PDA

Bekijk Volledige Versie : Betaling "pcextreme" voorwaarden vraag?



weetikniet
14/03/07, 18:58
Hallo allen.

Hier een simpele vraag en gaarne een uitleg.
Ik heb bij pc-extreme wat domeinen en webhosting.

Stuk of 15 domeinen en stuk of 6 webhosting.
Helaas sturen ze per mail steeds factuur, wat ik liever per post heb.
Deze krijg ik later ook per post met aanmaling. Geen punt.

Nu heb ik voor 2 domeinen + webhosting niet betaald.
Voor alle overige heb ik een jaar voorruit betaald. Conform de voorwaarden die hun stellen per website/hosting althans een dienst waar ik voor betaald hebt.

Nu is het punt dat pcextreme alles wat ik beheer heeft vastgezet. Hier bedoel ik dus mee dat ze alles op non actief hebben gesteld totdat ik deze betaling heb verricht.

Zover ik weet heb ik me kwa conform voorwaarden voor de andere domeinen en diensten een jaar voorruit betaald. Deze mogen ze toch niet zomaar afsluiten tot de afwachting dat ik voor 2 domeinen en 1 webhosting heb betaald?

Kan iemand mij hierbij helpen en/of informeren. Hoe dit nou in zijn werk gaat?

PS ik weet dat dit persoonlijk is. Maar wettelijk worden er andere dingen gezegd dan dat tegen mij word verteld door pcextreme. Die zeggen keihard door de telefoon als ik deze 2 heb voldaan word de rest geactiveerd weer.

BsHosting
14/03/07, 19:00
ze kunnen officieel alleen afsluiten wat je niet betaald hebt.

een factuur per mail is net zo rechtsgeldig als per post dus wat is het probleem dat je zelf een printje moet maken of wat anders.

VinceSTM
14/03/07, 19:03
Ze mogen in principe alleen afsluiten wat je niet betaald hebt.

weetikniet
14/03/07, 19:04
Lui-igheid. En dat ik niet veel tijd verdoe op het internet. Hier geen tijd voor hebt. Dat ik hele dagen werk en savonds met me gezin door breng ? Dus per ouwe post zou soms ook makkelijker zijn.

De vraag die ik stelde was niet of ik wel of niet betaal. Dat gebeurt sowieso. De vraag is of men gerechtsmatigs is om de diensten te stoppen waar men wel voor betaald heeft?

Valt dit tevens onder contract breuk ?

crazycoder
14/03/07, 19:09
De vraag die ik stelde was niet of ik wel of niet betaal. Dat gebeurt sowieso. De vraag is of men gerechtsmatigs is om de diensten te stoppen waar men wel voor betaald heeft?

Valt dit tevens onder contract breuk ?
Naar mijn mening is het onredelijk om diensten af te sluiten waarvoor betaald is.

Of het moet zo zijn dat jij het webhostingpakket niet heb betaald en de extra's wel.. dan zou ik daar zelf minder moeite mee hebben.

Maar.... waarom betaal je niet gewoon? Kan volgens mij ook via ideal.

weetikniet
14/03/07, 19:14
Zoals in mijn vorige zin boven je "gaat dat ook gebeuren". Ik vind alleen gemeen dat alle diensten worden stop gezet. "monopoly positie"

De vraag is af dat mag! want nu staan alle andere websites van mij wel offline.

BsHosting
14/03/07, 19:44
nogmaals als het een apart pakket is kunnen ze je daar niet voor afsluiten.

veenman
14/03/07, 19:47
Nog even los van de vraag of het mag of netjes is dat alle diensten worden opgeschort. Is naar mijn idee de eerste vraag die je je zelf moet stellen, waarom de ISP de dienstverlening heeft opgeschort. Die reden is dus dat jij niet (tijdig) aan je verplichtingen hebt voldaan jegens de ISP (facturen niet betaald). Zorg er voor dat je dat dus niet meer overkomt.

weetikniet
14/03/07, 19:50
Ik zelf ben van de ouwe garde en wacht het factuurtje thuis af.

Dit omdat ik een gezin heb savonds en overdags werk. Lees mijn mail nauwelijks of niet. Wat dit met op tijd te betalen heeft?
Dat snap ik niet. niet iedereen zit hele dagen aan de digitale snelweg :)

BsHosting
14/03/07, 19:56
dan ben jezelf wel fout bezig.

zowel pc extreme als meerdere hosters versturen hun facturen per mail.
als je al weet dat het per mail komt gezien je meerdere pakketten en al een keer betaald weer voor een jaar ben je zelf echt verkeerd bezig door te wachten op de post.

ik denk dat je daarmee wettelijk ook je kansen wel verspeelt een beetje.
dat ze iets anders afsluiten wat wel betaald is vind ik zelf wettelijk niet kunnen maar dat is het beleid van pc extreme.

misschien doen ze het wel juist om je eens in te laten zien dat je gewoon eens moet betalen na een factuur en niet express w8 op een factuur per post.

zoals ik het nu lees w8 je daar elke keer op, neem eens contact met pc extreme om het per post te krijgen.

je zegt je hebt niet veel tijd maar neem aan dat je sites ook tijd kosten en in de tijd dat je hier postte had je allang de factuur per mail uit kunnen draaien en kunnen betalen lijkt mij.

veenman
14/03/07, 20:05
Ik zelf ben van de ouwe garde en wacht het factuurtje thuis af.

