PDA

Bekijk Volledige Versie : Stroom meten per server



thunder
18/03/07, 05:13
hallo,

ik zoek een manier om het verbruik van men klanten te kunnen meten.
voor die die rechtstreeks op een feed hangen zet ik gewoon een stroomverbruikmeter tussen, echter heb ik wel een probleem voor de servers die op de APC( of variant) gaan hangen.

Weet iemand welke APC's stroomverbruik per poort laat zien of een ander merk/type. of een andere manier om stroom bij een APC outlet te meten aangezien ik daar geen stroomverbruik meter kan tussen zetten.

ik hoop dat iemand wat raad weet

Vaxon Networks
18/03/07, 11:13
Even een Fluke Ampere tang kopen.
Dan de mantel even strippen en dan 1 van de fases meten.

Of servers één voor één op de APC aansluiten en dan verschil opschrijven. Weet je het in princiepe ook.

JayvD
18/03/07, 12:30
Even een Fluke Ampere tang kopen.
Dan de mantel even strippen en dan 1 van de fases meten.

Of servers één voor één op de APC aansluiten en dan verschil opschrijven. Weet je het in princiepe ook.
Denk dat de TS een apparaat bedoelt waarmee je met bijv. SNMP of rechtstreeks het stroomverbruik mee kan meten. Niet op één moment..

thunder
18/03/07, 13:27
lokaal of remote de stroom kunnen zien van een server op onze APC idd.
ik ga niet de kabels van men klanten der uit trekken terweil hun servers draaien.

is er een script voor APC's om dit te kunnen doen of een alternatief wat dit kan of een tussenstukje voor in die APC kabel?

Desmond
18/03/07, 13:41
Ik weet dat mijn APC Pdu (7951) alleen de totale Ampere geven. In Cacti en Nagios kan ik geen Ampere per poort uitlezen. Je zou kunnen zeggen 8 servers = XX ampere en dan delen. Het is niet helemaal eerlijk maar ja wel het dichtst in de buurt!

Sander-
18/03/07, 15:09
Ik weet dat mijn APC Pdu (7951) alleen de totale Ampere geven. In Cacti en Nagios kan ik geen Ampere per poort uitlezen. Je zou kunnen zeggen 8 servers = XX ampere en dan delen. Het is niet helemaal eerlijk maar ja wel het dichtst in de buurt!

Of juist niet, als jij met een RaQ'je of een simpele P4 samen met 4 Dual Xeons op een APC hangt dan is dat natuurlijk niet echt een betrouwbare meting.

Maar TS: Waarom wil je dit weten? Wil je je klanten beperkingen opleggen mbt stroomverbruik? Laat je klanten dan hun server eerst eventjes aansluiten via een verbruiksmeter als ze hun server komen ophangen en neem dat als basiswaarde.

AlexanderOnline
18/03/07, 15:16
Maar TS: Waarom wil je dit weten? Wil je je klanten beperkingen opleggen mbt stroomverbruik? Laat je klanten dan hun server eerst eventjes aansluiten via een verbruiksmeter als ze hun server komen ophangen en neem dat als basiswaarde.
Dat lijkt me idd de beste methode. Je kunt dus ook gewoon kijken naar het verschil in A die de APC aangeeft voor en na het aansluiten van de klant.

Ijsbox
18/03/07, 15:21
Neem eens contact op met venea (http://www.venea.eu/) die kunnen zo'n beetje alles maken wat je wilt qua stroommeten.

thunder
18/03/07, 15:31
Of juist niet, als jij met een RaQ'je of een simpele P4 samen met 4 Dual Xeons op een APC hangt dan is dat natuurlijk niet echt een betrouwbare meting.

Maar TS: Waarom wil je dit weten? Wil je je klanten beperkingen opleggen mbt stroomverbruik? Laat je klanten dan hun server eerst eventjes aansluiten via een verbruiksmeter als ze hun server komen ophangen en neem dat als basiswaarde.

Omdat de stroom in Brussel nogal duur is. en we stroom apart willen factureren om zo de kosten te verlagen voor lichte servers en ja mensen met sware stroomverbruikers zullen daar bij ons helaas voor moeten betalen. enkel zo kunnen we mooie prijzen kunnen leveren naar onze klanten toe.

