PDA

Bekijk Volledige Versie : .com domein kwijtgeraakt... wat nu?



melvinmelih
23/03/07, 12:08
Beste mensen,

ik ben pas geleden overgestapt op mijn eigen server, hiervoor hostte ik als user bij een reseller account van een vriend van me... ik had bij hem een .com domeinnaam geregistreerd die ik een maand geleden naar mijn eigen registrar wilde verhuizen (Starthosting.nl). Ik kreeg een week later een emailtje waarin ze vroegen om het Auth ID door te geven. Ik kreeg via die vriend het ID en stuurde het direct door naar Starthosting. Die reageerde vervolgens niet meer en ik krijg 1,5 week later een mail terug waarin ze beweerden dat het Auth ID niet meer correct was. Ik nam contact op met die vriend en die vertelde me dat het domein inmiddels al weg was bij zijn registrar. Mijn domein was dus lost in cyberspace :mad:

Na een whois check bleek dat het in de redemption period van 30 dagen zat. Hierbij mag je het domein niet verhuizen of verlengen. Ik besloot te wachten tot de redemption period voorbij was... totdat een of andere domeinkaper het domein binnen een uur dat het vrijgekomen was heeft geregistreerd (noemt zichzelf redemption@snapnames.com)...

Dit is dus erg vervelend voor mij, wetende dat ik mijn domein nu minstens een jaar kwijt ben en misschien zelfs langer...

Mijn vraag is aan jullie: wat kan ik doen? Kan ik me beklagen bij het ICANN, bij Starthosting wegens hun nalatigheid (maar verder kunnen zij ook niet veel meer doen), moet ik contact opnemen met de huidige domeinhouder (die er vast wel een smak geld voor wil hebben en wegens interesse nog eens een jaar zal verlengen).. ?

Ik heb mijn registratie activiteiten trouwens nu bij TransIP ondergebracht waarbij ik tenminste controle heb over mijn domeinen...

Paulewk
23/03/07, 12:11
ehm, als ie in de redemption period zit, dan heeft die vriend het domein opgeheven, zou ik me eerder bij hem beklagen.

flashbanger
23/03/07, 12:38
Inderdaad. Je had je domein uit de redemption kunnen halen door bij je oude registrar te klagen, deze had dat tegen een xx aantal euros kunnen doen.

Remigius
23/03/07, 12:45
Dit soort zaken gebeuren helaas nog te vaak. Ik ben bang dat je je domein echt kwijt bent. Je beklag indienen bij de ICANN zal sowieso geen zin hebben, maar je zou i.i.g. contact op kunnen nemen met Starthosting dat je van hen verwacht dat ze je domein weer terug krijgen. Of ze het doen en of het ze lukt is natuurlijk een tweede.

Santario
23/03/07, 13:19
Je moet bij die vriend van je zijn. Als een domeinnaam verhuisd wordt naar een andere ISP wordt deze namelijk standaard met een jaar verlengd. Je vriend is dus nalatig geweest en niet zo'n klein beetje ook.

Justin Nijs
24/03/07, 09:13
Ik heb het ook gehad met Xialight.com. Op een dag ontving ik ineens geen mail meer, kon niks meer versturen enz. Server was wel online, maar de website niet ^o). Ik whois een keertje; Hoster vergeten te verlengen.
Nu is het domein van een soort van sedo die er rond de 700$ voor vraagt :(.
Het enigste wat je kan doen is terugkopen of heel lang wachten, (wss een jaar)
Succes ;).

Henky!
24/03/07, 12:52
Hier ook precies hetzelfde eens meegemaakt. Wij vroegen om een verhuizing maar de hoster zei schijnbaar gewoon de naam op. Het advies was te wachten tot die redemption period was afgelopen. Toen dat zover was bleek ons domein binnen enkele minuten te zijn vastgelegd door een student uit Canada. Het kostte ons 1000 dollar om dit domein weer terug te krijgen.

Klagen bij de hoster hielp niets. Die beroepen zich gewoontegetrouw op AVV's, grijpen terug op technische wartaal of vertellen dat het allemaal onze eigen schuld is. Zoals hosters dat zo doen.

Vermoedt dat je in dit geval een boel geld en een vriend kwijt bent.

®on
24/03/07, 12:57
Zoals hosters dat zo doen.
Niet iedere hoster gaat zo te werk, dat weet jij ook goed. Er zijn voldoende voorbeelden van hosters die prima een .com/.whatever verhuizing kunnen verzorgen, en ook eigen fouten wel durven toe te geven indien iets niet gaat zoals het hoort te gaan.

Beetje erg generaliserend. :(

Justin Nijs
24/03/07, 13:00
Mijn host beloofde hem terug te fixen. Nadat het domein terug was geregt door iemand anders blokte hij me en reageerde hij niet meer op mijn mails.

Henky!
24/03/07, 13:02
Zou best kunnen, in dat geval hebben we nogal pech gehad. Na treurige ervaringen met 5 a 6 verschillende hosters hebben we maar zelf een server gekocht en belandde ik op dit forum.

