PDA

Bekijk Volledige Versie : SIPcat op vps of toch maar niet



Pinocchi
13/03/07, 11:42
Vraag, hosten jullie de SIPcat op een dedicated box of kan het ook op een vps, we willen hier de server namelijk voor meedere doeleinden gebruiken (fileserver met name) zowel als PBX via SIPcat. Met name omdat het telefoon verkeer niet zo zwaar is noch de belasting van de fileserver is het een beetje zonde om daar twee systemen voor neer te zetten.

Suggesties/ ervaringen omtrent dat punt?

Eflicta
13/03/07, 14:03
Let erop dat Asterisk (sipcat) veel CPU vraagt. Fileserver is af te raden, maar geheel jouw keuze.

Voor de veiligheid zou ik voor een dedi gaan, ook omdat je met timings zit en de vraag is tot in hoeverre dat gaat werken op een VPS

gjtje
13/03/07, 15:32
Het kan best op een VPS maar je hebt wel enige garanties nodig wat betreft de load van het systeem en dat andere VPS'en deze niet in de weg zitten. Aangezien het je eigen server is heb je dit zelf in de hand natuurlijk.

Pinocchi
13/03/07, 15:58
De situatie zit zo, we gebruiken hier met twee mensen de server momenteel als centrale bestanden opslag via samba. We kunnen proberen samba te draaien naast de sipcat installatie, maar vraag me af of dat zo handig/veilig is.

Zwaar belast zal noch de SIPcat worden noch de fileserver, daar we niet echt veel telefoontjes per dag krijgen (zeg zo'n 10 tot 20 per dag).

Maar vind het ook zonde om een tweede server te laten draaien puur en alleen voor deze combi. Kan natuurlijk, maar de vraag is of jullie denken dat het echt nodig is of dat hier een eenvoudige andere oplossing voor is.

Let me know

W3SERVE
26/03/07, 02:30
<wonko-knip>: het is voor iedereen en het forum beter dat extra vragen en antwoorden hier terecht komen...

Santario
26/03/07, 05:18
Wij hebben 2 weken Sipcat getest (gratis versie) en mijn ervaringen zijn dat je hem wel op een VPS kan zetten, mits je behoorlijk wat geheugen tot je beschikking hebt.

Overigens ben ik afgestapt van Sipcat omdat niet alles mogelijk was wat wij ermee wilden. Ben vervolgens overgestapt op een managed dienst wat tot nu toe m'n beste beslissing ooit is geweest :) Maar ik moet wel eerlijk vermelden dat Sipcat er verdomd netjes uit ziet en handig in gebruik is, daar is helemaal niets op aan te merken!

JROnline
26/03/07, 08:51
Welke problemen liep je tegenaan dan bij SipCat?

Dillard
26/03/07, 10:54
@Santario: nu ben ik wel nieuwsgierig op welke managed dienst je bent overgestapt en wat zij wel konden wat SipCat niet kon?

Wij zijn overigens ook met SipCat bezig en tot op heden erg enthousiast over de mogelijkheden en werking. Ook de support (Belgisch bedrijf) is positief!

Santario
27/03/07, 13:00
@Santario: nu ben ik wel nieuwsgierig op welke managed dienst je bent overgestapt en wat zij wel konden wat SipCat niet kon?

Wij zijn overigens ook met SipCat bezig en tot op heden erg enthousiast over de mogelijkheden en werking. Ook de support (Belgisch bedrijf) is positief!

Zal vanmiddag even uitgebreid posten, moet nu eerst naar de kapper :D


@Santario: nu ben ik wel nieuwsgierig op welke managed dienst je bent overgestapt en wat zij wel konden wat SipCat niet kon?

Wij zijn overigens ook met SipCat bezig en tot op heden erg enthousiast over de mogelijkheden en werking. Ook de support (Belgisch bedrijf) is positief!