Dit omdat ik een gezin heb savonds en overdags werk. Lees mijn mail nauwelijks of niet. Wat dit met op tijd te betalen heeft?
Dat snap ik niet. niet iedereen zit hele dagen aan de digitale snelweg :)
Dat is prima dat je van de 'ouwe garde' bent, maar je bent een overeenkomst aangegaan met bepaalde voorwaarden. Er is geen enkel excuus (op overmachtssituaties na) om je niet aan de overeengekomen voorwaarden te houden. Als je dan bewust deze voorwaarden aan je laars lapt, dan moet je ook de consequenties daarvan aanvaarden. Wie A zegt moet ook B zeggen.

weetikniet
14/03/07, 20:12
Heb vaak gebeld en gemaild om dit via post te krijgen.
Discussie zakt nu af naar het wel of niet betalen.

De vraag luid alleen of het wettelijk toe is gestaand om diensten deze wel betaald te zijn of ze deze mogen afsluiten

veenman
14/03/07, 20:13
Heb vaak gebeld en gemaild om dit via post te krijgen.
Discussie zakt nu af naar het wel of niet betalen.

De vraag luid alleen of het wettelijk toe is gestaand om diensten deze wel betaald te zijn of ze deze mogen afsluiten
Dat mogen ze :)

crazycoder
14/03/07, 20:14
Dat mogen ze :)
En dat baseer jij op?

veenman
14/03/07, 20:17
En dat baseer jij op?
Naar analogie met het retentierecht, waarbij alle leveringen mogen worden opgeschort totdat er aan alle verplichtingen is voldaan.

BsHosting
14/03/07, 20:17
ik denk ook niet dat het mag voor de diensten die je wel betaald hebt.

crazycoder
14/03/07, 20:22
Naar analogie met het retentierecht, waarbij alle leveringen mogen worden opgeschort totdat er aan alle verplichtingen is voldaan.
Maar geeft niet het recht om reeds betaalde goederen terug te halen.

MediaServe
14/03/07, 20:28
Deze mogen ze toch niet zomaar afsluiten tot de afwachting dat ik voor 2 domeinen en 1 webhosting heb betaald?

Ze mogen al jouw diensten opschorten, ook als je daar verschillende facturen over krijgt. Je bent een debiteur en in dit geval een debiteur die zijn kant van de overeenkomst opschort. Dat geeft jouw provider het recht om de diensten eveneens op te schorten. Het maakt hierbij niet uit of jij 99% of 0% van de facturen hebt betaald.


Helaas sturen ze per mail steeds factuur, wat ik liever per post heb.

Je hebt recht op een afgedrukte factuur per post. PCextreme heeft wel het recht om hier administratiekosten voor in rekening te brengen.

crazycoder
14/03/07, 20:34
Ze mogen al jouw diensten opschorten, ook als je daar verschillende facturen over krijgt. Je bent een debiteur en in dit geval een debiteur die zijn kant van de overeenkomst opschort. Dat geeft jouw provider het recht om de diensten eveneens op te schorten. Het maakt hierbij niet uit of jij 99% of 0% van de facturen hebt betaald.

En dat baseer jij op?


Je hebt recht op een afgedrukte factuur per post. PCextreme heeft wel het recht om hier administratiekosten voor in rekening te brengen.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-65.html
citaat:
Uw afnemer moet hiermee wel akkoord gaan.

veenman
14/03/07, 20:37
Maar geeft niet het recht om reeds betaalde goederen terug te halen.
Allereerst gaat het retetentierecht over zaken (geen goederen), dus daarom ook een redenering naar analogie. In het retentierecht staat overigens enkel dat de verplichting tot afgifte van de zaak mag worden opgeschort, er staat niks over het in de macht van de crediteur zijn van de zaak. Dus naar analogie met het retentierecht komt het er op neer dat, wanneer de crediteur in staat is om diensten op te schorten, dat deze dat mag doen.

crazycoder
14/03/07, 20:46
Allereerst gaat het retetentierecht over zaken (geen goederen), dus daarom ook een redenering naar analogie. In het retentierecht staat overigens enkel dat de verplichting tot afgifte van de zaak mag worden opgeschort, er staat niks over het in de macht van de crediteur zijn van de zaak. Dus naar analogie met het retentierecht komt het er op neer dat, wanneer de crediteur in staat is om diensten op te schorten, dat deze dat mag doen.
In het normale zakelijke verkeer waar fysieke goederen worden geleverd zal niemand het in z'n hoofd halen om de betaalde goederen niet af te leveren/af te laten halen.

Ik betwijfel of levering van de reeds betaalde diensten ook zomaar opgeschort mag worden. Dat zou niet proportioneel zijn.

veenman
14/03/07, 20:57
In het normale zakelijke verkeer waar fysieke goederen worden geleverd zal niemand het in z'n hoofd halen om de betaalde goederen niet af te leveren/af te laten halen.

Ik betwijfel of levering van de reeds betaalde diensten ook zomaar opgeschort mag worden. Dat zou niet proportioneel zijn.
Dat mag dus. Ik heb het nu even nagekeken. Artikel 6:52 BW staat toe dat de verplichtingen worden opgeschort, wanneer er voldoende samenhang tussen de vordering en verplichtingen bestaat. Die is er óók "ingeval de verbintenissen over en weer voortvloeien uit dezelfde rechtsverhouding of uit zaken die partijen regelmatig met elkaar hebben gedaan.".

groenleer
14/03/07, 21:58
Ik ben van mening dat alleen de diensten voortvloeiend uit de overeenkomst waar de betaling niet voor uitgevoerd is, mogen worden opgeschort.

