PDA

Bekijk Volledige Versie : VoF of Eenmanszaak?



opinion
26/03/07, 00:33
Beste,

Ik vroeg me af of het mogelijk is een VoF aan te vragen voor een collega (18 jaar) en ik (16 jaar), of is het alleen mogelijk om hem in te laten schrijven en dan een eenmanszaak te starten met mij in loondienst?

Het is de bedoeling dat ik ongeveer al het werk doe, indien het een eenmanszaak word. Het gaat erom dat ik iemand nodig heb om een webhostingbedrijf te starten sinds m'n ouders weigeren.

Ik hoop op een antwoord :)

MediaServe
26/03/07, 01:00
Iedere beherende vennoot (indien natuurlijk persoon) van een firma moet tenminste 18 jaar oud zijn of op naam van een ouder of voogd. Wat jij wilt gaat dus niet op :)

Dillard
26/03/07, 01:08
Oftewel: voor het deelnemen in een VOF dien je of 18 te zijn of toestemming te krijgen van je ouders. Je mag wel een ander zich laten inschrijven als EZ met jou in loondienst, maar of het verstandig is....

Ten eerste is het 'zijn' bedrijf: er is weinig wat jij kunt doen als hij het wil verkopen.

Ten tweede: hij is hoofdelijk aansprakelijk voor alle overeenkomsten die jij/jullie aangaat, oftewel als het mis gaat (en dat kan altijd met ondernemen) dan is hij flink de klos

opinion
26/03/07, 01:12
Als hij dan toch een EZ aangaat, is er dan geen rechtelijk contract op te stellen dat dus als er iets fout gaat, ik aanspraakelijk ben? of is dit niet mogelijk omdat ik nog niet rechtsgeldig ben?

Apoc
26/03/07, 01:13
Wat is precies de reden dat je ouders weigeren? Zij willen de aansprakelijkheid niet, of?

Misschien niet helemaal mijn positie om daarover te oordelen, maar het lijkt me niet erg verstandig om tegen je ouders in te gaan met iets als dit, zolang je minderjarig bent. Wellicht dat het verstandiger is om aan je ouders duidelijk te maken hoe serieus je erover bent, door bijvoorbeeld een goed businessplan op papier te zetten, of iets dergelijks.

opinion
26/03/07, 01:19
Ik had een ondernemingsplan.
Die hebben ze geweigerd als het ware. Mede omdat ze niet aansprakelijk willen zijn en ze het "investerings geld" niet hebben...

Dillard
26/03/07, 01:33
Als hij dan toch een EZ aangaat, is er dan geen rechtelijk contract op te stellen dat dus als er iets fout gaat, ik aanspraakelijk ben? of is dit niet mogelijk omdat ik nog niet rechtsgeldig ben?

Nee, dat zal voor een rechter geen stand houden. Hij is ondernemer, dus hij is verantwoordelijk.


Ik had een ondernemingsplan.
Die hebben ze geweigerd als het ware. Mede omdat ze niet aansprakelijk willen zijn en ze het "investerings geld" niet hebben...

Dat is dan ook meteen de kern van het probleem. Je ouders zijn verantwoordelijk voor jouw schulden tot je 18e, als ze hierin meegaan zijn ze dus aansprakelijk tegenover jouw evt. schuldeisers.

Mijn advies: probeer een bijbaantje te vinden in deze branche en probeer het over een paar jaar nog eens (meer ervaring, zelf bevoegd etc.)

opinion
26/03/07, 01:35
Mijn advies: probeer een bijbaantje te vinden in deze branche en probeer het over een paar jaar nog eens (meer ervaring, zelf bevoegd etc.)


Ik zit al ruim 4 jaar in deze branche, bij een xx aantal bedrijven gewerkt als support en systeembeheerder.
Daarom heb ik het initiatief genomen om zelf een webhosting onderneming te starten.

Dillard
26/03/07, 01:39
Desondanks lost dat je leeftijdsprobleem niet op :)

swedendedicated
26/03/07, 01:55
Ik zit al ruim 4 jaar in deze branche, bij een xx aantal bedrijven gewerkt als support en systeembeheerder.
Daarom heb ik het initiatief genomen om zelf een webhosting onderneming te starten.

Welke bedrijven zijn dit dan? Zijn weinig bedrijven die "jongeren" aannemen voor (telefonisch) support, mede door de stem :D :W: Zou wel leuk zijn een jochie van 12 die opneemt als je een probleem hebt met je dedi bak :D

Maar over dat vof, gaat dat niet over in een andere rechtsvorm? Ik dacht dat vof weggaat? Anders misschien allebei een ez beginnen en dan als je 18 bent samen overgaan in een vof, wel zorgen dat je allebei even groot bent.

Apoc
26/03/07, 02:02
Maar over dat vof, gaat dat niet over in een andere rechtsvorm? Ik dacht dat vof weggaat? Anders misschien allebei een ez beginnen en dan als je 18 bent samen overgaan in een vof, wel zorgen dat je allebei even groot bent.

