PDA

Bekijk Volledige Versie : Het openen van een duitse bankrekening



Geoffrey
13/03/07, 14:35
De vraag is reeds enkele keren gesteld voor het openen van een rekeningnummer als belg in Nederland en omgekeerd, maar de vraag of het mogelijk is om een rekening in bijvoorbeeld Duitsland te openen heb ik nog niet voorbij zien komen.

Hebben jullie er weet van of er banken zijn die zich hier internationaal mee bezig houden? Via google vond ik enkel de Deutsche bank, maar daarvoor moet je sowieso contact opnemen met een afdeling in Duitsland en dat duurde dan nog eens behoorlijk lang ook. Ik kan me echter niet inbeelden dat er geen instanties of banken zouden zijn die dit vanuit andere landen kunnen regelen? Iemand ervaring met het opstarten van een duitse rekening of informatie hierover? Namen van goede banken in Duitsland zijn ook altijd welkom.

Bedankt!

Randy
13/03/07, 14:51
De Postbank of Stadtsparkasse kun je zo een rekening openen. Een identiteitscontrole blijft echter altijd noodzakelijk. Voor mij geen probleem omdat ik 300m van de Duitse grens woon. (Heb zelf enkel een Duitse priverekening).

Geoffrey
13/03/07, 15:02
De Postbank of Stadtsparkasse kun je zo een rekening openen. Een identiteitscontrole blijft echter altijd noodzakelijk. Voor mij geen probleem omdat ik 300m van de Duitse grens woon. (Heb zelf enkel een Duitse priverekening).

Dus je moet sowieso richting Duitsland? Een kopie van identiteitskaart, etc. zal niet volstaan? Zijn er ook speciale voorwaarden aan een dergelijke rekening verbonden?

Randy
13/03/07, 15:24
Mij niet bekend, maar voor mij is het een priverekening. (Ik doe vrijwel alle aankopen in Duitsland omdat er een grote stad om de hoek zit ipv de Achter(af)hoek hier.)

Banken zijn verplicht een identiteitscontrole uit te oefenen. Dat geldt ook voor alle bankinstellingen in Nederland. En maar goed ook, anders zou iedereen een met een kopie van de legitimatiebewijs (bijvoorbeeld van klanten (domeinregistraties)) rare dingen kunnen doen.

Henky!
13/03/07, 22:34
Wij hebben een zakelijke rekening bij inderdaad de Deutsche Bank. Filiaal in Kleve, hier vlak over de grens. Goede service trouwens, kunnen de Nederlandse banken nog wat van leren.

Je hebt inderdaad legitimatie nodig en uiteraard de KvK papieren. Het is alweer een tijd geleden maar ik ben wel in persoon op de bank geweest. Heel goed mogelijk dat dit verplicht is. Maar ja, anders eens voor een korte vakantie naar bijvoorbeeld Keulen en daar een rekening openen.

Verder heeft de Deutsche Bank ook een filiaal in België (Brussel, zie deutschebank.be). Daar kunnen ze je in het Vlaams verder voorlichten en wellicht is een persoons verificatie of zelfs aanmelding daar ook mogelijk.

Geoffrey
14/03/07, 05:07
Wij hebben een zakelijke rekening bij inderdaad de Deutsche Bank. Filiaal in Kleve, hier vlak over de grens. Goede service trouwens, kunnen de Nederlandse banken nog wat van leren.

Je hebt inderdaad legitimatie nodig en uiteraard de KvK papieren. Het is alweer een tijd geleden maar ik ben wel in persoon op de bank geweest. Heel goed mogelijk dat dit verplicht is. Maar ja, anders eens voor een korte vakantie naar bijvoorbeeld Keulen en daar een rekening openen.

Verder heeft de Deutsche Bank ook een filiaal in België (Brussel, zie deutschebank.be). Daar kunnen ze je in het Vlaams verder voorlichten en wellicht is een persoons verificatie of zelfs aanmelding daar ook mogelijk.