Dus persoonlijk ken ik helaas die goede voorbeelden niet.

wowzie
24/03/07, 13:45
Zou best kunnen, in dat geval hebben we nogal pech gehad. Na treurige ervaringen met 5 a 6 verschillende hosters hebben we maar zelf een server gekocht en belandde ik op dit forum.

Dus persoonlijk ken ik helaas die goede voorbeelden niet.

Heb je dus gewoon consequent de verkeerde hosters gekozen. Een goede en betrouwbare hoster te vinden is echt niet zo lastig..

Henky!
24/03/07, 23:57
Heb je dus gewoon consequent de verkeerde hosters gekozen. Een goede en betrouwbare hoster te vinden is echt niet zo lastig..

Vonden wij wel lastig. Wellicht dat het nu anders is (?), wij beëindigden onze quest 3 of 4 jaar geleden.

Na de eerste slechte ervaringen hebben wij uiteraard ook alles gedaan om een goede hoster te vinden. Maar ik denk dat als je enkele serieuze sites hebt je de zaken het best in eigen hand kunt houden.

Voorbeeld, we hebben nog twee winkels staan bij een grote, landelijk bekende hoster. Twee maanden geleden visten we een mailtje uit onze spamfilters met daarin het bericht dat de SSL server werd opgeheven en dat wij dus werden geacht deze winkels te verhuizen. Dat heeft ons heel wat werk gekost en omdat wij zelf geen CGI experts zijn functioneert nog steeds niet alles.

In ruil voor een zak geld bouwt nu iemand nieuwe winkels op onze eigen server. Probleempje is dat hier oa. een COM domein voor moet worden verhuist. Daar wordt ik nu al behoorlijk zenuwachtig van.

We zullen dan wel behoorlijke pech hebben gehad. Maar al met al heeft de hosting wereld ons enige duizenden Euro's gekost.

It-Biz
25/03/07, 12:22
1) Neem de tijd voor een verhuizing, geen 2 weken voor dat het domein expired.
2) Zorg dat admin contact op jouw naam/email staat.
3) Anders per fax...

crazycoder
25/03/07, 12:32
Hier ook precies hetzelfde eens meegemaakt. Wij vroegen om een verhuizing maar de hoster zei schijnbaar gewoon de naam op. Het advies was te wachten tot die redemption period was afgelopen. Toen dat zover was bleek ons domein binnen enkele minuten te zijn vastgelegd door een student uit Canada. Het kostte ons 1000 dollar om dit domein weer terug te krijgen.

Klagen bij de hoster hielp niets. Die beroepen zich gewoontegetrouw op AVV's, grijpen terug op technische wartaal of vertellen dat het allemaal onze eigen schuld is. Zoals hosters dat zo doen.

En jij bent er zeker van dat je niet alleen de hosting op heb gezegd?

Als het advies te wachten door de hoster is gegeven dan kan je daar wellicht toch nog je kosten gaan verhalen. Bedenk dat je niet zomaar alles in de AV uit kan sluiten. Van de andere kant kan dit een lange weg zijn die je meer dan eur 1000 gaat kosten..


Vonden wij wel lastig. Wellicht dat het nu anders is (?), wij beëindigden onze quest 3 of 4 jaar geleden.

Dan heb je ook toen gewoon niet goed gezocht :p

Ramon Fincken
25/03/07, 12:39
great ik heb een .com "gehad" die op naam van iemand anders stond ( vriend die het ook betaald heeft )
Nu is er ergens wat foutgegaan en nu heeft na de pendingdelete tijd een bedrijf de .com direct opgepikt grumbl de grumbl

hier issie, gelukkig heb ik de .net en .org wel nog kunnen reggen ...
http://whois.domaintools.com/phpbbinstallers.com

thunder
25/03/07, 13:47
zelfde aan de hand met een .com gehad ook gestolen toen die direct vrijkwam maar door de amateuristische houding van de eerste host is de domein in redemption gekomen, zodra die vrijkwam wilde ik hem met de auth code verhuizen naar godaddy maar tervegeefs die auth code pakte niet en ineens had iemand anders een dag later onze domein gestolen.

crazycoder
25/03/07, 14:54
Je kan een .com in de redemption periode terugkrijgen. Omdat het misschien wat meer kost schijnt men dat liever niet te doen. Wachten is, zoals steeds blijkt, gewoon heel riskant.


zelfde aan de hand met een .com gehad ook gestolen toen die direct vrijkwam maar door de amateuristische houding van de eerste host is de domein in redemption gekomen, zodra die vrijkwam wilde ik hem met de auth code verhuizen naar godaddy maar tervegeefs die auth code pakte niet en ineens had iemand anders een dag later onze domein gestolen.
Kleine correctie. De domeinnaam was niet gestolen.

