PDA

Bekijk Volledige Versie : KPN sluit poort 25



DennisWijnberg
01/03/07, 14:18
Beste concullega's,

De laatste tijd klagen onze klanten ovet het feit dat ze onze mailservers (uitgaand) niet meer kunnen bereiken. Wij vonden dit vreemd aangezien wij dezelfde servers wel kunnen bereiken. Na een aantal tests (ping, telnetten) etc. kwamen we telkens tot de conclusie dat het tussen de PC en de internet-provider van onze klant ligt.

Na een analyse van de providers en enkele berichten op internet blijkt dat het merendeel van de KPN-providers (Planet, HetNet, HCCNet, Direct-ADSL) etc. de poort 25 uitgaand dicht gaan gooien. Hierdoor kunnen onze klanten niet langer gebruik maken van onze dienst.

Het enige dat wij onze klanten kunnen aanraden is de mailserver van de internet-provider gebruiken. Maar hierdoor creeeren de KPN-providers toch een voordeelspositie voor zichzelf? (Omdat als je de domeinnaam via planet.nl registreert je wel kan mailen). Zij voorkomen hiermee dat wij onze klanten de zelfde service kunnen aanbieden.

Mag dit wel, m.a.w. is dit geen vorm van oneerlijke concurentie?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie!

crazycoder
01/03/07, 14:19
Zie de andere 2 of 3 topics die hier al over lopen :)

Wido
01/03/07, 14:19
Uhm, je kan via hun mailserver ook mail met je eigen domein versturen?

trebbor
01/03/07, 14:22
Uhm, je kan via hun mailserver ook mail met je eigen domein versturen?

Just openrelay. Via je eigen domein versturen dus, alleen of het veilig is..

DennisWijnberg
01/03/07, 14:23
Klopt, maar ben je bekend met SPF records? Een aantal grote emailproviders weigert veel mail die op deze manier verzonden wordt.

Wido
01/03/07, 14:24
Just openrelay. Via je eigen domein versturen dus, alleen of het veilig is..Hoezo open relay? Ze weten toch via welke IP's er mail verstuurd mag worden?

En Dennis, dan neem je de ISP op in de SPF?

Ik vind het een hele normale ontwikkeling, zolang men hun PC niet weet te beveiligen, moet iemand het voor ze doen.

DennisWijnberg
01/03/07, 14:31
Hoezo open relay? Ze weten toch via welke IP's er mail verstuurd mag worden?

En Dennis, dan neem je de ISP op in de SPF?

Ik vind het een hele normale ontwikkeling, zolang men hun PC niet weet te beveiligen, moet iemand het voor ze doen.

Dat kan twee dingen betekenen.
- Of wij moeten voor alle domeinnaamen SPF records gaan invoeren en ook nog eens weten wat de ip's of hostnames van de betreffende provider zijn. En wat nu als mensen vanaf verschillende werkplekken (verschillende ISP's) versturen? Moeten ze elke keer de mailserver aanpassen in Outlook. Driekwart van deze mensen weet niet hoe dit moet of wil dit simpelweg niet.

- Of wij moeten onze klanten vragen dit te doen, ik had vanochtend nog iemand aan de telefoon die vroeg wat een browser was en wat een popup is. Hoe laat ik die mensen dit in vredesnaam doen?

Daarnaast belemmeren ze ons in het aanbieden van Anti-SPAM services.

eMiz0r
01/03/07, 14:49
Via een ander poortje aanbieden? (stomme opmerking misschien :d)

DennisWijnberg
01/03/07, 14:52
Via een ander poortje aanbieden? (stomme opmerking misschien :d)

Nee hoor, zeker niet dom. Feit is wel dat het voor een klant die niet weet wat een browser noch popup is lastig gaat worden om poorten te gaan aanpassen.

Daarnaast is het een onorthodox werkje om dat al je klanten te laten doen. Als ik kijk naar ons, bijna 10.000 domeinen... Ik geef het je te doen!

Sander-
01/03/07, 14:54
Nee hoor, zeker niet dom. Feit is wel dat het voor een klant die niet weet wat een browser noch popup is lastig gaat worden om poorten te gaan aanpassen.

Daarnaast is het een onorthodox werkje om dat al je klanten te laten doen. Als ik kijk naar ons, bijna 10.000 domeinen... Ik geef het je te doen!

Wat is meer werk, paar howto's (desnoods instructievideo's) maken waarin je de klant uitlegt dat hij even de alternatieve (587) SMTP port moet instellen met een uitleg erbij waarom dat zo is. Of heel moeilijk gaan doen en per provider uit gaan legegn waar ze nou de mailserver in moeten veranderen?

eMiz0r
01/03/07, 14:59
Nee hoor, zeker niet dom. Feit is wel dat het voor een klant die niet weet wat een browser noch popup is lastig gaat worden om poorten te gaan aanpassen.

Daarnaast is het een onorthodox werkje om dat al je klanten te laten doen. Als ik kijk naar ons, bijna 10.000 domeinen... Ik geef het je te doen!

Naja met ruim 18.000 domeinen hebben wij niet zo'n probleem. Je kunt het in een FAQ zetten of een standaard emailtje maken en deze sturen voor de klanten die er problemen mee hebben.

DennisWijnberg
01/03/07, 15:01
Wat is meer werk, paar howto's (desnoods instructievideo's) maken waarin je de klant uitlegt dat hij even de alternatieve (587) SMTP port moet instellen met een uitleg erbij waarom dat zo is. Of heel moeilijk gaan doen en per provider uit gaan legegn waar ze nou de mailserver in moeten veranderen?