Uit de handelsgeest is het inderdaad uit den boze om goederen en diensten waar al voor betaald is, niet te leveren..

Ik ben persoonlijk van mening dat alleen de betreffende website geblokkeerd had moeten worden.
Echter staat het pcextreme vrij, om dat te doen wat hun nodig achten, om een betaling af te dwingen. Mits alles binnen de AV en de wet bepaald en geregeld is.

In het kort: Ik vind het onredelijk, met de informatie die ik nu heb. Maar het mag!

Raphaël S.
14/03/07, 22:13
@weetikniet:

Conform de voorwaarden hebben zij je producten afgesloten wegens niet betalen, die voorwaarden ben je aan gegaan als persoon met je klantnummer.
Als jij dus 1 factuur niet betaald wordt alles onder dat klantnummer (logischerwijs) afgesloten.

Wil je dit in de toekomst voorkomen? Bestel dan alle hostingpakketten onder een apart klantnummer, dan sluiten ze alleen dat klantnummer af als je een factuur niet betaalt onder dat klantnummer

weetikniet
14/03/07, 22:23
Ok.
Ik heb bij deze personen sowieso alle diensten laten stoppen. Rekening is sowieso overgemaakt. Hun wachten af dat het binnen is. De meeste domeinen zijn op het moment ondergebracht bij een andere aanbieder.

Deze wel via de ouwe stempel wilt werken.

Althans nog vind ik dat waar je voor betaald behoort te behouden.

t.bloo
14/03/07, 22:29
Ik denk ook dat het mag, met name het 1 klantnummer verhaal is een erg sterke onderbouwing.

Verder vind ik het best triest dat je enkele goedkope hosting pakketten afneemt, maar niet iedere week je email checkt voor een factuurtje. Je hebt je geconformeerd aan hun werkwijze bij het aangaan van de niet dure overeenkomst, maar jaagt ze graag bewust op hogere kosten.

Klanten krijgen bij ons ook standaard alleen een factuur per email, maar kunnen tegen extra betaling er ook een per post krijgen. En te laat betalen wordt beloond met extra administratiekosten.

Waarom moet de leverancier wel alles op tijd en tot in de puntjes verzorgd, maar zou de afnemer daar geen boodschap aan hoeven te hebben?

Sander-
14/03/07, 23:09
Ok.
Ik heb bij deze personen sowieso alle diensten laten stoppen. Rekening is sowieso overgemaakt. Hun wachten af dat het binnen is. De meeste domeinen zijn op het moment ondergebracht bij een andere aanbieder.

Deze wel via de ouwe stempel wilt werken.

Althans nog vind ik dat waar je voor betaald behoort te behouden.

Sinds wanneer is de oude stempel ook slecht in het lezen van voorwaarden en regeltjes? Aangezien er toch duidelijk bekend was dat je de facturen per e-mail zou krijgen.

Ook de houding van: Ik heb geen tijd om mijn mail te lezen vind ik getuigen van grote laksheid. Je hebt namelijk wel tijd om je post uit de brievenbus te halen en open te maken. Wat is het verschil?

SF-Jeroen
14/03/07, 23:24
Volgens mij staat er in het contract dat ALLE diensten stopgezet worden.

weetikniet
15/03/07, 08:21
Sinds wanneer is de oude stempel ook slecht in het lezen van voorwaarden en regeltjes? Aangezien er toch duidelijk bekend was dat je de facturen per e-mail zou krijgen.

Ook de houding van: Ik heb geen tijd om mijn mail te lezen vind ik getuigen van grote laksheid. Je hebt namelijk wel tijd om je post uit de brievenbus te halen en open te maken. Wat is het verschil?

Dat is toch geen mentaliteit meer? Dus u verwacht van iedereen, althans " verplicht" te internetten ?

veenman
15/03/07, 08:28
Dat is toch geen mentaliteit meer? Dus u verwacht van iedereen, althans " verplicht" te internetten ?
De mentaliteit die U tentoonspreidt valt inderdaad als 'geen mentaliteit' te kwalificeren. De 'ouwe garde' die ik ken, komt zijn verplichten (op tijd) na en gaat niet zijn eigen voorwaarden bedenken om zich ergens onderuit te kunnen praten. U kunt zich dus achteraf niet gaan beroepen op voorwaarden waar u zelf bij het sluiten van de overeenkomst mee hebt ingestemd. Door dit wel te doen, laat u duidelijk zien waar u staat.

BsHosting
15/03/07, 08:37
Ik vind 1 ding wel alle diensten afsluiten is het laatste redmiddel en moet dus niet meteen na een herinnering ingevoerd worden.

als je bv je huur 2 maanden niet betaald wordt je ook niet je huis uitgegooid dan wordt er ook eerst naar een oplossing gezocht.

wat ik wel frapant vind dat u wel tijd maakt voor websites maar niet om email te lezen.

pc extreme zal wettelijk gezien eerst een herinnering hebben gestuurd aan u en toen pas de aanmaning per post je bent dan al ruim meer dan een maand te laat met betalen.
in 1 maand tijd leest u toch wel email denk ik zo anders vraag ik me idd af waarom u zoveel sites heeft als u er toch niks mee doet.

ik denk ook niet dat pc extreme meteen af zal sluiten zou dat wel zo zijn vind ik het een kwalijke zaak en zou ik dit voorleggen aan hostmerk waar ze bij aangesloten zijn.

dit bovenstaande is dus alleen van toepassing als ze u meteen af zouden sluiten compleet na 1 herinnering want kan me niet voorstellen als je dit voor laat komen dat je dat verliest.

maar ik denk eerlijk gezegd na alles gelezen te hebben dat u al meer dan 2 maanden achterloopt met betalen en dan zou dit idd wel gerechtvaardigd zijn in mijn ogen.

u gaat een overeenkomst aan en past zelf inderdaad wat arnout al zegt zelf de regels maar aan aan uw wensen en eisen en zo werkt dat niet.

