PDA

Bekijk Volledige Versie : [xen 3.0.4] Onmogelijk met ubuntu 6.06?



fastrep
05/03/07, 12:05
Hallo

Ik ben, aangespoord door sommige postings hier, aan de slag met Xen 3.0.4. Als basis-systeem heb ik Ubuntu 6.06 gekozen, zoals Wido aanraadde in zijn pdf.
Het begint te werken op een test-pc, dat doet me toch al een plezier. Maar we zijn er nog niet heb ik de indruk.

1. Custom kernel
Voor mijn 3ware 9650 heb ik kernel 2.6.19.xx nodig. Hoe kan ik deze standaardkernel patchen met de Xen-patches om deze te kunnen gebruiken? Xen zelf heeft 2.6.16.33. Of moet ik proberen de 2.6.16..33 te patchen met 3ware-drivers? Ik vind nergens in de xen-documentatie/wik/forum hoe een standaard kernel te patchen is.

2. TLS-probleem
Dit is ook een groot probleem.
De xen-documentatie raadt aan TLS uit te schakelen: mv /lib/tls /lib/tls_disabled. Want TLS zou nadelig zijn voor de performance. Ok, maar als ik dat doe, kan ik xen dus niet meer starten, ik heb volgend probleem:
http://lists.xensource.com/archives/html/xen-users/2007-01/msg00685.html

Dus als je TLS inschakelt, werkt Xen traag (warning bij het opstarten). ALs je TLS uitschakelt werkt Xen niet. Wat kan je dan doen? Want als je dit leest, zie je dat het probleem nieuw is in 3.0.4: http://lists.xensource.com/archives/html/xen-devel/2006-12/msg00608.html. Hier staat wel letterlijk dat Xen 3.0.4 TLS nodig heeft! Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Het beste dat ik kan bedenken is dat TLS inderdaad uitgeschakeld moet zijn, en dat we een speciale versie van de libc6-bestanden moeten hebben. Maar die bestaat blijkbaar (nog?) niet voor Ubuntu, wel voor Debian. Is dan de enige keuze over te gaan naar Debian, of zijn hier slimme mensen die het wel voor elkaar gekregen hebben op Ubuntu?

Alvast bedankt

Peter

Wido
05/03/07, 12:24
1. Kan je de 3ware kernel niet bouwen tegenover de Xen kernel en dan in je initrd image stoppen?

fastrep
05/03/07, 12:29
1. Kan je de 3ware kernel niet bouwen tegenover de Xen kernel en dan in je initrd image stoppen?

Wellicht wel, ik zal dat eens proberen. Is dat evengoed als een nieuwere kernel te gebruiken? Welke kernel gebruik jij?

Wido
05/03/07, 12:30
Ik gebruik de 2.6.16.33 geleverd door Xen.

gjtje
05/03/07, 12:40
Als je '-mno-tls-direct-seg-refs' toevoegt aan je CFLAGS dan is het TLS probleem, na hercompilatie van glibc, ook verholpen.
De 64-bit versie heeft er ook geen last van.

fastrep
05/03/07, 12:44
En is het jou gelukt om xen 3.0.4 te installeren op Ubuntu 6.06? Wat heb je gedaan met het TLS-probleem?


Als je '-mno-tls-direct-seg-refs' toevoegt aan je CFLAGS dan is het TLS probleem, na hercompilatie van glibc, ook verholpen.
De 64-bit versie heeft er ook geen last van.

Gjtje, bedankt voor je antwoord. Maar ik gebruik al de 64-bits versie van 6.06, en heb toch het probleem. Zou ik dan toch die glibc moeten hercompileren? Hier wordt ook melding van het probleem gemaakt:
https://help.ubuntu.com/community/XenVirtualMachine

De schrijver van die wiki kiest liever voor ubuntu 6.10 dan een eigen libc te compileren voor 6.06. Wat denken jullie?

Wido
05/03/07, 14:23
Ik heb geen ervaringen met TLS, op mijn systemen (64bits) werkt het allemaal zonder problemen.

Je kan 6.10 kiezen, maar daar heb je geen LTS.

fastrep
06/03/07, 16:45
Bedankt allen voor de reacties.
Nu werkt we alles. Ik was dus inderdaad bezig met een Ubuntu 32-bit cd. Nu heb ik de AMD64 en werkt Xen.
Ook heb ik de 3ware-driver (3w-9xxx.c/h) van de xen-kernel vervangen door de laatste updates van 3ware. Dit werkt, althans het compileert mooi mee in de kernel.
We hebben weer heel wat bijgeleerd :)

Laatste vraag: klopt het dat voor een domU je geen hardware-drivers moet selecteren? Want als ik het commando
make linux-2.6-xenU-config CONFIGMODE=menuconfig KERNELS="linux-2.6-xenU"
uitvoer, dan kom ik een configuratie waar geen enkele driver instaat.
Kan wel kloppen denk ik, want zo'n vm heeft geen toegang tot de hardware (behalve via dom0). Maar ik dacht dat ik ergens gelezen had dat een domU zich wel degelijk bewust moest zijn van de drivers?