PDA

Bekijk Volledige Versie : Lastige situatie incasso



CharlieRoot
01/03/07, 09:44
Leden, ik heb een lastige situatie met ene heer <knip>. Ron edit: naam doet niet ter zake.

Twee jaar geleden ongeveer hebben wij een domein overgenomen waarbij de andere partij vrijwillig overdracht deed. Alle papieren voor SIDN waren in orde en het domein is verhuisd.

Een jaar later kwam de betreffende persoon er achter dat het domein toch vrij veel waard was en kreeg uiteraard spijt. Sindsdien kregen we mailtjes met dreigingen van advocaat, incasso en rechter. We hebben destijds al gezegd dat we niets te maken willen hebben er mee, hij heeft vrijwillig afstand gedaan van de naam.

Een half jaar geleden heeft hij diverse malen via diverse registars het domein onterecht op verhuizen gezet waardoor de site down is geweest (totaal +/- 3 weken). Hiervan hebben we beklacht gedaan bij de betreffende registars en de SIDN, het domein is teruggezet naar ons.

Nu kregen we twee dagen terug een incasso brief van "Webcasso" waarbij de partij 1000.- euro wilde incasseren (plus extra kosten) en het verhaal bij de incasso was: "TransIP heeft onterechtmatig geld van mijn rekening afgeschreven en ik krijg het niet terug". Nou zijn wij TransIP niet dus ik vroeg ze de incasso te laten vallen. Dit was geen optie. Ik heb ze uitgelegd dat we géén relatie met de beste persoon hebben en het incasso ongegond is maar men kon niets controleren want ook een factuur hadden ze niet in hun bezit. Te gek voor woorden! Niets ter controle, ze hebben niets opgevraagd!

Ik sta dus nu voor een dillema. Wat doen we, laten gaan en wachten op de rechter? Zover wil ik het natuurlijk niet laten komen. De beste partij staat via internet al enorm slecht bekend (ik heb net even zitten googlen) en we hebben in mijn ogen niets misdaan. Het is niet mogelijk contact met hem te krijgen.


Graag een onafhankelijke mening.

eMiz0r
01/03/07, 09:54
Wachten op een officiële in gebreke stelling/aanklacht en dan een eigen advocaat inschakelen. Ga er maar van uit dat die officiële aanklacht er niet zal komen, als er daadwerkelijk geen gegronde reden is. De advocaat van de betreffende partij zal hopelijk zijn client adviseren dat het een kansloze zaak is en anders zal jouw advocaat dat alsnog vriendelijk in een brief de beste man nogmaals duidelijk maken.

AlfaHosting
01/03/07, 09:55
Een incasso inschakelen zonder dat er een factuur is ? Kan dat eigenlijk wel ?

CharlieRoot
01/03/07, 10:13
Een incasso inschakelen zonder dat er een factuur is ? Kan dat eigenlijk wel ?

Nou echt, dat vroeg ik dus ook aan de persoon van WebCasso en toen vond hij me arrogant en ik had niets met de bedrijfsvoering te maken.

Kortom, ik sta werkelijk perplex! Een incasso voor iets wat niet is gebeurd. Ik kan dus zo mijn buurman even een incasso sturen voor die 2 euro die ik nog krijg

DennisWijnberg
01/03/07, 10:14
Laat maar voorkomen!

Als hij vrijwillig heeft meegewerkt, en ook nooit protest heeft aangetekend tegen de eerste contractsovername dan is hij de domeinnaam gewoon kwijt. Zo 'eenvoudig' is het.

Het zou toch te gek zijn dat hij jou door met wat 'power-talk' te overspoelen kan manipuleren?? Gewoon continu aangeven dat het ongegrond is en bij een dagvaarding eventueel een advocaat inhuren.

Sterker nog, als ik jou was zou ik de rollen omdraaien. Je huurt een advocaat in (vriendje toevallig?) en sommeert ze om per direct maar in ieder geval binnen 48 uur een bevestiging te sturen van het feit dat er geen enkele reden is om jullie aanmaningen te sturen.

Zie ook
http://internetoplichting.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=Vertrouwen;action=display;num=11257 45410

Remigius
01/03/07, 10:19
Ik roep niet zo snel over rechtzaken, maar als de situatie echt is zoals jij deze voorschetst zou ik absoluut niet opgeven. Natuurlijk zitten er altijd 2 kanten aan een verhaal, maar bovenstaand verhaal lijkt mij vrij duidelijk. Kortom, niet wakker van liggen en als het zover komt aanspraak maken op je rechtsbijstand verzekering.

SF-Jeroen
01/03/07, 10:22
Als ze geen factuur hebben zullen ze zelf ook wel tot de conclusie komen dat een rechtzaak niet werkt.

remoteoffice
01/03/07, 10:25
Ze kunnen weinig maken.
Als ze het wel naar de rechtbank toe brengen. zal jij denk ik toch in het gelijk worden gesteld.
Het is alleen zo jammer voor de evt advocaat kosten.