Heb je de rest van het topic wel gelezen? Hoe zou hij een eenmanszaak moeten beginnen als zijn ouders niet instemmen?

Jaz
26/03/07, 03:23
Als ik jou was zou ik nog wachten en ervaring opdoen.
Er komt meer bij kijken dan je denkt.
En zoals gezegd gaat het niet lukken wat jij wilt.

Als je echt nu wilt beginnen zou ik eerst kijken hoe je je ouders kan overtuigen ;) Hen blijven namelijk tot je achtiende aansprakelijk.

crazycoder
26/03/07, 07:27
Je ouders hebben gelijk! Jouw energie moet nu trouwens in studie gaan zitten, niet in een eigen bedrijf(je).

Handlichting:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39399

Vraag het aan, dan kan het wel.


Ik had een ondernemingsplan.
Die hebben ze geweigerd als het ware. Mede omdat ze niet aansprakelijk willen zijn en ze het "investerings geld" niet hebben...
En jij heb dat geld wel?

Als je met eigen servers ga werken (dus niet dedicated) moet je minimaal eur 10.000 in kas hebben. Wil je met dedicated servers aan de slag dan moet je minimaal 1,5 keer de huur in kas hebben, loopt ook nog leuk op.. denk dat je onder de eur 5000 helemaal niet moet starten..


Ik zit al ruim 4 jaar in deze branche, bij een xx aantal bedrijven gewerkt als support en systeembeheerder.
Daarom heb ik het initiatief genomen om zelf een webhosting onderneming te starten.
Wat voor bedrijven zijn dat dan geweest? Tenminste 1 van die bedrijven was in ieder geval al in overtreding. Dat mag namelijk pas als je 13 bent en onder bepaalde voorwaarden.

t.bloo
26/03/07, 07:38
als je je ouders al niet kan overtuigen dan is dat een teken aan de wand lijkt me? dan wil je te veel of ben je er nog niet geschikt voor of kunnen ze zich niet vinden in je plannen. zit niets anders op dan om te wachten tot je wettelijk om ze heen kunt, en dat is als je 18 bent

AlexanderOnline
26/03/07, 07:47
Of je start zo'n ltd, dan ben je toch niet prive aansprakelijk? Ik heb hier niet veel verstand van, iemand mss wel?
Maargoed, jammer dat je ouders tegenzitten. Punt is inderdaad wel dat ze aansprakelijk zijn en hoe goed je bedoelingen ook zijn je zo in de problemen kan zitten.

Server00
26/03/07, 07:59
Wat dacht je hoe het bij mij zat toen ik minderjarig was en me ging inschrijven ;), gelukkig heb ik mijn pa door me ondernemers enthousiasme overgepraat. En hij wou ze aansprakelijkheid weten we hebben toen een gesprek genomen bij de KVK die aardig man heeft ons verder geholpen. Tevens keek hij toen wel in de boekhouding af en toe mee hoe alles loopt en elke stap die finacieel belangrijk was moest ik toen meldde.

Het beste is gewoon even wachten denk ik. Of op 1 of andere manier je ouders toch overtuigen. Maar is er ooit wat gebeurd waarom ze zo denken?

CharlieRoot
26/03/07, 08:20
Iedere beherende vennoot (indien natuurlijk persoon) van een firma moet tenminste 18 jaar oud zijn of op naam van een ouder of voogd. Wat jij wilt gaat dus niet op :)

dat is dus een misvatting, ik ben op mijn 15e een eenmanszaak begonnen zonder problemen. Je moet alleen ouders hebben die meewerken en meetekenen.

opinion
26/03/07, 08:54
Er is persoonlijk niks gebeurd wat m'n ondernemersschap zou kunnen belemmeren. En ik was van plan met een reseller te starten, sinds dit een goedkope oplossing is en meer van slagen heeft in mijn opzien.

Sander-
26/03/07, 09:13
Vertel je je ouders wel eventjes dat wanneer jij als werknemer een aantal grove fouten begaat en dat jou toonbaar ten laste kan worden gelegd dat ze net zo hard aansprakelijk zijn als wanneer ze wel hun handtekening ergens onder zetten.

opinion
26/03/07, 09:20
Het is de bedoeling dat m'n vader als administratie medewerker gaat dienen, dus zal ik hem ook het gezag over het geld geven. Dus mocht er iets gebeuren, kan ik zoiezo niet aansprakelijk gesteld worden sinds hij dan de fout begaat en niet ik ;)

crazycoder
26/03/07, 09:26
Het is de bedoeling dat m'n vader als administratie medewerker gaat dienen, dus zal ik hem ook het gezag over het geld geven. Dus mocht er iets gebeuren, kan ik zoiezo niet aansprakelijk gesteld worden sinds hij dan de fout begaat en niet ik ;)
Zo werkt het niet helemaal. Je ouders zijn tot je 18e aansprakelijk.

