PDA

Bekijk Volledige Versie : Stabiele VOIP oplossing



Wido
07/03/07, 21:23
Hallo,

Op dit moment gebruiken wij nog de Cisco Callmanager, maar we zijn daar toch niet tevreden over, dus we willen daar mee stoppen.

Nu is Asterisk iets waar ik veel over lees en hoor, dus heb ik me daar eens op gericht.

Ik heb AsteriskNOW (www.asterisknow) geïnstalleerd en dat werkt leuk, maar het is nog niet stabiel en dat heb ik toch wel nodig.

Nu kan ik zelf ook wel Asterisk aan te praat krijgen, maar het onderhouden, dat zal toch nog altijd moeten gebeuren via configfiles en ik heb simpelweg niet te tijd om dat te doen.

Ik houd me liever met andere dingen bezig.

Het gehele AsteriskNOW idee staat me wel aan, maar dan een stuk stabieler.

Heeft er hier iemand ervaring met Asterisk of in ieder geval SIP omgevingen met GUI en al?

Betaald mag, het hoeft niet persé gratis te zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil er best tijd in steken, maar laat het zo zijn dat ik die niet heb.

Een medewerker bij ons moet het geheel kunnen beheren en de indeling van alle inkomende gesprekken kunnen maken, ik ga er niet graag constant tussen zitten door voor hem de configs aan te passen.

Er zijn heel veel oplossingen beschikbaar, maar ik zie door de bomen het bos niet meer?

Wie-o-wie heeft er wat suggesties?

flen
07/03/07, 21:42
Wij hebben Trixbox draaien, wat ook op basis van Asterisk is. Wij hebben hier verder nog nooit problemen mee gehad, maar ons telefoon verkeer zal dan waarschijnlijk ook een stuk lager liggen (zo'n 60 gesprekken per dag). Ik vraag me af of deze oplossing in jullie geval nog wel zo stabiel is, als een oplossing van Cisco al niet meer voldoet.

Wido
07/03/07, 21:43
Probleem met de Cisco is dat deze gewoon vaak crashed waardoor je gewoon geen inkomende gesprekken meer krijgt.

Daarnaast zit je volledig vast aan Cisco, licentie voor dit, voor dat, voor zus en voor zo.

Door voor een SIP oplossing te kiezen (die zijn vaak open-source) ben je een stuk vrijer in wat je kan.

WilloW
07/03/07, 22:49
Hoi Wido,

Ik zou toch gewoon gaan voor eigen installatie Asterisk en zelf even config's bouwen. Kan me niet voorstellen dat de config heel groot is gewoon goed op papier zetten hoe het moet en dan even dagje configje bouwen.

6 Maanden terug heb ik dit ooit eens op een weekendje samen met Randy gedaan.

Oplossingen ala Trixbox werken leuk maar zijn zeker niet stabiel te noemen. De cisco telefoons die jullie nu gebruiken kun je flashen zodat die sip aankunnen.

ju5t
07/03/07, 23:48
Wij draaien een custom oplossing voor Asterisk. Deze is alleen nog niet publiekelijk beschikbaar.

Hoe vaak pas je nu eigenlijk je routing aan van je telefonie? Dat zal over het algemeen vrij zeldzaam zijn.

Dillard
08/03/07, 01:57
Mwa, ik kan me voorstellen dat je forwarders en IVR's snel wil kunnen wijzigen.

Mbt Asterisk-Gui: ik heb een licentie gekocht van VoipNow (van 4PSA), maar nog geen tijd gehad om hiermee te experimenteren op ons VoipQ-platform. Wel heb ik her-en-der gehoord dat VoipNow nog niet helemaal 100% goed werkt.

Ik hoor wel goede geluiden over Sipcat (www.sipcat.com), de site is veel belovend, incl. config's die dmv provisioning geladen kunnen worden. Hier wil ik mee gaan stoeien voor onze eigen aankomende verhuizing. Nadeeltje is dat er stevige prijzen worden gehanteerd, maar voordeel is dan weer dat je een redelijke support mag verwachten.

Wido
08/03/07, 10:18
Een eigen asterisk kan ik zeker bouwen, maar het gaat me om de onderhoudbaarheid.

