PDA

Bekijk Volledige Versie : OpenOffice



BlackHorse
19/03/07, 12:02
Bij ons op kantoor zijn we toe aan nieuwe software. Ik denk erover om inplaats van Office 2007 over te stappen op OpenOffice 2.1. Nu is mijn vraag ga ik hier later geen spijt van krijgen. Je hoort wel steeds meer dat OpenOffice 2.1 een volwaardige kantoor suite is maar is dat ook ECHT ZO???

Mijn vraag heeft iemand ervaringen of ideeen hierover.

Ryan Kalkhoven
19/03/07, 12:09
Wij gebruiken het al geruime tijd en zijn er zeer tevreden over. Prima compatibiliteit met Office etc.

Maar ik zou zeggen probeer het gewoon. Het zit office verder niet in de weg.

Ramon Fincken
19/03/07, 12:15
Op mijn computer heb ik ook OO, werkt prima, je moet niet 5 dagen je inlezen en de software werkt lekker snel.

Laptop heb ik nog gewoon 2003 office staan.

crazycoder
19/03/07, 12:16
Bij ons draaien diverse klanten met OO.

Of gebruik van OO al dan niet tot problemen zal leiden kan afhangen van de software van derden.

BlackHorse
19/03/07, 12:20
Wij gebruiken het al geruime tijd en zijn er zeer tevreden over. Prima compatibiliteit met Office etc.

Maar ik zou zeggen probeer het gewoon. Het zit office verder niet in de weg.

Gebruik je dan alleen OpenOffice of ook nog Micorosoft Office ernaast? Ik ben op zoek naar ervaringen van bedrijven die alleen nog maar op OpenOffice draaien. Ik ben namelijk benieuwd hoe het gaat als eens een bestandje e-mailt naar een ander bedrijf hoe dan de reacties en ervaringen zijn.


Of gebruik van OO al dan niet tot problemen zal leiden kan afhangen van de software van derden.

Deze snap ik niet helemaal kan je dat voor mij toelichten?

SebastiaanStok
19/03/07, 12:43
Ik had eerst een doc file geopent gemaakt in Word 2003.
Werd niet goed weergegeven :(

Ik vind het persoonlijk erg onoverzichtelijk, de settings zijn onduidelijk tot en met, nog leuker de handlijding die klopt niet eens :mad:

Als ik een woord laat negeren en open dan het bestand opnieuw krijg ik weer de melding dat het fout is! De spellingscontrolle is langzaam met verwerken.

Ze gaan de goede kant op maar kan toch niet zeggen dat het beter is dan M$ Office :(

Wido
19/03/07, 12:46
Wij gebruiken alleen maar OO en dat gaat prima.

Als ik iets door moet mailen -> export to PDF :)

.doc / .odt files mail ik nooit door, ik stuur altijd PDF bestanden.

Daarnaast kan je saven als .doc files die MS Office ook gewoon kan openen.

crazycoder
19/03/07, 12:49
Ze gaan de goede kant op maar kan toch niet zeggen dat het beter is dan M$ Office :(
Moet je er maar eens 300 van moeten kopen :p

Het hoeft ook niet altijd beter te zijn, het kan wel een heel goed alternatief voor ms software zijn.

Deze snap ik niet helemaal kan je dat voor mij toelichten?
Koppelingen met software van derden, bijv aanroepen van excel om een uitgebreid rapport te kunnen maken. Of van Word voor brieven e.d.

Ryan Kalkhoven
19/03/07, 13:57
Gebruik je dan alleen OpenOffice of ook nog Micorosoft Office ernaast? Ik ben op zoek naar ervaringen van bedrijven die alleen nog maar op OpenOffice draaien. Ik ben namelijk benieuwd hoe het gaat als eens een bestandje e-mailt naar een ander bedrijf hoe dan de reacties en ervaringen zijn.

Ik gebruik alleen OO. Niet iedereen gebruikt het maar het is zeer simpel om het op te slaan in MSO formaat of in pdf, dus iedereen kan het uiteindelijk lezen.

t.bloo
19/03/07, 16:07
je moet sowieso oppassen met het mailen van .doc bestanden. niet alleen omdat men die makkelijk kan wijzigen in jouw nadeel, maar er staat standaard ook een hele geschiedenis is. ik heb al vaak zat bestanden van klanten "geopend" met een teksteditor en de meest interessante gegevens er uit naar boven gehaald (wat dacht je van de namen van de concurrent etcetera)

wij gebruiken zelf altijd print > save as pdf (standaard in OS X)

gjtje
19/03/07, 16:39
Hier zijn ook een aantal klanten over, en een aantal niet. Bijvoorbeeld exporteren via Excel werkt wat lastig als er geen Excel is geïnstalleerd. ;)

Zelf vind ik Office 2007 dermate plezierig werken dat het beetje geld dat het kost het meer dan waard is.