Nee, ik heb niet de hele nacht bij de kapper gezeten, was het gewoon vergeten :X

Wij zijn overgestapt op CallVoip. Reden? Sipcat is een bijzonder mooi programma, echter zag ik er niet zo 1-2-3 de meerwaarde van in t.o.v. Asterisk. Daar zijn immers ook webinterfaces voor beschikbaar. Support is redelijk te noemen. Wij hebben een 2-tal vragen gesteld m.b.t. het configureren van ATA's binnen Sipcat, en het antwoord wat we kregen was totaal niet uitgebreid en zeker niet informatief.

We maken nu gebruik van CallVoip (www.callvoip) en ik moet zeggen, tot nu toe is alles mogelijk wat we willen. Sommige zaken zijn welliswaar niet direct via de webinterface te benaderen, maar tot op heden hebben we nog geen problemen gehad. Alles draait gewoon zoals het moet draaien. Extra nummers zijn binnen enkele uren geregeld en zeer persoonlijke ondersteuning. Voor het eerst heb ik het gevoel dat er service geleverd wordt inzake managed pbx en dat ik er op kan vertrouwen.

Dillard
30/03/07, 23:46
Goed om te horen!

Wij gebruiken hetzelfde platform als CallVoip dus leuk om te horen dat dit bevalt. De hosted PBX is prima geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven, zeker als je geen al te gekke dingen wilt met je PBX, maar intern hebben wij verschillende handelsnamen, dat wordt dus al wat complexer en de functionaliteit van de uitgebreide waiting queue's en de conference rooms maken SIPcat (hoe vreemd misschien dan ook) de reden dat wij intern meer nodig hebben dan ons Hosted PBX platform aankan.

Santario
03/04/07, 11:32
Dillard, dit schept een band! :) Is het jou gelukt om de Music On Hold aan te passen voor de Auto Attendant?

Wido
03/04/07, 20:44
Ik draai SIPCat nu op een core2duo met 2GB ram en die machine heeft constant een load van 0.00

Ik ga hem binnenkort wel migreren naar een Xen VM toe, maar dan wijs ik wel één van de Xeon cores aan die VM toe en niet ook nog aan een andere VM.

Dit doe ik omdat die machine 3 voedingen heeft en ik wel veel waarde hecht aan de uptime van mijn telefoonsysteem :)

Ja, je kan SIPCat prima in een VM draaien, zolang je maar de resources goed boekt voor die VM.

Dillard
13/04/07, 00:32
Dillard, dit schept een band! :) Is het jou gelukt om de Music On Hold aan te passen voor de Auto Attendant?


Beetje late reactie, maar als je deze niet kunt aanpassen komt dat door een restrictie in je gebruikersrechten.

Dillard
13/04/07, 00:33
Ik draai SIPCat nu op een core2duo met 2GB ram en die machine heeft constant een load van 0.00

Ik ga hem binnenkort wel migreren naar een Xen VM toe, maar dan wijs ik wel één van de Xeon cores aan die VM toe en niet ook nog aan een andere VM.

Dit doe ik omdat die machine 3 voedingen heeft en ik wel veel waarde hecht aan de uptime van mijn telefoonsysteem :)

Ja, je kan SIPCat prima in een VM draaien, zolang je maar de resources goed boekt voor die VM.

Ik lees in een ander topic hier dat het in VMWare niet echt lekker draait (althans Asterisk, maar dat is de basis van SipCat), maar met Xen heb je deze problemen niet?

Wido
13/04/07, 00:35
Ik lees in een ander topic hier dat het in VMWare niet echt lekker draait (althans Asterisk, maar dat is de basis van SipCat), maar met Xen heb je deze problemen niet?Ik heb hem nog niet in Xen draaien.

Maar ik heb Asterisk al vaker in Xen gedraaid en dat gaat prima.

Ik ben overigens zeer te spreken over SIPCat, ik kan er mee wat ik wil en op een efficiente manier.

Hier werkt alles prima.