Trouwens, je kan medewerkers alleen aansprakelijk stellen als zij (grove) fouten maken of nalatig zijn geweest. Als ondernemer moet je natuurlijk je personeel controleren, jij bent namelijk uiteindelijk verantwoordelijk.

flashbanger
26/03/07, 09:35
Al het bovenstaande en pagina 1 laten zien dat je er niet klaar voor bent. Je kent de regels nog niet eens.

Ik denk datje die 2 jaar (of anderhalf) even moet gaan kijken welke regels met welke haken en ogen er zijn, zodat je het allemaal goed kan aanpakken.

opinion
26/03/07, 09:40
Het gaat hier dus om een EZ. Met m'n vader in loondienst als het ware. dit betekend dat ik het technische deel van de brache gaat verzorgen, en hij de administratieve deel.


Sorry als je me verkeerd begreep.

Server00
26/03/07, 09:45
Ik wens je in iedergeval succes verder ;) met je plan en je toekomst

opinion
26/03/07, 09:46
Ik wens je in iedergeval succes verder ;) met je plan en je toekomst

Dank u.

crazycoder
26/03/07, 09:46
Al het bovenstaande en pagina 1 laten zien dat je er niet klaar voor bent. Je kent de regels nog niet eens.

Ik denk datje die 2 jaar (of anderhalf) even moet gaan kijken welke regels met welke haken en ogen er zijn, zodat je het allemaal goed kan aanpakken.
Los van de vraag of hij er klaar voor is kan ts beter de tijd benutten door op zaterdag en eventueel 's avonds in de supermarkt (ofzo) te gaan werken.
Hierdoor kan deze een startkapitaal(tje) verzamelen en wennen aan het werken op tijden dat vrienden vrij zijn..
Mocht ts na het bereiken van de 18 jarige leeftijd nog steeds webhoster willen worden dan heeft deze in ieder geval wat (meer) geld achter de hand.

opinion
26/03/07, 09:52
Los van de vraag of hij er klaar voor is kan ts beter de tijd benutten door op zaterdag en eventueel 's avonds in de supermarkt (ofzo) te gaan werken.
Hierdoor kan deze een startkapitaal(tje) verzamelen en wennen aan het werken op tijden dat vrienden vrij zijn..
Mocht ts na het bereiken van de 18 jarige leeftijd nog steeds webhoster willen worden dan heeft deze in ieder geval wat (meer) geld achter de hand.


Ik werk al minstens 28 tot 32 uur in de week, dus kom aub niet met dat soort onzinnige dingen aanzetten. Ik heb geld achter de hand, en daar is mijn vader ook de mist in gegaan toen hij dacht dat hij mijn startkapitaal zou moeten betalen.

crazycoder
26/03/07, 10:00
Ik werk al minstens 28 tot 32 uur in de week, dus kom aub niet met dat soort onzinnige dingen aanzetten. Ik heb geld achter de hand, en daar is mijn vader ook de mist in gegaan toen hij dacht dat hij mijn startkapitaal zou moeten betalen.
Onzinnig :) denk dat iedere ondernemer je uit kan leggen dat je nooit genoeg geld achter de hand heb. Zodra je begin met wat geld uit te geven gaat het heel hard..

Blijkbaar weet jij het allemaal al en heb je genoeg geld. Overtuig dan je ouders of vraag handlichting.

AlfaHosting
26/03/07, 10:10
Het gaat hier dus om een EZ. Met m'n vader in loondienst als het ware. dit betekend dat ik het technische deel van de brache gaat verzorgen, en hij de administratieve deel.


Sorry als je me verkeerd begreep.


In loondienst ? Enig idee wat het kost en welke regels er verbonden zijn aan het iemand in dienst nemen (sociale bijdragen, arbeidsongevallenverzekering, ..) ? Ik heb soms echt het idee dat over sommige zaken wat lichtjes overheen gegaan wordt.

Als je het echt wilt zal het wel moeten lukken je ouders te overtuigen, anders wacht je best nog een jaartje .. misschien dat ze volgend jaar wel overtuigd zijn als je nog steeds het idee hebt.

Je werkt nu al 30 uur en daarbij de school ? Wanneer dacht je dan om ook nog is webhoster te worden ? Daar kruipt ook tijd in en hoe ben je van plan bereikbaar te zijn tijdens schooluren en de 30 uren dat je werkt ?

Of ben je van plan de 30 uren te laten vallen ? Dan heb je kans dat je op het einde van de rit geld gaat toegeven.

Denk alles grondig over maar start zeker niet onder de naam van iemand anders.

groenleer
26/03/07, 10:11
Ik werk al minstens 28 tot 32 uur in de week, dus kom aub niet met dat soort onzinnige dingen aanzetten. Ik heb geld achter de hand, en daar is mijn vader ook de mist in gegaan toen hij dacht dat hij mijn startkapitaal zou moeten betalen.

Ik denk dat menig een die hier zit tenminste een 50 tot 60 uur per week maken, tenzei ze in loondienst werken bij een isp, dan zijn ze meestal met zo'n 38 uur al klaar.

Ow en je hebt het over jouw start kapitaal, ik neem aan dat dat een bedrag is van tenminste 5 cijfers voor de komma bevat.