UDIS
15/03/07, 09:36
Voor zover ik de reacties van de TS eens nalees is het naar mijn mening momenteel wel een kwestie van "te makkelijk" denken over betalingen. Ik lees ook dat de domeinen e.d. momenteel overgezet zijn naar een andere hoster die wel de "ouwe" methode hanteert.. ik wil graag weten welke methode dat dan is want dat word hier niet vermeld. Wat doet een andere hoster wel wat Pcextreme niet doet?

Feit blijft dat het nu oogt alsof de hoster maar gewoon moet afwachten wanneer er betaald word, en de klant nu (door notabene zelf aan te geven dat er lui-igheid en tijdsgebrek is e.d.) opkomt voor de activatie van de domeinen/sites die gesloten zijn.

Lijkt me dat je bij het aangaan van de overeenkomst zelf in hebt gestemt met voorwaarden die gelden op dat moment. Bij het niet, of te laat, betalen van welke dienst dan ook is het een dienstverlener wel degelijk toegestaan om de dienst te weigeren MITS dit ook duidelijk is aangegeven in de voorwaarden. Denk niet dat het alleen bij hosting is, als ik hier de KPN rekening 3 maanden niet betaal word er na 1 herinnering ook in bepaalde gevallen afgesloten tot de rekening weer netjes is voldaan. Of ik nu alle maanden daarvoor netjes heb betaald zal ze een worst zijn...

Santario
15/03/07, 09:51
Denk niet dat het alleen bij hosting is, als ik hier de KPN rekening 3 maanden niet betaal word er na 1 herinnering ook in bepaalde gevallen afgesloten tot de rekening weer netjes is voldaan. Of ik nu alle maanden daarvoor netjes heb betaald zal ze een worst zijn...

Dat bedoelt de TS ook niet. TS bedoelt of het rechtvaardig is dat in dat geval ook internet wordt afgesloten als je je mobiele telefoonrekening niet hebt betaald.

Wijze tip voor TS: ga a.u.b. geen princiepe kwestie spelletjes spelen, daar heeft iedereen een hekel aan en je bereikt er niets mee.

Grischje
15/03/07, 10:08
ik weet niet wat er allemaal voorgevallen is tussen TS en PCextreme maar volgens mij had deze hele situatie voorkomen kunnen worden.

je gaat toch op zijn minst even met de klant bellen om hem bv nog 3 dagen te geven de rekening te betalen voordat je hem afsluit. en dan alle diensten van deze klant afsluiten terwijl overige diensten gewoon voldaan zijn gaat ook wel erg ver.

er is een verschil tussen “het recht hebben tot” en “op een normale manier met mensen omgaan” (ja klanten zijn ook mensen, geen nummertjes).

en dan de facturen per e-mail, als ik me ergens mateloos aan stoor is het wel bedrijven die rekeningen per mail versturen. het is een kleine moeite om deze gewoon per post te sturen.

je werkt te laat betalen gewoon in de hand, ik krijg tientallen e-mails per dag. om te voorkomen dat ik wat over het hoofd zie kijk ik eind van de week alle mails na maar toch heb ik al een paar keer gehad dat er dus facturen 2 keer betaald worden of dat ze zoals bij TS er tussendoor slippen.

conclusie, wij als hoster (niet het formaat van PC exteme dat geef ik toe) stuur mijn facturen gewoon per post, dit gaat automatisch en kost ons bijna geen moeite. voordat wij iemand afsluiten proberen wij telefonisch contact op te nemen en de klant redelijke tijd te geven deze rekening alsnog te betalen.

Mocht de betalig nog uitblijven dan sluiten wij alleen de niet betaalde diensten af.

Zou toch van de gekken zijn dat ik mijn mobiletelefoon rekening niet betaal en ze bij de kpn bedenken dat ze mijn internet maar gaan afsluiten.

Overigens is het als bedijf wel een hel om te zorgen dat je facturen betaald worden, nu bijna 2 maanden omzet aan openfacturen.... :|

eMiz0r
15/03/07, 10:12
en dan de facturen per e-mail, als ik me ergens mateloos aan stoor is het wel bedrijven die rekeningen per mail versturen. het is een kleine moeite om deze gewoon per post te sturen.