Je hebt een punt hoor, absoluut!

Maar er is ook nog zoiets als een principe-kwestie. Ik heb het al helemaal niet op Planet en KPN, omdat deze al trucs uithalen (domeinnaam op eigen naam i.p.v. op naam van klant registereren) etc.

Daarnaast blijft het niet bij alleen instructie-video's. Je kan de allerbeste handleiding maken en zelfs video's zoals jij aangeeft maar ze blijven gewoon bellen.
Misschien zijn onze klanten wel verwend hoor, maar bij ons wordt de telefoon direct opgenomen en wordt je ook direct geholpen. Geen 0900-nummers, geen telefooncentrale, geen wachtrijen. Heeft absoluut z'n voordelen, maar ook als nadeel dat mensen dus eerst bellen en dan pas op je website kijken.

Conclusie: video's en handleidingen zijn leuk, maar hebben bij ons helaas niet het gewenste resultaat.


Naja met ruim 18.000 domeinen hebben wij niet zo'n probleem. Je kunt het in een FAQ zetten of een standaard emailtje maken en deze sturen voor de klanten die er problemen mee hebben.

Zo gaan wij niet en willen wij niet met onze klanten om gaan. Wij willen service (kunnen) bieden. Wij zitten ook niet in het zelfde marktsegment als jullie eMiz0r.

eMiz0r
01/03/07, 15:08
Dat is ook de reden waarom wij een 0900 nummer hanteren. Niet om geld uit de klanten te persen, maar om de telefonische helpdesk te ontlasten. Per email wordt er binnen het uur gereageerd, prima (gratis) alternatief en wij kunnen de kosten drukken door minder personeel aan te hoeven nemen. Een telefoontje kost per klant meer tijd dan een email.

Ik snap je principe-kwestie, maar providers willen spammers op deze manier in de gaten houden. Als ik zie dat alleen wij al bijna 400.000 spammails per dag te verwerken krijgen, welke hoeveelheden krijgen bedrijven van groot formaat dan wel niet binnen.. op deze manier pak je het bij de bron aan.


Zo gaan wij niet en willen wij niet met onze klanten om gaan. Wij willen service (kunnen) bieden. Wij zitten ook niet in het zelfde marktsegment als jullie eMiz0r.

Wat is er mis met klanten op de hoogte brengen van het feit dat je een alternatief aanbied voor het dichtgooien van poort 25? No offence, maar wij bieden dit alternatief al aan en als ik het zo lees schoppen jullie alleen tegen de ISP's en hebben geen alternatief. Tot op heden bieden wij dan (denk ik) meer service in het "budget segment" dan jullie in het "highend segment".

Randy
01/03/07, 15:18
Je hebt een punt hoor, absoluut!

Maar er is ook nog zoiets als een principe-kwestie. Ik heb het al helemaal niet op Planet en KPN, omdat deze al trucs uithalen (domeinnaam op eigen naam i.p.v. op naam van klant registereren) etc.

Wat zij overigens netjes in de voorwaarden aangeven...

DennisWijnberg
01/03/07, 15:21
Ik denk, zonder off-topic te raken dat onze klanten van ons verwachten dat wij geen 0900-nummer nemen. Ze betalen bij ons wat meer dan bij een (oneerbiedig) 'budget-provider' maak mogen daarvoor ook wat meer verwachten (zoals een 088 i.p.v. 0900 nummer), maar genoeg hierover.

Momenteel bieden wij ook het alternatief om mensen telefonisch door hun instellingen heen te helpen maar dit zou niet nodig moeten zijn, vinden wij.

Een klant die veel met de laptop onderweg is tussen verschillende vestigingen moet continu haar e-mailservers aanpassen. (Of voor elke provider een account configureren en elke keer apart de lokatie selecteren).

t.bloo
01/03/07, 15:23
Het is het probleem van de klant. Hij kiest voor die access provider, niet jij. Ze kunnen ook naar een andere provider gaan, of een ander poortje instellen.

bakkerl
01/03/07, 15:27
Of, als je makkelijk van alles af wil zijn, dan huur je een programmeur voor 2 daagjes die een windows services maakt welke op localhost poort 25 staat te luisteren. Alle mail accepteerd en vervolgens op een door jullie gekozen poort aan jullie geeft. Eventueel meteen wat smtp auth automatisch voor de klant erbij configgen dat het geheel lekker makkelijk voor de klant wordt. Klant kan met 1 instelling voor het verzenden (localhost) weer verder. 95% van de windows gebruikers ook weer blij en het werkt (bijna) altijd bij elke provider.

crazycoder
01/03/07, 15:30
Een klant die veel met de laptop onderweg is tussen verschillende vestigingen moet continu haar e-mailservers aanpassen. (Of voor elke provider een account configureren en elke keer apart de lokatie selecteren).
Dat ligt dan aan de keuzes die men heeft gemaakt.

Afhankelijk van de klant zou deze bijv via vpn met het hoofdkantoor verbonden kunnen zijn. Of heeft men vpn tussen de verschillende kantoren liggen..

Trouwens, als het 1 bedrijf is heeft men vaak ook 1 provider..

DennisWijnberg
01/03/07, 15:31
Wat zij overigens netjes in de voorwaarden aangeven...

Klopt, is waar maar neemt niet weg dat het geen slynxe (schrijf je dit zo?) trucs zijn om je klanten vast te houden. Of de klanten lezen het niet, of ze weten niet wat het betekend.