Een bedrijf heeft namelijk ook zijn software legaal. Dus geen ali-illigali Windows Vista op je pc gedownload van uit de nieuwsgroepen.
Je servers moeten betaald worden, je KVK inschrijving, je rekening-courant.
Je pa moet betaald worden, dan komt ook meteen de UWV om de hoek kijken met zijn werknemersheffingen.

Ik wens je veel succes en denk nog eens een keer goed na of dit echt is wat je wilt.


Een leuk topic over de kosten waar je rekening mee zou moeten houden kun je ook hier op het forum vinden:
http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/113631-welke-kosten-hebben-isps-webhosting-bedrijven.html

opinion
26/03/07, 10:29
In loondienst ? Enig idee wat het kost en welke regels er verbonden zijn aan het iemand in dienst nemen (sociale bijdragen, arbeidsongevallenverzekering, ..) ? Ik heb soms echt het idee dat over sommige zaken wat lichtjes overheen gegaan wordt.

Daar heb je een punt. Alleen ik bedoelde het in een zekere zin. Mijn vader is bereid om het werk te doen dat ik eerder in deze topic toelichte. Hij zou er overigens geen geld voor vragen.

En verder ben ik tijdens school ook bereikbaar voor support sinds ik een MBO ICT opleiding doe, en gewoon toegang tot internet heb. ook is telefoneren hier toegestaan in zekere maten. maarja, als je nog niet zoveel klanten hebt word je ook niet aldoor gebelt.

In het begin (denk aan de eerste maanden) is het beter niet m'n baan niet op te zeggen, sinds dit m'n inkomst is.
Ook verwacht ik niet dat ik minstens het eerste jaar winst zal maken met de onderneming.

Wel kan ik minder gaan werken, en met een calculatische berekening de omkosten omzet van de onderneming berekenen en daarop gebaseerd mijn nieuwe beschikbare uren doorgeven aan mijn wergever zodat ik uitkom met mijn omkosten.

Daardoor kan ik meer tijd in de onderneming investeren, en ja, tijd is geld :)

Remigius
26/03/07, 10:38
Ik werk al minstens 28 tot 32 uur in de week, dus kom aub niet met dat soort onzinnige dingen aanzetten. Ik heb geld achter de hand, en daar is mijn vader ook de mist in gegaan toen hij dacht dat hij mijn startkapitaal zou moeten betalen.Wanneer doe je je huidige studie dan? En heb je een planning gemaakt qua uren welke je in je bedrijf wilt steken? Een goede planning kan er voor zorgen dat je je ouders kunt overtuigen, maar ik ben bang dat je ouders het beste zicht hebben op de hele situatie. Als deze dus niet willen meewerken zullen ze hier een goede reden voor hebben en niet om je te pesten ofzo. In ieder geval succes met je plannen.

Ryan Kalkhoven
26/03/07, 10:38
Wat ik dus niet snap; Je vader wil je wel helpen, maar wil geen handtekening zetten.... Wellicht is het handig om met je ouders langs de KVK te gaan om het eea uitgelegt te krijgen.

Zolang je geen handlichting hebt zullen je ouders altijd aansprakelijk zijn tot 18 (of 21 jaar?).

opinion
26/03/07, 10:48
Wat ik dus niet snap; Je vader wil je wel helpen, maar wil geen handtekening zetten.... Wellicht is het handig om met je ouders langs de KVK te gaan om het eea uitgelegt te krijgen.

Zolang je geen handlichting hebt zullen je ouders altijd aansprakelijk zijn tot 18 (of 21 jaar?).


Hij is er wel bereid toe, maar echter als ik pas 18 ben, en daarbij zelf verantwoordelijk ben.

jantje.vlaam
26/03/07, 10:54
Volgens mij zijn je ouders tot je 21e financieel aansprakelijk.

Ryan Kalkhoven
26/03/07, 10:55
Volgens mij zijn je ouder tot je 21e financieel aansprakelijk.

Dat dacht ik nou ook. Weet het alleen niet zeker.

opinion
26/03/07, 10:59
vanaf je 18e ben je wel zelf verantwoordelijk, maar er kunnen alsnog dingen op je ouders verantwoord worden tot je 21e.

Dillard
26/03/07, 11:00
Volgens mij zijn je ouders tot je 21e financieel aansprakelijk.

Niet voor aangegane verplichtingen, je ouders hebben wel een zorgplicht voor je tot hun 21e (indien je niet zelf in je eigen levensonderhoud kan voorzien)

jan post
26/03/07, 11:10
Ten eerste ondernemen is een van de mooiste beroepen die je kan uitoefenen, maar ik betwijfel of jij op dit moment daar al de capaciteiten voor hebt. Een aantal punten die ik even naar voren wil halen zijn:

• Je geeft aan dat je aan ondernemingsplan / marketingplan hebt geschreven, maar je ouders willen daarvoor niet garant staan? Dan komt bij mij toch de vraag of het plan wel zo goed onderbouwd is…

• Een aantal ondernemingvormen laat je hier naar voren komen, maar hebt beperkt het idee waarover het allemaal gaat (heb je wel een analyse gemaakt in je scriptie?).