Ga jij eens 30.000 facturen per jaar per post versturen en kijk eens wat je dat kost (en wat je bespaard als je het per email doet). Daarna wil ik je nog wel eens horen :)

Grischje
15/03/07, 10:22
Ga jij eens 30.000 facturen per jaar per post versturen en kijk eens wat je dat kost (en wat je bespaard als je het per email doet). Daarna wil ik je nog wel eens horen :)

goed dan bespaar je (en dan mats ik je nog) 30.000 euro, wij zetten per hosting pakket incl domein ongeveer 72 euro pj om (excl btw) dus dat is dan 30.000 * 72 = 2.160.000 euro kort samengevat de kosten voor de nette facturen bedragen 1% van je omzet, tja als je het daar voor moet laten....

ja ik weet dat pc extreme misschien maar 24 euro omzet doen op een jaar hosting maar toch 24 * 30.000 = 720.000 euro dan is het 4%....

een tevreden klant is mij best 4% van mijn omzet op jaarbasis waard....

en waarom kunnen niet ict bedrijven het wel?
als ik bij bol.com wat koop dan krijg ik ook netjes een factuur per post (doen vast meer de 30.000 facturen per jaar)

®on
15/03/07, 10:23
je gaat toch op zijn minst even met de klant bellen om hem bv nog 3 dagen te geven de rekening te betalen voordat je hem afsluit.
<knip>
en dan de facturen per e-mail, als ik me ergens mateloos aan stoor is het wel bedrijven die rekeningen per mail versturen. het is een kleine moeite om deze gewoon per post te sturen.
Laat ieder bedrijf zijn eigen bedrijfsvoering hanteren. Roepen dat iets een kleine moete is, als je niet het formaat hebt van een bedrijf als PCextreme, is altijd erg makkelijk mi.

Grischje
15/03/07, 10:30
Laat ieder bedrijf zijn eigen bedrijfsvoering hanteren. Roepen dat iets een kleine moete is, als je niet het formaat hebt van een bedrijf als PCextreme, is altijd erg makkelijk mi.

PCextreme moet ook zeker zelf bepalen hoe ze met haar klanten omgaat en hoe de facturatie gedaan wordt. daar heb ik niks over te zeggen.

ik probeer alleen een beetje tegengewicht te geven tegen het tot de grond toe afbranden van TS.

AlfaHosting
15/03/07, 10:33
Ze mogen in principe alleen afsluiten wat je niet betaald hebt.

Behalve wanneer anders vermeld in hun voorwaarden.

Erikcreative
15/03/07, 10:36
Wellicht heb ik er overheen gelezen maar is het voor TS geen optie om te betalen via automatische incasso?

AlfaHosting
15/03/07, 10:38
Dat is toch geen mentaliteit meer? Dus u verwacht van iedereen, althans " verplicht" te internetten ?

Waarschijnlijk staat dit in hun voorwaarden waar u mee akkoord bent gegaan. Trouwens bij de andere pakketten had u er geen problemen mee en die zijn toch tijdig betaald geraakt ?

crazycoder
15/03/07, 10:41
Er is wel degelijk een probleem met facturen per e-mail verzenden.

Nog even los van de eisen die eraan gesteld kunnen worden (zie site belastingdienst) heb je ook nog iets als spamfilters.

AlfaHosting
15/03/07, 10:44
PCextreme moet ook zeker zelf bepalen hoe ze met haar klanten omgaat en hoe de facturatie gedaan wordt. daar heb ik niks over te zeggen.

ik probeer alleen een beetje tegengewicht te geven tegen het tot de grond toe afbranden van TS.


Het blijft toch allemaal heel netjes ? Ik denk dat de meeste bedrijven wel weten dat het zeer moeilijk is om alle facturen betaald te krijgen.

Ik vind dit een erg vreemd verhaal. TS heeft meerdere accounts die zonder problemen betaald worden (waarbij de facturen toch ook per mail verstuurd worden) en dan maakt hij een probleem bij 2 facturen ? TS wist van in het begin dat de facturen per mail verstuurd worden en niet per post want hij is reeds klant met meerdere pakketten.

Wie maakt het niet mee dat klanten totaal onbereikbaar zijn via mail of telefoon en ook niet antwoorden op brieven ? Maar als je maar 5 minuten hun account afzet gaat de telefoon.

Misschien ouderwets .. maar betaal gewoon wat je besteld hebt en dan zijn er geen problemen. Je hoeft heus niet dagelijks je mail te lezen, ik veronderstel dat dergelijke brieven tijdig verzonden worden.


Er is wel degelijk een probleem met facturen per e-mail verzenden.

Nog even los van de eisen die eraan gesteld kunnen worden (zie site belastingdienst) heb je ook nog iets als spamfilters.

Facturen per email in pdf formaat zijn rechtsgeldig.

crazycoder
15/03/07, 10:55
Facturen per email in pdf formaat zijn rechtsgeldig.
In Nederland moeten ze aan een aantal eisen voldoen. En de klant moet akkoord gaan met facturen per e-mail.

Dat staat natuurlijk los van een technisch probleem zoals een spamfilter.

Grischje
15/03/07, 10:55
Het blijft toch allemaal heel netjes ? Ik denk dat de meeste bedrijven wel weten dat het zeer moeilijk is om alle facturen betaald te krijgen.

Ik vind dit een erg vreemd verhaal. TS heeft meerdere accounts die zonder problemen betaald worden (waarbij de facturen toch ook per mail verstuurd worden) en dan maakt hij een probleem bij 2 facturen ? TS wist van in het begin dat de facturen per mail verstuurd worden en niet per post want hij is reeds klant met meerdere pakketten.

Wie maakt het niet mee dat klanten totaal onbereikbaar zijn via mail of telefoon en ook niet antwoorden op brieven ? Maar als je maar 5 minuten hun account afzet gaat de telefoon.

Misschien ouderwets .. maar betaal gewoon wat je besteld hebt en dan zijn er geen problemen. Je hoeft heus niet dagelijks je mail te lezen, ik veronderstel dat dergelijke brieven tijdig verzonden worden.



Facturen per email in pdf formaat zijn rechtsgeldig.

Je hebt volledig gelijk, ik trok net misschien een beetje hard van leer...

