PDA

Bekijk Volledige Versie : Beste VPS software?



FransVanNispen
17/03/07, 01:15
Na al een tijdje te twijfelen zou ik graag willen weten wat volgens jullie de beste VM software is.

Het gaat mij niet om gratis, ik ben best bereid 1k per CPU licentie te betalen als de argumentatie ok is.

Tot nu toe twijfelde ik tussen VMware en MS Virtual Server 2005, maar zie hier regelmatig Xen voorbij komen.

Ik wil dat de VMmachines écht gescheiden zijn en zonder problemen normale Linux distro's en Windows laten installeren.

Verder zie ik ook dat een aantal aanbieders burstable RAM aanbieden. Is dat met alle VM oplossingen mogelijk?

Ook de beheer tools zijn voor mij van belang, daar op lange termijn daar de tijd mee gewonnen wordt.

Wij gaan hosten op een dual Quad-core Xeon met een SAS RAID array en 16Gb RAM, mocht dat invloed hebben op de keuze.

Christiaan1
19/03/07, 18:42
Wat voor os'en wil je er op draaien dan Windows of linux/unix?? Dit is denk ik ook belangrijk voor de goeie keuze...

FransVanNispen
19/03/07, 18:44
Ik wil dat er CentOS/Redhat en Windows op kan draaien.

WebXtrA-Rámon
19/03/07, 18:52
Wij maken gebruik van HyperVM, we gebruiken het succesvol voor OpenVZ (~OS versie van Virtuozzo) en Xen, tevens zijn er meerdere klanten welke licenties bij ons hebben aangeschaft en deze zijn zeer tevreden met het controle paneel.

Ik heb een gratis demo lics. beschikbaar als iemand het wil uittesten.

Overigens zal de Xen versie ook de mogelijkheid bieden om Windows VPSen/DomU's aan te maken in de nieuwe release.

scenestar
19/03/07, 22:30
Ik wil dat er CentOS/Redhat en Windows op kan draaien.

Door licentie onzin mag windows niet onder Xen draaien.


Voor linux en BSD vps servers kan ik het wel voor de volle 100% aanraden.

Apoc
19/03/07, 22:47
Ik zou ook zeker Virtuozzo in je overweging meenemen.

De beste manier om te vergelijken wat het beste voor je is, is door simpelweg alle (goede) mogelijkheden te vergelijken.

gjtje
19/03/07, 23:29
Windows mag prima onder Xen draaien, alleen de goedkopere Vista smaken niet, maar we hebben het hier toch over server software.
Dat heeft dan ook verder niks met Xen te maken aangezien geen enkele VM host gebruikt mag worden voor deze Vista versies.

FransVanNispen
20/03/07, 01:31
Wij zijn SPLA partner,en Vista is voor alsnog niet als SPLA beschikbaar. Er komt dus Windows 2003 op.

Virtuosso neem ik niet mee, omdat we al vier maal een offerte hebben aangevraagd met een demo licentie en tot vandaag nog niets hebben ontvangen. Dit was rechtstreeks via SWsoft.

Ook blijkt dat met Virtuossoje óf Windows óf Linux gaat draaien omdat blijkbaar de kernel gedeeld wordt of iets dergelijks.

Ik wil dat alle machines los gaan draaien. Xen wordt door VMware blijkbaar als enige échte concurent gezien, maar Xen is ook niet gratis.

Er is wel een OS versie, maar die is behoorlijk beperkt naar wat ik van hun website kan halen. O.a.draait die niet op een server met meer dan 4Gb physiek RAM en kunnen er maar 4 VMs naast elkaar draaien. Misschien is dit wel zelf aan te passen? Zijn er mensen met ervaring daarmee?

Het lijkt erop dat de keuze tussen Xen Enterprise en VMware zal gaan. Echter heeft de VMware starter ook een 8Gb limit (EULA).

gjtje
20/03/07, 01:53
Xen komt in 2 smaken, als open source pakket en als closed source versie van XenSource.
De XenSource versie is er in 3 subsmaken: XenExpress (gratis, 1 server met max 4VM), XenServer en XenEnterprise.

De opensource versie is helemaal open en ben je vrij mee op te doen wat je wilt, er is dus ook geen restrictie op het aantal systeem resources of virtuele machines. Hierbij ben je echt op jezelf aangewezen, je krijgt de source en dat is het.

