PDA

Bekijk Volledige Versie : Onbekende zoekmachine vindt met onbekende woorden mijn site



HaroldQQQ
13/03/07, 14:43
Volgens de statistieken voor mijn website is mijn site bezocht via een onbekende zoekmachine. Men heeft gezocht op woorden waarvan ik zeker weet dat ze niet op mijn site voorkomen. Ik vroeg de provider hoe verdacht dat is (hackers?). De provider kon geen uitsluitsel geven. Daarom vraag ik het via deze weg: Moet ik mij zorgen maken?

NB: Ik ben de enige (voorzover ik weet) die bestanden kan uploaden naar mijn domein. Wie op die onbekende woorden zoekt via Google of andere bekende zoekmachines, zal niet op mijn site terechtkomen.

Erik
13/03/07, 18:08
Zonder meer details kan niemand je hier helpen denk ik. Welke zoekmachine, welke site en welke woorden? Maar dan nog: maakt het ook maar iets uit hoe mensen op je site komen? Alles wat publiek toegankelijk is moet je beveiligen, of mensen het nu wel of niet via een zoekmachine kunnen vinden.

Voxio
13/03/07, 18:13
Heb je misschien last van referer spam (http://en.wikipedia.org/wiki/Referer_spam) ?

HaroldQQQ
14/03/07, 13:05
Bedankt voor de reacties.
Referer spam lijkt voor de hand te liggen. Na het lezen van beschrijvingen van dit fenomeen ben ik enigszins gerustgesteld. Het lijkt niet zoveel kwaad te kunnen voor mijn site (die ik pas mag noemen als ik 10 berichten op dit forum heb geplaatst). Het is tot dusver drie keer voorgekomen, dus de vervuiling van de statistieken kan ik wel voor lief nemen.

De vreemde woorden waarop is gezocht, zijn: "texas", "amoxicillin" (een antibioticum) en "business opportunity". In de statistieken wordt de zoekmachine aangeduid als "Unknown search engines", daarnaast valt op dat de site wordt bezocht door een "Unknown robot (identified by 'crawl')".

Voxio
14/03/07, 13:10
De vreemde woorden waarop is gezocht, zijn: "texas", "amoxicillin" (een antibioticum) en "business opportunity". In de statistieken wordt de zoekmachine aangeduid als "Unknown search engines", daarnaast valt op dat de site wordt bezocht door een "Unknown robot (identified by 'crawl')".

Dat is inderdaad 100% referer spam.

meermedia
19/03/07, 22:42
dat doen ze door met een spoofing programmaatje naar iemands website verwijzen met die keywords. ik heb er ook wel eens last van.

je kan dat vaak wel voorkomen door bepaalde robots te bannen in je apache setup. moet je even voor googlen en dan vind je de lijst wel.

http://www.fleiner.com/bots/#banning