Ik hoef overigens geen telefoonkaarten aan te spreken, we sturen vanaf de Cisco Call manager alle telefoongesprekken via SIP door.

Het probleem is dus dat ik niet de gene ben die het gaat/wil onderhouden. Mijn collega op de support moet snel telefoons in de helpdesk er bij kunnen schakelen mocht dat nodig zijn, maar dan moet hij deze er ook weer uit kunnen halen.

SIPCat valt opzich mee, met 10 licenties komen we net niet uit, maar dat valt op te lossen.

Ik ga de demo er eens van draaien.

Stewie
08/03/07, 10:21
Wij gebruiken SIPCAT, prima systeem, alleen moeten we wachten op versie 1.2 omdat er in 1.1.x enkele vervelend bugs zitten in de interface waardoor we onze trunks niet in konden stellen via de interface (maar SIPCAT support helpt je, in het Nederlands, hoe het via de command line direct aan te passen is).

mark_m
08/03/07, 11:31
http://www.sipcat.com/support/index.php?_m=news&_a=viewnews&newsid=2

Sipcat is available for free for companies with less than 5 users. Software licenses are available starting at € 495 for 10 users (max. 20 phones). Sipcat offers the flexibility companies require, at an affordable price.

Dus als je het een beetje slim speelt, kan je 2 gebruikers onder 1 account stoppen, en kom je misschien wel uit :)

WilloW
08/03/07, 11:38
Een eigen asterisk kan ik zeker bouwen, maar het gaat me om de onderhoudbaarheid.

Ik hoef overigens geen telefoonkaarten aan te spreken, we sturen vanaf de Cisco Call manager alle telefoongesprekken via SIP door.

Het probleem is dus dat ik niet de gene ben die het gaat/wil onderhouden. Mijn collega op de support moet snel telefoons in de helpdesk er bij kunnen schakelen mocht dat nodig zijn, maar dan moet hij deze er ook weer uit kunnen halen.

SIPCat valt opzich mee, met 10 licenties komen we net niet uit, maar dat valt op te lossen.

Ik ga de demo er eens van draaien.


Hmm telefoons bijschakelen klinkt als telefoon aanmelden met *60 als persoon aanwezig is en niet bereikbaar is telefoon afmelden met *61

Wido
08/03/07, 13:00
Hmm telefoons bijschakelen klinkt als telefoon aanmelden met *60 als persoon aanwezig is en niet bereikbaar is telefoon afmelden met *61Tuurlijk, het klinkt allemaal makkelijk, maar ik moet dat wel weer in asterisk programmeren.

Onze telefonie is aardig dynamisch, daar komen met regelmatig veranderingen in en moeten we gesprekken door routeren naar andere telefoons toe.

SIPCat ziet er zeker leuk uit, daar ga ik eens mee testen.

WebXtra
08/03/07, 13:04
Inderdaad.
Wij gaan vandaag ook even aan de slag met SIPCAT.
Ook zal ik AsteriskNOW even gaan testen.

crazycoder
08/03/07, 13:21
Wido, je zou eens een balletje op kunnen gooien bij Speakup.. geen idee of ze e.e.a. voor je op willen zetten e.d. maar je kan het ze vragen..

WilloW
08/03/07, 14:13
Tuurlijk, het klinkt allemaal makkelijk, maar ik moet dat wel weer in asterisk programmeren.

Onze telefonie is aardig dynamisch, daar komen met regelmatig veranderingen in en moeten we gesprekken door routeren naar andere telefoons toe.

SIPCat ziet er zeker leuk uit, daar ga ik eens mee testen.


Hoe ik het zo hoor is alles het ongeveer precies hetzelfde hier als wat jullie willen. Uiteraard kun je zo'n config altijd even lenen van iemand :)

Wido
09/03/07, 14:59
Ik ben met SIPCat gaan testen en dat werkt toch best leuk :)

Genereren van de configfiles voor de Cisco telefoons werkt goed e.d.

Ik krijg mijn SIPCat alleen nog niet geregistreert bij IAXTel, ik heb een register string opgegeven, maar op een of andere manier pikt hij dat niet.

Dillard
11/03/07, 13:50
Ik ben ook met SIPcat aan het testen maar het aanmaken van een Trunk-lijn lukt nog niet echt. Wordt nog een beetje hobby-en :)