Triloxigen
01/03/07, 10:34
Gewoon niet betalen en uit laten komen op rechtzaak. Daar leg je het verhaal uit en als je gewoon in je gelijk staat zul je die ook wel krijgen.

systemdeveloper
01/03/07, 11:05
Aangifte doen van stalking, bijhouden geleden schade (site down, tijd en geld die je met de ellende kwijt bent etc...) en als dat minder dan (dacht ik) 5K is, gewoon een kort geding aanspannen. Hoe sneller dit soort dingen zijn afgelopen hoe beter.

DennisWijnberg
01/03/07, 11:36
Ze kunnen weinig maken.
Als ze het wel naar de rechtbank toe brengen. zal jij denk ik toch in het gelijk worden gesteld.
Het is alleen zo jammer voor de evt advocaat kosten.

Ook die kan je verhalen!

veenman
01/03/07, 11:44
1. De onterechte verhuizingen zijn een onrechtmatige daad, daarmee kun je dus een vordering op ze hebben, je hebt daardoor namelijk schade geleden.
2. Als een derde geld van hun rekening af heeft geschreven, dan heb je daar niks mee te maken, tenzij dat in opdracht van jullie was. Die incasso slaat kant noch wal, en een rechtzaak zal het écht niet worden.

Resumerend, heb je dus zelf schade geleden, niet de klager, dus mocht er een rechtszaak komen, dan kun je die schadevergoeding meteen claimen en gezien die vordering wel terecht is, zal jouw vordering dan wel worden toegewezen en die van de tegenpartij niet. Hoe dan ook, het feit dat het incassobureau je lastig valt is vervelend, maar mocht het een rechtszaak worden, dan pakt dat vrijwel zeker in je voordeel uit. Al verwacht ik dat het absoluut niet zo ver zal komen!

crazycoder
01/03/07, 11:48
1 brief sturen naar het incassokantoor waarin je e.e.a. uit de doeken doe. Ik zou zelf in soortgelijke gevallen heel dicht bij het verhaal van de eiser blijven.. Jij bent geen partij tussen eiser en transip.

Geen lange discussies mee aangaan, die incasso jongens kunnen / weten verder niets en moeten alles aan hun opdrachtgever vragen.

Aessence
01/03/07, 11:59
Ik zou de directeur van Webcasso eens persoonlijk een briefje sturen met de vraag of ze bij hun "web incasso" systeem geen controle uitvoeren bij voor het openen van dossiers.

- knip - staat netjes bij SIDN al zit 't kantoor nu in Barendrecht...

Verder gewoon (kort) maar schriftelijk (aangetekend of per post & fax) reageren met de strekking dat je geen diensten of goederen hebt afgenomen van de betreffende "crediteur" en daarom alle vorderingen afwijst.

George/

DutchTSE
01/03/07, 12:15
Zo jammer weer door namen te noemen in je startpost.. je maakt nu onbewust mensen zwart... ik (en een aantal andere mensen bij eweka) kennen namelijk ook een persoon met bovengenoemde naam, en het lijkt me zeer sterk dat het om dezelfde persoon gaat.

AlfaHosting
01/03/07, 12:50
Hij kan niet eens via incasso werken want er is geen factuur. Je kan niet zomaar een factuur gaan opmaken voor geleden schade. Hij kan wel een schadeclaim vorderen voor geleden schade, maar dat moet dan via de rechtbank en zeker niet via incasso.

Paulewk
01/03/07, 13:02
Beste,

Kunt u misschien ipv de persoon, geen naam, of de bedrijfsnaam posten ? Diegene waar u het over heeft, heeft namelijk dezelfde naam als 1 van onze afnemers, welke hier niets mee te maken heeft, en nu wel onnodig zwart gemaakt word.

Denk voortaan 2x na voordat je zoiets post met naam, want dit kan opgevat worden als pure laster richting een persoon die hier niets mee te maken heeft.

Openscripting
01/03/07, 13:10
Geachte heer / mevrouw

Wij hebben zojuist contact opgenomen i-trends. Zij zullen het topic dus danig aanpassen dat de naam niet meer op mij persoonlijk valt. Wij hebben niets met deze zaak te maken.

Omtrend dit account hebben wij reeds een mod op de hoogte gesteld.
Mochten mensen vragen hebben omtrent de post van topic starter kunnen ze met ons bellen
op 06 45544440.

Met vriendelijke groeten
Namens TwiLight INC

Martijn Veldhuizen

Triloxigen
01/03/07, 13:44
Zij zullen het topic dus danig aanpassen dat de naam niet meer op mij persoonlijk valt.
Doen ze dit of hoop je het enkel? :p

Formatking
01/03/07, 14:19
Hoewel ik niet in de internet-branche werkzaam ben, heb ik zelf vaak genoeg incasso's voorbereid en doorgezonden.