• De leeftijd die jij op het moment heb gaat echt een rol van betekenis spelen. Als jij voelt dat je op dit moment al klaar bent voor het ondernemen prima, maar zoals ik het hier lees betwijfel ik dat ten zeerste.

• De financiële zekerheid blijft ook een belangrijk issue, als je eenmanszaak / V.O.F begint en je gaat failliet dan kunnen ze de personen die eigenaar zijn van die eenmanszaak of de ouderverzorgers van aansprakelijk stellen (bij iemand die minderjarig is) ook over het privé vermogen!


Leg je scriptie eens voor aan iemand die hier ervaring mee heeft en onafhankelijk is. Ik lees dat je een leerling / student van het mbo bent? Die hebben toch ook allerlei divisies economie / handel daar zitten wel docenten met een heao / wetenschappelijke studie en kunnen jouw plan prima analyseren op financiële zekerheid / marketingbeleid, etc.


Voor de rest veel succes, maar denk nog goed na over je keuze!

Met vriendelijke groet,

Jan Post

opinion
26/03/07, 11:15
Leg je scriptie eens voor aan iemand die hier ervaring mee heeft en onafhankelijk is. Ik lees dat je een leerling / student van het mbo bent? Die hebben toch ook allerlei divisies economie / handel daar zitten wel docenten met een heao / wetenschappelijke studie en kunnen jouw plan prima analyseren op financiële zekerheid / marketingbeleid, etc.


Je hebt hier een goed punt, en dat zal ik ook zeker doen. Verder zoals ik al zei ben ik al jaren in deze branche actief, en niet alleen op het hosting aspect, maar tevens op het financiele en rechtgeldige aspect. ookal valt dit, bij nader bespreken (als mijn vader bijvoorbeeld alsnog akkoord zou gaan) niet onder mijn verantwoordelijkheid, sinds alle financiele aspecten via hem zouden gaan.

groenleer
26/03/07, 11:31
Je hebt hier een goed punt, en dat zal ik ook zeker doen. Verder zoals ik al zei ben ik al jaren in deze branche actief, en niet alleen op het hosting aspect, maar tevens op het financiele en rechtgeldige aspect. ookal valt dit, bij nader bespreken (als mijn vader bijvoorbeeld alsnog akkoord zou gaan) niet onder mijn verantwoordelijkheid, sinds alle financiele aspecten via hem zouden gaan.

Jaren is een groot woord, je zegt dat je al 4 jaar met computers werkt.
Vallen daar ook servers onder? Weet je hoeveel een bedrijf vertrouwd op de uitbestede hosting van zijn website?

Ik ben zelf nu 24, ik werk sinds mijn 8ste met computers. Ik weet nog steeds niet alles. Zeker op server gebied heb ik nog een lange weg te gaan. Ik kan al wel een hoop uitzoeken, maar niet voldoende.

Een server is iets anders als een testmachine waar je naar hartelust op kunt prutsen tot het werkt. Je klanten verwachten dat het werkt. En als het niet werkt verwachten ze dat je het een kwartier geleden al had gerepareerd.

Als jij toch van mening blijft dat je er klaar voor bent, (en die mening mag je hebben) dan zou ik eens gaan proberen om goede argumenten te zoeken en te onderbouwen zodat je je ouders kan overtuigen.
Als je dat niet kunt, kun je trachten om handlichting te krijgen via de rechtbank. De meeste ouders zullen dit ervaren als dat jij van mening bent dat je hun niet nodig hebt en alles goed zelf kunt.

Denk goed na, zet je argumenten op papier waarom dat je iets wel zou moeten doen, en waarom niet.
Maak hier een duidelijke lijst van en ga "+/-"-en (plus-minnen).
Uiteindelijk zijn of de plussen in het voordeel, of de minnen.

Kortom, zet alles goed uiteen op papier. En tracht je ouders zover te krijgen dat ze je ondersteunen of vergeet het voor de komende 2 jaar.

opinion
26/03/07, 11:38
Jaren is een groot word, je zegt dat je al 4 jaar met computers werkt.
Vallen daar ook servers onder? Weet je hoeveel een bedrijf vertrouwd op de uitbestede hosting van zijn website?

Ik werk al met computers sinds m'n 6e, sinds m'n vader z'n kantoor aan huis had. Als we het over servers hebben, verdiep ik me in Linux sinds 5 en een half jaar. Met dit bedoel ik vooral het console gedeelte.

Apoc
26/03/07, 11:59
Het is de bedoeling dat m'n vader als administratie medewerker gaat dienen, dus zal ik hem ook het gezag over het geld geven. Dus mocht er iets gebeuren, kan ik zoiezo niet aansprakelijk gesteld worden sinds hij dan de fout begaat en niet ik ;)

Ehh.. dat is sowieso een wat rare instelling, de manier waarop je dat zegt.


en daar is mijn vader ook de mist in gegaan toen hij dacht dat hij mijn startkapitaal zou moeten betalen.

