PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerkproblemen Windows XP Home en Media Center Edition 2005



Dion Wales
21/03/07, 12:04
Hallo,

Ik heb een zeer vervelend probleem, maar wellicht dat iemand hier er een antwoord op heeft. Ik hoop het, want ik kom er zelf zo niet meer uit.

Een klant van mij heeft een netwerk met één desktop (Windows XP Home) en drie laptops (Windows XP Media Center Edition 2005). Ze staan in verbinding met een wireless router, die vervolgens weer in verbinding staat met het ADSL modem.

De desktop ziet één laptop, de overige 2 wil hij niet zien. Omgekeerd willen de laptops allemaal de desktop niet zien. Problematisch, want de desktop deelt zijn printer en ook voor een aantal bestanden moet de desktop benaderbaar zijn.

Windows firewall heb ik uitgeschakeld, verder staat er Norton Internet Security 2007 op, welke ook een firewall in zich heeft. Ik weet heb die op "Vraag mij om toestemming" gezet, zodat hij meldingen geeft bij diverse situaties.

Echter, nog steeds zien de desktops en de laptops elkaar niet. Ook onderling zien de laptops elkaar niet. Heel erg frusterend, aangezien dat juist zo belangrijk is, dat alles elkaar ziet en kan delen.

Hardeschijven zijn gedeelt en op de desktop de printer ook. Alle laptops kunnen op internet, alleen het interne netwerk gebruiken voor bestanden deling en printen niet. Het gekke is dat hij het geloof ik wel even heeft gedaan.

Ik ben helaas niet in de gelegenheid regelmatig naar de klant te gaan. Dus ik zou graag wat tips, probeersels en truuks krijgen om wanneer ik er weer heen ga, dit aan de gang te krijgen.

Bij voorbaat dank voor de hulp en het meedenken, samen weten we meer dan één.

crazycoder
21/03/07, 12:22
Norton firewall correct configureren. Als je die gebruik staat de in windows ingebouwde firewall standaard uit, zo niet, dan moet je erop rekenen dat je in ieder geval problemen zal hebben.

wutr
21/03/07, 13:20
Zorg dat de systemen allemaal in dezelfde werkgroep en hetzelfde subnet zitten (192.168.1.*** bijv), dat heeft bij mij vele malen deze problemen opgelost.

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar check voor de zekerheid ook nog even of op elke computer "bestands en printerdeling" en "client voor Microsoft-netwerken" is ingeschakeld (eigenschappen netwerkadapter).

Dion Wales
21/03/07, 13:33
Norton firewall correct configureren. Als je die gebruik staat de in windows ingebouwde firewall standaard uit, zo niet, dan moet je erop rekenen dat je in ieder geval problemen zal hebben.

Dat klopt, de standaard Windows Firewall staat uit. Zo op het eerste gezicht valt er aan de Norton firewall niet veel te configureren, of ze hebben het in de versie van 2007 allemaal goed verborgen.


Zorg dat de systemen allemaal in dezelfde werkgroep en hetzelfde subnet zitten (192.168.1.*** bijv), dat heeft bij mij vele malen deze problemen opgelost.

Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar check voor de zekerheid ook nog even of op elke computer "bestands en printerdeling" en "client voor Microsoft-netwerken" is ingeschakeld (eigenschappen netwerkadapter).

Dat wordt allemaal automatisch toegewezen. Alle laptops + de desktop krijgen automatisch hun ip toegewezen i.p.v. overal handmatig ingesteld.

In iedergeval allebei alvast bedankt voor het meedenken :)

wutr
21/03/07, 13:38
.....

Dat wordt allemaal automatisch toegewezen. Alle laptops + de desktop krijgen automatisch hun ip toegewezen i.p.v. overal handmatig ingesteld.

In iedergeval allebei alvast bedankt voor het meedenken :)


De werkgroep wordt niet automatisch toegewezen, let daar wel op.

crazycoder
21/03/07, 13:41
Dat klopt, de standaard Windows Firewall staat uit. Zo op het eerste gezicht valt er aan de Norton firewall niet veel te configureren, of ze hebben het in de versie van 2007 allemaal goed verborgen.

