PDA

Bekijk Volledige Versie : ASP.NET primary key bij insert form



gandert
22/03/07, 09:25
hallo,

Ik heb reeds een database online staan (ms access) die je ook online kan aanpassen.

zie op pagina:
http://www.worldcitytrips.com/data/default.aspx

Nu had ik een probleempje:

Als ik een record wil aanpassen is er geen probleem, de ID kolom kan ik dan niet aanpassen omdat het een primary key is (dit is dus in orde) maar als ik een record wil in voeren moet ik wel handmatig een nr invoeren (dat is redelijk anbetant).

Ik had graag gewild dat dit nr er ook automatisch komt (dus dat ik het vel id kan laten wegvallen en dus niet meer hoef in te vullen)

Je moet zelf maar even kijken en uitproberen.

mvg
Gandert

Voxio
22/03/07, 09:36
Ik weet niet hoe het met MSAccess werkt maar met MySQL databases is het gewoon een kwestie van een AUTO_INCREMENT meegeven aan de primary key. (http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/example-auto-increment.html)

crazycoder
22/03/07, 10:12
In access het het autonummering.

Geen idee of het ook werkt als je het online gebruik. Ben het wel met ts eens dat hij zelf moet kijken en uitproberen :)

gandert
22/03/07, 10:16
neen hetgeen als SQL werkt niet.

toch bedankt voor uw moeite.

Iamand andere mogelijkheden?

gjtje
22/03/07, 10:37
In de database geef je het veld als autonummering aan. Er zijn verder tig manieren voor data access in ASP.Net dus om daar een zinnig antwoord op te geven zou je meer gegevens moeten posten.

Misschien moet je eens een boek kopen over asp.net en eventueel ado.net. Je stelt wel erg basic vragen. ;)

gandert
22/03/07, 11:20
Ik heb reeds enkele boeken over asp.net en ook over visual studio enz maar ik vind daar geen oplossing in.

Je moet anders maar even naar http://www.worldcitytrips.com/data/default.aspx gaan en dan zie je mijn probleem.

Als ik een nieuw record wil invoeren moet ik een ID nummer invoeren. In mijn access database staat deze op primary key dus komt deze normaal automatisch.

Wat ik wil is dus dat het veld ID automatish word ingevuld en dat ik dus het vel ID kan laten wegvallen bij mijn invoeg panneel .

Ik hoop dat u het verstaat en dat u een oplossing hebt voor mij.

zeg anders even welke code ik moet invullen om dit te bekomen of zoiets.

mvg

crazycoder
22/03/07, 19:26
Als ik een nieuw record wil invoeren moet ik een ID nummer invoeren. In mijn access database staat deze op primary key dus komt deze normaal automatisch.

Dat dacht ik niet.

Volgens mij moet je wel degelijk opgeven dat het een veld is wat automatisch op moet worden gehoogd (autonummering). Dat doe je bij gegevenstype.

In was in ieder geval zo in access 2000 en 2003. En de vorige versies..

Misschien ook een access boek kopen?

Citruz.
22/03/07, 19:44
Volgens mij moet je wel degelijk opgeven dat het een veld is wat automatisch op moet worden gehoogd (autonummering). Dat doe je bij gegevenstype.

Het veld met de primary key moet inderdaad van het type autonummmering zijn. In de SQL-code die je vervolgens gebruikt om de data te 'inserten' kan je vervolgens het veld van je primary key overslaan. In de database wordt de PK vervolgens automatisch gevuld.