Is hij daar in de mist gegaan, of ben jij daar in de mist gegaan? Jij probeert hem ergens van te overtuigen - als hij dat verkeerd heeft begrepen dan kan dat alleen maar aan jou zelf hebben gelegen.

Tot dusver betwijfel ik of je klaar bent voor het ondernemerschap:

- Als je je ouders (en de meeste lezers van dit topic) al niet kunt overtuigen, hoe verwacht je dan een klant te kunnen overtuigen?

- Je zegt te willen starten met een reseller account. Dat kan opzich prima, maar ik zou niet verwachten dat je binnen 2 jaar winstgevend zult zijn. Gezien je leeftijd is dat geen gigantisch probleem, omdat je onkosten in het dagelijks leven nihil zijn. Maar je zult hoe dan ook in het begin flinke kosten hebben. Denk daarbij aan de kosten van de KvK, accountancy kosten, software licenties, infrastructuur (telefoon van de zaak en dergelijke), en het lijstje gaat nog wel even verder. Iemand anders had het in dit topic over minimaal 5.000 euro in kas - als je tegenwoordig vanuit het niets nog een beetje webhosting bedrijfje wilt starten dan zul gedurende die eerste twee jaar nog veel meer nodig hebben.

Als je, blijkbaar, toch van plan bent om kleinschalig te beginnen, dan is het wellicht een idee om te beginnen als "hobby". Zolang je inkomsten beperkt blijven, is dit voor de belastingdienst geen probleem. Uiteraard zul je niet kunnen leveren aan bedrijven en andere instellingen die een BTW factuur nodig hebben, je zult eerder aan vrienden en kennissen moeten denken hiermee. Echter kun je op deze wijze wel (tot je 18e) een beetje naamsbekendheid opbouwen.

Hoe dan ook - zelfs over het starten als "hobby" kun je bij de KvK bespreken, dus ga er simpelweg eens langs.


Ik werk al met computers sinds m'n 6e, sinds m'n vader z'n kantoor aan huis had.

Klinkt alsof pa zelf een eigen bedrijf heeft? Wellicht probeert hij, uit ervaring, je ergens voor te behoeden ;)

samage
02/04/07, 18:11
Er wordt hier door menig persoon aangegeven dat er van een startkapitaal van minstens 5K tot 10K nodig is. Hoewel een bescheiden kapitaal nodig is om te starten ben ik een het oneens met de hoogte hiervan. Ik ben als ondernemer gestart met veel minder en failliet ben ik niet gegaan.
Wel is het zo dat je er dan vanuit moet gaan dat je groei en winst de eerste jaren heel matig zijn, de eerste jaren heb ik zelf dan ook geen of minimaal loon uit mijn bedrijf gehaald, pas de laatste jaren groeien we dusdanig dat ik nu een 'normaal' loon heb. Ik heb de eerste jaren heb ik dan ook altijd een andere baan ernaast gehad. Houd hier goed rekening mee!

Maar zolang dit binnen je plannen past, en je met een laag loon kan leven is een dergelijk startkapitaal niet nodig. Wel is belangrijk dat je je vaste kosten vrijwel direct kan dekken uit je inkomsten.

Let op, ik ga alleen in op het benodigde startkapitaal, de overige punten zijn erg persoonlijk en durf ik geen oordeel over te geven. De post van jan post vond ik erg duidelijk in deze.

eMiz0r
02/04/07, 18:36
Er wordt hier door menig persoon aangegeven dat er van een startkapitaal van minstens 5K tot 10K nodig is. Hoewel een bescheiden kapitaal nodig is om te starten ben ik een het oneens met de hoogte hiervan. Ik ben als ondernemer gestart met veel minder en failliet ben ik niet gegaan.

Ik geloof dat ons startkapitaal iets van 30 euro was. Dedicated servertje in Amerika :D

Enneh, waarom zet je de zaak niet op je pa's naam en neem je het over als je 18 bent? Geef je vader continu inzicht in je boekhouding en breng hem op de hoogte van al je (belangrijke) beslissingen. Spreek vooral af dat als je zelf denkt dat er problemen dreigen, je dit zo snel mogelijk aan je ouders laat weten. De voornaamste angst van je ouders is waarschijnlijk dat je het niet durft te zeggen wanneer je in de problemen komt en zij zo voor verrassingen komen te staan.

Even wat betreft al die whiners hier. Ik vind je taalgebruik voor een 16jarige vrij professioneel, en daar kunnen HEEL wat ondernemers hier nog wat van leren. Je bent wat minder geinformeerd, maar "online" kom je ouder over wat in je voordeel zal werken naar klanten.

Google en de KvK zijn je vrienden, probeer daar alle belangrijke informatie te verzamelen die je nodig hebt om te starten.

Ik moet eerlijkerwijs zeggen dat ik meer vertrouwen in de TS heb dan in een aantal (gevestigde) namen hier op wht. Ligt dat nou alleen aan mij?