Klopt. Je moet even wat rond gaan zitten klikken. Je moet volgens mij wel beheerder van de computer zijn om hierbij te kunnen. Weet het overigens niet zeker, te lang geleden :)

Maak voor de zekerheid de gebruiker op beide pc's aan, lieft met hetzelfde wachtwoord..

gjtje
21/03/07, 14:39
Sommige wireless accesspoints/routers hebben ook de mogelijkheid om aan te vinken dat verschillende gebruikers elkaar niet mogen zien.

UDIS
21/03/07, 15:27
Misschien heb je er al naar gekeken, maar zorg dat op alle machines "Bestands & Printer deling" aanstaat. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand dit niet aanvinkt ;)

Laatst had ik nog een klant die zelf wat had aangepast/geupdate, helemaal in de stress omdat ie andere pc's niet meer zag. Na telefonische support bleek dat het vinkje van de Netwerkkaart "eigenschappen" niet meer aangevinkt stond.

Dion Wales
21/03/07, 15:51
De werkgroep wordt niet automatisch toegewezen, let daar wel op.

Dat weet ik ;) die heb ik zelf ook op de juiste gezet. Had ik even duidelijk moeten vermelden :)


Klopt. Je moet even wat rond gaan zitten klikken. Je moet volgens mij wel beheerder van de computer zijn om hierbij te kunnen. Weet het overigens niet zeker, te lang geleden :)

Maak voor de zekerheid de gebruiker op beide pc's aan, lieft met hetzelfde wachtwoord..

Ja, een heel gekoekeloer in 2007! Ik heb beheerdersaccount, en daar kijk ik ook mee. Zelfde account met zelfde wachtwoord is wel een goede tip, is het niet hiervoor, dan wel voor wat anders.


Sommige wireless accesspoints/routers hebben ook de mogelijkheid om aan te vinken dat verschillende gebruikers elkaar niet mogen zien.

Toen de laptops nog desktop systemen waren, zagen ze elkaar soms wel. Maar dit lag meer aan de combinatie Windows XP en Windows 98 SE. Maar wel iets om nog even naar te kijken!

Netbyte
21/03/07, 16:09
Kan je ze niet gewoon \\ipnummertje benaderen ? probeer ze op z'n minst eens te pingen. Anders zit het toch wel beetje in die firewall/netwerk instellingen zoals vele suggereren. Geef ze anders allemaal een statisch ip adres en maak gewoon standaard mounts in windows tijdens de startup "net use k: \\laptop2 of \\desktop". Persoonlijk heb ik ook rare problemen meegemaakt met norton.

Dion Wales
21/03/07, 16:36
Kan je ze niet gewoon \\ipnummertje benaderen ? probeer ze op z'n minst eens te pingen. Anders zit het toch wel beetje in die firewall/netwerk instellingen zoals vele suggereren. Geef ze anders allemaal een statisch ip adres en maak gewoon standaard mounts in windows tijdens de startup "net use k: \\laptop2 of \\desktop". Persoonlijk heb ik ook rare problemen meegemaakt met norton.

Ik ben qua firewall ook niet zo blij met Norton, aangezien ik hem zelf ook rottig te configureren vind. Pingen heb ik nog niet geprobeerd. Wat ik wel geprobeerd heb is via \\aanjepcgegevennaam te bereiken i.p.v. ipnummer. En het leuke is dus dat de desktop het met één laptop wel doet (desktop benaderd op die manier wel de laptop) maar andersom niet.

Met de rest van de laptops en de desktop is het zo dat ze elkaar niet zien. Het blijft altijd irritant zulke problemen.

groenleer
21/03/07, 20:48
Norton Internet Security werkt met een zogenaamde trusted network range.

Als je slechts 1 netwerkkaart hebt in je desktop/server zal norton deze als de onveilige interface markeren.

Het beste kan je dan proberen om een trusted IP range te definieren die bestaat uit alle ip-adressen van je prive netwerk, zonder de router/access point.

Waarom niet het access point zul je nu vragen. Wel, de aanvallen vanaf het internet komen vanaf dat ip uit eindelijk i.v.m. NAT.

Verder zou je er goed aan doen om in Norton Internet Security te kijken of het verkeer op TCP en UDP poorten 135 t/m 139 wordt geblokkeerd.
Dit zijn de MS Netbios poorten. Een veel misbruikte poort van windows pc's.
Echter is het ook de poort waar file- and printersharing overheen draait.

Ik hoop dat dit je een beetje op gang helpt.