BlackHorse
20/03/07, 09:21
Hoe zit het bijvoorbeeld met essentieele update's zoals bijvoorbeeld een nieuwe woordenlijst voor de Nederlandse taal zijn die er op tijd naar jullie mening of moet je daar een eeuwigheid op wachten?

scenestar
20/03/07, 11:33
Hoe zit het bijvoorbeeld met essentieele update's zoals bijvoorbeeld een nieuwe woordenlijst voor de Nederlandse taal zijn die er op tijd naar jullie mening of moet je daar een eeuwigheid op wachten?

Dan werk je er toch gewoon zelf aan?

BlackHorse
20/03/07, 12:30
Dan werk je er toch gewoon zelf aan?

Waarvoor denk je dat ik bijvoorbeeld nu juist een goede woordenlijst nodig heb. Mijn Nederlands is op zijn zachts gezegd Kl**. Dus zelf aan een woordenlijst werken is geen optie.

GlennMatthys
20/03/07, 12:39
Ik werk al geruime tijd met OpenOffice en ik mis mijn microsoft office wel een beetje :-)

Het zijn de kleine dingen die het hem soms doen. De interface van OpenOffice kan soms vervelend doen, vooral de titels van de tabbladen die zo klein kunnen zijn en dergelijke...

Het gaat allesinds wel de goede weg op, allesinds veel beter dan OpenOffice 1.

scenestar
20/03/07, 12:41
Waarvoor denk je dat ik bijvoorbeeld nu juist een goede woordenlijst nodig heb. Mijn Nederlands is op zijn zachts gezegd Kl**. Dus zelf aan een woordenlijst werken is geen optie.

In plaats van dat je dan je geld uitgeeft aan licenties zet je een "bounty" neer voor een nederlandse lijst.

Als je het zelf niet kan/wil doen betaal je iemand anders om het voor je te doen.

BlackHorse
22/03/07, 14:24
In plaats van dat je dan je geld uitgeeft aan licenties zet je een "bounty" neer voor een nederlandse lijst.

Als je het zelf niet kan/wil doen betaal je iemand anders om het voor je te doen.

Dat gaat me een beetje ver en bovendien dan moet je nog steeds lang wachten voor dat iemand er wat mee doet.

ju5t
24/03/07, 15:21
Wij gebruiken alleen maar OO en dat gaat prima.

Als ik iets door moet mailen -> export to PDF :)

.doc / .odt files mail ik nooit door, ik stuur altijd PDF bestanden.

Dat kan Office 2007 ook gewoon.

Ik heb wel Open Office geinstalleerd, maar eigenlijk kan dat er net zo goed af. Office 2007 werkt veel lekkerder.

Remigius
24/03/07, 16:11
Ik gebruik zowel OpenOffice als MS Office. OpenOffice is inderdaad veel vooruit gegaan, maar ik durf het nog niet aan om volledig over te stappen. Waarschijnlijk heeft dit vooral met het feit te maken dat ik nog niet helemaal gewend ben aan de interface en alle opties van OpenOffice. Ik denk dat de switch gemaakt gaat worden bij de volgende grote release van OpenOffice.

Wido
24/03/07, 19:26
Wij draaien bijna allemaal Ubuntu desktops, dus daarom ook OpenOffice.

Zelf draai ik nog Windows XP, maar gewoon met OO, FireFox en Thunderbird.

Ik vind OO 2.0 prima werken en zie geen reden om naar MS Office terug te gaan.

Remigius
24/03/07, 20:49
Wij draaien bijna allemaal Ubuntu desktops, dus daarom ook OpenOffice.. ..Ik vind OO 2.0 prima werken en zie geen reden om naar MS Office terug te gaan.
Het bespaard wel een hoop aan licentiekosten. Het staat bij ons ook zeker ook nog op de planning, maar heeft op dit moment geen prioriteit om alles over te zetten.

Wido
24/03/07, 20:55
Het bespaard wel een hoop aan licentiekosten.

Dat ook, maar je bent ook vrij!

Daarnaast leveren wij niets aan functionaliteit in, alles wat we moeten doen kunnen we doen.

scenestar
24/03/07, 21:22
Dat gaat me een beetje ver en bovendien dan moet je nog steeds lang wachten voor dat iemand er wat mee doet.

Hoezo, kans is groot dat het nog steeds goedkoper is dan het aanschaffen van office licenties, en als je de lijst daarna vrijgeeft aan de opensource community zullen anderen er ook van profiteren.

MathijsH
24/03/07, 22:42
Mijns inzien is OpenOffice een goed alternatief voor MS Office. Ik gebruik het zelf tegenwoordig dagelijks en ik mis eigenlijk geen tot nauwelijks opties.

