PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaring Datacenter EvoSwitch



Fabian79
07/03/07, 23:43
Heeft er iemand ervaring met het datacenter EvoSwitch te Haarlem??
Momenteel heb ik een testserver gecolocated in EasyNet te Schiphol-Rijk. Wegens geografische ligging zou EvoSwitch ook een oplossing kunnen zijn. Enig idee welke providers in EvoSwitch actief zijn, waar ik mijn server kan colocaten??

Groet,
Fabian

gjtje
07/03/07, 23:46
EvoSwitch is officieel nog niet klaar. Zover ik weet zit LeaseWeb er, en één of meerdere resellers zoals WebXtra.

Bhai
07/03/07, 23:52
idd. EVO is nog niet live dus niemand kan er op dit moment nog wat over zeggen.

Geografisch ligt het beter zeg je, zeg gewoon dat je in de buurt van haarlem woont. Ik woon er echt nog geen 15 min fietsen vandaan, moet helemaal om fietsen langs de gevangenis.

Fabian79
08/03/07, 00:00
Ok...dan kunnen we samen op de fiets....ik moet ook om de koepel heen..:)

Digires
08/03/07, 01:37
EVO is officieel nog niet geopend.
Zelf adverteren ze al wel met colo-acties.
WebXtra adverteerd er inderdaad ook al mee.

Verder een net datacenter, waar alles goed geregeld lijkt te zijn.

Het is een bestaand datacenter gebouw ( van wie het tot en met 2001 is geweest ben ik even vergeten ).

LSW/Fiberring/OCON Heeft het gekocht ( voor een prikkie denk ik) en omgetoverd tot een hypermodern datacenter met alle benodigde voorzieningen en genoeg uitbreidings mogelijkheden.

WI-Hosting
08/03/07, 07:20
Hoe komen jullie erbij dat het nog niet live is?

Zover ik weet van Leaseweb zelf is dat je gewoon kunt plaatsen daar.
Ik zou even naar sales@ mailen, die kunnen je een rondleiding geven daar.

Ook hun nieuwe kantoor zit in evo (als ik hun adres in mails mag geloven)
Dat zou dus betekenen dat er altijd een engineer onsite is.

Dus gewoon even mailen, dan kom je het meest te weten.

flen
08/03/07, 10:36
LSW/Fiberring/OCON Heeft het gekocht ( voor een prikkie denk ik)

6 Miljoen had ik vernomen. Google anders maar eens op 't adres.

Swiftway-UK
08/03/07, 11:25
6 Miljoen had ik vernomen. Google anders maar eens op 't adres.

Voor het aantal m2 vloer is 6 miljoen echt een prikkie. ;)

Digires
08/03/07, 11:29
Hoe komen jullie erbij dat het nog niet live is?

Zover ik weet van Leaseweb zelf is dat je gewoon kunt plaatsen daar.
Ik zou even naar sales@ mailen, die kunnen je een rondleiding geven daar.

Ook hun nieuwe kantoor zit in evo (als ik hun adres in mails mag geloven)
Dat zou dus betekenen dat er altijd een engineer onsite is.

Dus gewoon even mailen, dan kom je het meest te weten.


Voor hun zelf en hyves is het live ja.
De officieele opening is in april.

6 miljoen maar?
Had ik dat maar eerder geweten :P

davinci
08/03/07, 12:07
Voor hun zelf en hyves is het live ja.
De officieele opening is in april.

6 miljoen maar?
Had ik dat maar eerder geweten :P

Hyves zat toch in ESY?

Digires
08/03/07, 12:10
20 racks in ESY.
En sinds een maand ook in EVO.
Geen idee hoeveel racks aldaar.
Toen ik er laatst was waren een hoop nieuwe servers aan het uitpakken en aan het plaatsen.

Magus
08/03/07, 12:28
Hyves is laatste tijd soms best brak wat httpd betreft. Hoop niet dat dit door hun verbindingen aan evo ligt dan. Kan best mijn eigen lijntje zijn maar het schoot door mijn gedachten :s Mijn ervaring is dat de nieuw opgezette DC's buiten amsterdam het heel goed doen wat kwaliteit betreft. Dat moet ook wel om concurerend te kunnen zijn met amsterdam, wat toch de naam en het imago meeheeft.

Ber|Art
08/03/07, 12:35
ONTOPIC! a.u.b.

marcel5
01/05/07, 16:49
Heeft iemand al iets meer ervaring met Evoswitch?

Ik wil misschien een 10Mbps unmetered server van Leaseweb huren als extra server, en ze raden me aan het in Evoswitch te plaatsen aangezien het vlak bij hun kantoor is. Ik zou wel graag weten of het een goed datacenter is. Het wordt geen colocatie, dus de kwaliteit van de koffie is niet belangrijk.

dennis0162
01/05/07, 17:22
Wij staan in EvoSwitch te Haarlem met een rack bij leaseweb. Goede verbindingen een prima datacenter.

timmeh
01/05/07, 17:29
Prima datacenter, niks op aan te merken.

Sorcer
01/05/07, 17:58
Top datacenter :)


20 racks in ESY.
En sinds een maand ook in EVO.
Geen idee hoeveel racks aldaar.
Toen ik er laatst was waren een hoop nieuwe servers aan het uitpakken en aan het plaatsen.