Dat ligt dan aan de keuzes die men heeft gemaakt.

Afhankelijk van de klant zou deze bijv via vpn met het hoofdkantoor verbonden kunnen zijn. Of heeft men vpn tussen de verschillende kantoren liggen..

Trouwens, als het 1 bedrijf is heeft men vaak ook 1 provider..

Ik noem ook maar een dwarsstraat, kunnen ook klanten zijn natuurlijk o.i.d. (let op de o.i.d. ;))


Of, als je makkelijk van alles af wil zijn, dan huur je een programmeur voor 2 daagjes die een windows services maakt welke op localhost poort 25 staat te luisteren. Alle mail accepteerd en vervolgens op een door jullie gekozen poort aan jullie geeft. Eventueel meteen wat smtp auth automatisch voor de klant erbij configgen dat het geheel lekker makkelijk voor de klant wordt. Klant kan met 1 instelling voor het verzenden (localhost) weer verder. 95% van de windows gebruikers ook weer blij en het werkt (bijna) altijd bij elke provider.

Dat vind ik nu eens echt een goed idee. Kan ik zelf wel eens mee bezig gaan! Maar je houdt het probleem dat je de klanten aanpassingen / installaties moet laten doen...

bakkerl
01/03/07, 16:35
Dat vind ik nu eens echt een goed idee. Kan ik zelf wel eens mee bezig gaan! Maar je houdt het probleem dat je de klanten aanpassingen / installaties moet laten doen...

Elke klant dan een bestand downloaden, dubbel klikken om te starten en op next, next, next klikken.
Om de mail te configgen hebben ze ook OOIT wat moeten doen.

t.bloo
01/03/07, 16:58
en het moet werken op Windows 98, ME, 2000, XP, Vista, CE en dan laat je de Linux en Mac gebruikers nog buiten beschouwing... ik zou er niet aan beginnen als ik jou was

ju5t
01/03/07, 17:14
Dan kun je net zo goed een registry hack maken, dubbel klikken, weet u het zeker, ja, klaar. Waarom moet het met een of andere omslachtige service?

De linux en mac gebruikers mogen toch wel een zeker niveau van professionaliteit halen om het zelf te redden.

bakkerl
01/03/07, 19:04
en het moet werken op Windows 98, ME, 2000, XP, Vista, CE en dan laat je de Linux en Mac gebruikers nog buiten beschouwing... ik zou er niet aan beginnen als ik jou was
Windows 98 en ME zijn al niet meer gesupport door microsoft. Zelfs geen zakelijke ondersteuning maar. Waarom zou je als ISP er dan nog ondersteuning op geven.

Linux en Mac gebruikers acht ik zelf in staat om oplossing te bedenken.


Dan kun je net zo goed een registry hack maken, dubbel klikken, weet u het zeker, ja, klaar. Waarom moet het met een of andere omslachtige service?

Omdat je dan 'standaard' gegevens voor elke client af kan geven. Ongeveer een smtphost: localhost en poort: 25.
Of de gebruiker nu outlook (express) thunderbird of incredimail gebruikt.

crazycoder
01/03/07, 19:08
Wat een gedoe zeg.

Klik hier, daar, daar, daar en daar klop dat en dat nummertje in. Klik op OK en klaar. Is dit dan zo moeilijk? Nee dus.

Als je een service ga schrijven moet je die ook onderhouden en eventueel updates aanleveren. Wie het niet geinstalleerd krijgt moet ook weer het e.e.a. gaan doen.

Triloxigen
01/03/07, 19:56
Klik hier, daar, daar, daar en daar klop dat en dat nummertje in. Klik op OK en klaar. Is dit dan zo moeilijk? Nee dus.

Voor ons niet nee.
Voor alle klanten wel..

crazycoder
01/03/07, 21:26
Voor ons niet nee.
Voor alle klanten wel..
Dan laat je een paar andere muisklikken doen en start je:
hulp op afstand.

Neem je de desktop over en doe je het even.

Ik heb trouwens vaak genoeg moet mensen te maken die 0,0 van computers weten. Als je zelf weet wat je doe dan is telefonisch door de menu's geleiden gewoon heel goed te doen.

DennisWijnberg
02/03/07, 08:58
Dan laat je een paar andere muisklikken doen en start je:
hulp op afstand.

Neem je de desktop over en doe je het even.

Ik heb trouwens vaak genoeg moet mensen te maken die 0,0 van computers weten. Als je zelf weet wat je doe dan is telefonisch door de menu's geleiden gewoon heel goed te doen.

Dat klopt, maar dat wil je ook niet voor duizenden klanten doen...

eMiz0r
02/03/07, 09:12
Dat klopt, maar dat wil je ook niet voor duizenden klanten doen...

Dan is het zelfs makkelijker om even een FAQ pagina te schrijven met screenshots en je klanten daar naartoe te verwijzen. Duidelijker kunnen ze het niet krijgen (ook niet als je het via de telefoon uitlegt en de boodschap tig keer moet herhalen).

Het kan echt makkelijker dan je denkt. Ook voor duizenden klanten.

crazycoder
02/03/07, 09:13
Dat klopt, maar dat wil je ook niet voor duizenden klanten doen...
Kom op zeg, je wil toch niet zeggen dat al je klanten hier de gevolgen van ondervinden.

Verder wensen jullie jezelf, als ik het goed heb begrepen, als kwaliteitsprovider te positioneren. Dus mag men wel wat meer verwachten.