Remigius
02/04/07, 19:03
Ik moet eerlijkerwijs zeggen dat ik meer vertrouwen in de TS heb dan in een aantal (gevestigde) namen hier op wht. Ligt dat nou alleen aan mij?Ligt dat aan de TS of aan de gevestigde namen? ;) Ik denk dat iedereen hier de TS het beste wenst, maar ik denk ook dat er over sommige zaken niet goed genoeg of te licht wordt gedacht. Indien de TS succesvol een bedrijf wil starten zal deze in de beginfase absoluut even om de tafel moeten gaan zitten met zijn ouders en/of de KvK. In ieder geval succes en laat even weten hoe het verloopt! :)

justin
02/04/07, 19:29
Het is de bedoeling dat m'n vader als administratie medewerker gaat dienen, dus zal ik hem ook het gezag over het geld geven. Dus mocht er iets gebeuren, kan ik zoiezo niet aansprakelijk gesteld worden sinds hij dan de fout begaat en niet ik ;)
Geen wonder dat je ouders weigeren met zo'n opmerking:)

connectingweb
03/04/07, 14:28
@ eMiz0r

Het is in de meeste gevallen niet verstandig om het op je ouders naam te zetten ivb met belastingvoordelen enz die hebt als startende ondernemer. Ook zul je zelf nooit iets kunnen ondernemen. Na elke stap die je neemt zul je je pa aan de mou moeten trekken om een stap verder te gaan. + je komt over een paar jaar bij een overname. En geloof me zo simpel is een overname nog niet. Daar komt ook weer veel tijd en geld in zitten.

eMiz0r
04/04/07, 09:08
@ eMiz0r

Het is in de meeste gevallen niet verstandig om het op je ouders naam te zetten ivb met belastingvoordelen enz die hebt als startende ondernemer. Ook zul je zelf nooit iets kunnen ondernemen. Na elke stap die je neemt zul je je pa aan de mou moeten trekken om een stap verder te gaan. + je komt over een paar jaar bij een overname. En geloof me zo simpel is een overname nog niet. Daar komt ook weer veel tijd en geld in zitten.

Hmm, ritje naar de KvK om een en ander over te zetten was in ons geval niet zo duur ;) Wat zijn de inschrijfkosten van de VoF? 70 euro? Nouja en wat benzine natuurlijk. Klanten zou je kunnen informeren, maar daar zie ik het nut niet van in. Als je altijd op de voorgrond gewerkt hebt voor je klanten veranderd er niets, behalve dat je jezelf toevoegd aan de KvK inschrijving.

"Ook zul je zelf nooit iets kunnen ondernemen. Na elke stap die je neemt zul je je pa aan de mou moeten trekken om een stap verder te gaan."

Het is nog altijd beter dan helemaal niet ondernemen. Bovendien loop je m.i. het minste risico als je met naaste familie werkt.

SF-Jeroen
04/04/07, 11:14
E90,- tot 150,- per jaar voor VOF

Geoffrey
04/04/07, 14:14
Voor ik deze post plaats wil ik iets duidelijk stellen, ik ben voor jonge ondernemers, dat heb ik altijd gezegd en dat zal altijd zo blijven. Als je het dus wil doen, je ziet de mogelijkheden, je hebt de capaciteiten en het financiële aspect ervoor, ga er dan voor. Wat ik uit deze topic tot nu toe uit de posts van de TS heb opgemaakt is echter iets helemaal anders.

1.) Het lijkt alsof je "de zware" taken op iemand anders af wil schuiven zodat je zelf geen risico loopt. Als je denkt dat dit in de zakenwereld pakt als je een eigen zaak hebt dan ga je hier al grondig de mist in.

2.) Een eigen zaak starten met persoon X terwijl je ouders het er niet mee eens zijn is geen goede zaak. Vergeet niet dat het nog altijd je ouders zijn en tot je 18 bent heb je hun toestemming hoe dan ook nodig.

3.) Je geeft aan een serieus aantal uren in de week te werken en ik vraag me dan ook af hoe je dit combineert met je studie? Of doe je aan thuisstudie? Zo niet dan stel ik hier de eerste ernstige vraag bij over de oprechtheid in deze topic (is m'n goed recht toch?).

4.) Je geeft aan al enkele jaren in de webhosting wereld voor bedrijven te hebben gewerkt, met alle respect, je mag me er even een paar opnoemen, ik kan me net zoals andere mensen hier niet inbeelden dat een bedrijf een jongen van 12, 13, 14, ... voor hem laat werken (of je moet echt heel goed zijn ;)).

5.) Ik ben zelf een bedrijf gestart op m'n 16, ik wist echter al eerder hoe de wereld in elkaar zat, wat belangrijke punten waren, etc. Ik had er me dan ook op voorbereid door een grondig aantal curcussen te doorlopen van zowel economie, bedrijfsbeheer, etc. Dit is allemaal nodig als je zelf de verantwoordelijkheid van een eigen bedrijf wil op je schouders dragen, en geloof me vrij die verantwoordelijkheid heb je bij een zaak altijd, wie je ook in dienst hebt en wat je ook uitbesteed.