Helaas. Ik heb met de mensen van de Deutsche Bank contact opgenomen hier in België en zij vertelden me dat dit niet mogelijk zou zijn. Je moet effectief contact opnemen met een duitse bank en dat moet in eigen persoon zijn, een kopie opsturen volstaat dus inderdaad niet. Dan zal inderdaad niks anders opzitten dan even een reisje richting Duitsland te maken, nuja doen we dat maar :)

AlfaHosting
14/03/07, 08:31
Je moet steeds naar Duitsland. Het regelen via een bank in Belgie kan niet. Even naar Aken en het is geregeld.

Janine
17/03/07, 16:26
Ik heb zelf een rekening lopen bij de Stadtsparkasse en ben er zeer over te spreken. Af en toe moet je echter wel op en neer reizen

spirit010
19/03/07, 07:14
Hallo,

Ik woon zelf in Duitsland en de regels die banken hanteren om rekening te geven aan niet Duitse staatsburgers en bedrijven zijn behoorlijk aangepast.

Bij de meeste banken krijg je niet meer een rekening als je niet in duitsland bent gemeld als inwoner. Informeer je zelf dus eerst goed alvorens je voor niets naar DE rijdt.


In de tijd dat ik nog 'officieel' in NL woonde kon ik gaan rekeningkrijgen, niet voor mij persoonlijk en ook niet voor mijn bedrijf wat ik in die tijd had. (Bij een BV was het toen geen probleem).

Ik kreeg pas een rekening nadat ik mij had aangemeld als Duits staatsburger.

Wellicht dat je inmiddels wel weer makkelijker een rekening kan opnenen als niet duitse inwoner.

TIP: Neem een prive rekening en geen zakelijke rekening, dit is een behoorlijk stuk goedkoper (Bij de Sparkasse iig), je kan extra namen opgeven op die manier kn er ook gestrort worden op de rekening tnv je bedrijfsnaam. Op het moment dat de bank merkt dat het een zakelijke rekening moet zijn krijg je een brief en word het alsnog omgezet in een zakelijke rekening maar dit duurd eeuwen :D

InterNetjes
26/03/07, 17:05
Je identiteit mag vaak ook vastgesteld worden door een nevenvesting of door een advocaat en/of notaris. Dus even bellen of mailen met een Duitse bank en vragen naar deze mogelijkheid

melvinmelih
30/03/07, 01:08
TIP: Neem een prive rekening en geen zakelijke rekening, dit is een behoorlijk stuk goedkoper (Bij de Sparkasse iig), je kan extra namen opgeven op die manier kn er ook gestrort worden op de rekening tnv je bedrijfsnaam. Op het moment dat de bank merkt dat het een zakelijke rekening moet zijn krijg je een brief en word het alsnog omgezet in een zakelijke rekening maar dit duurd eeuwen :D

hehe... ik ben liever goede vrienden met diegenen die al mijn geld beheren... :)

mitedo
30/03/07, 22:35
wellicht een stomme vraag, maar kan je niet gewoon een Nederlandse bank/girorekening met BIC en IBAN code gebruiken?

Randy
30/03/07, 22:44
Nee. Want TS moet betalen aan een Duitse firma die enkel automatische incasso accepteerd, zo heb ik begrepen. Correct me if i'm wrong.

mitedo
30/03/07, 22:46
heb ik niet begrepen, maar de meeste bedrijven gaan altijd accoord met vooruitbetaling, vooral bij een internationale transactie.

Henky!
30/03/07, 22:49
In Duitsland kunnen bedrijven zelf geld halen van de rekening van hun klanten. Een soort van incasso maar dan toch net iets anders.

spirit010
31/03/07, 08:33
In Duitsland kunnen bedrijven zelf geld halen van de rekening van hun klanten. Een soort van incasso maar dan toch net iets anders.

Dat heet een 'Lastschrifteinzugsverfahren' dit is in principe gelijk aan een incasso in NL. Je moet net zoals in nederland een getekende machtiging (Ermächtigung zum Einzug von Forderungen durch Lastschriften) hebben die je klant ook weer kan intrekken.

Je incasseerd simpelweg gewoon direct van de rekening, net zoals in NL is het hier ook zo dat wanneer de tegenrekening geen geld op de rekening heeft staan dat het hele zooitje direct weer word terug geboekt.