Als je klanten altijd aan had geraden om de smtp server van hun adsl provider te gebruiken had je hier nooit last van gehad! maar omdat het zo --ahum-- belangrijk is om jullie smtp server te laten gebruiken heb je nu meer problemen dan je lief is.

Triloxigen
02/03/07, 09:28
Dat klopt, maar dat wil je ook niet voor duizenden klanten doen...

My point.
We kunnen de handelingen ondertussen gewoon dromen :(

eMiz0r
02/03/07, 11:53
Ik verbaas me toch wel over het feit dat hosters liever moeilijk doen dan makkelijk en vervolgens er ook nog over klagen :)

MaffeMuis
06/03/07, 23:57
Pfff, krijg er steeds meer "klachten" over.... Ik ben benieuwd wanneer de eerste klanten hierdoor weggaan... Waarna ze er achter komen, dat dit niet onze schuld is :(

Apoc
07/03/07, 00:38
Als host zijnde gewoon SMTP (tevens) op poort 26 laten draaien, klanten instructies geven over hoe ze (bijvoorbeeld) outlook instellen om poort 26 te laten gebruiken i.p.v. 25, probleem opgelost :)

Dillard
07/03/07, 01:39
Vandaag een reseller van ons gesproken die Planet had verzocht om een ontheffing te verlenen (wat ze overigens dus niet doen). Weet je het antwoord van de Planet medewerker? "Als u uw hosting en domeinnaam gewoon bij ons onderbrengt heeft u nergens last meer van". Over geintjes gesproken ....

Ryan Kalkhoven
07/03/07, 07:58
Vandaag een reseller van ons gesproken die Planet had verzocht om een ontheffing te verlenen (wat ze overigens dus niet doen). Weet je het antwoord van de Planet medewerker? "Als u uw hosting en domeinnaam gewoon bij ons onderbrengt heeft u nergens last meer van". Over geintjes gesproken ....

Over de echte reden van deze blokkade gespoken....
Ik denk dat wij als hoster nu maar gaan vertellen aan klanten dat ze bij ons adsl moeten/kunnen nemen.....

JayvD
07/03/07, 08:48
Kreeg gisteren hier ook last van helemaal vergeten dat ze het gingen doorvoeren.

Vind het wel absurd dat KPN (in mijn geval) echt helemaal niets over het blokkeren hebben gemeld. Als ik niet zelf op de hoogte was van het blokkeren dan zou ik het nooit geweten hebben!

dotnetjunkie
07/03/07, 08:50
Wow, wat een heisa om niets! :)

Weet je dat dit in België bij zowat elke ISP altijd al zo geweest is?
De normaalste zaak van de wereld dus dat je via de SMTP van je provider moet verzenden, en klanten weten dat ook gewoon.

Ik kijk er echt van op dat dit in Nederland blijkbaar dus nog niet het geval is/was. Naar particuliere klanten toe vind ik het overigens niet meer dan normaal dat ISP's dit vereisen, het stopt bvb. alle malware met ingebouwde SMTP spam-mailers...

DennisWijnberg
07/03/07, 10:01
Over de echte reden van deze blokkade gespoken....
Ik denk dat wij als hoster nu maar gaan vertellen aan klanten dat ze bij ons adsl moeten/kunnen nemen.....

Juist, en dat is dus de reden waarom ik 'boos' ben op Planet en ik vind dat dit oneerlijke concurentie is. Ik heb de NMA gesproken en ik krijg binnen 3 a 4 weken hier een reactie op.

BramuS
07/03/07, 11:11
Dit heb ik enige weken terug ook al ondervonden, na contact met planet geven ze zelf GEEN reactie, je krijgt een reactie van een of andere "antwoord apparaat" kortom telkens de zelfde e-mail over de relay. Oftewel je moet zeggen tegen je klanten gebruik de mail.planet.nl maar. (als de klant planet heeft)


Pfff, krijg er steeds meer "klachten" over.... Ik ben benieuwd wanneer de eerste klanten hierdoor weggaan... Waarna ze er achter komen, dat dit niet onze schuld is :(
Of even gewoon op je support site vermelden dat de klanten moeten switchen en een mass mail sturen naar je klanten? Dan weten hun wat er aan de hand is, gewoon even uitleggen in nederlands en niet ict taal :)

Apoc
07/03/07, 12:35
Oftewel je moet zeggen tegen je klanten gebruik de mail.planet.nl maar. (als de klant planet heeft)

Zie mijn eerdere reactie in dit topic. Zet als host zijnde gewoon port 26 open, informeer je klanten over hoe zij van port 26 gebruik kunnen maken ipv port 25, probleem opgelost.

brinkie
09/03/07, 15:54
Zie mijn eerdere reactie in dit topic. Zet als host zijnde gewoon port 26 open, informeer je klanten over hoe zij van port 26 gebruik kunnen maken ipv port 25, probleem opgelost.

Ouch.. hou op zeg.. de mensen die problemen hebben snappen nu al vaak niet eens waarom en wat een "poort" is, wat hun provider daar mee te maken heeft enz. dus hoe zal ik ze dan gaan uitleggen dat nu de mail op een ander poort draait? Ik raad mensen aan naar hun provider te gaan en daar te klagen -die veroorzaakt het probleem immers- en niet bij mij! Als een provider een functionaliteit ontneemt aan zijn klanten, ga ik geen workarounds voor die providers zitten te bedenken! Da's de omgekeerde wereld.