AlfaHosting
15/03/07, 11:07
In Nederland moeten ze aan een aantal eisen voldoen. En de klant moet akkoord gaan met facturen per e-mail.

Dat staat natuurlijk los van een technisch probleem zoals een spamfilter.

Klopt inderdaad dat ze aan een aantal eisen moeten voldoen, maar gewone facturen hebben ook voorwaarden waaraan ze moeten voldoen .. zo kan je bezig blijven. Ik ga ervan uit dat de facturen die opgemaakt zijn in orde zijn en dat het ook vermeld staat in de algemene voorwaarden dat de facturen per mail zullen verstuurd worden. Het staat inderdaad los van de spamfilter maar ik denk dat de meeste bedrijven die facturen per mail verzenden uiteindelijk na een tweede herinnering per mail een laatste verwittiging per post verzenden.

Wij verzenden onze facturen ook per mail en het aantal klanten dat daar ooit een opmerking over gemaakt heeft is op 1 hand te tellen.

weetikniet
15/03/07, 11:12
Beste mensen/hosters.

De vraag luid nog steeds niet of er wel of niet betaald is. Dit is echter geen probleem.

Zoals ik het hier lees vind ik het jammer dat sommige hosters een "monopoly" positie hebben op betalings regeling. Dat men de diensten blijkbaar mogen afsluiten waar wel voor betaald is.

Hier wilde ik alleen wel informatie over hebben.

Of ik van de ouwe garde ben ja of nee. Of ik wel of niet betaald ja of nee.
Deze discussie was om te vragen hoe het met de posities stonden over het afsluiten van wel betaalde rekeningen. Ik ben bij pcextreme enkele jaren lid en heb keer niet op tijd betaald. Spijtig. Ben zelf pas vader geworden en heb niet hele dagen tijd om op het internet te zitten. Deze 2 dagen wil ik graag wel online zijn om de reacties bij te wonen. Normaal gesprokenis het overdags werken en savonds met het gezin door brengen. Dat men al 100% verwacht dat iedere huishouden elke dag op een pc zit. Deze hebben het mis.

Welke hoster ik nu heb dat blijft onder mij en deze hoster. Een bekende in de familie kring.

veenman
15/03/07, 11:23
Beste mensen/hosters.

De vraag luid nog steeds niet of er wel of niet betaald is. Dit is echter geen probleem.

Zoals ik het hier lees vind ik het jammer dat sommige hosters een "monopoly" positie hebben op betalings regeling. Dat men de diensten blijkbaar mogen afsluiten waar wel voor betaald is.

Hier wilde ik alleen wel informatie over hebben.

Monopolie positie op betalings regelingen?


Of ik van de ouwe garde ben ja of nee. Of ik wel of niet betaald ja of nee.
Deze discussie was om te vragen hoe het met de posities stonden over het afsluiten van wel betaalde rekeningen. Ik ben bij pcextreme enkele jaren lid en heb keer niet op tijd betaald. Spijtig. Ben zelf pas vader geworden en heb niet hele dagen tijd om op het internet te zitten. Deze 2 dagen wil ik graag wel online zijn om de reacties bij te wonen. Normaal gesprokenis het overdags werken en savonds met het gezin door brengen. Dat men al 100% verwacht dat iedere huishouden elke dag op een pc zit. Deze hebben het mis.
Je hebt je gewoon aan de gemaakte afspraken (overeenkomst, voorwaarden) te houden. Er is geen enkel excuus (op overmacht na) om je daar niet aan te houden. Als je afspraken niet kan nakomen, dan moet je ze niet maken!

AlfaHosting
15/03/07, 11:34
Beste mensen/hosters.

De vraag luid nog steeds niet of er wel of niet betaald is. Dit is echter geen probleem.

Zoals ik het hier lees vind ik het jammer dat sommige hosters een "monopoly" positie hebben op betalings regeling. Dat men de diensten blijkbaar mogen afsluiten waar wel voor betaald is.

Hier wilde ik alleen wel informatie over hebben.

Of ik van de ouwe garde ben ja of nee. Of ik wel of niet betaald ja of nee.
Deze discussie was om te vragen hoe het met de posities stonden over het afsluiten van wel betaalde rekeningen. Ik ben bij pcextreme enkele jaren lid en heb keer niet op tijd betaald. Spijtig. Ben zelf pas vader geworden en heb niet hele dagen tijd om op het internet te zitten. Deze 2 dagen wil ik graag wel online zijn om de reacties bij te wonen. Normaal gesprokenis het overdags werken en savonds met het gezin door brengen. Dat men al 100% verwacht dat iedere huishouden elke dag op een pc zit. Deze hebben het mis.

Welke hoster ik nu heb dat blijft onder mij en deze hoster. Een bekende in de familie kring.

Het antwoord is dus dat het kan, dit staat waarschijnlijk vermeld in de algemene voorwaarden die je hebt goedgekeurd bij het klant worden. Het enige wat je niet moet doen is laten uitschijnen dat je account offline is omwille van het feit dat je niet hele dagen op het internet zit terwijl je zelf zegt dat men naast mail ook een aanmaning per post verstuurd ?

En zelfs dan nog .. bij het sturen van een factuur heb je minimaal 15 dagen tijd om te betalen .. dus 'hele dagen op het internet moeten zitten om niet afgesloten te worden' lijkt me sterk overdreven.

Raphaël S.
15/03/07, 12:57
Beste mensen/hosters.

De vraag luid nog steeds niet of er wel of niet betaald is. Dit is echter geen probleem.