Genoeg, ik heb ze al gezien :)

FransVanNispen
02/05/07, 02:26
Heel mooi datacenter met goede faciliteiten. Officieel zijn ze nog niet open omdat nog niet alles helemaal af is.

Wij zijn in ieder geval onder de indruk na een rondleiding.

internettoday.nl
02/05/07, 07:36
Wij hebben er nu 6 racks. Dus Evo is gewoon open na mij weten. Zeer goed
Ziet er heel goed uit. De kasten kunnen tot 36amp gekoelt worden.

Alles ziet er strak uit. Is inderdaad van leaseweb.

Bcis Webhosting
02/05/07, 08:27
ik heb er een servertje hangen.. nooit problemen mee

en de koffie daar is lekker

Thijs
02/05/07, 10:52
Wij hebben er nu 6 racks. Dus Evo is gewoon open na mij weten. Zeer goed
Ziet er heel goed uit. De kasten kunnen tot 36amp gekoelt worden.

Alles ziet er strak uit. Is inderdaad van leaseweb.

Totaal in jullie geval of per kast ?

Sorcer
02/05/07, 11:13
Niet te vergeten het koelsysteem is daar super! Een nieuwe uitvinding op basis van koeling. Werkt super.

Stewie
02/05/07, 12:20
Niet te vergeten het koelsysteem is daar super! Een nieuwe uitvinding op basis van koeling. Werkt super.

Vertel eens over deze nieuwe uitvinding? :lovewht:
Koelt zo te horen goed, als ze tot 36A/rack kunnen koelen?
Hoe is de temperatuur in de ruimte? Stabiel of schommelend?

Sorcer
02/05/07, 12:24
Vertel eens over deze nieuwe uitvinding? :lovewht:
Koelt zo te horen goed, als ze tot 36A/rack kunnen koelen?
Hoe is de temperatuur in de ruimte? Stabiel of schommelend?

Het is een zeer professioneel systeem. Alles is alsware dicht, en wordt TOP gekoelt, het is daar zeer "fris" z'n 18 graden constant. Alles wordt afgesloten met deuren, dus is de circulatie optimaal! Super systeem dus.

Uitleg:
Je hebt dus een gangpad (aan beide kanten de racks) Bovenaan is een plastic dak waardoor alles goed gecirculeerd wordt. Ook de uitgangen van de racks aan het einde en aan het begin zijn dus voorzien van schuifdeuren. Grote investering, maar dan heb je wel iets. Grootste voordeel: Zeer goede koeling van de systemen & Energie sparend!!

WI-Hosting
02/05/07, 13:06
Het is een zeer professioneel systeem. Alles is alsware dicht, en wordt TOP gekoelt, het is daar zeer "fris" z'n 18 graden constant. Alles wordt afgesloten met deuren, dus is de circulatie optimaal! Super systeem dus.

Uitleg:
Je hebt dus een gangpad (aan beide kanten de racks) Bovenaan is een plastic dak waardoor alles goed gecirculeerd wordt. Ook de uitgangen van de racks aan het einde en aan het begin zijn dus voorzien van schuifdeuren. Grote investering, maar dan heb je wel iets. Grootste voordeel: Zeer goede koeling van de systemen & Energie sparend!!

Uitleg: dit is zeker niet een nieuwe uitvinding.
Koele en warme paden zijn al eeuwen een begrip in datacentra. Meestal gebruiken ze deze oplossing voor high density hosting aangezien het vrij duur is en goed onderhouden moet worden (je moet namelijk ook telkens alles afsluiten met bindplaten etc.)

Kijk maar eens op APC, die maken veel van deze toepassingen.

Overigens: Evoswitch is al een hele tijd officieel open. Sinds februari om precies te zijn.

Sorcer
02/05/07, 13:18
Het gaat erom dat geen enkele datacenter dit in Nederland heeft. Zeker omdat dit een nieuw datacenter is. Om oudere datacenters te voorzien van deze nieuwe manier van koeling is bijna tot niet mogelijk. Omdat er dan veel downtime zal zijn. Dus :) (Ik heb het hier overigens nergens over de officele opening gehad, dus waar die opmerking over gaat geen idee.)


Uitleg: dit is zeker niet een nieuwe uitvinding.
Koele en warme paden zijn al eeuwen een begrip in datacentra. Meestal gebruiken ze deze oplossing voor high density hosting aangezien het vrij duur is en goed onderhouden moet worden (je moet namelijk ook telkens alles afsluiten met bindplaten etc.)

Kijk maar eens op APC, die maken veel van deze toepassingen.

Overigens: Evoswitch is al een hele tijd officieel open. Sinds februari om precies te zijn.