Als ik ze op voorhand op een stroomverbruik meter wil hangen moet ik altijd iemand mee sturen als de klatn zen server gaat ophangen anders kan de klatn zelfstandig dit doen. verschil op de APC is een mogelijkheid maar dan weet ik enkel het verbruik idle en niet onder full load.


Neem eens contact op met venea (http://www.venea.eu/) die kunnen zo'n beetje alles maken wat je wilt qua stroommeten.

ziet er interesant uit maar kan ik de servers niet mee rebooten :)

t.bloo
18/03/07, 16:33
Ik ruik een gat in de markt... deze vraag komt de laatste tijd wel heel erg vaak langs zonder dat er een antwoord voor is. Probleem zal wel weer de kostprijs zijn, je zit vast niet te wachten op een module van 50+ euro per server.

thunder
18/03/07, 16:35
EDIT: blijken wel managed te zijn. ik ga ze eens contacteren :)

Meerdere mogelijkheden zijn welkom :)

JayvD
19/03/07, 00:11
EDIT: blijken wel managed te zijn. ik ga ze eens contacteren :)

Meerdere mogelijkheden zijn welkom :)

Laat nog even weten of het wel danwel niet mogelijk is!

hostlogic.nl
19/03/07, 00:34
De oplossing van Venea ziet er wel leuk uit. Het lijkt modulair opgebouwd, je kunt dus zelf verschillende combinaties samenstellen. Ik zal ook eens contact opnemen voor de prijzen van de verschillende modules.

De prijzen van Venea zijn wat ons betreft te hoog voor het meten van afzonderlijke poorten. Denk aan ca. 200-300 Euro per poort. Men is overigens wel bezig met het ontwikkelen van een 8-poorts unit waarbij elke poort afzonderlijk gemeten kan worden. Deze zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn per poort. Er is op dit moment nog geen informatie beschikbaar, hopelijk binnenkort wel.

thunder
20/03/07, 02:41
De oplossing van Venea ziet er wel leuk uit. Het lijkt modulair opgebouwd, je kunt dus zelf verschillende combinaties samenstellen. Ik zal ook eens contact opnemen voor de prijzen van de verschillende modules.

De prijzen van Venea zijn wat ons betreft te hoog voor het meten van afzonderlijke poorten. Denk aan ca. 200-300 Euro per poort. Men is overigens wel bezig met het ontwikkelen van een 8-poorts unit waarbij elke poort afzonderlijk gemeten kan worden. Deze zal waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn per poort. Er is op dit moment nog geen informatie beschikbaar, hopelijk binnenkort wel.

zouden onder de 700€ voor 8 outlets zitten heb ik vandaag gehoord. ik krijg in de loop van de week meer info.

lijkt mij zeer interesant.

Hans
20/03/07, 11:34
Bij ons in het rack van XS4ALL hangt volgens mij ook apparatuur van Venea. Als ik er weer ben zal ik eens kijken of ik er een merk op kan ontdekken.

Ijsbox
20/03/07, 11:41
Bij ons in het rack van XS4ALL hangt volgens mij ook apparatuur van Venea. Als ik er weer ben zal ik eens kijken of ik er een merk op kan ontdekken.

zou makkelijk kunnen, degene die ik er sprak zei dat ze bij een aantal grote DC's de apparatuur leveren die per rack het stroomverbruik meten.

Apoc
20/03/07, 13:40
zouden onder de 700€ voor 8 outlets zitten heb ik vandaag gehoord. ik krijg in de loop van de week meer info.

lijkt mij zeer interesant.

Dat is nog steeds erg duur, met een APC zit je op de helft daarvan (of nog minder).

MediaServe
20/03/07, 17:13
Indien goed geprijst kunnen we misschien een inkoopactie houden. Er zijn overigens ook genoeg fabrikanten in Europa die dit soort dingen op maat maken, maar dat wordt pas interessant bij grote afnames.

fennes
20/03/07, 17:55
Ik denk dat ik het verlopig toch even op zelf meten bij plaatsing hou met stroommeter ding.