Overigens raad ik mijn klanten altijd al aan hun eigen provider's smtp te gebruiken. Maar het aantal dat toch die "van hun eigen site" (zo zien ze dat) gebruiken en problemen krijgt neemt nu wel hand over hand toe. Blijkbaar wordt het dichtzetten gefaseerd uitgevoerd of waren ze er nog een paar vergeten.


Juist, en dat is dus de reden waarom ik 'boos' ben op Planet en ik vind dat dit oneerlijke concurentie is. Ik heb de NMA gesproken en ik krijg binnen 3 a 4 weken hier een reactie op.

Ik denk niet dat die daar wat aan gaan doen! Je kan ook de klanten adviseren over te stappen naar een andere ISP, bijv. XS4ALL ofzo..

Wido
09/03/07, 15:59
Ik ben het helemaal met je eens brinkie, ik ga ook echt geen workaround maken omdat hun provider poort 25 blokkeert.

Sommige mensen denk ook dat mail.hundomein.tld in de mail headers verschijnt als ze onze servers gebruiken, dat is eigenlijk de enige reden waarvoor ze het doen.

Men heeft geen idee hoe het mail protocol werkt, dus dan maakt het ook helemaal niets uit dat je de SMTP van je provider gebruikt.

Stel ze gaan straks verplichten dat alle klanten een proxy voor poort 80 moeten gebruiken, ga jij dan ook op poort 81 of 8080 alle websites draaien? Nee, dat dacht ik ook.

Ik vind het een prima maatregel dat poort 25 dicht zit, daar kunnen andere ISP's nog een voorbeeld aan nemen.

DennisWijnberg
09/03/07, 16:43
Ouch.. hou op zeg.. de mensen die problemen hebben snappen nu al vaak niet eens waarom en wat een "poort" is, wat hun provider daar mee te maken heeft enz. dus hoe zal ik ze dan gaan uitleggen dat nu de mail op een ander poort draait? Ik raad mensen aan naar hun provider te gaan en daar te klagen -die veroorzaakt het probleem immers- en niet bij mij! Als een provider een functionaliteit ontneemt aan zijn klanten, ga ik geen workarounds voor die providers zitten te bedenken! Da's de omgekeerde wereld.

Overigens raad ik mijn klanten altijd al aan hun eigen provider's smtp te gebruiken. Maar het aantal dat toch die "van hun eigen site" (zo zien ze dat) gebruiken en problemen krijgt neemt nu wel hand over hand toe. Blijkbaar wordt het dichtzetten gefaseerd uitgevoerd of waren ze er nog een paar vergeten.

Eens.

crazycoder
09/03/07, 17:49
Overigens raad ik mijn klanten altijd al aan hun eigen provider's smtp te gebruiken. Maar het aantal dat toch die "van hun eigen site" (zo zien ze dat) gebruiken en problemen krijgt neemt nu wel hand over hand toe. Blijkbaar wordt het dichtzetten gefaseerd uitgevoerd of waren ze er nog een paar vergeten.

Tot niet eens zo heel lang geleden kreeg je bij direct-adsl niet de mogelijkheid om de smtp server van kpn te gebruiken.. Of men deed alleen maar alsof, dat kan ook..


Sommige mensen denk ook dat mail.hundomein.tld in de mail headers verschijnt als ze onze servers gebruiken, dat is eigenlijk de enige reden waarvoor ze het doen.

En wie kijkt er dan naar de headers... of snapt hoe ze te lezen....

Als ik een klant een keer vraag naar de headers dan hebben ze geen benul van waar ze nu eigenlijk naar kijken.. dus zo'n vaart zal het allemaal niet lopen..

brinkie
10/03/07, 11:24
Ik vind het een prima maatregel dat poort 25 dicht zit, daar kunnen andere ISP's nog een voorbeeld aan nemen.

Ik vind het ook niet zo'n slechte actie van één kant hoor, alleen had de informatie vanuit de ISP's beter gekund... Maarja, .. KPN he? Die hebben nog nooit van service gehoord. Ik zit nu ook al 2,5 maand te wachten op de telefoonaansluiting op m'n nieuwe kantoor.. internet gebruiken moet ik nu via m'n GSM doen :mad: of thuis werken..

Triloxigen
10/03/07, 11:48
Zie mijn eerdere reactie in dit topic. Zet als host zijnde gewoon port 26 open, informeer je klanten over hoe zij van port 26 gebruik kunnen maken ipv port 25, probleem opgelost.

Dan kun je net zo goed uitleggen hoe ze de mailserver van hun ISP gebruiken. Dan maakt het ook niet meer uit ;)

Wido
10/03/07, 12:26
En wie kijkt er dan naar de headers... of snapt hoe ze te lezen....

Als ik een klant een keer vraag naar de headers dan hebben ze geen benul van waar ze nu eigenlijk naar kijken.. dus zo'n vaart zal het allemaal niet lopen..Nee, dat is wat ik soms op de helpdesk voorbij zie komen.

Ik heb mail.mijndomein.tld ingevuld, maar nu zie ik in de headers toch nog staan smtpXX.mail.pcextreme.nl, dat wil ik niet!

Er is in principe helemaal niets mis met gewoon je SMTP van je provider gebruiken.

crazycoder
10/03/07, 12:41
Nee, dat is wat ik soms op de helpdesk voorbij zie komen.

Ik heb mail.mijndomein.tld ingevuld, maar nu zie ik in de headers toch nog staan smtpXX.mail.pcextreme.nl, dat wil ik niet!