Thafusion
02/05/07, 13:30
Cold corridor heet dit concept en word in meedere datacenters al gebruikt, onderandere in Den Bosch.

timmeh
02/05/07, 21:12
Het begrip bestaat inderdaad al heel lang, maar er zijn nog maar weinig datacenters die het toepassen(met blindplates en deuren)

WI-Hosting
02/05/07, 23:07
Het gaat erom dat geen enkele datacenter dit in Nederland heeft. Zeker omdat dit een nieuw datacenter is. Om oudere datacenters te voorzien van deze nieuwe manier van koeling is bijna tot niet mogelijk. Omdat er dan veel downtime zal zijn. Dus :) (Ik heb het hier overigens nergens over de officele opening gehad, dus waar die opmerking over gaat geen idee.)

Er zijn genoeg datacentra in Nederland die deze principe hanteren hoor ;). Alleen vaak niet zo extreem (compleet met blindplaten).

Over de officiele opening reageerde ik op iemand anders z'n post (FrankvanNispen).

Sorcer
03/05/07, 09:16
Er zijn genoeg datacentra in Nederland die deze principe hanteren hoor ;). Alleen vaak niet zo extreem (compleet met blindplaten).

Over de officiele opening reageerde ik op iemand anders z'n post (FrankvanNispen).

Verkeerd begrepen vanuit hier, excusses daarvoor. Maar SwitchEvo springt er dan wel uit qua aanzien :)

cac
03/05/07, 12:41
http://www.webhostingtalk.nl/attachments/dedicated-colocated-hosting-forum/5224d1178105289-ervaring-datacenter-evoswitch-coldcorridor.gif

Ik denk dat bij een cold-corridor een solid vloer meer voordelen heeft dan een verhoogde vloer.

nadelen verhoogde vloer:
- vuil, schroefjes etc. kunnen erin vallen.
- moeilijker schoonmaken.
- beperkt laadgewicht.
- niet zo stevig bij aardbevingen.


cold corridor en een solid vloer en koude lucht dat vanboven naar beneden komt lijkt mij veel handiger, want koude lucht zakt vanzelf naar beneden dus minder ventilator power nodig om het naar boven te blazen.

warme lucht stijgt dus de bovenste servers hebben meer koele lucht nodig, dit is toch handiger als lucht van boven naar beneden stroomt?

Komto
03/05/07, 12:45
Nee, sterker nog dat gaat niet helemaal goed.
Gedeeltelijk is het handiger, maar gezien warme lucht stijgt, dus de koude lucht die van boven komt weer opwarmt, krijg je dus het zelfde effect, alleen dan van de andere kant. Dan wordt beneden weer warm ;)

cac
03/05/07, 12:57
warme lucht blijft toch niet beneden hangen? het stijgt omhoog daar wordt het dus gekoeld door de koude lucht dat naar beneden stroomt.

de besparing op de ventilator power om het naar boven te blazen kan je beter in extra koeling gebruiken, dan worden de onderste servers ook goed gekoeld.

Komto
03/05/07, 13:00
Maar de warme lucht verwarmt de koude lucht ;)

cac
03/05/07, 13:13
Maar de warme lucht verwarmt de koude lucht ;)
als het van beneden naar boven wordt geblazen niet dan?

als je een airco in een kamer zet, waar zet je het, boven of op de grond waar je lucht naar boven blaast.



hier zeggen ze ook dat het beter is, zonder raised-floor maar wel met ducted coldair distribution (cold corridor),
http://www.apcmedia.com/salestools/SADE-5TNQYN_R0_EN.pdf

Pureworx.NL
09/05/07, 13:42
Hey Gyrocenter van ReasonNet heeft ook warme en koude paden vanaf het begin, dus het wordt zeker al toegepast in Nederland.

mihosnet
09/05/07, 13:51
Maar ook op de manier zoals Evoswitch?
http://www.evoswitch.com/mediakit/EvoSwitch_ColdCorridor_70dpi.jpg

thunder
09/05/07, 14:13
is het Minkels/Vaultex systeem, heb vorige eind maart op hun evenement in Leuven gezien. Zeer goede koelmethode naar mijn mening.

Paulewk
09/05/07, 14:30
Hey Gyrocenter van ReasonNet heeft ook warme en koude paden vanaf het begin, dus het wordt zeker al toegepast in Nederland.

duh, ongeveer elk DC in nederland past dat toe, alleen evoswitch doet 't heel anders.

JV-ISP
09/05/07, 17:13
Koude en warme gangen zijn inderdaad niet bijzonder, cold corridors (nog) wel. Dat plaatje waarin e.e.a. schematisch is weergegeven is afkomstig van InterConnect in Den Bosch, die deze methode van koelen al ruim een jaar gebruikt (vanaf 1 maart 2006). Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van dry coolers om zeer efficient met energie om te gaan; er wordt voor de koeling wanneer mogelijk gewone buitenlucht gebruikt.

slipperman
09/05/07, 18:41
Hier meer info over het energie zuinig omgaan met energie van EvoSwitch.

http://www.evoswitch.com/Milieubewust/4/

Vind het wel mooi dat ze gebruik maken van koele buitenlucht etc.

crumpler
10/05/07, 22:49
Zijn er eigenlijk nog meerdere partijen dan Leaseweb die Colocated aanbieden?
Woon zelf namelijk ook in Haarlem en ben wel van plan om over een tijdje zelf ook een eigen server daar op te hangen maar ben nog een beetje overal aan het kijken...

h4f
13/05/07, 06:29
Het is een zeer professioneel systeem. Alles is alsware dicht, en wordt TOP gekoelt, het is daar zeer "fris" z'n 18 graden constant. Alles wordt afgesloten met deuren, dus is de circulatie optimaal! Super systeem dus.

