PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies aanschaf server + evt. Colo hoster?



Wynand
24/03/07, 20:55
Hoi,

Budget ligt op €1000 voor de server.
Daarnaast liever niet meer dan 40 a 50 per maand voor Colocation. :)
De server gaat vooral gebruikt worden voor: wat externe dataopslag voor mij, een gameserver (Wolf.: ET, mogelijk ook SWAT4), Teamspeak (niets drukbezochts), en een simpele website/blog (waar niet extreem veel volk op wordt verwacht). Meaning, server moet W2003 draaien (heb ik nog een licensie van liggen).
Als server had ik kwa hardware dit in gedachten;
cluster.twp.nl/index.php?task=10&ssid=TWPSS1161967160
TWP 1U SuperServer Detroit Core 2 Duo
1 x Supermicro 512L-260B chassis
1 x Supermicro PDSMi+ mainboard
1 x Supermicro Heatsink/Risercard
1 x Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHZ FSB1066 4MB
2 x Kingston 1GB DDR2 667 PC5300
2 x Seagate 160GB 7200rpm SATA II
1 x Supermicro PT08 Rackmount railset

Nu enkele vragen daarover;
- De schijven had ik graag in Raid 1, is een raidcontroller hier echt een must? Want dat is ook weer een pak extra.
- Gaan 2 harddisks, zo'n CPU en 2 reepjes geheugen niet behoorlijk wat hitte genereren voor 1U?
- Andere aanradingen?


Nu over de colocation, voor 35/maand heb ik een gevonden naar mijn smaak te Amsterdam (1Mbits, 95%, 200GB). Is er iemand die een betere/goedkopere plek (hoster) kent, iets dichter in de buurt van Anterpen? Indien niet, een betere/goedkopere in Amsterdam (veel verder wil ik liever niet gaan naar het noorden :))?

Bedankt. :)

Remigius
24/03/07, 21:04
Indien je RAID1 wilt gebruiken zou ik altijd voor een hardwarematige RAID controler gaan. Qua temperatuur durf ik je geen advies te geven gezien ik nooit met 1u zelfbouw machines werk.

De colo kosten verschillen heel erg per netwerk. Ik zou je hiervoor aanraden om een aanvraag te doen in het aanvraag forum. Er zitten hier genoeg hosters op WHT die lage prijzen kunnen bieden en er zijn ook een aantal Belgische hosters aanwezig.

gjtje
24/03/07, 21:41
TWP weten wel hoe ze een server in elkaar klussen. Qua temperatuur zit het wel snor. :)
Hardware raid biedte extra performance en extra zekerheid, het is niet noodzakelijk. De kosten voor de raid controller heb je er uit door geen 2,4 maar een 2.0 GHz cpu te gebruiken, en dat is meer dan zat voor de taken die jij beschrijft.

Voor colocatie prijzen moet je op een ander forum hier zijn, maar die prijs moet ook wel mogelijk zijn in bijvoorbeeld Cappelle aan de Ijssel, en dat is een stuk dichter bij huis. ;)

SF-Jeroen
24/03/07, 21:45
Nu over de colocation, voor 35/maand heb ik een gevonden naar mijn smaak te Amsterdam (1Mbits, 95%, 200GB). Is er iemand die een betere/goedkopere plek (hoster) kent, iets dichter in de buurt van Anterpen? Indien niet, een betere/goedkopere in Amsterdam (veel verder wil ik liever niet gaan naar het noorden )?

Bedankt.


200 GB is tamelijk weinig voor gameservers

gjtje
24/03/07, 21:49
Dat is een zinlose uitspraak. Onze clanserver doet 15GB per maand en daar wordt dagelijks wel een keer op gespeeld. Dataverkeer hangt af van gebruik, en daar is niks van bekend.

Randy
24/03/07, 23:15
Misschien zou je voor colocatie beter naar Capelle bij Rotterdam kunnen gaan in plaats van Amsterdam? Daar zitten nog wel wat aanbieders in het budgetsegment en dit is redelijk in de buurt van Antwerpen. Wel even kijken naar iemand die goede verbindingen heeft met Telenet etc.