Zoals ik het hier lees vind ik het jammer dat sommige hosters een "monopoly" positie hebben op betalings regeling. Dat men de diensten blijkbaar mogen afsluiten waar wel voor betaald is.
monopoly is een spelletje, je bedoelt waarschijnlijk een monopolie.. ook die logica snap ik niet. Ieder bedrijf bepaalt zelf hoe zij factureren, dat heeft helemaal niks te maken met het wel of niet hebben van een monopolie (een monopolie is bijv. KPN die het grootste deel van het internetverkeer in handen heeft)



Hier wilde ik alleen wel informatie over hebben.

Of ik van de ouwe garde ben ja of nee. Of ik wel of niet betaald ja of nee.
Deze discussie was om te vragen hoe het met de posities stonden over het afsluiten van wel betaalde rekeningen. Ik ben bij pcextreme enkele jaren lid en heb keer niet op tijd betaald. Spijtig. Ben zelf pas vader geworden en heb niet hele dagen tijd om op het internet te zitten. Deze 2 dagen wil ik graag wel online zijn om de reacties bij te wonen. Normaal gesprokenis het overdags werken en savonds met het gezin door brengen. Dat men al 100% verwacht dat iedere huishouden elke dag op een pc zit. Deze hebben het mis.

Welke hoster ik nu heb dat blijft onder mij en deze hoster. Een bekende in de familie kring.
Sinds wanneer heb je 100% en iedere dag nodig om je mail te lezen? Dat is heel simpel eens per week even op verzenden en ontvangen drukken. Dat je vader bent geworden staat daar helemaal buiten. Mijn pa heeft toch ook tijd om mail te checken? En altijd gehad. En nog altijd is er niks mis met mij dus stel je aub niet zo aan.

En volgens mij heb je ook nog niet zo door hoe het hier in de echte wereld werkt. Je bent geen lid van PCextreme, het is een bedrijf geen gameclan. Je bent gewoon klant en als klant heb je de verplichting te betalen, doe je dat niet voor 1 ding na meerdere herinneringen? Dan wordt alles afgesloten. Het is onder hetzelfde klantnummer afnomen (zoals eerder gezegd).

Dat jij nu bij een "bekende" in de familiekring zit zal ook niemand hier echt iets boeien. Je bent bij PCextreme weggegaan door iets dat je eigen fout is, beetje zwak om hen daarvoor zwart te maken.

Swiftway-UK
15/03/07, 13:26
je gaat toch op zijn minst even met de klant bellen om hem bv nog 3 dagen te geven de rekening te betalen voordat je hem afsluit. en dan alle diensten van deze klant afsluiten terwijl overige diensten gewoon voldaan zijn gaat ook wel erg ver.


De beslissing of je klanten gaat bellen of niet is een heel belangrijk onderdeel van de bedrijfspolicy waarop uiteindelijk ook de eindprijs voor de klant gebaseerd gaat worden.

De discussie "budgethoster vs premiumhoster" komt hierbij weer om de hoek kijken, premiumhosters hebben ruimte om zulke policies in te voeren en ook daadwerkelijk uit te voeren, budgethosters hebben dat niet.

Actief debiteurenbeheer brengt hoge kosten met zich mee, te vaak redeneren partijen hier op WHT vanuit hun eigen positie als kleine starter met <500 klanten, probeer dit soort problemen eens te berekenen op schaal en breng dat eens in bij je kostprijs. Je hebt al snel een of meerdere fulltimers bezig met debiteurenbeheer, dat geld moet ergens vandaan komen: je klanten.

Magus
15/03/07, 14:07
In de tijd dat het topic hier open gehouden is, had er heeeel veel email gelezen kunnen worden :p

crazycoder
15/03/07, 19:49
De discussie "budgethoster vs premiumhoster" komt hierbij weer om de hoek kijken, premiumhosters hebben ruimte om zulke policies in te voeren en ook daadwerkelijk uit te voeren, budgethosters hebben dat niet.

Actief debiteurenbeheer brengt hoge kosten met zich mee, te vaak redeneren partijen hier op WHT vanuit hun eigen positie als kleine starter met <500 klanten, probeer dit soort problemen eens te berekenen op schaal en breng dat eens in bij je kostprijs. Je hebt al snel een of meerdere fulltimers bezig met debiteurenbeheer, dat geld moet ergens vandaan komen: je klanten.
Ik geloof zelf niet zo in budgethosting als businessmodel.

Het is voor bedrijven normaal om debiteurbeheer te (moeten) voeren, kan je dat niet vanwege je marge dan is daar iets mis.

Wil je dat niet dan moet je facturen ruim voor de verlenging versturen zodat je op de datum dat een account (of product/dienst) verlengd/vernieuwd moet worden een betaling binnen heb en het door laat lopen of het product/de dienst afsluit.
Dit is een proces wat op een paar punten na te automatiseren is.

Bedenk dat je alleen door effectieve automatisering je kosten daadwerkelijk laag kan houden.

Kahil
16/03/07, 07:14
Ik zou soms ook wel eens een factuur durven vergeten te betalen. Dit betekent echter niet dat ik een wanbetaler ben. Als men dan even terug contact opneemt kan ik dit via webbanking direct in orde brengen. Volgens mij kan je veel zo'n zaken voorkomen, maar hangt dit af van hoe je als bedrijf omgaat met je klanten.