Uitleg:
Je hebt dus een gangpad (aan beide kanten de racks) Bovenaan is een plastic dak waardoor alles goed gecirculeerd wordt. Ook de uitgangen van de racks aan het einde en aan het begin zijn dus voorzien van schuifdeuren. Grote investering, maar dan heb je wel iets. Grootste voordeel: Zeer goede koeling van de systemen & Energie sparend!!

Nadeel, de rest van datacentre is warm en je server moet wel vanaf de voorkant lucht aanzuigen.

De vraag is dus of in zo een gesloten systeem, waarbij er straks iedereen verschillende hardware heeft hangen de temperatuur goed blijft. Immers niet elke machine zuigt van voren koude lucht aan.

Een andere voordeel is dat bij de meeste systemen de schijven aan de voorkant zitten die blijven wel lekker cool.

timmeh
13/05/07, 11:09
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, zo goed als alle fatsoenlijke servers zuigen koele lucht aan via de voorkant.

gjtje
13/05/07, 13:59
Switches zuigen vaak vanaf de zijkant aan.

DutchTSE
13/05/07, 14:58
Ik heb sinds vrijdag mijn intrek genomen in evoswitch, al bij aankomst kreeg ik het gevoel dat het echt zoveel beter zou zijn dan eweka (en redbus) DC. Een geweldig grote parkeerplaats, (uit)laadruimte voor je servers, bij binnenkomst vriendelijke personeel. Gratis koffie en cup a soup in de toch wel ruime kantine Het is allemaal erg ruim en modern!! opgezet buiten (en binnen op) de vloer.

Op de vloer zelf is er misschien net iets te efficient met de ruimte omgegaan, ik en een monitorkar naast elkaar en het gangpad is vol (en ik ben niet zo dik ;)). Verder zijn alle racks geheel geblindeerd met blindplates. Als je in de koude gang staat merk je vrij weinig van een luchtstroom, maar zodra je in de 'warme' gang gaat staan en je haalt de blindplates weg uit het rack dan komt er een gigantisch koude stroom op je af, wat wel bewijst dat het idee goed werkt.

In het verleden een paar keer een aanvaring met leaseweb gehad en ik heb gezworen er nooit meer terug te komen, dat heb ik ook niet gedaan want ik sta er nu via een derde partij maar ik moet leaseweb mijn complimenten geven: ze hebben me verbaasd met zowel het datacentrum als het netwerk (vergeleken met eweka).

Ik heb niets te klagen over evoswitch, doe ik dat toch dan vraag ik me af waarom er geen rokershokje is gebouwd bij de kantine :D. Natuurlijk hardstikke logisch, een geheel persoonlijke issue en iets te verwend idee ;)

h4f
14/05/07, 04:55
Switches zuigen vaak vanaf de zijkant aan.

Loadbalancers ook, routers ook. Sommige servers ook.

Echter door dat lege units opgevuld worden met platen (logisch anders heb je geen cold corridor meer) zuigen je duurste spullen warme lucht aan.

Swiftway-UK
14/05/07, 12:29
Loadbalancers ook, routers ook. Sommige servers ook.


Geen probleem, daar is een oplossing voor:
http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=248

Jaz
15/05/07, 05:53
Evoswitch is top. Inmindels al minimaal 2-3 maanden eigen rack direct afgenomen van Leasweb...
Tot nu toe geen problemen, ben er tot nu toe 1x geweest, en dat was bij het plaatsen van de servers ;P

(en ja, toen ik er bij kwam waren ze nog niet officieel live).

Weet niet hoe vol het nu is, toen ik er was ik de tweede die een rack afnam :) Er waren letterlijk maar 1-2 racks in gebruik ( zelfde hosting provider ).

Gebouw is lekker groot, genoeg parkeerruimte. en de kantine was groot vond ik zelf ( hoewel dat toen nog een tijdelijke plek was ). Overigens vind ik de "vergaderzaal" wel funny geplaats, recht tegenover 1 van de server zalen ( hoezo goed overzicht :P ).

Qua beveiliging zitten ze goed in orde, iets wat ik persoonlijk niet kan zeggen van andere DC ( in andere DC stond de deur gewoon lekker open :S ).

Voor de rest zijn ze zeer strikt qua stroom verbruik... je krijgt echt het max wat je ook mag afnemen, wil je meer dan moet je of een 2de rack in gebruik nemen of een 2de rack afnemen en die leeg laten en je eerste vullen... Dit is een zeer goed beleid, tenminste geen problemen met de stroomtoevoer als er een storing is bij een feed.

Daarnaast was ik verbaasd over de twee internet lijnen die ik kreeg bij me rack ( 1 active, 1 stanby die actief gaat bij storingen bij de eerste ). Vind ik zelf een pluspunt.

Het airco systeem vind ik geniaal en frisjes ;) Alleen zoals eerder vermeld zijn de gangpaden vrij smal echter wel genoeg ruimte, maja tis ook niet echt dat je daar iedere dag bent, hehe.