Op het begin is het misschien even wennen, maar zodra je er gewend aan bent kan je bijna alles wel ;)

BlackHorse
26/03/07, 11:54
Ik gebruik zowel OpenOffice als MS Office. OpenOffice is inderdaad veel vooruit gegaan, maar ik durf het nog niet aan om volledig over te stappen. Waarschijnlijk heeft dit vooral met het feit te maken dat ik nog niet helemaal gewend ben aan de interface en alle opties van OpenOffice. Ik denk dat de switch gemaakt gaat worden bij de volgende grote release van OpenOffice.

Daar zit ik ook aan te denken om nog even te wachten tot de eerst volgende grote release. Een groot min punt vind ik ook het ontbreken van een geintegreerde e-mail client zoals bij Microsoft Office Outlook zit.

crazycoder
26/03/07, 12:25
Daar zit ik ook aan te denken om nog even te wachten tot de eerst volgende grote release. Een groot min punt vind ik ook het ontbreken van een geintegreerde e-mail client zoals bij Microsoft Office Outlook zit.
Want?

In openoffice klik je op send en dan kies je als wat, bijv pdf, en je mailclient wordt gestart..

Waarom installeer je openoffice niet gewoon om er eens een keer aan te ruiken?

BlackHorse
26/03/07, 13:40
Want?

In openoffice klik je op send en dan kies je als wat, bijv pdf, en je mailclient wordt gestart..

Waarom installeer je openoffice niet gewoon om er eens een keer aan te ruiken?

Het lijkt mij handig om een mail client te hebben die past bij het bewuste office pakket(daar kan dan misschien gelijk de agenda functie in worden geintegreerd). Ik heb OpenOffice al geinstalleerd zodoende zijn mijn gedachtes om er op over te stappen namelijk groter geworden.

Sander-
26/03/07, 14:44
Het lijkt mij handig om een mail client te hebben die past bij het bewuste office pakket(daar kan dan misschien gelijk de agenda functie in worden geintegreerd). Ik heb OpenOffice al geinstalleerd zodoende zijn mijn gedachtes om er op over te stappen namelijk groter geworden.

Agenda functie is ook te downloaden voor Thunderbird, is een prima werkende extentie waarmee je eigenlijk alles kan (alleen geen koppeling naar Exchange oid, maar als je dat wilde dan had je wss de switch naar OO niet overwogen :P)

Henky!
26/03/07, 23:39
Ok, dus het open kantoor is niet alleen gratis, maar ook nog beter dan Ms office ??

Explosive
27/03/07, 00:54
Ok, dus het open kantoor is niet alleen gratis, maar ook nog beter dan Ms office ??Beter niet, anders ja. Ik gebruik ze nu nog naast elkaar. Een maand of 2 geleden ook bij mijn oom op de zaak geinstalleerd. Hij kan niet zo goed met de pc overweg. Hij is het wel aan het leren, maar met OO kan die nu aardig overweg. Ik vind de interface ook overzichtelijker dan die van office 2007 ( ik hou niet van die klote balk :X )

Remigius
27/03/07, 00:59
Beter niet, anders ja. Ik gebruik ze nu nog naast elkaar. Een maand of 2 geleden ook bij mijn oom op de zaak geinstalleerd. Hij kan niet zo goed met de pc overweg. Hij is het wel aan het leren, maar met OO kan die nu aardig overweg. Ik vind de interface ook overzichtelijker dan die van office 2007 ( ik hou niet van die klote balk :X )Voor nieuwe gebruikers is Open Office ook helemaal geen slechte keuze. Ik vind het persoonlijk juist lastig omdat ik zo gewend ben aan MS Office. Ik zoek de functies gewoon op de verkeerde plekken :)

crazycoder
27/03/07, 06:05
Voor nieuwe gebruikers is Open Office ook helemaal geen slechte keuze. Ik vind het persoonlijk juist lastig omdat ik zo gewend ben aan MS Office. Ik zoek de functies gewoon op de verkeerde plekken :)
Als je ga upgraden is OO geen verkeerde keus. Je moet toch steeds wennen aan de nieuwe interface.

Zocht mezelf de eerste keer in Word 2003 helemaal gek naar functies die in voorgaande versies binnen 2 muisklikken te bereiken waren. Dat heet vooruitgang :)
Upgrades van hetzelfde product geven dus zeker geen garantie.

bami82
27/03/07, 10:50
Ik gebruik hier staroffice omdat we voornamelijk met sun rays werken en dit standaard in solaris zit. Heb wel is problemen met word documentjes dat alles door elkaar staat, vooral als er tabellen instaan (niet goed ge-outlined). Andersom ook, vraag me af of dat met openoffice niet ook zo is?

Ramon Fincken
27/03/07, 12:44
Geen problemen mee gehad :)

Volgende PC krijgt ook direct OOffice erop hier ..

BlackHorse
27/03/07, 15:49
Voor het implenteren van OpenOffice maken jullie dan gebruik van kennis van derden of doen jullie het zelf?