Aangezien er toch altijd iemand bij is van ons met plaatsing nieuwe server.
Wil zoiezo klanten niet zelf laten plaatsen, lijkt me niet zo'n goed idee ;)

Maar inderdaad als met inkoop actie nog wat van die 700 euro af te snoepen is, word het wel interesanter natuurlijk.

thunder
20/03/07, 18:22
bwa 700€ per meter/remote reboot valt goed mee hoor als je deze afschrijft over 3 jaar. reken het je zal dan 3-500€ minder winst hebben als je ze aan de zelfde prijs verkoopt, maar het gemak en de werkuren die je uitspaart met die kleine metertjes is het wel waard, anders kan je iedere maand naar het DC gaan om de metertjes op te schrijven en na te kijken en te resetten.

fennes
20/03/07, 18:36
ja ok dat is waar, maar ik betaald ook maar per ampere en dan op gemiddeld gebruik over een maand.
Dus ik meet dan gewoon 1x als de server opstart en neem dat als vermogen wat die server gemiddeld gebruikt. is het gewoon hoger dan er standard bij colocatie is inbegrepen krijgt de klant een extra toeslag over zijn vaste maand prijs heen.

maar goed het is denk ik voor iedereen beetje aftasten die omslag naar het ampere meting gebeuren. Eerder was stroom nog niet zo grote issue helaas word dat steeds meer het geval.

Ik ga toch maar es kijke of ik niet zonnepanele kan late installere @ globalswitch ;)

thunder
20/03/07, 18:49
lol moet de zon eerst schijnen :P

gem is idd ook een mogelijkheid maar als die persoon dan de server upgrade( 2e cpu, extra hdd(s) en extra ram) klopt dat niet meer kan je bij iedere hardware upgrade naar het DC gaan.

Ook voor 1/4e racks is dat nogal moeilijk aangezein we daar 1 of 2 stroomfeeds aanbrengen incl xA stroom en extra stroom moet er bij komen

almar
20/03/07, 19:42
bwa 700€ per meter/remote reboot valt goed mee hoor als je deze afschrijft over 3 jaar. reken het je zal dan 3-500€ minder winst hebben als je ze aan de zelfde prijs verkoopt, maar het gemak en de werkuren die je uitspaart met die kleine metertjes is het wel waard, anders kan je iedere maand naar het DC gaan om de metertjes op te schrijven en na te kijken en te resetten.

Afschrijven in drie jaar is niet meer toegestaan:

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/108000-belasting-verlaging.html

Overigens is het nog steeds 350 euro minder winst t.o.v. apc, de vraag is in hoeverre je rendement haalt als je individueel kunt doorbelasten naar klanten. Ik denk nu nog niet interessant, maar over 5 jaar een must-have.

t.bloo
20/03/07, 21:48
met een APC zit je op de helft daarvan

Heb je misschien type nummers hiervan die ook per poort kunnen meten, en wat die dan kosten?

thunder
21/03/07, 01:49
Afschrijven in drie jaar is niet meer toegestaan:

http://www.webhostingtalk.nl/het-runnen-van-een-web-hosting-bedrijf/108000-belasting-verlaging.html

Overigens is het nog steeds 350 euro minder winst t.o.v. apc, de vraag is in hoeverre je rendement haalt als je individueel kunt doorbelasten naar klanten. Ik denk nu nog niet interessant, maar over 5 jaar een must-have.

In belgië wel :)


Heb je misschien type nummers hiervan die ook per poort kunnen meten, en wat die dan kosten?

APC heeft geen PDU's die per outlet het verbruik meten.

Randy
21/03/07, 03:20
700 / 60 maand = 11,67 per maand / 8 outlets = € 1,45 per poort per maand. Dit lijkt me een bedrag dat prima door te rekenen is naar de klant, zoals datacentra ook de stroom aan ons doorberekenen. Dus wat is duur?

crazycoder
21/03/07, 09:20
Overigens is het nog steeds 350 euro minder winst t.o.v. apc, de vraag is in hoeverre je rendement haalt als je individueel kunt doorbelasten naar klanten. Ik denk nu nog niet interessant, maar over 5 jaar een must-have.
Ik denk dat het nu eigenlijk al een vereiste is. De prijzen van colo worden voor een niet gering deel door de kosten van stroom bepaald.