Al met al heb ik totaal niets klagen, dit integenstelling dat ik in totaal 3x ben verhuisd van datacenter in een half jaar... ( Redus > Eweka > EvoSwitch ). Kan nu al zeggen dat ik de komende jaren bij EvoSwitch zal blijven!

Jesperw
15/05/07, 09:01
Hoeveel stroom mag je per rack gebruiken?



Daarnaast was ik verbaasd over de twee internet lijnen die ik kreeg bij me rack ( 1 active, 1 stanby die actief gaat bij storingen bij de eerste ). Vind ik zelf een pluspunt.
Dat heb je toch overal? Maar dan bijvoorbeeld dmv VRRP en niet als 'standby'. Bij VRRP merk je niets van een router outage, maar ik gok dat dat ook wel 't geval is hier. :)

DutchTSE
15/05/07, 11:04
Dat heb je toch overal? Maar dan bijvoorbeeld dmv VRRP en niet als 'standby'. Bij VRRP merk je niets van een router outage, maar ik gok dat dat ook wel 't geval is hier. :)
Ik kan je minimaal 1 partij opnoemen waar dat niet standaard was ;)


Al met al heb ik totaal niets klagen, dit integenstelling dat ik in totaal 3x ben verhuisd van datacenter in een half jaar... ( Redus > Eweka > EvoSwitch ). Kan nu al zeggen dat ik de komende jaren bij EvoSwitch zal blijven!
Ik heb dezelfde overstap gemaakt en ben het helemaal eens met je beoordeling ;) De vergaderzaal ziet er wel vet uit :) Ga binnenkort eens langs om wat foto's te maken als dat toegestaan is.

Komto
15/05/07, 11:19
Dus als ik het goed opsom hebben jullie als pluspunten:

- Mooie vergaderruimte
- Goede beveiliging
- Grote kantine (inclusief gratis koffie/thee/cup-a-soup)
- 2 uplinks (fallback) in plaats van 1
- Cold corridor principe
- Stroomverbruik

En de minpunten:
- Geen 'rokershol'
- Te smal opgezet

Jaz
15/05/07, 16:08
klopt. alleen vind ik dat de gangpaden smal zijn niet echt een minpunt, het is immers genoeg, maar dat is mijn persoonlijke mening.

En over rokershol heb ik geen mening, ik rook immer niet :P

Overigens is het helaas niet toegestaan om foto's te maken, enige waarvan je foto's van mag maken is je eigen rack... ( Ik werd er namelijk op aangesproken toen ik net een foto wilde maken van de server zaal ^_^ die camara's toch ook... )

Over stroom gebruik: Bij een halve rack mag je max 5 Ampere gebruiken.

Een ander persoonlijke pluspunt is de 24/7 access via site aanmelding. En voordat iemand gaat zeggen dat dit ook bij andere is, dat weet ik. Ik heb daar alleen niet veel van mee gekregen bij me vorige providers ( iemand van provider moest mee of je moest minimaal 24 uur van te voren aanmelden )

@Jesperw: Heb bij me vorige twee anders maar 1 uplink gekregen :/

Glenn
15/05/07, 17:25
Wie bieden er colocatie aan in Evoswitch, naast Leaseweb zelf?

Serve-xs
15/05/07, 17:34
Wie bieden er colocatie aan in Evoswitch, naast Leaseweb zelf?

Daar ben ik zelf ook wel benieuwd naar :)

DutchTSE
15/05/07, 17:45
Dus als ik het goed opsom hebben jullie als pluspunten:

- Mooie vergaderruimte
- Goede beveiliging
- Grote kantine (inclusief gratis koffie/thee/cup-a-soup)
- 2 uplinks (fallback) in plaats van 1
- Cold corridor principe
- Stroomverbruik

En de minpunten:
- Geen 'rokershol'
- Te smal opgezet
Over de minpunten: geen rokershol is natuurlijk beetje zeiken om luxe, 2 deuren verder kun je buiten roken al was het natuurlijk veel leuker geweest als het binnen had gekunt :D

Te smal opgezet: in principe wel, maar denk niet dat je hier echt over mag klagen, geen enkel datacentrum is echt ruim tussen de racks, maar een monitorkar versperd wel redelijk de weg naar de andere kant. Had iets ruimer gemogen maar dat kan uiteraard niet meer :)

Verder qua echt grote partijen: geen idee, maar er zijn vast een aantal mensen die er een full rack afnemen en dus plaats hebben voor servers.

Jaz
15/05/07, 21:14
De enige echte partij is op dit moment Leaseweb zelf... hadden 2-3 maanden geleden alleen al 20+ racken vol alleen voor dedicated ( / colocatie ).

Zelf ken ik best wel een grote partij die erzit. Als ik me niet vergist zit diegene ook hier op de forum ;) en ook wie colocatie bied, echter geef ik geen namen ivm policy hier...

Vond het jammer dat ik geen foto mocht maken van de server voorraad ruimte, ik schrok wel effe van verassing, ahem xxx+ ( jah echt drie getallen ) servers in voorraad van alleen A-merk. Klaar om ingezet te worden.