Er is in principe helemaal niets mis met gewoon je SMTP van je provider gebruiken.
Wat ik bedoel is dat de ontvanger daar niet naar kijkt.. of praktisch nooit..

Wij promoten altijd het gebruik van de smtp servers van de access provider. Mocht die er een potje van maken dan mag men, onder strikte voorwaarden, onze servers gebruiken.

Wido
10/03/07, 12:43
Same here, er is geen voordeel in het gebruiken van onze SMTP. En sinds er al een gehele tijd ISP's poort 25 blokkeren is het voor ons een stuk makkelijk om men te vertellen de SMTP van de ISP te gebruiken.

scenestar
10/03/07, 13:23
Kan je niet gewoon een relay opzetten?

Triloxigen
10/03/07, 14:08
Kan je niet gewoon een relay opzetten?
Hoe wilde je dat doen als de poort dus geblokkeerd is? ;)

Maxhost
10/03/07, 16:59
Als je gewoon niet overal zo'n probleem van maakt...

Ok, planet heeft de poort dicht gedaan. Is niet anders. Je kan echt niet zomaar tegen hun op hoor? Als zij hun poort dicht doen is dat hun keuze. Als je dat als klant niet wilt, moet je niet naar planet gaan?

bakkerl
10/03/07, 17:01
Als je gewoon niet overal zo'n probleem van maakt...

Ok, planet heeft de poort dicht gedaan. Is niet anders. Je kan echt niet zomaar tegen hun op hoor? Als zij hun poort dicht doen is dat hun keuze. Als je dat als klant niet wilt, moet je niet naar planet gaan?

Waar wel wat aan te doen is, is dat de planet helpdesk klanten adviseert om domeinen maar bij planet te stallen om zo problemen te voorkomen.

crazycoder
10/03/07, 17:40
Als je gewoon niet overal zo'n probleem van maakt...

Ok, planet heeft de poort dicht gedaan. Is niet anders. Je kan echt niet zomaar tegen hun op hoor? Als zij hun poort dicht doen is dat hun keuze. Als je dat als klant niet wilt, moet je niet naar planet gaan?
Voordat je jouw mond open trek moet je jezelf misschien eerst in de problematiek verdiepen.

Vooral bestaande klanten worden hierdoor getroffen. Die hebben in het voorgeschotelde contract nimmer vermeld gekregen dat poort 25 dicht zou gaan.

Je kan trouwens prima tegen planet en de overige providers die eigendom van kpn zijn op.

Dillard
11/03/07, 13:54
Vooral bestaande klanten worden hierdoor getroffen. Die hebben in het voorgeschotelde contract nimmer vermeld gekregen dat poort 25 dicht zou gaan.


Het zou ze ook sieren als ze tenminste hun klanten hierover informeren, ipv dat wij gebeld worden met de veronderstelling dat het probleem "wel bij ons zal liggen, want zij hebben niets aan hun instellingen gewijzigd".

crazycoder
11/03/07, 14:04
Het zou ze ook sieren als ze tenminste hun klanten hierover informeren, ipv dat wij gebeld worden met de veronderstelling dat het probleem "wel bij ons zal liggen, want zij hebben niets aan hun instellingen gewijzigd".
Dat schreef ik, een week of wat geleden, ook in een ander topic.

Minstens zo problematisch wordt het als de direct-adsl klant door een abusedesk medewerker/ster in de blacklist wordt gezet. Daar gaat geen e-mail over naar het e-mail adres wat zij hebben.. in plaats daarvan blacklisten ze zomaar.

Overigens was de laatste listing die ik tegen kwam 100% onterecht. Op het tijdstip dat er spam verzonden zou zijn stonden er zelfs geen computers aan :p

Als het zo nog een tijdje doorgaat dan gaan we zelf adsl leveren..

Mijn opmerking was in dit geval overigens meer gericht naar maxhost die van mening is dat je dan niet naar planet moet gaan.. voor bestaande klanten is die keuze er immers niet meer..

t.bloo
11/03/07, 19:09
er is geen voordeel in het gebruiken van onze SMTP.
ja wel hoor, als je laptop gebruiker bent en veel op verschillende locaties zit, dan is het erg wenselijk om een "eigen" smtp server te kunnen gebruiken. met dhcp krijg je overal wel toegang tot een netwerk maar je uitgaande mailserver krijg je er niet bij door en dus kun je niet mailen

oomkees
11/03/07, 21:03
Aan de ene kant vind ik het een prima actie van de internetproviders, maar aan de andere kant snap ik ze niet helemaal.

Mensen die met een laptop op meerdere locaties zitten en verschillende internetproviders gebruiken hebben hier alleen maar last van. Elke keer de uitgaande mailserver aanpassen. Laat de providers dan een whitelist opzetten waar je op verzoek (en evt. na ondertekening van een overeenkomst) in opgenomen kunt worden. Heb de KPN hierover gemaild, en als reactie krijg je dat poort 25 op het gehele netwerk geblokkeerd is.

Bij ons op de helpdesk krijgen we regelmatig vragen of er problemen met onze SMTP-server is, omdat men geen mail kan versturen. Leg je ze het verhaal uit, en dan vragen ze je of dit sinds een dag o.i.d. is. Dit gaat al een aantal weken. Men voert dit hele gebeuren dus gefaseerd door. Poort 25 wordt dus ook niet op netwerk-niveau geblokkeerd.

crazycoder
11/03/07, 23:16
Laat de mensen met een laptop dan ergens een vpn device hangen, daarop connecten en ze hebben altijd dezelfde smtp server.