Met hogere kosten hebben wij geen enkel (nou ja.. geen enkel :)) probleem zolang het aantoonbaar is dat wij die kosten veroorzaken.

Ik denk dat het in een ieders belang is om de kosten van stroom correct door te berekenen. Alleen zo krijg je een stimulans om in energiezuinige technieken te investeren, of geen servers in te zetten die pure overkill zijn.
Als die dan ook nog minder warmte produceren (wat mij logisch lijkt) heb je een win-win situatie omdat het DC minder hoeft te koelen.
Hierdoor kan de coloboer meer servers in het rack hangen omdat het stroomverbruik lager is. Met een beetje goed calculeren moet je, als iedereen braaf mee wil spelen :), er dus zeker mee kunnen verdienen.

hostlogic.nl
21/03/07, 10:41
Je kunt beter nu al voorbereidingen treffen om het stroomverbruik door te rekenen aan de klant, en dit dus ook inzichtelijk maken net zoals het dataverkeer. Het zal waarschijnlijk binnen enkele jaren gewoon niet meer haalbaar zijn om colo aan te bieden met onbeperkt stroomverbruik tegen een concurrerende prijs (met een gezonde marge).

Je kunt beter nu al voorbereidingen treffen om het stroomverbruik door te rekenen aan de klant, en dit dus ook inzichtelijk maken net zoals het dataverkeer. Het zal waarschijnlijk binnen enkele jaren gewoon niet meer haalbaar zijn om colo aan te bieden met onbeperkt stroomverbruik tegen een concurrerende prijs (met een gezonde marge).

Daarom nemen wij sinds kort ook het stroomverbruik op in onze contracten en offertes. Het is dan natuurlijk wel van belang dat we dit op termijn inzichtelijk kunnen maken.

t.bloo
21/03/07, 11:38
Duidelijke boodschap. Duidelijke boodschap. :D

Ben je dan alleen geinteresseerd in stroom (A), of ook in daadwerkelijk gebruikt vermogen (kWh) of juist allebei? Dit is niet hetzelfde (is afhankelijk van de daadwerkelijke spanning), de eerste is voor de levering van energie van belang en de tweede voor de koeling van belang.

Glenn
21/03/07, 12:21
Bij ons in het rack van XS4ALL hangt volgens mij ook apparatuur van Venea. Als ik er weer ben zal ik eens kijken of ik er een merk op kan ontdekken.De PDU's bij XS4ALL zijn naar hun eigen zeggen speciaal en alleen voor XS4ALL gemaakt.

hostlogic.nl
21/03/07, 14:44
Duidelijke boodschap. Duidelijke boodschap. :D

Ben je dan alleen geinteresseerd in stroom (A), of ook in daadwerkelijk gebruikt vermogen (kWh) of juist allebei? Dit is niet hetzelfde (is afhankelijk van de daadwerkelijke spanning), de eerste is voor de levering van energie van belang en de tweede voor de koeling van belang.

Ik begrijp het verschil tussen beiden. Wij zijn geen energiebedrijf die zeer nauwkeurig en zonder twijfel moet meten hoeveel energie zij leveren. We willen wel een globaal idee krijgen van het verbruik van onze klanten. Dus het maakt wat mij betreft niks uit of we nou Ampere per poort meten (net zoals APC dat voor een hele PDU doet) of we afzonderlijke kWh meters per poort gebruiken.

thunder
21/03/07, 18:44
ik vind het een mooi systeem voor stroomverdeling, en de prijs valt mee maar 60 maand is veel hoor ik wilde ze afschrijven op 36 maand (is dan ~2.5€/maand, ter vergelijking met een apc is dat ~1.25€).
Of je verhoogt je prisj met ~1.5€ of je hebt deze als minder winst wat eigenlijk ook kan resulteren in meer winst (exact stroomverbruik factureren en geen werk om eventueel metertjes ter plaatste te moeten gaan aflezen).