Heb wel nog een vraag aan de mensen die er nog zijn geweest:
Zijn de twee grote ruimtes klaar?! kantine en laad/los ruimte bedoel ik ermee... de zalen liggen achterdoor zeg maar.

Merlijn
15/05/07, 21:45
Laad/losruimte en kantine zijn ze nu mee bezig. Zou over 2-4weken klaar zijn als het goed is.

FransVanNispen
15/05/07, 23:31
Heb wel nog een vraag aan de mensen die er nog zijn geweest:
Zijn de twee grote ruimtes klaar?! kantine en laad/los ruimte bedoel ik ermee... de zalen liggen achterdoor zeg maar.

Afgelopen vrijdag nog niet. Voor koffie moetsen wij nog in de 'sales kantine' zijn.

ProServe
16/05/07, 10:32
Even een vraag puur uit interesse, weet iemand hoe het met de brand/gasblussing zit met de cold corridors: http://www.evoswitch.com/mediakit/EvoSwitch_ColdCorridor_70dpi.jpg

Ryan Kalkhoven
16/05/07, 10:45
Even een vraag puur uit interesse, weet iemand hoe het met de brand/gasblussing zit met de cold corridors: http://www.evoswitch.com/mediakit/EvoSwitch_ColdCorridor_70dpi.jpg

Zover ik deze systemen ken maken ze gebruik van het aanvoerkanaal voor koude lucht om argon (ofeen andere gasblusmogelijkheid) de ruimte in te krijgen.

DutchTSE
16/05/07, 11:54
Even een vraag puur uit interesse, weet iemand hoe het met de brand/gasblussing zit met de cold corridors: http://www.evoswitch.com/mediakit/EvoSwitch_ColdCorridor_70dpi.jpg
Uit de vloer?

Merlijn
16/05/07, 16:44
Het maakt niet zoveel uit waar het vandaan komt. Het gaat met zoveel overdruk (200bar) dat een ruimte binnen enkele seconden compleet gevuld zal zijn.

gjtje
16/05/07, 17:20
Mja, maar dat lijkt me niet echt gezond voor die blindplaten, of de servers zelf. Als je 200bar op mijn server zet zitten de hotswap schijven denk ik ergens 5 racks verderop. :P

EricV
18/05/07, 09:49
De blussing komt van boven, de platen boven de cold-corridors klappen open.

Apoc
18/05/07, 11:57
De blussing komt van boven, de platen boven de cold-corridors klappen open.

Is dat niet wat riskant? Je hebt natuurlijk het risico dat dat mechanisme niet goed functioneert bij een brand.

It-Biz
18/05/07, 14:52
Hangt ervan af hoe het mechanisme werkt, waarschijnlijk gaan ze open door de zwaarte kracht.

crazycoder
18/05/07, 14:55
Hangt ervan af hoe het mechanisme werkt, waarschijnlijk gaan ze open door de zwaarte kracht.
Moet er nog wel een palletje (oid) weg..


Is dat niet wat riskant? Je hebt natuurlijk het risico dat dat mechanisme niet goed functioneert bij een brand.
Zodra het vuur hoog genoeg komt branden ze vanzelf wel weg :)

Apoc
18/05/07, 15:28
Hangt ervan af hoe het mechanisme werkt, waarschijnlijk gaan ze open door de zwaarte kracht.

Ja en dat betekent ook dat er nu (mechanisch) iets is wat die zwaartekracht opheft. En als dat mechanisme niet werkt..


Zodra het vuur hoog genoeg komt branden ze vanzelf wel weg

Hehe ja en tegen die tijd is er ook niet veel meer van je servers over.

Apoc
18/05/07, 15:32
Overigens bedacht ik me net.. het kan natuurlijk ook zijn dat die platen openklappen door de druk van het blussysteem, dat is wel zo logisch.

Er zal hoe dan ook wel goed over na zijn gedacht.

It-Biz
18/05/07, 16:03
Blussysteem zou ook kunnen, "palletje" kan door wegvallen van stroom, luchtdruk bij brand. Kan naast zwaarte kracht ook nog veerkracht zijn.

Apoc
18/05/07, 16:20
Blussysteem zou ook kunnen, "palletje" kan door wegvallen van stroom, luchtdruk bij brand. Kan naast zwaarte kracht ook nog veerkracht zijn.

Ik denk dat een palletje wat doorbreekt bij een bepaalde druk het meest "fail-safe" is.

DutchTSE
18/05/07, 16:24
Ik denk dat een palletje wat doorbreekt bij een bepaalde druk het meest "fail-safe" is.
Dus zodra ik er een schroevendraaier op gooi vliegt het luik open? Dat zal ongetwijfeld genoeg druk veroorzaken (handvat = klein oppervlakte, in combinatie met valsnelheid en gewicht zorgt het voor klein maar hoog drukpunt?)

Misschien stroomcircuit aangesloten op brandblussysteem, zodra ergens melder af gaat valt stroom weg = weg magnetisme en dus vallen de luiken open. (zo werken de meeste deuren ook, aandrukken tegen magnetisch voetje, zodra brandmelder af gaat vallen alle deuren dicht).