Of via een andere poort, is ook al genoemd..

Volgende probleem..

DennisWijnberg
12/03/07, 14:02
Dus ik moet mijn klanten gaan zeggen dat zij een VPN-server moeten nemen?

Wie gaat die server daar op lokatie betalen dan? En de installatie + onderhoud ervan?

crazycoder
12/03/07, 14:42
Dus ik moet mijn klanten gaan zeggen dat zij een VPN-server moeten nemen?

Wie gaat die server daar op lokatie betalen dan? En de installatie + onderhoud ervan?
Een vpn device, aan de klant hoe deze dat verder in wil vullen. Meer dan genoeg routers die het ondersteunen. Als de klant meerdere vestigingen heeft mogen de kosten het probleem niet zijn.

Als je altijd onderweg bent is het gebruiksgemak ook wel wat waard. Anders bied jij het op abonnementsbasis aan.. Gebruik het nadeel als een voordeel :)

Ze kunnen ook naar business adsl van kpn. Daar geldt die limiet voor zover ik weet niet. Of in ieder geval nog niet..

Of, zoals vaker gezegd, gebruik een andere poort. Of.. een andere dsl aanbieder..

EsMa
13/03/07, 23:40
Niet alleen KPN heeft poort 25 dichtgegooid. Ook @home en Casema.
Wie zullen nog meer volgen?

crazycoder
14/03/07, 00:18
In technische zin is het eigenlijk niet zo'n groot probleem. Andere poort, VPN, you name it.

Zakelijk gezien kan dit mogelijk niet echt door de beugel omdat klanten voor e-mail gerelateerde diensten geen enkele vrijheid meer hebben om een andere leverancier te kiezen. Of je moet van de klant gaan vereisen dat deze speciale truukjes uit gaat halen..
Ik dacht dat dit soort koppelverkopen een beetje verboden waren.

Apoc
14/03/07, 00:36
Ik dacht dat dit soort koppelverkopen een beetje verboden waren.

Zeker als je dan naar hun helpdesk belt, en dan ze dan adviseren om dan maar hosting bij hen af te nemen. Zoiets verzint zo'n helpdesk medewerker echt niet zelf.

Ik ondervind er zelf geen last van, wij doen sowieso geen shared hosting, maar als dat wel zo was, dan zou ik toch zeker naar eventuele juridische stappen kijken. Het zou me ook niet verbazen als bepaalde hosting providers dat zelfde idee hebben.

TuCje
14/03/07, 08:55
En dingen als Kassa ?
Bellen naar KPN met een bandje lopen op de achtergrond ?

crazycoder
14/03/07, 08:59
En dingen als Kassa ?
Bellen naar KPN met een bandje lopen op de achtergrond ?
Kassa = consumenten programma
hosters = zijn zakelijk (of zouden dat moeten zijn :))

In ieder geval dus niet de juiste doelgroep.

Apoc
14/03/07, 11:06
En dingen als Kassa ?
Bellen naar KPN met een bandje lopen op de achtergrond ?

Het is overigens niet legaal om een telefoongesprek op te nemen zonder medeweten en toestemming van de andere partij. Maar zoals crazycoder al zei, dat gaat hier sowieso niet op.

crazycoder
14/03/07, 11:49
Als je dan al iets wil doen, dan lijkt de nma een prima partij. Kan handig zijn om verklaringen te vragen van de klanten die gesprekken met deze planet e.d. hebben gevoerd.
Dat kan je gelijk aan je klacht toevoegen.

Janine
17/03/07, 16:22
Iemand enig idee hoe het met Orange momenteel zit omtrent no.25 en wat er in de toekomst gaat gebeuren?

®on
17/03/07, 18:16
Iemand enig idee hoe het met Orange momenteel zit omtrent no.25 en wat er in de toekomst gaat gebeuren?
Geblokkeerd, of men moet nu net mijn klanten aan het pesten zijn ;)

HBCS
26/03/07, 21:29
casema is hier in delft ook dicht maar wil evenrueel voor bedrijven tegen een flinke rekening (€ 280)de poort voor je open zetten dat is mijn ervaring met casema

crazycoder
28/03/07, 08:11
Wij hebben een paar klanten die hier hinder van ondervinden. Alhoewel een workaround mogelijk is hebben we zin om KPN aan te pakken.
De klanten gaan (per e-mail) opheffing van deze beperking aanvragen. Mochten ze dat niet krijgen dan volgt een klacht richting NMA.

Zijn anderen hier ook mee bezig? Ik denk namelijk dat 1 klacht niet veel uit zal halen. Als er tientallen binnen komen zet het wellicht meer zoden aan de dijk.

Alhoewel ik ook over de kwaliteiten van menig door KPN gezonden monteur mijn bedenkingen heb (volledig open wifi enzo) snap ik wel waarom KPN de stap neemt om te blokkeren.
Zij verplichten daarmee klanten diensten van KPN af te nemen. Dat lijkt mij niet echt in de haak.

Pur
28/03/07, 12:09
Dat lijkt me een argument waar je weinig rendement mee haalt. KPN biedt tenslotte geen betaalde SMTP service. De SMTP service bestaat al en kost niets extra's voor de klant.

KPN haalt imho ook geen direct financieel voordeel uit de situatie. Waarschijnlijk kost de maatregel alleen maar geld omdat er meer SMTP servers moeten worden aangeschaft/beheerd.