Ijsbox
21/03/07, 19:26
ik vind het een mooi systeem voor stroomverdeling, en de prijs valt mee maar 60 maand is veel hoor ik wilde ze afschrijven op 36 maand
Dat mag dus in NL niet meer....

thunder
21/03/07, 20:13
Dat mag dus in NL niet meer....

moest je een van men vorige posts hebben gelezen had je gezien dat dat in België wel kan.

Ijsbox
21/03/07, 20:22
moest je een van men vorige posts hebben gelezen had je gezien dat dat in België wel kan.

ah ff gemist

jullie belgen hebben ook alle mazzel (behalve btw) ;)

thunder
21/03/07, 20:43
btw,eeuwig duurende procedures bij wanbetalingen,torenhoge belastingen, onbetaalbaar personeel,.............. kan ik nog ff mee doorgaam
maar terug on-topic graag.

Iemand hier die toevallig deze PDU's of meters van Venea heeft?

groenleer
21/03/07, 21:00
Vanmiddag met een beste man van Rittal gesproken. Na de aquisitie van een bedrijf dat PDU's fabriceert, en hun eigen DIN rails PD's komt er mogelijk een PDU aan die per poort kan meten.
Echter dit wordt een midde tot lange termijn.
Hij had deze vraag (om per poort te meten) afgelopen week al een keer eerder gehoord (Op de Cebit).

Na een leuke onderhoud met hem gehad te hebben, en de situatie van ons als webhosters/colocatie-providers, aan hem uitgelegd te hebben, zag hij er wel geld in zitten.
Zeker nadat ik hem uit gelegd had dat een groep van mensen nog geen echte 'standaard' oplossing had gevonden.

Ik hoop zelf zeer dat hij deze boodschap kan overbrengen naar de product designers. Ze hebben mooie meters die nu per PDU of per fase in de PDU het Amperage en het KWh kunnen meten en die ook nog eens met SMNP zijn uit te lezen.

In dit zelfde gesprek wist deze account manager ICT te vertellen dat men ook de 19"-rekken fabriceren voor Dell en HP.

Phu
21/03/07, 22:45
In belgië wel :)



APC heeft geen PDU's die per outlet het verbruik meten.

ik had destijds colo bij een coloboer
deze had een AP7920 en deze gaf bij mijn user per poort
een ampere verbruik aan dus het zou best moeten kunnen

zal eens in onze apc kijken hoe dat geregeld is

MediaServe
21/03/07, 23:51
Dat mag dus in NL niet meer....

Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt, maar als jij denk dat een apparaat 3 jaar meegaat, dan ga jij jouw prijzen daar lekker op baseren, daar heeft de belastingdienst niets mee te maken, wij hebben in Nederland een vrije markt.

thunder
22/03/07, 00:05
ik had destijds colo bij een coloboer
deze had een AP7920 en deze gaf bij mijn user per poort
een ampere verbruik aan dus het zou best moeten kunnen

zal eens in onze apc kijken hoe dat geregeld is

hmm ik dacht dat er geen APC was die standaard dat kon als je meer info kan je het dan ff posten hier :)

Ijsbox
22/03/07, 14:17
Ik weet niet wat je daar precies mee bedoelt, maar als jij denk dat een apparaat 3 jaar meegaat, dan ga jij jouw prijzen daar lekker op baseren, daar heeft de belastingdienst niets mee te maken, wij hebben in Nederland een vrije markt.

is een nogal off-topic, maar ik bedoel: link (http://www.mk.nl/default.asp?p=nieuws&nbid=229)
Voor andere bedrijfsmiddelen, zoals (bedrijfs)auto’s en computers, moet verplicht in tenminste vijf jaar worden afgeschreven.

almar
22/03/07, 17:13
ik had destijds colo bij een coloboer
deze had een AP7920 en deze gaf bij mijn user per poort
een ampere verbruik aan dus het zou best moeten kunnen

zal eens in onze apc kijken hoe dat geregeld is

Dat is apart, want er zit namelijk maar 1 meter in.