Het moge duidelijk zijn dat het incassobureau een factuur (bewijsschrift) moet hebben, indien ze willen vorderen. Wel moet je weten dat incassobureau's (vrijwel) niet toetsen op de juistheid van facturen en onderliggende documenten. Je kunt een incassobureau het beste zien als een boodschapper :)

Het niet reageren kan in je nadeel uitvallen, dus reageer daarom altijd, maar let op hoe je reageert en met welke informatie.

Wel geef ik je dit advies: leg elke afspraak die je maakt vast op papier (of email met digitale handtekening). Uiteraard afhankelijk van wat voor soort afspraak, maar het overnemen van een domein, zelfs als het vrijwillig is, valt onder het kopje "laten vastleggen".

CharlieRoot
01/03/07, 20:56
Doen ze dit of hoop je het enkel? :p

Heb een email gezonden om de naam te laten verwijderen. Weet inmiddels dat er meer mensen met de zelfde naam zijn (Voorletter+Achternaam) terwijl het een ander persoon betrof.

Bedankt voor de reacties ik leg het een advocaat voor.

Triloxigen
02/03/07, 09:25
Heb een email gezonden om de naam te laten verwijderen. Weet inmiddels dat er meer mensen met de zelfde naam zijn (Voorletter+Achternaam) terwijl het een ander persoon betrof.

Bedankt voor de reacties ik leg het een advocaat voor.Het hebben van dezelfde voor of achternaam geeft je uiteraard geen echter recht of plicht tot iets.

Santario
02/03/07, 14:57
Flink balen voor je. Vind het des te erger dat Webcasso niet eens bij voorbaat om een factuur vraagt eerlijk gezegd. Vreemd... erg vreemd. Maar jij hebt niets te vrezen volgens mij. Gewoon lekker naar de rechter gaan en het verhaal uitleggen, kijken of die beste man dan nog zo'n grote jongen is. En mocht je zelf ooit een incasso hebben, dan weet je waar je zelf niet moet zijn.


Het hebben van dezelfde voor of achternaam geeft je uiteraard geen echter recht of plicht tot iets.


Sluit ik me helemaal bij aan, beetje overbodige reactie :)

AlfaHosting
02/03/07, 15:57
Ik denk dat geen enkel incasso bureau de echtheid of het bestaan van een factuur controleert. Zoals gezegd heeft een incasso geen enkele macht. Negeren dus.

DutchTSE
02/03/07, 16:50
Het hebben van dezelfde voor of achternaam geeft je uiteraard geen echter recht of plicht tot iets.
Totdat ik hier een topic start met 'triloxigen licht de hele boel op'... maar dan toevallig een andere triloxigen bedoel.. dan weet iedereen hier wie er als 1e loopt te janken in mijn topic ;)

Beetje respect dus voor je medemens.. zeker als het gaat om het perongeluk moedwillig zwart maken van de verkeerde persoon die hier niks aan kan doen. Ik vind het netjes dat het is aangepast :)

crazycoder
02/03/07, 18:55
Ik denk dat geen enkel incasso bureau de echtheid of het bestaan van een factuur controleert. Zoals gezegd heeft een incasso geen enkele macht. Negeren dus.
Helemaal negeren lijkt mij niet echt verstandig.

Naar mijn mening kan je in dit soort gevallen beter een brief sturen + faxen naar het incassokantoor waarin je de vordering afwijs.

binkie1979
03/03/07, 14:25
Een goed incassobureau bekijkt een dossier van te voren of het haalbaar is of niet. Zoek eens op internet naar dit bedrijf en veel mensen hebben vervelende ervaringen met dit bedrijf.

Een incassobureau kan niet zonder gegevens van de klant beginnen bij de gegevens moeten zitten:
- factuur
- 1 herinnering
- evt. 2 herinnering
- en 1 aanmaning.

zolang ze dit niet hebben en de domein staat geheel op jouw naam dan kunnen ze jouw niks maken en geen zaak bij de rechter beginnen!

Triloxigen
03/03/07, 16:47
Totdat ik hier een topic start met 'triloxigen licht de hele boel op'... maar dan toevallig een andere triloxigen bedoel.. dan weet iedereen hier wie er als 1e loopt te janken in mijn topic ;)

Beetje respect dus voor je medemens.. zeker als het gaat om het perongeluk moedwillig zwart maken van de verkeerde persoon die hier niks aan kan doen. Ik vind het netjes dat het is aangepast :)

De naam is gekozen omdat er geen 2e van is. Dus die theorie gaat niet op.

binkie1979
13/03/07, 18:51
Ik ben benieuwd wat de stand van zaken is!