Omdat de naam vermoedelijk al op was geheven kon jij niet verhuizen. Had je een nieuwe registratie gestart dan was je misschien nog op tijd geweest.

thunder
25/03/07, 15:32
heb ik gedaan maar is nix geworden.

ik kon hem volgens godaddy ook niet uit redemption halen.

crazycoder
25/03/07, 15:37
heb ik gedaan maar is nix geworden.

ik kon hem volgens godaddy ook niet uit redemption halen.
Uit redemption halen kan voor zover ik weet alleen daar waar de naam geregistreerd was.

Justin Nijs
25/03/07, 16:03
1) Neem de tijd voor een verhuizing, geen 2 weken voor dat het domein expired.
2) Zorg dat admin contact op jouw naam/email staat.
3) Anders per fax...
Ik heb een .be verhuist in nog geen 2 dagen.
Een .nl heeft me eens 2 weken gekost :(.

thunder
25/03/07, 16:19
Uit redemption halen kan voor zover ik weet alleen daar waar de naam geregistreerd was.

dat was juist het probleem die waren der mee gestopt :)

RichardF
27/03/07, 10:01
Bij Godaddy had ik een optie gekocht die iedere keer checkte of de domeinnaam die ik wilde hebben vrij kwam. De domeinnaam kwam vrij maar werd ook door een ander eerder gekaapt. Dus ik dacht waar heb ik me geld aan vergooid.
Een week later werd de naam vrijgegeven en had ik 'm direct zelf weer.


dat was juist het probleem die waren der mee gestopt :)

en je kwam er te laat achter dat ze hun business stopte?

Daarom zit ik liever bij een grote registrar zoals godaddy.. biedt meer zekerheid wat betreft de continuïteit. En ze kunnen nu ook al .eu en andere interessante extensies beheren. Godaddy heeft ook de optie om de domeinnamen automatisch te verlengen en dat had ik niet bij me vorige .eu registrar. Moest ik het zelf bij houden. Nu hoef ik alleen de domeinnamen op te zeggen als dat nodig is.

melvinmelih
27/03/07, 22:29
bedankt voor de vele reacties... het ziet er dus naar uit dat ik hem echt kwijt ben... :( dat wordt een paar duizend dollar betalen denk ik... of een jaar wachten...

ik aarzel namelijk om contact op te nemen met de huidige domeinhouder... als ik interesse toon in het domein zal hij het zeker nog eens verlengen... als ik niets van me laat horen dan (hopelijk) niet...

:(

Farkas
28/03/07, 00:13
bedankt voor de vele reacties... het ziet er dus naar uit dat ik hem echt kwijt ben... :( dat wordt een paar duizend dollar betalen denk ik... of een jaar wachten...

ik aarzel namelijk om contact op te nemen met de huidige domeinhouder... als ik interesse toon in het domein zal hij het zeker nog eens verlengen... als ik niets van me laat horen dan (hopelijk) niet...

:(
Dit is inderdaad het risico dat je loopt maar als de nieuwe eigenaar hem geparked heeft en er genoeg geld mee verdiend heeft om hem een jaar opnieuw te registreren dan hernieuwd hij hem zeker, idem als het een top level domein is of met veel traffic.

Tegenwoordig kun je je het niet meer permiteren om een .com te laten expirenen en dan opnieuw te registreren aangezien er teveel op uit zijn om hem te reggen en er hopen geld voor vragen .

melvinmelih
28/04/07, 12:46
update:

Heb vandaag een mail binnengehad:


Are you perhaps interested in buying ****.COM ?

The domain is for sale through Dommerce for $89.95.

If you are interested signup here:
http://www.dommerce.com/***********

Jessy

De prijs valt gelukkig mee! Ik ga het (terug)kopen... :)

V v Zuydewijn
29/04/07, 21:06
Vaak ligt het ook gewoon aan de klant... Zo hadden wij laatst iemand had zijn contract opgezegd. Wij mailen auth code, geven zijn e-mail adres op als admin-c en halen de lock er af. Vervolgens zetten we het domein op 'niet meer verlengen'. Oja, we mailen de klant ook nog die ie 'm weg moet verhuizen voordat het contract voorbij is. 4 maanden later, klant heeft niet verhuisd, domein is opgeheven, klant is boos op ons...

Het ligt dus niet altijd aand e hoster.

Sorcer
29/04/07, 23:14
bedankt voor de vele reacties... het ziet er dus naar uit dat ik hem echt kwijt ben... :( dat wordt een paar duizend dollar betalen denk ik... of een jaar wachten...

ik aarzel namelijk om contact op te nemen met de huidige domeinhouder... als ik interesse toon in het domein zal hij het zeker nog eens verlengen... als ik niets van me laat horen dan (hopelijk) niet...

:(

Of hij weet dat er potentie inzit, en wacht tot hij dadelijk een geschikte kandidaat heeft. Je bent namelijk niet de enige die een soort domeinnaam wilt! Dus of je bent hem dadelijk voor altijd kwijt, of je gaat zorgen dat je hem terug koopt. Iniedergeval onderhandelen. Succes ermee.