd en dit is geen constante (soms meer of minder, afhnagelijk van de lengte van de geleider, ook is het wisselspanning 230W is een gem. waarde maar die piekt op iets ver de 300V (dus 300W) en dan weer 0 enz...

Maar em het is hier geen lesje electriciteit :/ so please back ontopic tnx

Apoc
28/03/07, 00:53
wtf heeft natuurkunde met electriciteit te maken....

Ehm, alles? :) Electriciteit is een van de hoofd-onderwerpen van de natuurkunde. Ik weet niet of je ooit natuurkunde op school hebt gehad, maar dan zou je dat in ieder geval wel weten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurkunde - zie vakgebieden



Ik snap je probleem niet zo. 1 Ampere is gewoon 220 Watt (eigenlijk 230W tegenwoordig). Wat maakt het uit of je PDU in Amps of in Watts rekent?

Volgens mij begrijp je het inderdaad niet :) Het gaat niet over Watts maar over kWh, dat is wat anders:


Een kilowattuur (afgekort kWh) is een eenheid van arbeid of energie.

Een kWh is geen SI-eenheid, want dat is de joule (J). Een joule is hetzelfde als een wattseconde (Ws). Aangezien kilo duizend betekent en er 3600 seconden in een uur gaan, is een kWh gelijk aan 3.600.000 J.

Een kWh is gedefinieerd als de arbeid die wordt verricht of de energie die wordt gebruikt als een vermogensbron een kilowatt (1000 watt) gedurende 1 uur moet leveren.

Omdat een joule zeer klein is, wordt de niet-officiële kWh vaak gebruikt, bijvoorbeeld in elektriciteitsrekeningen. Daarnaast wordt (behalve voor de elektriciteitslevering) de gigajoule steeds meer gebruikt.

Voorbeeld: een gloeilamp van 100 watt die men 10 uur lang laat branden verbruikt daarbij 1 kWh.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/KWh


Om een lang verhaal kort te maken: Amperes en Watts hebben totaal niets met tijdsduur te maken. Stel dat jij 2 weken een server idle laat draaien, en de server verbruikt daarbij 0.4A, en de andere twee weken draait de server op full load en gebruikt daarbij 0.7A, dan zou je om het helemaal goed te doen, 0.55A moeten rekenen. Maar dat doen je niet, want in realiteit weet je niet precies hoe lang de server een bepaalde hoeveelheid stroom heeft verbruikt.

Daarom reken je met kWh, wat dus WEL met tijd te maken heeft. Een kWh kost in een datacenter meestal tussen de 0,12 en 0,16 euro, dus je kan dat heel makkelijk aan je klant door berekenen (een kilowattuur meter kost niet veel). De hoeveelheid kWh geeft je namelijk een exact beeld van hoeveel electriciteit de server verbruikt heeft - niet een gemiddelde of piek of wat dan ook.

thunder
28/03/07, 08:03
Ehm, alles? :) Electriciteit is een van de hoofd-onderwerpen van de natuurkunde. Ik weet niet of je ooit natuurkunde op school hebt gehad, maar dan zou je dat in ieder geval wel weten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurkunde - zie vakgebieden




Volgens mij begrijp je het inderdaad niet :) Het gaat niet over Watts maar over kWh, dat is wat anders:



Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/KWh


Om een lang verhaal kort te maken: Amperes en Watts hebben totaal niets met tijdsduur te maken. Stel dat jij 2 weken een server idle laat draaien, en de server verbruikt daarbij 0.4A, en de andere twee weken draait de server op full load en gebruikt daarbij 0.7A, dan zou je om het helemaal goed te doen, 0.55A moeten rekenen. Maar dat doen je niet, want in realiteit weet je niet precies hoe lang de server een bepaalde hoeveelheid stroom heeft verbruikt.

Daarom reken je met kWh, wat dus WEL met tijd te maken heeft. Een kWh kost in een datacenter meestal tussen de 0,12 en 0,16 euro, dus je kan dat heel makkelijk aan je klant door berekenen (een kilowattuur meter kost niet veel). De hoeveelheid kWh geeft je namelijk een exact beeld van hoeveel electriciteit de server verbruikt heeft - niet een gemiddelde of piek of wat dan ook.

eerst en vooral natuurkunde heb ik nooit gehad (enkel fysica) electriciteit is bij ons een 5 uurs vak apart....

De prijs per KWh is hoger dan wat jij zegt in Brussel. + je kan geen KWh meter zetten tussen een apc outlet en een Server (door de stopcontacten die anders zijn!)

Wrm zou die 0.55A niet eerlijk zijn? hoe koop jij je dataverkeer in toch ook in 95%? wij willen het zelfde princiepe maken voor stroom...

En het verschil tussen een idle CPU en een full CPU = ~0.2A = ~46W. Vergeet niet dat alles op die pieken moet voorzien zijn (zoals UPS ed.) dus de klant zal daar zijn deeltje ook in moeten betalen...

frankske
28/03/07, 12:17
Wij hebben venea meters in onze racks laten hangen. Werkt goed.

Jesperw
28/03/07, 12:25
We factureren rack klanten gewoon KwH's. Voor coloklanten zit er een standaard formule in onze colocation prijs verwerkt.

thunder
28/03/07, 15:10
Wij hebben venea meters in onze racks laten hangen. Werkt goed.

Was ik ook van plan, ze hebben momenteel PDU's in ontwerp waar je per outlet de stroom kan meten en kan rebooten.

paulb
18/05/09, 14:20
zie PX van Raritan

//Ron: geweldige bijdrage na ca. 2 jaar.

Apoc
18/05/09, 14:34
zie PX van Raritan

Zie datum vorige post ->|