Daarnaast verplicht niemand de klanten om bij KPN te blijven. Ze kunnen altijd nog overstappen naar een andere ISP na einde contracts duur.

Er zitten ook in mijn optiek althans geen onoverkombare nadelen aan vast. Mensen kunnen nog steeds mailen uit naam van hun eigen domein.

Dus ik vermoed dat de NMA hier niet echt iets mee kan. Er is geen kartel van ISP's die heimelijk hebben besloten port 25 dicht te zetten. En ik zie geen direct financieel voordeel wat KPN hier uit haalt omdat de klant geen extra dienst hoeft af te nemen omdat die al inbegrepen was bij z'n adsl verbinding.

Niet dat ik het overigens eens ben met de port 25 blokkade (ingaand of uitgaand). Maar blijkbaar is de massa van de klanten bij de grotere ISP's clueless en levert dat dus vervelende situaties op.

crazycoder
28/03/07, 13:51
Zelfs dat contract uitdienen gaat nog nader bekeken worden. Je kan immers stellen dat er dusdanige beperkingen op de dienst van kracht zijn geworden dat het product teveel is gewijzigd waardoor kenmerkende eigenschappen verloren zijn.

Overigens, kijk, ik snap het tegengaan van spam maar vind de methode die gekozen is niet kunnen.

KPN bied in ieder geval op dit moment geen aanvullende diensten. Ik kan mezelf niet voorstellen dat ze daar niet mee gaan komen..

We gaan eerst fijn de reacties van KPN afwachten.. een partij die na alle overnames overigens behoorlijk groot is. Of een klacht bij de NMA indienen enig resultaat zal hebben weet ik niet. Dat zal, als het ooit zover komt, vanzelf blijken.

Magnetronkip
28/03/07, 14:21
Niet alleen KPN heeft poort 25 dichtgegooid. Ook @home en Casema.
Wie zullen nog meer volgen?


Zou jij mij de bron kunnen laten zien waar je kan vinden dat @home poort 25 heeft dicht gegooid ? anders moet ik toch echt opzoek naar een andere provider.

ik heb hier 8 verschillende e-mail adressen die allemaal versturen via een andere mail server. Zo ver ik weet heeft @home ze (nog) niet dichtgegooid

phreak
28/03/07, 15:17
Zou jij mij de bron kunnen laten zien waar je kan vinden dat @home poort 25 heeft dicht gegooid ? anders moet ik toch echt opzoek naar een andere provider.

ik heb hier 8 verschillende e-mail adressen die allemaal versturen via een andere mail server. Zo ver ik weet heeft @home ze (nog) niet dichtgegooid

iirc heeft @home dit al een geruime tijd.

EsMa
28/03/07, 20:26
Zou jij mij de bron kunnen laten zien waar je kan vinden dat @home poort 25 heeft dicht gegooid ? anders moet ik toch echt opzoek naar een andere provider.

ik heb hier 8 verschillende e-mail adressen die allemaal versturen via een andere mail server. Zo ver ik weet heeft @home ze (nog) niet dichtgegooid

een klant van mij zit bij @home en die kon pas weer email verzenden nadat hij de mailserver van @home ging gebruiken.
Wellicht doen zij het ook gefaseerd net als KPN.

Christiaan1
28/03/07, 20:43
Het is toch al enige tijd zo dat @home haar port 25 blokkeert?

http://tweakers.net/nieuws/23240/@Home-sluit-poort-25-blokkeert-mailservers-klanten.html

groenleer
29/03/07, 09:50
@Home blokkeert poort 25 inkomend (richting het @Home netwerk) wanneer het verkeer betreft voor andere systemen dan de @Home mailservers.

Uitgaand, het verzenden via je eigen server die in 'amsterdam' hangt, is geen probleem. Althans niet in Tilburg.
Wij maken al ruim 4 jaar gebruik van mail onder eigen domein over andere servers dan @Home en nog nooit problemen gehad.

Maar het zou inderdaad altijd kunnen dat men het gefaseerd instelt.

xs-gebruiker
02/07/07, 19:29
De super oplossing voor het file probleem!
Gooi gewoon de A28 en A6 dicht! probleem opgelost..

Dit is gewoon de concurentie kapot proberen te maken.

YourWebSolution
02/07/07, 22:15
<knip>Dit is nou ook niet echt on topic reageren.

1ms
02/07/07, 23:18
Ook speedlinq heeft uiteindelijk de porten gesloten. Erg jammer maar niets aan te doen :( Heb ook met de helpdesk gebeld om te vragen of dit ongedaan gemaakt kan worden aangezien dit nergens voorkomt ik het contract dat ik met mijn isp getekend heb. Helaas blijven ze bij de besslising.

Wat overigens wel een leuke oplossing is is het volgende

Ik draai mailserver op bijv port 2525
Mail kan niet bezorgt worden, dus mail gaat naar een backup mx ergens in het dc ofzo, deze stuurt het dan naar jouw mailserver op port 2525.

Het werkt echt ;)

Mastje
02/07/07, 23:24
De super oplossing voor het file probleem!
Gooi gewoon de A28 en A6 dicht! probleem opgelost..

Dit is gewoon de concurentie kapot proberen te maken.

Ben ik niet met je eens, deze poort wordt geblokkeerd, zodat er beter gescant kan worden naar spam.. Te veel spam ? wordt je geblokkeerd. Uiteraard kan je ook de alternatieve poort 587 gebruiken, de mensen die er echt last van hebben, weten van deze poort af en zijn zo omgeschakeld..