Apoc
18/05/07, 16:43
Dus zodra ik er een schroevendraaier op gooi vliegt het luik open? Dat zal ongetwijfeld genoeg druk veroorzaken (handvat = klein oppervlakte, in combinatie met valsnelheid en gewicht zorgt het voor klein maar hoog drukpunt?)

Ik bedoelde uiteraard de druk over de hele plaat (die platen zijn vrij groot en vangen dus veel druk over het hele oppervlak). De druk van 200 bar uit een blussysteem geeft vele malen meer druk dan jouw schroevendraaier. Bovendien kan zo'n palletje zo gemaakt worden dat deze maar naar 1 kant makkelijk breekt (door middel van een inkeping aan de bovenzijde).

Gooi je overigens wel vaker schroevendraaiers tegen het plafond? :p Ik gooi ze wel vaker tegen de vloer uit frustratie, maar misschien dat jouw voorkeur bij het plafond ligt..


Misschien stroomcircuit aangesloten op brandblussysteem, zodra ergens melder af gaat valt stroom weg = weg magnetisme en dus vallen de luiken open. (zo werken de meeste deuren ook, aandrukken tegen magnetisch voetje, zodra brandmelder af gaat vallen alle deuren dicht).

Dat zou kunnen. Maar, het zou kunnen dat de stroom aan blijft terwijl het systeem wat in dat geval het magnetisme zou moeten uitschakelen niet werkt (om wat voor reden dan ook). Een combinatie van mechanisch (luchtdruk) en electrisch (magnetisme oid) lijkt me dan ook het meest waarschijnlijk.

Hoe dan ook, ik denk dat als het mechanisme wat die platen los zou moeten laten niet werkt, dat die platen dan hoe dan ook alsnog naar beneden komen. 200 bar is namelijk best wel een boel veel.

crazycoder
18/05/07, 19:05
Hoe dan ook, ik denk dat als het mechanisme wat die platen los zou moeten laten niet werkt, dat die platen dan hoe dan ook alsnog naar beneden komen. 200 bar is namelijk best wel een boel veel.
Ja, ik zou met bepaald niet onder die platen willen staan. Dit nog even ongeacht of ze aan scharnieren oid blijven hangen..

Zou zelfs niet in dezelfde ruimte willen staan....

DutchTSE
19/05/07, 01:10
Ik bedoelde uiteraard de druk over de hele plaat (die platen zijn vrij groot en vangen dus veel druk over het hele oppervlak). De druk van 200 bar uit een blussysteem geeft vele malen meer druk dan jouw schroevendraaier. Bovendien kan zo'n palletje zo gemaakt worden dat deze maar naar 1 kant makkelijk breekt (door middel van een inkeping aan de bovenzijde).

Gooi je overigens wel vaker schroevendraaiers tegen het plafond? :p Ik gooi ze wel vaker tegen de vloer uit frustratie, maar misschien dat jouw voorkeur bij het plafond ligt..

We kunnen natuurlijk ook leaseweb vragen om een complete uitleg over het systeem :D

Verder laat ik de schroevendraaiers meestal vallen, frustratie ken ik niet echt ;)

Merlijn
20/05/07, 11:25
Er wordt ook blussing van onder de vloer gedaan. De koude gang is onderdeel van het plenum onder de vloer doordat de tegels geperforeerd zijn. Dezelfde druk als onder de vloer is ook in de koude gang en bij brand zal dus ook de blussing in de koude gang plaatsvinden.

Apoc
20/05/07, 12:34
Ja, ik zou met bepaald niet onder die platen willen staan. Dit nog even ongeacht of ze aan scharnieren oid blijven hangen..

Zou zelfs niet in dezelfde ruimte willen staan....

Nee dat is sowieso vrij vervelend met brand en zonder zuurstof he.. :p

crazycoder
20/05/07, 16:01
Nee dat is sowieso vrij vervelend met brand en zonder zuurstof he.. :p
Ligt er maar aan hoeveel zuurstof er nog blijft.

Even uit mijn hoofd hoor, normaal zit er iets van 20% zuurstof in de lucht. Tot een procentje of 10 is er nog geen echt probleem. Je zal jezelf niet lekker voelen maar dat gaat wel weer over.

Daar onder wordt het al snel minder aangenaam..

Ik dacht meer aan de klap van 200 bar en eventueel neervallende platen..

AlexanderOnline
22/05/07, 21:01
Hoe gaat dat eigenlijk? Stel een rack vliegt spontaan in de fik > brandalarm. Gaat de blusinstallatie gelijk werken of wordt er eerst gechecked of de ruimtes wel leeg zijn? Klinkt mss flauw maar ik zie zo'n ongeluk best gebeuren

gjtje
22/05/07, 21:24
Er gaat een alarm en dan heb je een aantal minuten, met een knop om het te rekken, tenminste, ik neem aan dat iets dergelijks overal aanwezig is. ;)

blaaat
22/05/07, 21:41
Je kan best een minuutje zonder zuurstof, en aangezien het gas niet echt schadelijk is kan je gewoon zonder zuurstof naar de uitgang lopen/rennen, dat merk je waarschijnlijk niet eens.

Ik dacht dat de blusinstallatie gelijk met het alarm begint.