Henky!
31/03/07, 13:09
Kan nog makkelijker, heb even na gevraagd wat ik eigenlijk bedoelde:-)

Wat jij beschrijft loopt, net als de Nederlandse incasso, via de bank. Maar er bestaat ook zoiets als 'einzugsermächtigung". Daarmee kan een ieder geld halen van de rekening van een ander. Officieel moet hier schriftelijke toestemming voor zijn maar op het internet is het aanvinken van een vakje en het achterlaten van je rekening nummer ook genoeg. Of je haalt je gerepareerde auto van de garage en ter betaling laat je je rekeningnummer achter. Geen handtekening voor nodig.

Ik kwam hier ooit achter omdat Duitse klanten soms de gewoonte hadden ons hun rekeningnummer te sturen. Dat snapte ik niet omdat je met alleen zo'n nummer in Nederland weinig kan.

Ook op een andere manier kwam ik achter deze vorm van incasso. Opeens waren er 120 Euro verdwenen van onze rekening in Duitsland. Inderdaad, misbruik. Je kan het altijd proberen natuurlijk en dan hopen dat het niet opvalt. De bank zelf staat buiten dit soort transacties. Maar wanneer je binnen 6 weken bezwaar maakt heb je je geld ook snel weer terug (na een telefoontje in ons geval). Verder hebben we toen onze rekening laten blokkeren voor dit soort afschrijvingen. Dat kan dan ook weer.

spirit010
31/03/07, 15:45
Dat is hetzelfde al wat ik zeg.. :)

Echter moet je dan, zoals je zelf ook al schrijft, een machtiging hebben.

Henky!
31/03/07, 16:24
Dat is hetzelfde al wat ik zeg.. :)

Echter moet je dan, zoals je zelf ook al schrijft, een machtiging hebben.

Nee hoor, geen machtiging. In principe is het hebben van een bankrekeningnummer genoeg. En je zou een vorm van toestemming van de rekeninghouder moeten hebben maar dit wordt door de bank niet gecontroleerd.

spirit010
31/03/07, 16:36
Nee hoor, geen machtiging. In principe is het hebben van een bankrekeningnummer genoeg. En je zou een vorm van toestemming van de rekeninghouder moeten hebben maar dit wordt door de bank niet gecontroleerd.


klopt inderdaad, maar word dit in NL wel gecontrolleerd?? Ik heb in NL nog niet met incassos gewerkt?

Hier moet je de getekende machtiging in je bezit hebben voor het geval dat er problemen ontstaan en je kan aantonen dat je gemachtigd bent om van een rekening te incasseren.

Henky!
31/03/07, 17:10
klopt inderdaad, maar word dit in NL wel gecontrolleerd?? Ik heb in NL nog niet met incassos gewerkt?

Wat ik beschreef is typisch Duits. Zo'n systeem kennen we in Nederland niet.

Apoc
02/04/07, 17:30
Je kan overigens ook gewoon naar (bijvoorbeeld) de Rabobank in Nederland stappen, en vragen of zij een rekening voor je kunnen regelen. Je kan op die manier bijvoorbeeld makkelijk een Amerikaanse rekening openen. Het kost wel zo'n 200-250 per maand op deze manier, maar afhankelijk van waar je het voor nodig hebt, zou het wel de moeite waard kunnen zijn.

maxnet
03/04/07, 14:53
Je kan op die manier bijvoorbeeld makkelijk een Amerikaanse rekening openen.

Heb er een tijdje terug eentje rechtstreeks bij een Amerikaanse bank geopend.

Ging ook vrij makkelijk.
Een checking account mochten ze niet zomaar openen.
Maar op het moment dat je om een investment account vraagt, ruiken ze geld, en is het opeens allemaal geen probleem meer.
Daar krijg je ook gewoon een cheque book en debit card bij, dus komt het op hetzelfde als een normale rekening neer.

Banken zijn nu eenmaal erg commercieel ingesteld, en er zijn dus altijd wel mogelijkheden.