Even inzake het off-topic verhaal, het niet gebruiken van deze afschrijvingstermijn wordt door de belastingdienst gezien als een strafbaar feit.

thunder
22/03/07, 20:12
Dat is apart, want er zit namelijk maar 1 meter in.

dat dacht ik al :)

Mark17
23/03/07, 22:00
Dat is apart, want er zit namelijk maar 1 meter in.

Even inzake het off-topic verhaal, het niet gebruiken van deze afschrijvingstermijn wordt door de belastingdienst gezien als een strafbaar feit.

Voor de kostprijs mag je het apparaat zelfs afschrijven in 1 maand, enkel voor de belastingaangifte is de minimum termijn 5 jaar.

melcom
25/11/08, 03:09
Neem eens contact op met venea (http://www.venea.eu/) die kunnen zo'n beetje alles maken wat je wilt qua stroommeten.

Of ander probeer deze eens http://www.el-solutions.com/

Jurian
26/11/08, 19:25
Of gewoon de Ingrasys iPoMan 8000 of 1201/1202 ; meet per poort en is nog goedkoper dan APC ook :)

Piwi-Web
27/11/08, 00:35
Of bekijk de datum eens :)
Ik geloof dat tegenwoordig er wel APCs zijn die per poort kunnen uitlezen.
Correct me if i'm wrong!

Pirus
27/11/08, 08:51
Of gewoon de Ingrasys iPoMan 8000 of 1201/1202 ; meet per poort en is nog goedkoper dan APC ook :)

Tegenwoordig kan ook de multi user optie worden ingeschakeld

jeffrey
27/11/08, 12:13
Of gewoon de Ingrasys iPoMan 8000 of 1201/1202 ; meet per poort en is nog goedkoper dan APC ook :)
Deze hebben wij onlangs ook maar eens geprobeerd.
Best een goed en handig apparaat, alleen de webinterface laat te wensen over.

paulb
10/12/08, 13:29
<knip>
Tot zover de reclame zendtijd.

paulb
10/12/08, 14:29
Beste Ron, dit is geen reklame.

t.bloo
10/12/08, 14:37
Interessant product inderdaad:

http://www.raritan.co.uk/products/power-management/Dominion-PX/DPCR8A-16

8 uitgangen die individueel bemeterd zijn

te koop bij deze firma in Capelle

en onder andere bij Bechtle voor 573 euro

verkoop foldertje: http://www.bechtle.nl/medias/LLRqAyjU1KE6cOTMkJYV58-30.pdf

t.bloo
10/12/08, 14:38
Misschien kan paulb even aan zijn mensen vragen wat de nauwkeurigheid is van de stroommeting.

paulb
10/12/08, 14:56
minder dan 5%

swedendedicated
10/12/08, 15:04
minder dan 5%

Bedoel je niet 95%?

t.bloo
10/12/08, 15:04
Dat lijkt me geen compleet antwoord.

Stel dat mijn server 0,2A gebruikt. Wat is dan de uitlezing: 0,2 of 0,20?
En is dat dan reproduceerbaar? Kan ik 0,20 van 0,25 onderscheiden? Is het ook
mogelijk om 0,01 te herkennen? Hoe zit het met de aging en de temperatuursafhankelijkheid? Is er een datasheet waar dat soort vragen in worden beantwoord?

paulb
10/12/08, 16:42
Afronding to 2 cijfers achter de comma, dus 0.01 A (=10mA) is uitleesbaar.
Meetwaarden zijn real time en uitleesbaar via web interface, snmp of IPMI tool.
Op de PX zelf worden geen meetwaarden gelogd.
Actuele meetwaarden kunnen uitgelezen en gelogd worden met externe tools via SNMP (polling). bv PowerIQ SNMP tool
Met powerIQ software erbij is alle data te loggen van meerdere strips (polling) en export naar CSV format of ODBC Database mogelijk.
Zo is een analyse te maken van je stroomverbruik in je gehele datacenter.
Temperatuurafhankelijk ? Volgens mij is er geen afhankelijkheid mbt stroomverbruik.

Handleidingen van powerIQ en PX geven een duidelijkere uitleg dan de datasheet ;-)

paulb
10/12/08, 17:13
maximale afwijking in de meting <5% volgens de specsheet.

erwin1985
14/05/09, 00:02
[/spam]