PDA

Bekijk Volledige Versie : Welk OS kiezen?



IT-worX
04/03/07, 15:27
Ik heb nu al een tijdje een server met daarop fedora. Bij de installatie heb ik gekozen voor de minimale installatie (dus enkel het hoogstnoodzakelijke + ssh). Om dan via ssh heel DA te installeren (apache, php, mysql, bind, ...). En toch blijkt heel de server vol te staan met dingen die totaal niet nodig zijn (bvb drivers voor bluetooth, printers, ...).

Nu zou ik graag in de fedora/centos sfeer blijven, en mij aan het orienteren wat ik nu het best zou installeren. Van de ene hoor ik dat fedora slechts een desktop os is, en centos een variant van redhat, van de andere hoor ik dat ze met centos niet anders dan misérie hebben, en terug overgeschakeld zijn naar fedora.

Welk os draaien jullie (rpm based)? En waarom juist,

ErikKosters
04/03/07, 16:40
CentOS 4.4 - Snelle installatie en stabiel, weinig problemen mee :)
Fedora Core 5 - Voor servers waarvan CentOS de drivers niet pakt, Fedora heeft hiervoor vaak betere ondersteuning.

Marin
04/03/07, 18:16
Gentoo, erg minimale installatie, lekker snel. goed aanpasbaar. installatie vereist wel aardige linux kennis/ervaring en veel geduld

SF-Jeroen
04/03/07, 18:18
zoals Erik al zei, CentOS is goed. of gewoon Debian

thunder
04/03/07, 18:51
Gentoo, erg minimale installatie, lekker snel. goed aanpasbaar. installatie vereist wel aardige linux kennis/ervaring en veel geduld

idd gentoo is zeer aan te raden naar mijn mening.

CentOS niet doen... is zo lek als een zeef als je moet kiezen tussen Fedora Core (5) en CentOS neem dan FC5, maar ik raad (persoonlijk) Gentoo aan :)

Komto
04/03/07, 19:06
CentOS niet doen... is zo lek als een zeef

Bron?

remotehands
04/03/07, 19:21
idd gentoo is zeer aan te raden naar mijn mening.

CentOS niet doen... is zo lek als een zeef als je moet kiezen tussen Fedora Core (5) en CentOS neem dan FC5, maar ik raad (persoonlijk) Gentoo aan :)Waarom is het amateur-vrijwilligers project Fedora die allemaal bleeding beta's gebruikt veiliger dan
Centos, welke 99,99% gebaseerd is op Red Hat Enterprise Server, van de grootste speler uit de Linux-markt.

Fedora => richting zit op workstation
Centos => richt zich op (web)servers, waarbij security nog enkele malen belangrijker is dan bij workstations

Maar licht jouw opvatting eens toe :)
Wat is er lek aan?

SebastiaanStok
04/03/07, 19:22
Een aanrader is Debian, en mij is verteld dat je dan beter voor Ubentu kunt gaan :)

Erik
04/03/07, 19:41
Debian en Ubuntu zijn allebei wel goed voor servers. Ubuntu heeft wat regelmatiger updates wat wel fijn is. Ubuntu heeft ook een speciale server installatie (komt neer op geen GUI e.d.)

IT-worX
04/03/07, 20:05
Volgende OS'en kunnen overweg met DA (of beter...DA kan overweg met volgende OS'en :))




Redhat Linux 7.2, 7.3, 8.0, 9.0
RedHat Fedora 1, 2, 3, 4, 5
RedHat Enterprise / CentOS 3.0, 3.1, 3.2, 3.3, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4 (64-bit: 4.1, 4.2, 4.3 only)
FreeBSD 4.7, 4.8, 4.9, 4.10, 4.11, 5.0, 5.1, 5.2, 5.2.1, 5.3, 5.4, 6.0, 6.1

Debian Sarge/Woody 3.1
Dus enkel centos/fedora en debian (dus wss ook ubuntu) kan ik gebruiken. gentoo etc niet.

systemdeveloper
04/03/07, 21:28
Pak toch FreeBSD. Dan weet je tenmiste wat je installeert, waar het terecht komt en hoe je er vanaf komt :P

t.bloo
05/03/07, 00:00
De discussie bsd versus linux ga ik niet voeren, maar als het om een server installatie gaat dan vind ik persoonlijk debian een aanrader als distributie. Op de een of andere manier is het simpeler om daarmee snel en to the point te werken.

thunder
05/03/07, 00:51
Bron?

Ervaringen heb genoeg gehackte CentOS servers gezien die wel dergelijk (normaal) beveiligt was , ik heb zelf ook CentOS op een server gehad was regelijk beveiligt maar toch binnengeraakt....

DA geeft idd geen officieele ondersteuning maar ik ga denkelijk DA toch eens op Gentoo testen...

mijn top:
1.Gentoo
2.Fedora (5)

Marin
05/03/07, 00:58
tja, wij hebben ook een tidje op fedora 4 gedraaid.. maar Gentoo bevalt idd beter. Ik wil er nogmaals wel bij vermelden dat je niet aan Gentoo moet beginnen als je geen linux kenner bent...

Ubuntu ook goede verhalen over gehoord overigens. Heb zelf alleen ervaring met de desktop versie.

frvge
05/03/07, 01:09
Mijn prive server wil niet werken op CentOS 4.4, maar de rest draait tevreden op CentOS4.3 of FC4 (en de mijne dus ook weer op 4.3)

dreamhost_nl
05/03/07, 09:10
Ervaringen heb genoeg gehackte CentOS servers gezien die wel dergelijk (normaal) beveiligt was , ik heb zelf ook CentOS op een server gehad was regelijk beveiligt maar toch binnengeraakt....


Naar mijn mening ligt dat dan toch echt niet aan CentOS, maar meer aan de ingestelde beveiliging door de beheerder. Maarre... out-of-the-box is uiteraard geen enkel OS veilig... uhm... misschien Trustix...?

SebastiaanStok
05/03/07, 10:19
BSD en Linux lijken op mekaar maar zijn toch verschillend :)
Als je een FreeBSD wil wagen is een voorgaande studie aan te raden, ik heb zelf een keer gepoogd voor FreeBSD te kijken maar door tijdgebrek is het er nooit van gekomen :o

Ik heb goede verhalen gehoord over Debian system, onder andere gaat Tweakers.net als standaard systeem gebruiken.
De keuze voor Ubentu is omdat het longtime support levert, iets wat je bij FC (heb ik mij weten te vertellen) niet echt hebt.

Wido
05/03/07, 10:34
Debian is een prima keuze als je niet de laatste versies wil, zoals PHP5 en MySQL5.

Draai je toch liever wat nieuwere software? Neem dan Ubuntu Dapper LTS, even stabiel, maar wel de wat nieuwere software.

Kenneth
05/03/07, 11:33
Servers hier draaien allemaal CentOS 4.4, beter dan de desktop OS Fedora Core IMO.

Thuis draai ik server met Ubuntu LTS 6.06, niets aan te klagen, runt top.

Formatking
05/03/07, 13:03
Thuis draai ik Gentoo 64-bit op mijn server. Hoewel het even doorbijten is tijdens de installatie, is het een super systeem. Tijdens de kernel-config raak ik nog een beetje de weg kwijt, maar als je de tijd neemt en je alle opties hebt nagezocht via google, weet je dat je alles hebt dat je wilt hebben en niet meer :)

daveww
10/08/07, 14:02
CentOS 4.5 Final, werkt perfect. Ik gebruik altijd minimal. En heb dan géén onnodige rotzooi..