Wynand
25/03/07, 07:38
Hardware raid biedte extra performance en extra zekerheid, het is niet noodzakelijk. De kosten voor de raid controller heb je er uit door geen 2,4 maar een 2.0 GHz cpu te gebruiken, en dat is meer dan zat voor de taken die jij beschrijft.SWAT4 kan behoorlijk wat vragen, maarja. :D
Het kan ook zijn dat ik ze in JBOD zet, en ik dagelijks een backupscriptje rond een uur of 3 (voor de load) laat draaien..



200 GB is tamelijk weinig voor gameserversOver die 200GB maak ik me geen zorgen, op de gehoste games gaat niet meer veel meer gespeelt worden dan ik nu doe, en ik blijf elke maand onder de 400Megjes voor m'n games. Erg druk bezocht verwacht ik ze ook niet, waarschijnlijk zullen het private servers worden, zodat ik en wat vrienden 's avonds wat lol kunnen trappen. ;)
Ik zou me al eerder zorgen maken over de 1Mbit regel..


Misschien zou je voor colocatie beter naar Capelle bij Rotterdam kunnen gaan in plaats van Amsterdam? Daar zitten nog wel wat aanbieders in het budgetsegment en dit is redelijk in de buurt van Antwerpen. Wel even kijken naar iemand die goede verbindingen heeft met Telenet etc.Wat zijn de voordelen van Capelle ipv. Amsterdam? Amsterdam geraak ik nog redelijk makelijk..

Een goede verbinding naar het TN netwerk.. Zolang de ping times niet te hoog oplopen vanaf TN Network is het goed, maar om met 100% van de capaciteit van mijn netwerk thuis te downloaden hoeft niet (1,25MByte/sec), kan me al ruim tevreden stellen met 4~6 naar hier. :)


Voor zei die een PM hebben gestuurt, bedankt voor de aanbiedingen, maar -neem dit niet verkeerd- ik zou toch liever een hoster hebben die minimaal een KvK nummer heeft opgegeven/aangevraagd..


Bedankt voor de reply's tot dusver. :)

BsHosting
25/03/07, 10:45
aan TS gaarne de vraag degene die je per pm benaderd hebben te melden bij een moderator deze personen krijgen dan direct een ban dit is nl niet toegestaan.

Wynand
25/03/07, 10:55
Done, but I feel slightly bad now.. :)

BsHosting
25/03/07, 10:58
je hoeft je niet slecht te voelen.

die regels zijn er nu eenmaal en verpesten het voor de wel eerlijk handelende bedrijven hier.

thunder
25/03/07, 13:25
Brussel is een optie maar duur, Antwerpen zelf heeft ook Datacenters (LCL enz:)) en dan Capelle wat echt wel een aanrader is (heb ik ook een server hangen)

Digires
25/03/07, 14:31
Wellicht is Interconnect datacenter Den Bosch een optie voor u?

Wynand
25/03/07, 16:08
Ok, zijn er in LCL goedkopere hosters? A'pen ben ik indien nodig zelfs op een kwartiertje met de fiets dus.. :)

thunder
25/03/07, 16:36
hmm goedkoop weet ik niet na EA daar buiten is gevlogen...
Je hebt RealRoot die zijn goedkoop maar de service ja das een andere zaak vrees ik.
Maar ik geloof dat die geen aparte units meer verhuren.

Nucleus verhuurt daar units maar zijn niet budjet.

beste kan je een topic aanmaken in het aanvragen forum daar kunnen de providers zelf zelf aanbiedingen maken.
vermeld wel welk LCL datacenter want in Diegem (Brussel) is er ook eentje en die is wat prijziger :)

In Brussel zijn er ook enkele goedkopere providers (met goede service).

Veel succes met je zoektocht!

swedendedicated
25/03/07, 16:44
neem geen sc512 als je 2 schijven erin wilt PROPPEN vooral als ze sata zijn, wat je niet gaat lukken zonder de cooler aan te passen. Neem gewoon sc811I(L)

thunder
25/03/07, 17:28
idd en prijsverschil is niet te groot dus

Wynand
25/03/07, 17:30
Kan ik dat gewoon bij bestelling op twp aangeven?

thunder
25/03/07, 17:32
wat is twp?