6.) Hou er rekening mee dat, wanneer er een probleem is tijdens schooltijd je moet kunnen ingrijpen en ik weet niet of je school hier wel altijd blij mee is. Een reseller pakket is een goede zaak voor een beginner, omdat het technische aspect voor 90% uit handen wordt gegeven, maar ook dan heb jij nog bepaalde verplichtingen tegenover je klanten. Jou klanten verwachten van jou een goede service en niet van het bedrijf die jou het reseller pakket verhuurt.

7.) Je zegt zelf een startkapitaal achter de hand te hebben. In tegenstelling tot wat menig aantal mensen hier heeft beweerd (met de beste bedoelingen natuurlijk) hoeft dit geen kapitaal te zijn van ettelijke duizenden euro's. Het gaat erover wat je wil aanbieden, onder welke vormen, etc. Wijzelf zijn gestart met meteen een rack en eigen servers omdat we ervoor gekozen hebben alles zelf in beheer te hebben en zelf colo's & dedi's aan te bieden. Als je er in het begin voor kiest om gewoon te starten met een reseller pakket en daar dus enkel shared hosting op aan te bieden (beperkte doelgroep, hou hier wel rekening mee) dan vallen de echt grote kosten weg. Hou er natuurlijk wel rekening mee dat zaken als een loon, BTW, telefoon, je zaak, etc. ook geld kosten, dit zijn echter ook jou kosten en niet die van je ouders. Dit soort zaken worden veelal eens over het hoofd gezien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

eMiz0r
04/04/07, 17:52
3.) Je geeft aan een serieus aantal uren in de week te werken en ik vraag me dan ook af hoe je dit combineert met je studie? Of doe je aan thuisstudie? Zo niet dan stel ik hier de eerste ernstige vraag bij over de oprechtheid in deze topic (is m'n goed recht toch?).

Ik wil één kleine kanttekening maken bij je post:

De laatste keer dat ik op een MBO school heb gezeten was ik zo'n 10 uur per week op school. Die opleidingen stellen werkelijk niets meer voor.

Remigius
04/04/07, 18:01
Ik wil één kleine kanttekening maken bij je post: De laatste keer dat ik op een MBO school heb gezeten was ik zo'n 10 uur per week op school. Die opleidingen stellen werkelijk niets meer voor.Dit verschilt uiteraard per school. Toch blijft het lastig te combineren met hosting en telefonische support. Op het moment dat de TS in de beginfase alleen support per e-mail doet kan het natuurlijk weer wel makkelijk.

eMiz0r
04/04/07, 19:38
Dit verschilt uiteraard per school. Toch blijft het lastig te combineren met hosting en telefonische support. Op het moment dat de TS in de beginfase alleen support per e-mail doet kan het natuurlijk weer wel makkelijk.

Prima om je bedrijf mee te starten natuurlijk. Niet iedereen krijgt het voor elkaar om binnen 2 jaar een multinational te zijn :)

Server00
04/04/07, 21:24
Best een aantal hosters mixen een studie met een eigen bedrijf want ja wanneer je begint ga je niet thuis zitten te wachten, maar kan je er naast perfect een studie doen. En wanneer je een goed inkomen krijgt en je niet meer verdere zou studeren kan je je daar vol oprichtte.

Remigius
04/04/07, 21:41
Prima om je bedrijf mee te starten natuurlijk. Niet iedereen krijgt het voor elkaar om binnen 2 jaar een multinational te zijn :)Absoluut, ik denk dat het vooral aan de instelling en het verantwoordelijkheidsgevoel van de startende ondernemer ligt. Veel mensen die pas later een onderneming starten doen het eerst ook naast een bestaande baan en later pas full-time. De TS moet alleen duidelijk zijn naar zijn klanten wat deze kunnen verwachten en tussen welke tijden. Ik denk dat verantwoordelijkheid en duidelijkheid twee van de hoofdzaken zijn waardoor veel scholier/student bedrijfjes een negatieve reputatie hebben.

Geoffrey
05/04/07, 01:45
Ik wil één kleine kanttekening maken bij je post:

De laatste keer dat ik op een MBO school heb gezeten was ik zo'n 10 uur per week op school. Die opleidingen stellen werkelijk niets meer voor.

Oké, dat wist ik dan weer niet. Dan trek ik dat punt terug :)

AlexanderOnline
09/04/07, 19:31
Dit verschilt uiteraard per school. Toch blijft het lastig te combineren met hosting en telefonische support. Op het moment dat de TS in de beginfase alleen support per e-mail doet kan het natuurlijk weer wel makkelijk.
Het is dus ook belangrijk om te bepalen op wat voor kwaliteitsniveau wil zitten. Heb je budgethosting, dan kan support prima alleen via mail, en dat hoeft echt niet binnen het uur beantwoord. Heb je duurdere support waar je meer service bied, tsja dan moet je zorgen dat je gewoon telefonisch bereikbaar bent. Het is dus belangrijk om te kijken wat en wanneer je beschikbaar bent, en wat voor service je daarbij kan bieden.