Ik wacht alleen nog op versie 1.2 voordat ik ons systeem over zet.

Dillard
13/04/07, 00:47
Hier idem, wij hebben gisteren ook een licentie besteld en deze wordt op een DL360 ingericht (volgende week moet het gaan proefdraaien), daarna gaan we nog wel testen met een VPS maar dat zal even moeten wachten tot we meer tijd hebben.

Mogelijkheden van Sipcat spreken me erg aan en zo'n beetje alles wat we wilde (en dat is behoorlijk wat :) ) kunnen we erin kwijt.

Wido, is het jou al gelukt om faxen daadwerkelijk binnen te krijgen? Ons nog niet namelijk (oude fax moet nog maar even blijven staan :) )

Wido
13/04/07, 00:50
Hier blijft het ook nog wel even op een dedicated machine draaien, maar de Xen VM doe ik liever omdat die machine redundant power e.d. heeft.

Faxes heb ik nog niet getest.

Ik vind het vooral ideaal dat medewerkers zelf kunnen inloggen en door hun call history kunnen browsen en ook hun eigen instellingen kunnen veranderen.

sdetroch
16/04/07, 11:53
Faxen krijgen wij perfect binnen via Sipcat (via de gewone instellingen, niets speciaals moeten doen, wel in BE). Uitgaande faxen versturen we dan weer met de gewone, oude fax, gekoppeld aan Sipcat via een Grandstream ATA.

Wido
24/04/07, 18:25
Wij zijn gisteren over gegaan naar ons Sipcat systeem en draaien er nu met 13 Cisco 7960's achter.

Draait helemaal zoals ik het wil, IVR werkt goed, ook de Queue's e.d.

Het blijft natuurlijk gewoon Asterisk op de achtergrond, maar het doet wat het moet doen :)

De faxes krijg ik alleen nog niet werkend, mijn fax zegt "Communication Error" en in sipcat heb ik een lege PDF.

Dillard
24/04/07, 18:35
Goed om te horen Wido!

Wij zijn sinds dit weekend ook over, intern draait het allemaal goed, we hebben alleen problemen met meerdere trunks naar dezelfde VOIP-provider. SipCat support is druk doende om mee te kijken, maar krijgt het momenteel ook nog niet opgelost, ik vermoed dat het een NAT-probleem is, heb je hier ook problemen mee gehad of gebruik je 1 trunk ?

PS. Faxen nog niet mee bezig geweest, dat komt later wel :)

Wido
24/04/07, 18:37
Ik heb twee trunks, SIP voor inkomend en IAX2 voor uitgaand.

Wij hebben alleen geen NAT, ik heb een VPN tussen mijn Sipcat machine en mijn VOIP provider.

NAT en VOIP probeer ik altijd te vermijden, je zal het in mijn setup dan ook nergens tegen komen.

WebXtra
25/04/07, 14:47
Welke voip providers gebruiken jullie?

Krijg sipcat niet aan de praat met voys, voipbuster & belcentrale.
Al wel contact opgenomen met Sipcat, en ze zullen gaan werken aan een nieuwe patch.
Maar was benieuw bij wie jullie de trunks afnemen, die schijnbaar wel werken :S

Wido
25/04/07, 14:50
Wij hebben met Reasonnet een trunk op gezet, zij hebben een Cisco CallManager met daar achter weer een Asterisk server waar mijn sipcat een trunk naar toe heeft.

Dillard
28/04/07, 01:55
Onze trunks komen van VoipQ en werken prima met SipCat.

@Wido: wij zijn nog aan het puzzelen, maar we komen dichterbij een oplossing. Ik was eigenwijs en wilde SipCat vanaf kantoor draaien, zodat wij een storing in het DC onze telefonie hierdoor niet beinvloed zou worden. Optie van VPN-tunnel zal ik eens gaan bekijken.

PS. Voor de goede orde: VoipQ is onderdeel van een aan mij gerelateerd bedrijf.