@emizor: Ik werk in een bedrijf met een 12.000 tal klanten, en wij versturen enorm veel brieven of facturen via post. Dit moet als professionneel bedrijf gewoon mogelijk zijn. Zoals iemand anders reeds zei, moeten de kosten maar doorgerekend worden!

eMiz0r
16/03/07, 10:35
een tevreden klant is mij best 4% van mijn omzet op jaarbasis waard....

Als ik 4% zou moeten inleveren van de winstmarge omdat ruim 10 (!) van de 12.000 klanten een factuur per post willen hebben, dan vind ik dat inderdaad een enorm dure grap. Wij sturen de klanten die er om vragen alsnog een factuur per post, de rest kan het gewoon prima via email ontvangen. Gek genoeg schijnt vrijwel niemand daar problemen mee te hebben. Makkelijk bespaard toch? Of gooi je graag geld over de balk? :)


@emizor: Ik werk in een bedrijf met een 12.000 tal klanten, en wij versturen enorm veel brieven of facturen via post. Dit moet als professionneel bedrijf gewoon mogelijk zijn. Zoals iemand anders reeds zei, moeten de kosten maar doorgerekend worden!

En wat nu als je je klanten geld kan besparen door facturen per email te versturen? Ik zal iemand in dit topic even herhalen (blijkbaar een collega-hoster met dezelfde ervaring als wij): er zijn vrijwel geen klanten die klagen over het feit dat de factuur per post verstuurd wordt. De mensen die wel graag een factuur per post willen hebben kunnen dat zonder probleem krijgen.

Het geld wat je bespaard kan je investeren in het verbeteren van je dienstverlenging (die is nooit perfect) of kan je gebruiken om de tarieven te verlagen wat weer ten goede komt aan je klanten :)

Het is allemaal zo simpel..

Kahil
16/03/07, 16:50
En wat nu als je je klanten geld kan besparen door facturen per email te versturen?

Daar heb je volledig gelijk in, maar ik vind (als de klant echt wil) dat via de post ook nog altijd moet kunnen.

BsHosting
16/03/07, 16:54
Wat maakt het nu uit dat je het via mail krijgt.

wil je het via de post hebben wordt het uiteraard toch verrekend in de prijs.

steeds meer bedrijven sturen facturen via mail.

1 is het handig en 2 bespaart het kosten en het scheelt veel papier want de meeste particulieren betalen de factuur en naaien hem toch bij het grofvuil.

t.bloo
16/03/07, 21:24
Het is inderdaad zeker beter voor het milieu... geen papier, geen envelop, geen postzegel, geen auto's van de ptt nodig, maar wel een beetje elektriciteit natuurlijk maar die accepteer je toch wel anders zou je niets met hosting doen. Laatst wilde er weer iemand een factuur per post en hadden we alleen maar 39 cent postzegels (versturen facturen normaal als pdf per email). Dat kost dus een ritje met de CO2 uitstotende auto naar het dichst bijzijnde postkantoor voordat we die konden versturen...

BsHosting
16/03/07, 21:35
In deze tijd dat alles bijna via mail gaat zie ik het probleem ook niet om facturen niet per mail te doen.

je mag tegenwoordig alles via internet, je boodschappen, pizza bestellen, afspraken via mail bevestigen etc etc .

dus waarom een factuur dan niet.

vind wel altijd dat je een systeem moet hebben waar je klant zelf zijn facturen kan bekijken, nogmaals kan versturen of uitprinten.

binkie1979
16/03/07, 22:48
op de reactie dat een mail ook rechtsgeldig is ben ik het niet mee eens.
De rechtbank ziet alleen post en fax als rechtsgeldig! De e-mail wordt nog (steeds) niet gezien als rechtsgeldig document. Bel maar naar een rechtbank ze accepteren alleen fax en post.

zie ook:
Rechtsgeldigheid overeenkomst per e-mail
Wanneer u een overeenkomst op afstand afsluit en u krijgt de overeenkomst per e-mail (met bijlage) toegestuurd, dan kunt u met de e-mail bewijzen dat de overeenkomst is gesloten. Net als een mondelinge en een schriftelijke overeenkomst, is ook een overeenkomst die is gesloten via e-mail rechtsgeldig. Dat u de e-mail als bewijs mag gebruiken, zegt echter niets over de bewijskracht van de e-mail. Een e-mail (met bijlage) is makkelijk te bewerken en te vervalsen. De rechter kan daarom beslissen dat een e-mail in bepaalde gevallen geen bewijskracht heeft.

BsHosting
16/03/07, 23:01
alles is te vervalsen

er staat niet dat het niet rechtsgeldig is er staat dat een rechter anders kan beslissen.

ik heb het een aantal maanden zelf eens nagevraagd zowel bij de belasting als bij een advocaat gespecialiseerd in dit soort zaken en die zeggen beide dat het rechtsgeldig is.

als er maar vaststaat dat het afkomstig is van jou en het een pdf document betreft.

misschien kan ict recht op het forum hier iets over zeggen.

aan aannames hebben we niks.

Raphaël S.
17/03/07, 01:42
Wat maakt het nu uit dat je het via mail krijgt.

wil je het via de post hebben wordt het uiteraard toch verrekend in de prijs.

steeds meer bedrijven sturen facturen via mail.

1 is het handig en 2 bespaart het kosten en het scheelt veel papier want de meeste particulieren betalen de factuur en naaien hem toch bij het grofvuil.
Ik weet niet hoe groot jouw facturen zijn hoor maar grofvuil? LOL!

Tevens moeten volgens mij ook particulieren facturen enkele jaren bewaren.. dus het lijkt me beter hem in een map te stoppen..