XenServer is naar mijn mening het beste vergelijkbaar met VMWare GSX, XenEnterprise met VMWare ESX, alleen draait GSX bovenop een ander OS terwijl elke XenSource subsmaak op een eigen OS draait. Nou heeft ESX weer als voordeel dat dit OS een stuk kaler is dan de vrij basic maar toch complete linux versie van Xen.

scenestar
20/03/07, 06:10
Windows mag prima onder Xen draaien, alleen de goedkopere Vista smaken niet, maar we hebben het hier toch over server software.
Dat heeft dan ook verder niks met Xen te maken aangezien geen enkele VM host gebruikt mag worden voor deze Vista versies.

Ik had et over windows xp, maar was over het hoofd gezien dat sinds Xen 3.0 windows ook zonder modificaties werkt.


Xen komt in 2 smaken, als open source pakket en als closed source versie van XenSource.
De XenSource versie is er in 3 subsmaken: XenExpress (gratis, 1 server met max 4VM), XenServer en XenEnterprise.

Leuk om te zien dat het marketing trucje werkt.Xen is 100% gratis en opensource.

De "closed source" versie is "bare metal" wat in principe een operating system op zichzelf is.

Sowiso zou een closed source versie incompatibel zijn met de GPL2 licentie van de hypervisor.

WebXtrA-Rámon
20/03/07, 14:05
Weet je wat... een demotje verteld meer dan 1000 woorden:
http://demo.hypervm.com:8888/

Als iemand een demo lic. wilt, of vragen heeft, PM maar, mailtje mag ook: r.v.raaij # webxtra # .nl

MortyDot
22/03/07, 17:11
Ik lees hier veel over mogelijkheden tussen betaald en niet. vooral xen, vmware en hypervm word veel vergesproken.

Maar kijk er ook iemand naar de prestaties?
Voor zover ik revieuws lees moet vmware esx de beste prestaties leveren. VMware is gratis maar heeft een os nodig als ondergrond. ESX overbrucht dit gat door dichter op de hardware te werken en tegen natuurlijk het kostenplaatje. Je krijgt er dan wel weer suport bij!

Ik zelf vind dit een van de sterkste argumenten voor de keuze wel V-software. Ben nu ook bezig om de verscillende soorten software aan bechmarks blot te legen (Ram schrijf en lees snelhijd, cpu kracht, etc - Vmware op debian, VMware op windows xp striped, VMware ESX, Xen, Etc)

Maar wat is julli ervaring ermee?
Iets wat niet ongenoemd mag blijven in dit topic denk ik

Jaz
22/03/07, 17:38
Ik heb enkel ervaring met VMware ESX en VMware Server
Beiden werken naar behoren... Ga je kijken naar prestaties dan steekt ESX erboven uit. De reden waarom zijn al genoemd. Het verschil is toch niet iets om links te laten liggen, uiteraard ligt het het maar ook eraan wat je ermee doet.

Wil je veel VMs draaien onder zware hardware?! Ga dan voor ESX.
Wil je maar enkele VMs draaien ( max 4-5 per machine ), ga dan voor Server versie.

daarnaast zijn er ook verschillen tussen beiden qua mogelijkheden; hierbij enkele voorbeelden uit mijn hoofd wat ik zelf ben tegen gekomen:

- VMotion ( Live migratie naar andere server)
- HA Cluster / Failover.
- SAN support
- Goede beheer software.

Deze dingen heeft VMware Server niet.

Het is dus niet zomaar effe kiezen, wat zijn je eisen? Wat wil je? en daarmee bedoel ik niet of je windows wilt draaien of linux of beiden... maar ook je opslag van de Images >> lokaal, SAN etc...

Ik zelf ben op dit moment bezig met VMware server, opzet met fail-over over SAN via software ( jaja het kan als je tijd erin steekt :P ). Daarnaast ook een beheer paneel aant bouwen in php.

*nogmaals ik spreek hier alleen over VMware omdat ik zelf geen ervaring heb met de rest*

WebXtrA-Rámon
22/03/07, 22:12
Wat je allemaal beschrijft is zeer goed mogelijk met Xen, alleen heb je er de nodige kennis voor nodig wanneer je het allemaal aan de praat wilt krijgen met de (OS versie) van Xen. Je kunt alles native onder Xen draaien, wanneer je CP PAE en VXM ondersteund.