Deimos
22/05/07, 21:54
Ik meen me te herinneren dat wanneer je het zuurstofpercentage in de lucht van 21% terugbrengt naar 15% dat er geen ontsteking kan plaatsvinden. Bij dit percentage is het echter wel mogelijk om te ademen.

Merlijn
23/05/07, 00:52
Je zal gewoon in de ruimte kunnen blijven bij blussing. Het percentage gaat zover omlaag dat vuur zal doven, maar dat je er zelf weinig hinder van zal ondervinden (de lucht is gewoon heel ijl).

AlexanderOnline
23/05/07, 10:09
Ik meen me te herinneren dat wanneer je het zuurstofpercentage in de lucht van 21% terugbrengt naar 15% dat er geen ontsteking kan plaatsvinden. Bij dit percentage is het echter wel mogelijk om te ademen.
Oja, dat zag ik laatst op RTLZ. Een bedrijf gespecialiseerd in veilige opslag van spullen. In die ruimte was het zuurstofpercentage constant rond de 15%. Als voorbeeld hadden ze een kleine ruimte waar dat was. Als je met een brander naar binnen liep ging deze spontaan uit.. en een lucifer/aansteker kon je niet meer aankrijgen.

Groovy
27/05/07, 23:39
Wat mij opvalt is dat het leaseweb netwerk in evoswitch slomer lijkt dan de andere dc's. Ik heb hierdoor even een speed test gedraaid vanaf een 100mbit server in het WeDare netwerk met de 1000MB bestanden die op test.leaseweb.com staan.

Hebben mensen hier meer ervaring mee? Of zijn er andere testfiles. Heb het bestand op verschillende tijdstippen naar binnen proberen te halen maar geen verschil.



Evoswitch:
--23:35:29-- http://85.17.128.2/1000mb.bin
=> `/dev/null'
Connecting to 85.17.128.2:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1,048,576,000 (1000M) [application/octet-stream]

8% [=====> ] 87,108,072 3.27M/s ETA 04:05^

Redbus (1Gbit server):
--23:30:03-- http://test.rbs.leaseweb.net/1000mb.bin
=> `/dev/null'
Resolving test.rbs.leaseweb.net... 62.212.93.250
Connecting to test.rbs.leaseweb.net|62.212.93.250|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1,048,576,000 (1000M) [application/octet-stream]

6% [====> ] 70,431,408 7.40M/s ETA 02:14^C
Easynet:
--23:30:26-- http://test.esy.leaseweb.net/1000mb.bin
=> `/dev/null'
Resolving test.esy.leaseweb.net... 85.17.96.65
Connecting to test.esy.leaseweb.net|85.17.96.65|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1,048,576,000 (1000M) [application/octet-stream]

3% [=> ] 36,259,896 10.21M/s ETA 01:35^C

Schuberg phillis:
--23:30:46-- http://test.sbp.leaseweb.net/1000mb.bin
=> `/dev/null'
Resolving test.sbp.leaseweb.net... 83.149.64.15
Connecting to test.sbp.leaseweb.net|83.149.64.15|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1,048,576,000 (1000M) [application/octet-stream]

7% [====> ] 74,764,032 10.06M/s ETA 01:34^ 8% [=====> ] 87,493,080 10.03M/s ETA 01:32^C
Telecity 2:
--23:31:07-- http://test.tc2.leaseweb.net/1000mb.bin
=> `/dev/null'
Resolving test.tc2.leaseweb.net... 62.212.76.57
Connecting to test.tc2.leaseweb.net|62.212.76.57|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1,048,576,000 (1000M) [application/octet-stream]

14% [==========> ] 153,066,568 9.14M/s ETA 01:40^

eborn
14/06/07, 17:19
Hallo, ik ben 1 van de devellopers van de cold corridor, ook zoals deze bij evoswitch is toegepast.

Even wat dingen rechtzetten:
Blussen:
- in een cold corridor wordt het gas evenredeig met de ruimte verdeeld, het gas komt met ca. 50 bar in de ruimte en verspreid zich razendsnel.
- indien je met water wil blussen (Hu??) moet je wel een sprinkler in de CC aanbrengen.
- overdruk wordt opgevangen met overdruk roosters, die automatisch opengaan als de druk te hoog is.
- de dakpanelen van een cold corridor hebben voldoende gewicht om te blijven zitten als het blussysteem geactiveerd is. tevens kunnen deze vastgeschroefd worden.

weetjes:
- het aantal valse / onnodige blussingen in datacenters is overigens hoger dan de noodzakelijke....
- door de koude-klap die ontstaat bij hoge druk gasblussing met inerte gassen gaat veel appartuur kapot door de zeer snelle krimp. de temperatuur in de ruimte daalt in enkele seconden met 25 gr. C. en da's nie fijn voor disks en backplanes.....
- een groot voordeel van een cold corridor is dat de temperatuur boven in de racks nagenoeg gelijk is aan beneden in de racks, wat wat betekend dat de normaliter hogere failure rate die bij fans en hdd's in de bovenste 33% van het rack optreed bij inzet van een CC niet meer optreedt.

verdere vragen ? post maar los!