Wynand
25/03/07, 17:32
twp.nl leverancier. :)

thunder
25/03/07, 17:38
ah ok

Die zullen ze normaal el hebben als ze supermicro retailer/distributeur zijn :)

swedendedicated
26/03/07, 01:58
sc811 of sc512 scheelt paar tientjes want je koopt ook nog slides en die zitten er bij de sc811 al bij. twp.nl hmmm is zeker net zoiets als rackserver.nl? update: ohnee net gecheckt, twp doet wel serverboards in de bakken, anders misschien zelf iets samenstellen op 4launch.nl? Denk dat je goedkoper uitkomt.

Ingvald
26/03/07, 12:24
Kijk ook eens bij Ahead-IT.be (http://www.ahead-it.be) misschien? Zij zijn officieel SuperMicro verdeler. Kan je je server zelf samenstellen.

Wynand
26/03/07, 20:19
'K ken Ahead-IT, alleen krijg ik al een tijdje dit als ik wil configureren:


Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: '[string: ".F."]'

/make_js2.asp, line 76

-Flip-
26/03/07, 20:51
'K ken Ahead-IT, alleen krijg ik al een tijdje dit als ik wil configureren:


Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: '[string: ".F."]'

/make_js2.asp, line 76

Jep, hier net hetzelfde. Raar dat dit niet bij alle servers is :huh:

Wynand
27/03/07, 12:40
'K heb ze dan maar even een mailtje gestuurt, daar niemand de tele opnam. :)

Ospito
28/03/07, 13:54
Misschien is een Dell PowerEdge 860 ook nog een optie. Deze gaat misschien net iets over je budget heen, maar je weet wel 100% zeker dat je kwalitatief een uitstekende machine hebt. Als je dat zou doen, houdt er dan rekening mee dat je de statische rapid rails mee bestelt. Deze kost iets van 30 euro en werkt zonder schroefjes. Erg handig!

Bestel zelf een losse RAID controller, bijv. de 3ware 8006-2lp en je bent helemaal klaar. Misschien 200 euro boven je budget, maar je weet echt dat je kwaliteit krijgt + 3 jaar garantie van Dell (Next Business Day geloof ik).

Wat betreft colocatie heb je denk ik meer dan genoeg keuze. Je kunt ook eens contact opnemen met providers waar je vertrouwen in hebt of ze je een passende aanbieding kunnen doen, of vraag het op het forum.

Succes.

ErikKosters
28/03/07, 14:20
sc811 of sc512 scheelt paar tientjes want je koopt ook nog slides en die zitten er bij de sc811 al bij. twp.nl hmmm is zeker net zoiets als rackserver.nl? update: ohnee net gecheckt, twp doet wel serverboards in de bakken, anders misschien zelf iets samenstellen op 4launch.nl? Denk dat je goedkoper uitkomt.

Dit past gewoon hoor.. zonder aanpassen. Ik weet niet hoe jij dit doet? Zie: http://fotos.ek-hosting.nl/showimg.php?file=/01.%20Algemeen/14.%20Easynet%2010-12-2006/Afb000.jpg.

thunder
28/03/07, 15:13
Persoonlijk zou ik voor de supermicro gaan :)

frankske
29/03/07, 08:04
chrish: je kan wel degelijk 2 sata disks kwijt in een sc512 hoor. Alleen is het wat gepruts, en absoluut niet aan te raden. Zeker niet als je het prijsverschil met een sc811 bekijkt.

Randy
29/03/07, 08:17
2 SATA schrijven in een SC512 is prima mogelijk, maar voor die 4 tientjes moet je het niet willen. Het is inderdaad erg krap met de cooler en zeker niet servicevriendelijk. En dat terwijl een disk het eerste is wat meestal krak gaat in je server.

Ahead-IT
29/03/07, 11:50
Er was een klein probleempje met het configgen van Core 2 Duo systemen; maar dat is nu opgelost.

Xema: koop disks met zowel SATA-als-IDE power aansluiting, dan is je probleem opgelost